spiler fra kina?
Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 11-10-08 01:18

Hej nyhedsgruppe
Er der nogen som har erfaringer med spilere/sejl syet i Kina, som
flere sejlmagere tilbyder til en meget billig pris for tiden. Er det
noget som dur eller er det bare en halv løsning? Mange gange er det
bare sejl og spilere på standardmål syet uden kendskab til de aktuelle
mål for den enkelte sejlbåd.
Kan man nøjes med det?
Mit mål er at købe en spiler som kan bruges til såvel aften-kapsejlads
som tursejlads.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 08:23

Hvis du går ind til quantum og køber en spiler får du valget mellem en der
er syet til din båd og en i standard mål. Jeg er ret overbevist om at dem på
standardmål hverken er bedre eller dårligere end dem man kan købe i Kina.

Få et tilbud på en der er syet optimalt til din båd. Af tilbuddet vil det
fremgå hvilke optimale mål der er i sejlmagerens database. Så kan du let
sammenligne med spilerne i standard mål. Afvigelser på 20-30 cm og derunder
vil du sikkert ikke kunne mærke forskel på en spiler med mindre du er meget
seriøs sejler.

Det gælder for spilere og i lidt mindre omfang for ganakkere. Storsejl/fock
og genua skal passe meget mere præcist til båden. Men dem kan de jo også sy
i Kina, hvis blot du leverer de rigtige mål.

Jeg har i år købt en max-spiler (til max pris) hos Quantum, en
skæringgenakker hos Quantum og et storsejl hos et Polsk sejlloft.
Max-spileren og storsejlet er jeg super glade for. Skæringsgenakkeren synes
jeg ikke er god. Så min erfaring er, at det ikke nødvendigvis er en sikker
løsning at købe sejl i Danmark og for alle mine sejlkøb er udlandet en
mulighed jeg overvejer. Eneste ulempe er, at det er lidt svært at klage,
hvis det går helt galt. Den risiko skal man løbe for at få sine sejl til
halv pris ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Ole Flemming Jeppesen (slet 3RSFX)" <olejeppesen@3RSFXmail.dk> wrote in
message news:12236847020.688445923651923@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 10:01

Jeg blev fristet af Quantums tilbud om en standardspiler, hvis mål varierer
en anelse fra de mål en dedikeret spiller burde have til båden.
Uden at kunne vide med bestemthed - da jeg ikke sejler kapsejlads mere - om
den er helt på højde med en spiler udviklet til båden, kan jeg dog sige, at
den kvalitetsmæssigt er helt tilfredsstillende i sin udførelse - så jeg
mener der er "value for money" ...

Import fra Kina turde jeg ikke binde an med. Men hvis en dansk sejlmager med
et godt navn markedsfører sejl syet i Kina, ville jeg nok stille mig
anderledes ...

Bjarke: Når man har sejlet med "klassisk spiler" i adskillige år (som jeg
gætter på, at vi begge har), kan det være lidt svært at lære at trimme en
asymmetrisk ... Måske det er et spørgsmål om træning for at kunne få det
fulde udbytte af den ... Jeg har aldrig rigtigt lært at trimme den, så jeg
prøver mig frem med forskellige justeringer af halsbarmen, stagen og skødet
.... og på 'meget' agten for tværs du'r den altså ikke ... Så dér bruger jeg
den "klassiske" ... Men som sagt, jeg kapsejler jo heller ikke mere, så det
er blot "en leg" ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48f05455$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> er syet til din båd og en i standard mål. Jeg er ret overbevist om at dem
> på standardmål hverken er bedre eller dårligere end dem man kan købe i

SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 10:23

Ja, det skal lige siges, at det mest "fremmede" jeg har prøvet er at købe en
polsk Genua gennem Boding i Sverige for nogle år siden. Eller er jeg meget
enig i, at der skal være en dansk agent/sejler/sejlmager, som der har
forstand på det og som man kan tale med. Så jeg er helt enig med Flemming i
at man ikke skal kaste sig ud i vild postorder.

Gankkeren: Ja... jeg har heller ikke givet op. Netop af den grund du nævner.
Når man har sejle spiler i mange år, så kan det jo være skippers manglende
evner .... Men nu koncentrerer jeg mig om at lære at sejle halvvind med den.
Jeg er bare skuffet over at dens nye knitrende 60 kvm ift genua-1'erens 30
kvm kun giver en fartforbedring på ca 10 % (fx fra 5 til 5,5 knob.). Når jeg
i samme vind smider en gammel slidt spiler op (som egentligt ikke er optimal
til at skære så meget), så ryger jeg langt over 6 knob ....

Bjarke
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 12-10-08 08:58

Hej

Jeg har fået tilbud på en standardspiler syet i Kina fra en kendt
dansk leverandør. Man kan selvsagt ikke vælge farver men må nøjes med
at
få den i blå-rød-hvid farverkombination. Det er lagervare og kan
leveres omgående. Prisen er ca40% mindre end en spiler syet specielt
til
båden. Så det er spørgsmålet, om jeg vil spare de penge? I mellemtiden
har jeg fået et tilbud fra Green Sails på en spiler syet i Åbyhøj
til min nye båd og til en pris som ligger 4000,00 kr lavere end
Quantum sails. Det ender nok med, at det er den jeg vil bestille nu
til
levering til foråret. Har nogen af jer erfaring med Green Sails? Jeg
var selv engang gast på en båd med Green Sails og de var fine.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 12-10-08 17:37

Forrige år køpte jeg en rullegenua på 32,5 m2 fra segelhuset
i Sverige til 13000 dkkr. Den var syet i Thailand.
Efter mine egne specifikationer og i en laminat dug.
Den står fint og jeg ville ikke betænke mig på at købe en til det samme
sted.
Hans.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 14-10-08 19:59

Jeg vil ikke nævne navn på min sejlmager i denne situation:

Men pt er alle mine sejl fra en og samme sejlmager, og aldrig har min båd
krænget så meget, og sejlet så langsomt.

Det skal siges at jeg har købt sejlene fra en af de dyreste sejlmagere jeg
har fået tilbud fra, men jeg har også krejlet på prisen - men ikke krejlet
mere end at det stadigt er de dyreste sejl jeg nogensinde har købt.

Og her er de dillemmaer jeg kæmper med:
1: Er min sejlmager dårlig - har jeg købt for billige sejl - fra den
sejlmager.....
2: Er jeg dårlig til at trimme de nye sejl
3: Er der sket et "paradigme" skift på sejl, som jeg ikke har opfanget, nye
trimmetoder?.
4: Er der så stor forskel på teknologien mellem de enkelte sejl (-magere) at
jeg ikke har set/forstået det
5: Er de sejl jeg har fået leveret lavet billigt, da det er standard mål -
udenlandsk
6: Jeg sejler en del på andre både, med mindre det er eksotiske sejl der er
på båden, har jeg ikke været på en båd der har sejlet stærkt med sejl
derfra. - Men jeg tiltror at det er fordi jeg/vi ikker er så dygtige som vi
sejl tror, og at det ikke er materialet.
7: Ovennævnte udfordres jeg på, da vi har vundet på andre sejl.
8: Når jeg kunne sejle hurtigere på de gamle sejl, var det så fordi jeg
kendte dem?

Så jeg er forvirret.

mvh
/Børge

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 14-10-08 20:16

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 7: Ovennævnte udfordres jeg på, da vi har vundet på andre sejl.
> 8: Når jeg kunne sejle hurtigere på de gamle sejl, var det så fordi jeg

Bådmagasinet havde en serie artikler omhandlende dit problem... nemlig det
totale trim med nye sejl, der skal ændres på både hældning og spænding, samt
selvfølgelig sejl-trim.
Det tog feks os en hel sæson, at lære at trimme gennakeren rigtigt i de
forskellige vindstyrker. Nu løber vi over 1kn hurtigere end da vi startede.
Efter at skipper havde til DM ændret vi også placeringen på vanterne, det
gav 0.3-0.5 på kryds og en masse respekt på banen

Det bedste du kan gøre, er at hyre din sejlmager i 4-5timer til at trimme
båden ind.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-08 20:18

Mit bud er, at det er dårlige sejl. Jeg tror det er som legendarisk
Italiensk håndværk der både har skabt Farrari og Alpha Sud der rustede væk
mellem fingrene på os.

Nogle af de danske 'kendte' sejllofter bruger al deres tid og de bedste folk
på at sy sejl til kendte sejlere, der vinder med dem på kendte sejladser. -
så de kan sige "Vi har også haft glæden ved at levere sejl til flere af de
øvrige løbsvindere."

Og medens de laver dette (og selv sejler) så sætter de de yngste lærlinge
til at sy dine sejl så hele festen kan financieres.

Små polske sejllofter derimod, de ved at de er out-of-business hvis ikke
sejlene de leverer til almindelige danskere er jævnt gode *hver* gang. Se
bare hvor hurtigt "S(f)ejlcenteret" gik ned, da de pludselig ikke havde styr
på kvaliteten.

Bjarke
Der er rigtigt glad for mit polske storsejl, der i kvalitet passer perfekt
til mine begrænsede evner.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Lars Clement

Dato : 13-10-08 07:56

Hej Ole
Man ku jo osse bare komme til lommerne i stedet for at fedte sig fra det.
Det er jo ikke et gulvtæppe du er ude efter
- Og det holder jo i mange år når man har motor !!

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk