Fjerne lak fra plastlygte
Fra : Mathias

Dato : 09-10-08 12:32

Hej NG

En eller anden båtnakke (eller fabrik) har givet mine forlygteglas (af
plast) klar lak. Da bilen har trillet 500.000 km er glassene blevet godt
sandblæste og hvide, men ikke mere end jeg kan polere op. Problemet er, at
omtalte klare lak er skallet af det øverste af lygterne, samt at det er
nemmere at polere den rene plast op end lakken.
Mit spørgsmål er derfor: Er der et opløsningsmiddel der kan tage denne lak,
uden at opløse plasten også? Eller er der ikke andet at gøre end at vådslibe
og atter vådslibe?

På forhånd tak!
-Mathias

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-08 13:36

Mathias wrote:
> [...]
> Mit spørgsmål er derfor: Er der et opløsningsmiddel der kan tage denne
> lak, uden at opløse plasten også? Eller er der ikke andet at gøre end at

Hvis det er ab fabrik, så er det måske lak med UV-filter for at plasten
ikke gulner. I så fald ville jeg nok få lakeret lygterne påny - men jeg
gætter.

Jeg ville ikke turde anbefale et middel der kan kende forskel på lak og
plast, så slibningen er det sikreste. Kan du ikke nøjes med at slibe
overgangen jævn?

--
vh
Torben

Fra : Mathias

Dato : 09-10-08 13:51

> Jeg ville ikke turde anbefale et middel der kan kende forskel på lak og
> plast, så slibningen er det sikreste. Kan du ikke nøjes med at slibe
> overgangen jævn?

Jo, det kan vist godt lykkes, men det er svært at få lakken helt blank og
gennemsigtig igen. Området med ren plast derimod bliver perfekt!

-Mathias

Fra : Allan F

Dato : 09-10-08 13:39

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål er derfor: Er der et opløsningsmiddel der kan tage denne
> lak, uden at opløse plasten også? Eller er der ikke andet at gøre end at

Det ville nok være nemmere at skifte hele lygten. Det lyder som om du har en
ford mondeo af en tidlig årgang, og de havde det med at få svage lygter med
tiden, fordi lygteglasset (plastic) blev gulligt. Det kan ikke koste mange
kroner at finde en ny lygte hos en forhandler, i forhold til den tid det vil
tage at manuelt polere plastic op.

Allan F

Fra : Mathias

Dato : 09-10-08 13:49

> [...]
> mange kroner at finde en ny lygte hos en forhandler, i forhold til den tid
> det vil tage at manuelt polere plastic op.

Det er en Mercedes w210 fra 99, den årgang hvor man stadig kan skifte
lygteglasset :) Men prisen på glassene, og bøvlet demontere og skille lygten
ad gør at jeg hellere vil polere den op. Måske skulle jeg starte med
vådslibepapir korn 600 ?
Det er ikke blevet gulligt hvor lakken mangler.

-Mathias

Fra : TG

Dato : 09-10-08 09:22

On Oct 9, 2:49 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> vådslibepapir korn 600 ?
> Det er ikke blevet gulligt hvor lakken mangler.

Det kunne jo også være at lakken var der for at plasten ikke skal
blive ridset "lige med det samme". Du fortæller jo at lakken er så
hård at den er svær at slibe op, hvorimod det går meget lettere med
den "rene" plast. Den hårdhed vil jo så også gøre at det lakerede
slibes langsommer af støv/sand/partikler i luften..

Jeg ville nok ikke risikere at slibe al lakken af, for efter nogle
måneder at stå med matte lygteglas, som alligevel skal udskiftes..

/TG