/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bådmotor diesel
Fra : emil lønneberg


Dato : 07-10-08 20:35

-- Jeg er lidt usikker om de nyere Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
er et udmærket valg til sin båd , jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
har trukket andre sejlere ind til land som har volvo penta liggende
,som er noget ustabile kan jeg forstå.
Er det nogle gode motorer.
bolværksmatrosen


 
 
Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 20:51


"emil lønneberg (slet 4V4RA)" <kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:12234085310.717586230948989@dtext.news.tele.dk...
> -- Jeg er lidt usikker om de nyere Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
> er et udmærket valg til sin båd , jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
> har trukket andre sejlere ind til land som har volvo penta liggende
> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
> Er det nogle gode motorer.
> bolværksmatrosen
>

Hej,

jeg aner ikke om Yanmar er bedre end andre motorer - jeg tror det faktisk
ikke. Men.. jeg har været mere end tilfreds med min 3YM30G i 3 år nu - købt
fra ny - absolut ingen problemer - god solid motor - starter altid både
sommer og vinter.

Andre motormærker er sikkert lige så fine - for hvis nogle var noget
decideret "crap" så ville de nok ikke eksistere i det lange løb.

venlig hilsen

JN



Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 21:19

Jeg synes der er meget der tyder på at Yanmar generelt er bedre end andre
motorer. Til gengæld synes jeg at Volvo Penta er bedre end deres ry. Jeg har
selv haft 2 VP motorer der har kørt absolut fejlfrit.

Men inden man går for højt op i disse overvejelser, så synes jeg lige man
skal huske på, at den altafgørende indflydelse på levetiden er om
installationen er lavet korrekt OG om ejeren passer ordentligt på den.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
news:48ebbd96$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "emil lønneberg (slet 4V4RA)" <kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:12234085310.717586230948989@dtext.news.tele.dk...
>> -- Jeg er lidt usikker om de nyere Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
>> er et udmærket valg til sin båd , jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
>> har trukket andre sejlere ind til land som har volvo penta liggende
>> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
>> Er det nogle gode motorer.
>> bolværksmatrosen
>>
>
> Hej,
>
> jeg aner ikke om Yanmar er bedre end andre motorer - jeg tror det faktisk
> ikke. Men.. jeg har været mere end tilfreds med min 3YM30G i 3 år nu -
> købt fra ny - absolut ingen problemer - god solid motor - starter altid
> både sommer og vinter.
>
> Andre motormærker er sikkert lige så fine - for hvis nogle var noget
> decideret "crap" så ville de nok ikke eksistere i det lange løb.
>
> venlig hilsen
>
> JN
>


Harding Larsen (20-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 20-10-08 12:27

I forbindelse med linien om at ejeren passer ordentligt på sin
motor, så har Volvi lige fornyet deres hjemmeside med mange gode
råd som også ikke Volvo ejere kan have glæde af, se:

http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/pentahome.htm

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Jeg synes der er meget der tyder på at
>Yanmar generelt er bedre end andre
>motorer. Til gengæld synes jeg at
>Volvo Penta er bedre end deres ry. Jeg har
>selv haft 2 VP motorer der har kørt
>absolut fejlfrit.
>
>Men inden man går for højt op i disse
>overvejelser, så synes jeg lige man
>skal huske på, at den altafgørende
>indflydelse på levetiden er om
>installationen er lavet korrekt OG om
>ejeren passer ordentligt på den.
>
>Bjarke
>
>--
>Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
>"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
>news:48ebbd96$0$15881$edfadb0f@dtext01
>.news.tele.dk...
>>
>> "emil lønneberg (slet 4V4RA)"
>><kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i en
>> meddelelse
>>news:12234085310.717586230948989@dtex
>>t.news.tele.dk...
>>> -- Jeg er lidt usikker om de nyere
>>>Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
>>> er et udmærket valg til sin båd ,
>>>jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
>>> har trukket andre sejlere ind til
>>>land som har volvo penta liggende
>>> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
>>> Er det nogle gode motorer.
>>> bolværksmatrosen
>>>
>>
>> Hej,
>>
>> jeg aner ikke om Yanmar er bedre end
>>andre motorer - jeg tror det faktisk
>> ikke. Men.. jeg har været mere end
>>tilfreds med min 3YM30G i 3 år nu -
>> købt fra ny - absolut ingen
>>problemer - god solid motor - starter altid
>> både sommer og vinter.
>>
>> Andre motormærker er sikkert lige så
>>fine - for hvis nogle var noget
>> decideret "crap" så ville de nok
>>ikke eksistere i det lange løb.
>>
>> venlig hilsen
>>
>> JN
>>


Harding Larsen (20-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 20-10-08 12:27

I forbindelse med linien om at ejeren passer ordentligt på sin
motor, så har Volvi lige fornyet deres hjemmeside med mange gode
råd som også ikke Volvo ejere kan have glæde af, se:

http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/pentahome.htm

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Jeg synes der er meget der tyder på at
>Yanmar generelt er bedre end andre
>motorer. Til gengæld synes jeg at
>Volvo Penta er bedre end deres ry. Jeg har
>selv haft 2 VP motorer der har kørt
>absolut fejlfrit.
>
>Men inden man går for højt op i disse
>overvejelser, så synes jeg lige man
>skal huske på, at den altafgørende
>indflydelse på levetiden er om
>installationen er lavet korrekt OG om
>ejeren passer ordentligt på den.
>
>Bjarke
>
>--
>Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
>"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
>news:48ebbd96$0$15881$edfadb0f@dtext01
>.news.tele.dk...
>>
>> "emil lønneberg (slet 4V4RA)"
>><kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i en
>> meddelelse
>>news:12234085310.717586230948989@dtex
>>t.news.tele.dk...
>>> -- Jeg er lidt usikker om de nyere
>>>Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
>>> er et udmærket valg til sin båd ,
>>>jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
>>> har trukket andre sejlere ind til
>>>land som har volvo penta liggende
>>> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
>>> Er det nogle gode motorer.
>>> bolværksmatrosen
>>>
>>
>> Hej,
>>
>> jeg aner ikke om Yanmar er bedre end
>>andre motorer - jeg tror det faktisk
>> ikke. Men.. jeg har været mere end
>>tilfreds med min 3YM30G i 3 år nu -
>> købt fra ny - absolut ingen
>>problemer - god solid motor - starter altid
>> både sommer og vinter.
>>
>> Andre motormærker er sikkert lige så
>>fine - for hvis nogle var noget
>> decideret "crap" så ville de nok
>>ikke eksistere i det lange løb.
>>
>> venlig hilsen
>>
>> JN
>>


Leon Hulstrøm (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 07-10-08 21:57


"emil lønneberg (slet 4V4RA)" <kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:12234085310.717586230948989@dtext.news.tele.dk...
> -- Jeg er lidt usikker om de nyere Yanmar marinemotore mellem 21-30 hk
> er et udmærket valg til sin båd , jeg tør ikke satse på volvo , da jeg
> har trukket andre sejlere ind til land som har volvo penta liggende
> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
> Er det nogle gode motorer.
> bolværksmatrosen


Inden du kaster dig ud i en motor køb, så check lige Mitsubishi.
Den vi lagde i min faders båd havde en fantastisk motor gang og var ekstrem
støj svag. De små 4 cylindret banditter kører altså bare godt.

Mvh
Leon



Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 22:16

Hej Leon,

Nogle har hvisket mig i ørerne, at nogle af Volvos bådmotorer
fremstilles af Mitsubishi ... Ved du om det er rigtigt?

Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i vores Ballad fra 1973, som holdt 30 år
før den blev udkskiftet til en VP-2030 og i min nuværende båd er der en
VP-2002 fra 1990. Den har kun haft ét irriterende problem: Starteren
stod af på vores sommerferie sidste år ... Ellers har den startet og
kørt upåklageligt ...

Min svoger har en Yanmar, som han er ovenud tilfreds med ...

Min anke mod Volvo er deres reservedelspriser. De er voldsomme. Men jeg
ved ikke noget om Yanmars - eller andres for den sags skyld ... Men jeg
har en fornemmelse af, at Volvo ligger højt på det område ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:48ebcd0e$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "emil lønneberg (slet 4V4RA)" <kroghenprivat@4V4RAhotmail.com> skrev i
> en meddelelse news:12234085310.717586230948989@dtext.news.tele.dk...
>> -- Jeg er lidt usikker om de nyere Yanmar marinemotore mellem 21-30
>> hk
>> er et udmærket valg til sin båd , jeg tør ikke satse på volvo , da
>> jeg
>> har trukket andre sejlere ind til land som har volvo penta liggende
>> ,som er noget ustabile kan jeg forstå.
>> Er det nogle gode motorer.
>> bolværksmatrosen
>
>
> Inden du kaster dig ud i en motor køb, så check lige Mitsubishi.
> Den vi lagde i min faders båd havde en fantastisk motor gang og var
> ekstrem støj svag. De små 4 cylindret banditter kører altså bare godt.
>
> Mvh
> Leon
>



Leon Hulstrøm (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 07-10-08 23:02

> Nogle har hvisket mig i ørerne, at nogle af Volvos bådmotorer fremstilles
> af Mitsubishi ... Ved du om det er rigtigt?
>
> Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i vores Ballad fra 1973, som holdt 30 år
> før den blev udkskiftet til en VP-2030 og i min nuværende båd er der en
> VP-2002 fra 1990. Den har kun haft ét irriterende problem: Starteren stod
> af på vores sommerferie sidste år ... Ellers har den startet og kørt
> upåklageligt ...
>
> Min svoger har en Yanmar, som han er ovenud tilfreds med ...
>
> Min anke mod Volvo er deres reservedelspriser. De er voldsomme. Men jeg
> ved ikke noget om Yanmars - eller andres for den sags skyld ... Men jeg
> har en fornemmelse af, at Volvo ligger højt på det område ...

Hej Flemming,


Tja.. det skete i 2001, Volvo Penta lavede en aftale med Mitsubishi vedr.
større motorer (6cyl+) .
De har også aftaler med Cummings og Ford USA vedr. V8 motorer. Tidligere var
det V8 via GM.
Men lur mig om det skifter hvert 5 år, hvor de får deres "long block" (blok
m.toppe og indmad) fra.

Jeg tror ikke at der på verdens plan er 10 producenter, der selv udvikler og
markedsfører marine-motorer. Langt største-delen er et helt eller delvis OEM
produkt.

Personlig har jeg ikke meget til overs for Volvo, det er stenalder teknologi
som er frisket op med alu.indsug og fået et indsprøjtningssystem på.
De er tunge, de larmer og de ryster :-/

Yanmar er Japansk, de gik senere sammen med Perkins. Marine motorer begyndte
de først på midt 80'
Nu har de produktion i Japan og USA. De små motorer som ofte bruges på
havetraktorer er ganske udmærket
Jeg mener også at John Deere bruger Yanmar motorer.

Mvh
Leon



Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 22:25

Her er det altså lidt vigtigt at vi adskille små og stor motorer fra
hinanden. Som Leon skriver (som jo mest er til de store ??) så er der mange
af disse motorer der er de samme malet i forskellige nuancer og solgt under
forskellige navne. MEN .... De firmaer der markedsfører motorer (volvo inkl)
får hhv små og stor motorer fra forskellige kilder og man komme nemt til at
løbe med et rygte, hvis ikke man kender detaljerne.

Med volvo's små motorer er det desværre sådan (undskyld til vores svenske
broderfolk) at der er en tendens til at de motorer Volvo selv har
konstrueret er dårligere end dem hvor de har overtaget konstruktionen fra
nogle andre og malet blokken grøn. MD6/7 som er nogen af de stærkeste
motorer Volvo har solgt er et godt eksempel på dette. De er nemligt
konstrueret af Albin Motor.

VP2030 er en Perkins konstruktion.

Md5 og 2000 serien er Volvo's egen konstruktion og specielt
tæringsproblemerne på MD5 og den manglende cussionplate på serie 2000
motorerne er skyld i at Volvo motorer i nogle sammen hænge har et skidt ry.

Men hvis du køber en ny Volvo motor lige nu, så går du fri. D1 modellerne er
nemlig Shibaura motorer produceret på licens hos Perkins!

Der er meget mellem himmel og jord .... Jeg har været glad for mine 2 serie
2000 motorer.... selvom de er 'ægte' Volvo .....

BJarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:48ebdc62$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nogle har hvisket mig i ørerne, at nogle af Volvos bådmotorer fremstilles
>> af Mitsubishi ... Ved du om det er rigtigt?
>>
>> Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i vores Ballad fra 1973, som holdt 30 år
>> før den blev udkskiftet til en VP-2030 og i min nuværende båd er der en
>> VP-2002 fra 1990. Den har kun haft ét irriterende problem: Starteren stod
>> af på vores sommerferie sidste år ... Ellers har den startet og kørt
>> upåklageligt ...
>>
>> Min svoger har en Yanmar, som han er ovenud tilfreds med ...
>>
>> Min anke mod Volvo er deres reservedelspriser. De er voldsomme. Men jeg
>> ved ikke noget om Yanmars - eller andres for den sags skyld ... Men jeg
>> har en fornemmelse af, at Volvo ligger højt på det område ...
>
> Hej Flemming,
>
>
> Tja.. det skete i 2001, Volvo Penta lavede en aftale med Mitsubishi vedr.
> større motorer (6cyl+) .
> De har også aftaler med Cummings og Ford USA vedr. V8 motorer. Tidligere
> var det V8 via GM.
> Men lur mig om det skifter hvert 5 år, hvor de får deres "long block"
> (blok m.toppe og indmad) fra.
>
> Jeg tror ikke at der på verdens plan er 10 producenter, der selv udvikler
> og markedsfører marine-motorer. Langt største-delen er et helt eller
> delvis OEM produkt.
>
> Personlig har jeg ikke meget til overs for Volvo, det er stenalder
> teknologi som er frisket op med alu.indsug og fået et indsprøjtningssystem
> på.
> De er tunge, de larmer og de ryster :-/
>
> Yanmar er Japansk, de gik senere sammen med Perkins. Marine motorer
> begyndte de først på midt 80'
> Nu har de produktion i Japan og USA. De små motorer som ofte bruges på
> havetraktorer er ganske udmærket
> Jeg mener også at John Deere bruger Yanmar motorer.
>
> Mvh
> Leon
>


Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 22:36

Bjarke, tak for opdatering.
Er det - efter din vurdering - en myte, at Volvos reservedelspriser er
megahøje ift. andre mærker (shvem der så end har fremstillet dem ...) -
eller er min fornemmelse i overensstemmelse med virkeligheden?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48ed253a$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Her er det altså lidt vigtigt at vi adskille små og stor motorer fra
> hinanden. Som Leon skriver (som jo mest er til de store ??) så er der
> mange af disse motorer der er de samme malet i forskellige nuancer og
> solgt under forskellige navne. MEN .... De firmaer der markedsfører
> motorer (volvo inkl) får hhv små og stor motorer fra forskellige
> kilder og man komme nemt til at løbe med et rygte, hvis ikke man
> kender detaljerne.
>
> Med volvo's små motorer er det desværre sådan (undskyld til vores
> svenske broderfolk) at der er en tendens til at de motorer Volvo selv
> har konstrueret er dårligere end dem hvor de har overtaget
> konstruktionen fra nogle andre og malet blokken grøn. MD6/7 som er
> nogen af de stærkeste motorer Volvo har solgt er et godt eksempel på
> dette. De er nemligt konstrueret af Albin Motor.
>
> VP2030 er en Perkins konstruktion.
>
> Md5 og 2000 serien er Volvo's egen konstruktion og specielt
> tæringsproblemerne på MD5 og den manglende cussionplate på serie 2000
> motorerne er skyld i at Volvo motorer i nogle sammen hænge har et
> skidt ry.
>
> Men hvis du køber en ny Volvo motor lige nu, så går du fri. D1
> modellerne er nemlig Shibaura motorer produceret på licens hos
> Perkins!
>
> Der er meget mellem himmel og jord .... Jeg har været glad for mine 2
> serie 2000 motorer.... selvom de er 'ægte' Volvo .....
>
> BJarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
> news:48ebdc62$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Nogle har hvisket mig i ørerne, at nogle af Volvos bådmotorer
>>> fremstilles af Mitsubishi ... Ved du om det er rigtigt?
>>>
>>> Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i vores Ballad fra 1973, som holdt 30
>>> år før den blev udkskiftet til en VP-2030 og i min nuværende båd er
>>> der en VP-2002 fra 1990. Den har kun haft ét irriterende problem:
>>> Starteren stod af på vores sommerferie sidste år ... Ellers har den
>>> startet og kørt upåklageligt ...
>>>
>>> Min svoger har en Yanmar, som han er ovenud tilfreds med ...
>>>
>>> Min anke mod Volvo er deres reservedelspriser. De er voldsomme. Men
>>> jeg ved ikke noget om Yanmars - eller andres for den sags skyld ...
>>> Men jeg har en fornemmelse af, at Volvo ligger højt på det område
>>> ...
>>
>> Hej Flemming,
>>
>>
>> Tja.. det skete i 2001, Volvo Penta lavede en aftale med Mitsubishi
>> vedr. større motorer (6cyl+) .
>> De har også aftaler med Cummings og Ford USA vedr. V8 motorer.
>> Tidligere var det V8 via GM.
>> Men lur mig om det skifter hvert 5 år, hvor de får deres "long block"
>> (blok m.toppe og indmad) fra.
>>
>> Jeg tror ikke at der på verdens plan er 10 producenter, der selv
>> udvikler og markedsfører marine-motorer. Langt største-delen er et
>> helt eller delvis OEM produkt.
>>
>> Personlig har jeg ikke meget til overs for Volvo, det er stenalder
>> teknologi som er frisket op med alu.indsug og fået et
>> indsprøjtningssystem på.
>> De er tunge, de larmer og de ryster :-/
>>
>> Yanmar er Japansk, de gik senere sammen med Perkins. Marine motorer
>> begyndte de først på midt 80'
>> Nu har de produktion i Japan og USA. De små motorer som ofte bruges
>> på havetraktorer er ganske udmærket
>> Jeg mener også at John Deere bruger Yanmar motorer.
>>
>> Mvh
>> Leon
>>
>



Harding Larsen (09-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 09-10-08 11:49

Jeg ved ikke om Volvo er speciel dyre med deres reservedele i
forhold til de andre leverandører af reservedele til samme motor.
Volvo´s 2020 hedder M20 inden den bliver malet grøn. Under den
grønne farve er den lyseblå hammerlak og her hedder den Perkins.
Er den orange hedder den Vetus o.s.v., o.s.v.
Min er en Perkins og derfor har jeg købt reservedele hos Fred.
Rasmussen i Odense.
Jeg købte i 2007 2 stk pakdåser (læbepakringe) til vandpumpen,
de er ikke alm standardvare ifølge katalogerne for læbepakninger
derfor var prisen 266,20´+ moms.
En O-ring der normalt ikke koster mange ører; men her på
specialmål 11,71 + moms.
Ventillatorrem (heller ikke standard) kostede 137,80 + moms.
Et dieselfilter (standard) kostede 99,00 + moms.

Jeg vil tro at Volvos priser ligner ovenstående priser.

Jeg vil rose Fred. Rasmussen for fin service med Advice-notes og
levering af varerne over flere dage efterhånden som de kom hjem
fra England.

Mvh/Harding


Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Bjarke, tak for opdatering.
>Er det - efter din vurdering - en
>myte, at Volvos reservedelspriser er
>megahøje ift. andre mærker (shvem
>der så end har fremstillet dem ...) -
>eller er min fornemmelse i
>overensstemmelse med virkeligheden?
>
>--
>mvh
>Flemming Torp - Gimle - DEN-61 -
>X-342 - Helsingør
>
>"Bjarke M. Christensen"
><Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)d k> skrev i
>en meddelelse
>news:48ed253a$0$90275$14726298@news.
>sunsite.dk...
>> Her er det altså lidt vigtigt at
>>vi adskille små og stor motorer fra
>> hinanden. Som Leon skriver (som jo
>>mest er til de store ??) så er der
>> mange af disse motorer der er de
>>samme malet i forskellige nuancer og
>> solgt under forskellige navne. MEN
>>.... De firmaer der markedsfører
>> motorer (volvo inkl) får hhv små
>>og stor motorer fra forskellige
>> kilder og man komme nemt til at
>>løbe med et rygte, hvis ikke man
>> kender detaljerne.
>>
>> Med volvo's små motorer er det
>>desværre sådan (undskyld til vores
>> svenske broderfolk) at der er en
>>tendens til at de motorer Volvo selv
>> har konstrueret er dårligere end
>>dem hvor de har overtaget
>> konstruktionen fra nogle andre og
>>malet blokken grøn. MD6/7 som er
>> nogen af de stærkeste motorer
>>Volvo har solgt er et godt eksempel på
>> dette. De er nemligt konstrueret
>>af Albin Motor.
>>
>> VP2030 er en Perkins konstruktion.
>>
>> Md5 og 2000 serien er Volvo's egen
>>konstruktion og specielt
>> tæringsproblemerne på MD5 og den
>>manglende cussionplate på serie 2000
>> motorerne er skyld i at Volvo
>>motorer i nogle sammen hænge har et
>> skidt ry.
>>
>> Men hvis du køber en ny Volvo
>>motor lige nu, så går du fri. D1
>> modellerne er nemlig Shibaura
>>motorer produceret på licens hos
>> Perkins!
>>
>> Der er meget mellem himmel og jord
>>.... Jeg har været glad for mine 2
>> serie 2000 motorer.... selvom de
>>er 'ægte' Volvo .....
>>
>> BJarke
>>
>> --
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>
>>
>>
>> "Leon Hulstrøm"
>><LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
>> news:48ebdc62$0$56778$edfadb0f@dte
>>xt02.news.tele.dk...
>>>> Nogle har hvisket mig i ørerne,
>>>>at nogle af Volvos bådmotorer
>>>> fremstilles af Mitsubishi ...
>>>>Ved du om det er rigtigt?
>>>>
>>>> Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i
>>>>vores Ballad fra 1973, som holdt 30
>>>> år før den blev udkskiftet til
>>>>en VP-2030 og i min nuværende båd er
>>>> der en VP-2002 fra 1990. Den har
>>>>kun haft ét irriterende problem:
>>>> Starteren stod af på vores
>>>>sommerferie sidste år ... Ellers har den
>>>> startet og kørt upåklageligt ...
>>>>
>>>> Min svoger har en Yanmar, som
>>>>han er ovenud tilfreds med ...
>>>>
>>>> Min anke mod Volvo er deres
>>>>reservedelspriser. De er
>>>>voldsomme. Men
>>>> jeg ved ikke noget om Yanmars -
>>>>eller andres for den sags skyld ...
>>>> Men jeg har en fornemmelse af,
>>>>at Volvo ligger højt på det område
>>>> ...
>>>
>>> Hej Flemming,
>>>
>>>
>>> Tja.. det skete i 2001, Volvo
>>>Penta lavede en aftale med Mitsubishi
>>> vedr. større motorer (6cyl+) .
>>> De har også aftaler med Cummings
>>>og Ford USA vedr. V8 motorer.
>>> Tidligere var det V8 via GM.
>>> Men lur mig om det skifter hvert
>>>5 år, hvor de får deres "long block"
>>> (blok m.toppe og indmad) fra.
>>>
>>> Jeg tror ikke at der på verdens
>>>plan er 10 producenter, der selv
>>> udvikler og markedsfører
>>>marine-motorer. Langt
>>>største-delen er et
>>> helt eller delvis OEM produkt.
>>>
>>> Personlig har jeg ikke meget til
>>>overs for Volvo, det er stenalder
>>> teknologi som er frisket op med
>>>alu.indsug og fået et
>>> indsprøjtningssystem på.
>>> De er tunge, de larmer og de ryster :-/
>>>
>>> Yanmar er Japansk, de gik senere
>>>sammen med Perkins. Marine motorer
>>> begyndte de først på midt 80'
>>> Nu har de produktion i Japan og
>>>USA. De små motorer som ofte bruges
>>> på havetraktorer er ganske udmærket
>>> Jeg mener også at John Deere
>>>bruger Yanmar motorer.
>>>
>>> Mvh
>>> Leon
>>>
>>


Ukendt (09-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-08 21:59

Helt ærligt, så ved jeg det ikke for den har aldrig været i stykker.

Hvis man prøver at vurdere de alm forbrugs "reservedele" med andre
fabrikater, så koster fx oliefiltre nogenlunde det samme som til alle andre
mindre dieselmotorer, nemlig 124 kr. Hvis man synes det er for dyrt for at
der er tryk "Volvo Penta" på det, så kan man bare købe det helt tilsvarende
FRAM filter til 80 kr. Hvis min VW kan undvære et VW filter og køre på en
FRAM filter, så kan min bådmotor nok også undvære den smule tryksværte.

Tilsvarende med dieselfilteret. Koster 175,- hvis der er malet Volvo på det.
Men det originale Bosch filter koster 50,-

Men det er altså ikke unikt for Volvo. Mange af de nævnte motoralternativer
har også originale dyre dele men det er lidt dunkelt om det skyldes
motorfabrikanterne eller det er guldsmedens høje avance (i flere led...) der
får prisen op.

Får lige den ide at jeg vil prøve at få min mekanikerven til at spørge på
engrosprisen på de nævnte filtre. Det kan være man kan gøre havnens venner
en tjeneste (og tjene en øl ...) ved at tage en røvfuld filtre hjem til
engrospriser.....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:48ed282f$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarke, tak for opdatering.
> Er det - efter din vurdering - en myte, at Volvos reservedelspriser er
> megahøje ift. andre mærker (shvem der så end har fremstillet dem ...) -
> eller er min fornemmelse i overensstemmelse med virkeligheden?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:48ed253a$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Her er det altså lidt vigtigt at vi adskille små og stor motorer fra
>> hinanden. Som Leon skriver (som jo mest er til de store ??) så er der
>> mange af disse motorer der er de samme malet i forskellige nuancer og
>> solgt under forskellige navne. MEN .... De firmaer der markedsfører
>> motorer (volvo inkl) får hhv små og stor motorer fra forskellige kilder
>> og man komme nemt til at løbe med et rygte, hvis ikke man kender
>> detaljerne.
>>
>> Med volvo's små motorer er det desværre sådan (undskyld til vores svenske
>> broderfolk) at der er en tendens til at de motorer Volvo selv har
>> konstrueret er dårligere end dem hvor de har overtaget konstruktionen fra
>> nogle andre og malet blokken grøn. MD6/7 som er nogen af de stærkeste
>> motorer Volvo har solgt er et godt eksempel på dette. De er nemligt
>> konstrueret af Albin Motor.
>>
>> VP2030 er en Perkins konstruktion.
>>
>> Md5 og 2000 serien er Volvo's egen konstruktion og specielt
>> tæringsproblemerne på MD5 og den manglende cussionplate på serie 2000
>> motorerne er skyld i at Volvo motorer i nogle sammen hænge har et skidt
>> ry.
>>
>> Men hvis du køber en ny Volvo motor lige nu, så går du fri. D1 modellerne
>> er nemlig Shibaura motorer produceret på licens hos Perkins!
>>
>> Der er meget mellem himmel og jord .... Jeg har været glad for mine 2
>> serie 2000 motorer.... selvom de er 'ægte' Volvo .....
>>
>> BJarke
>>
>> --
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>
>>
>>
>> "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
>> news:48ebdc62$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Nogle har hvisket mig i ørerne, at nogle af Volvos bådmotorer
>>>> fremstilles af Mitsubishi ... Ved du om det er rigtigt?
>>>>
>>>> Iøvrigt havde vi den gamle MD6 i vores Ballad fra 1973, som holdt 30 år
>>>> før den blev udkskiftet til en VP-2030 og i min nuværende båd er der en
>>>> VP-2002 fra 1990. Den har kun haft ét irriterende problem: Starteren
>>>> stod af på vores sommerferie sidste år ... Ellers har den startet og
>>>> kørt upåklageligt ...
>>>>
>>>> Min svoger har en Yanmar, som han er ovenud tilfreds med ...
>>>>
>>>> Min anke mod Volvo er deres reservedelspriser. De er voldsomme. Men jeg
>>>> ved ikke noget om Yanmars - eller andres for den sags skyld ... Men jeg
>>>> har en fornemmelse af, at Volvo ligger højt på det område ...
>>>
>>> Hej Flemming,
>>>
>>>
>>> Tja.. det skete i 2001, Volvo Penta lavede en aftale med Mitsubishi
>>> vedr. større motorer (6cyl+) .
>>> De har også aftaler med Cummings og Ford USA vedr. V8 motorer. Tidligere
>>> var det V8 via GM.
>>> Men lur mig om det skifter hvert 5 år, hvor de får deres "long block"
>>> (blok m.toppe og indmad) fra.
>>>
>>> Jeg tror ikke at der på verdens plan er 10 producenter, der selv
>>> udvikler og markedsfører marine-motorer. Langt største-delen er et helt
>>> eller delvis OEM produkt.
>>>
>>> Personlig har jeg ikke meget til overs for Volvo, det er stenalder
>>> teknologi som er frisket op med alu.indsug og fået et
>>> indsprøjtningssystem på.
>>> De er tunge, de larmer og de ryster :-/
>>>
>>> Yanmar er Japansk, de gik senere sammen med Perkins. Marine motorer
>>> begyndte de først på midt 80'
>>> Nu har de produktion i Japan og USA. De små motorer som ofte bruges på
>>> havetraktorer er ganske udmærket
>>> Jeg mener også at John Deere bruger Yanmar motorer.
>>>
>>> Mvh
>>> Leon
>>>
>>
>
>


claus b.p. (09-10-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 09-10-08 22:20


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48ee709a$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Får lige den ide at jeg vil prøve at få min mekanikerven til at spørge på
> engrosprisen på de nævnte filtre. Det kan være man kan gøre havnens venner
> en tjeneste (og tjene en øl ...) ved at tage en røvfuld filtre hjem til
> engrospriser.....
>
Du kan også lige checke her: http://www.oilshop.dk/group.asp?group=156
Bixen har filtre til selv mere usædvanlige formål, olieklude, oliesokker
o.m.a. Foreløbig det billigste sted jeg har fundet til oliefiltre til min
Ford Tempest motor.

Mvh. Claus



Jan Rasmussen (09-10-2008)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 09-10-08 00:24

Hmm... hvorfor ikke invistere i en Dansk produceret motor... Buck...

De er godt nok saltvands kølede, men de holder og holder....

Mvh
JR



McLudo (09-10-2008)
Kommentar
Fra : McLudo


Dato : 09-10-08 22:06

Har i år installeret en Beta 25 3 cyl. 25 hk.

Kubota motor der er mariniseret at Beta Marine.

Den kører fantastisk, er lydsvag og billig i brændstof. 1,5-1,7 ltr. i timen
v. 2300 omdr/min. Fart 6 knob.

Båden er en Nauticat Minicat 25. Vægt ca. 3 tons.

Mvh

Gert

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen
news:48ed4111$0$3095$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hmm... hvorfor ikke invistere i en Dansk produceret motor... Buck...
>
> De er godt nok saltvands kølede, men de holder og holder....
>
> Mvh
> JR
>


blueocean (09-10-2008)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 09-10-08 01:55

On 9 Okt., 01:24, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> Hmm... hvorfor ikke invistere i en Dansk produceret motor... Buck...
>
> De er godt nok saltvands kølede, men de holder og holder....
>
> Mvh
> JR

Forkert de er ikke saltvandskølede alle sammen, de har også
ferskvandskøling de nye af dem, har selv haft en buch DV20 saltvands
kølede den var mindst 20 år gammel og fungerede perfekt, men der er jo
også stille meget høje krav ogm drift stabilitet til dem, da de var de
enste der kunne bruges i redningsbåde, de skulle kunne starte selv om
båden var fyldt med vand og dermed motoren også. Og det kunne de.

Har selv nu en Volvo 2030 fra 95, og den har kørt ubelkageligt den har
trukket os næsten halvvejs rundt om jorden, så drift sikker syntes jeg
den er. Selvom der har været et små uheld er det ikke det store.

Gert

HH (11-10-2008)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 11-10-08 06:40

Biltema har oliefiltre passende til Volvo og Yanmar. Til Volvo koster
de knap 50 kr !!!!!!!!!!

Hans-Henrik


Finn (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 19-10-08 17:52

Hej,

Kan du oplyse hvilke artikelnr. det er - feks. til en Volvo MD2020 - jeg kan
ikke finde noget i Biltemas katalog.

Mvh. Finn


"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:9137b130-c417-45a9-8cf1-1388985e9f8b@u57g2000hsf.googlegroups.com...
> Biltema har oliefiltre passende til Volvo og Yanmar. Til Volvo koster
> de knap 50 kr !!!!!!!!!!
>
> Hans-Henrik
>


HH (21-10-2008)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 21-10-08 06:30

On 19 Okt., 18:52, "Finn" <virker_i...@none.dk> wrote:
> Hej,
>
> Kan du oplyse hvilke artikelnr. det er - feks. til en Volvo MD2020 - jeg kan
> ikke finde noget i Biltemas katalog.
>
> Mvh. Finn
>
> "HH" <hhm...@get2net.dk> skrev i meddelelsennews:9137b130-c417-45a9-8cf1-1388985e9f8b@u57g2000hsf.googlegroups.com...
>
> > Biltema har oliefiltre passende til Volvo og Yanmar. Til Volvo koster
> > de knap 50 kr  !!!!!!!!!!
>
> > Hans-Henrik

Hej Finn!

du går ind på Biltemas hjemmeside under båd, vælger bådreservedele og
derefter oliefiltre og igen så motormærke, volvo eller yanmar. Her er
der masser af filtre til 2020 etc!!
Enjoy!

Hans-Henrik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste