Skjult restgæld ved bådkøb i Sverige
Fra : Andreas

Dato : 07-10-08 01:56

Kære gruppe

Jeg går lidt og tøjler med en idé om, at min næste båd skal købes i
broderlandet, da især svenskbyggede både, såsom Albin Vega, er markant
billigere dér.

Jeg har i denne forbindelse kigget på gamle indlæg omkring bådkøb i Sverige,
i særdeleshed mht. skjult restgæld og her er der forskellige svar, der er i
direkte modstrid med hinanden, hvorfor jeg føler mig nødsat til at spørge
til nedenstående igen. Links med dokumentation modtages med kyshånd
Ifølge nogle tidligere poster følger gæld i Sverige altid manden og ikke
båden, hvorfor man ikke skal være nervøs, er dette korrekt?

Ifølge de fleste tidligere svar findes der i Sverige intet centralt
gældsregister og ej heller et skibsregister, men hvordan undersøger man så,
om der er restgæld i ´skivet´?

Har du andre erfaringer med bådkøb hinsidans så fortål også om dem...

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 11:48

I vores familie har vi købt to både i Sverige.
Vi købte en Albin Ballad og vores søn en trimaran.

Det lykkedes os ikke at opnå andet end en "tro og love erklæring" fra
sælger om at båden var ubehæftet på alle måder ...

Vi lod os overbevise om, at man ikke kunne stille sin båd som sikkerhed
for et lån i bank eller sparekasse ... Men et formelt dokument så vi nu
ikke.

Om den opfattelse, du også nævner, er holdbar tør jeg ikke fastslå ...

Hvor vil jeg hen? Jo, jeg kom til den erkendelse, at man nok ikke kunne
sikre sig 100% - vi kontaktede sælgers bank og fik at vide, at de ikke
havde sikkerhed i båden ... men det kunne mange andre jo sagtens ... Så
vi resolverede, at handelen måtte baseres på gensidig tillid parterne
imellem.

Vi fulgte parolen: Er du i tvivl, så lad være ... Og har måske været
heldige.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Andreas" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@rocketmail.com> skrev i en
meddelelse news:48eab3a8$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-10-08 12:53

"Andreas" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@rocketmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du andre erfaringer med bådkøb hinsidans så fortål også om dem...

Igen, et måske, måske ikke svar, men jeg vil gerne bidrage alligevel.

Jeg købte for ca. 4 år siden en Saga 24 i Sverige, og jeg spurgte
selvfølgelig ejeren om event. restgæld/belåning, dette forstod han intet af,
og jeg måtte forklare han om hvordan det virkede i Danmark, men han var
stadigvæk uforstående overfor hvordan man kunne sælge en båd med gæld i,
altså ikke ens egen båd.
Som Flemming siger, så får man hurtigt et indtryk af sælgeren, og vi betalte
"Handpenni" (depositum) på 10% af købsprisen da vi handlede i efteråret, og
betalte resten efterfølgende forår inden båden blev hentet, den stod jo godt
og tørt deroppe, så ingen hastværk med at få den hjem.
Sælger påtalte dog at jeg havde fået den for billigt, da forårsprisen jo var
ca. 20-25.000kr dyrere

Men hvordan med juraen, det ved jeg ikke, men prøv da at spørg i et af de
svenske fora der omhandler forskellige bådtyper, der kan du nok få et mere
nuanceret svar!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Andreas

Dato : 07-10-08 16:06

Hej Leif
"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> Men hvordan med juraen, det ved jeg ikke, men prøv da at spørg i et af de
> svenske fora der omhandler forskellige bådtyper, der kan du nok få et mere
> nuanceret svar!
Det var en god idé, det havde jeg slet ikke tænkt på, så det prøver jeg
lige - sproget er jo heldigvis ikke så anderledes

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Andreas

Dato : 07-10-08 16:12

> [...]
> svenske fora der omhandler forskellige bådtyper, der kan du nok få et mere
Så begyndte søgningen på svenske grupper svarende til dk.fritid.sejlads, men
umiddelbart findes de ikke på Sunsite-serveren. Kender du nogen gode svenske
fora?

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 16:53

> [...]
> Så begyndte søgningen på svenske grupper svarende til dk.fritid.sejlads,
> men umiddelbart findes de ikke på Sunsite-serveren. Kender du nogen gode

Hej Andreas,

kanske denne: http://www.sxk.se/

Svenska kryssarklubben - de spørgsmål jeg igennem tiden har rettet dertil,
er altid blevet venligt, hurtigt og kompetent besvaret.

venlig hilsen

JN

Fra : Finn

Dato : 07-10-08 18:14

Prøv feks. http://forum.hamnen.se/
eller
http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/Disc01W?openform
Mvh
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 18:58

Hvis det er skal være på dette medium, så er svaret: swnet.fritid.segling

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-10-08 19:14

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48eba33d$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis det er skal være på dette medium, så er svaret: swnet.fritid.segling

Den ser noget død ud!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 20:30

Ja, det er ikke det store der sker ... Men det er måske fordi der ikke er
nogen der stiller spørgsmål ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 08-10-08 01:50

On 7 Okt., 17:52, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:

> [...]
>
> Svenska kryssarklubben - de spørgsmål jeg igennem tiden har rettet dertil,
> er altid blevet venligt, hurtigt og kompetent besvaret.

SXK.se er den Svenske krysserklub, det er en stor og meget kompetent
klub, den er større end Danske FTLF, og måske på niveau med den tyske
pangdang.

SXK har en proffessor i Jura som klare alle de juridiske spørgsmål
bla. i EU da han ofte er til møde dernede, bla. var det ham som fik
hevet Grækenland i den EU domstol for overtrædelse af Rom traktatetn
om fri bevægelighed, som pludselig ikke gjaldt dem som kom i egen båd.
Det er nu nogen år siden det er sket. men måske fortæller det noget om
deres viden på jura området. Så mon ikke de ved hvad der skal til for
at få svar på om restgæld i evt båd er der.

Gert