Gode råd til vinteropbevaring af sejlbåd
Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-10-08 16:44

Hej

Min tidligere båd fik jeg pakket for tæt inden vinteren, med mug og dårlig
lugt til følge. Så jeg søger nogle tip til en god og tør opbevaring, med god
ventilation.

Er der nogle guldkorn, eller metoder som man ikke skal bruge?

Båden er på 35 fod.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 18:33

Undlad at 'pakke' den ind. Du skal enten ikke gøre noget eller 'overdække'
den. Hvis du laver en løsning hvor presenningen slet ikke rører båden, så er
du både sikker på at komme af med fugt og undgå at presenningen laver skader
på båden.

Sørg yderligere for at alle udluftningventiler står åbne.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 18:59

Tidligere har jeg også haft dårlige erfaringer med fugt i båden om vinteren

Nu har jeg bygget mig et stativ, hvorved presenningen går ca. 15 - 20 cm. ud
over rælingen og ca. ½ - 1 meter ned langs fribordet. Elastikker i hullerne
i presenningen holder den på plads med en line og et hav af plastikdunke,
der hænger lidt over jorden og er bundet sammen af en line igennem
håndtagene, der går hele vejen rundt om båden - linen altså ... ....

Dog kan jeg komme ind båden i løbet af vinteren ved hækken, når jeg skal
"pusle med noget" ... Der er åbning i stævnen, så der er mulighed for
luftgennemstrømning. Jeg har også monteret en lille solcelledrevet
ventilator lige bag masten ... hvor meget bevendt den er, har jeg svært ved
at vurdere ...

Nu tømmer jeg båden fuldstændigt ... hynder, tøj, sejl, fendere, tovværk,
litteratur, søkort, værktøj, service, gryder, potter og pander, håndklæder,
viskestykker ... ja, alt, hvad der ikke "sidder fast" ...

Så går jeg fladerne over med en gang sulfo/Ajax og tørrer af ... Køleboksen
og toiletkummen vaskes med lidt desinficerende ... og så fylder jeg
dieseltanken op og tømmer vandtanken og demonterer vandpumpen og tømmer
varmtvandbeholderen ... Batterierne holdes opladet i løbet af vinteren ...
Inden optagning har jeg tømt holdingtanken og frostsikret den med glykol ...

Og så er der jo hele proceduren med motoren, som er et kapitel for sig selv

Min nabo smører hele båden - ikke under vandlinien - ind i et
beskyttelseslag - Hempels Marine Polish - det tror jeg også jeg vil gøre i
år ... Masten smøres også ind, wirer tages af og mange tager faldene med
hjem, så de kan komme en tur i vaskemaskinen ...Masten ligger i mastsskuret
og Windex og vindtransducer er demonteret ... Så snart båden er på land får
den en omgang med trykrenseren, så alt skidt og fedtmøj og rurer osv.
fjernes mens det sidder løst ... Foldepropellen tager jeg med hjem ...

Men jeg går dog meget og "lurer på", at lade båden ligge i havnen denne
vinter ... men har ikke besluttet mig endnu ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-10-08 19:10

Hej Leif,

Mug og dårlig lugt kommer af at båden ikke bliver vasket ren inden
vinteren.
ALLE flader indvendigt skal afvaskes med brun sæbeopløsning og aftørre
med f.eks. viskestykker.
Alle skuffer og låger skal stå åbne.
Pentrydelen skal have en ekstra omgang og det skal håndtagene ved
nedgangslugen også.
Hudfedt giver en god grobund for mug m.m..
Du skal ikke sætte fugtposer op i båden, de hjælper ikke og det vand
der opsamles er meget aggresivt.
Det er selvfølgelig bedst om båden overdækkes, især træ i cockpit og
på dæk skal ikke have vand og frost gennem en vinter.
Du skal lave en overbygning meg en afslutning det godt stykke uden for
bådens dæk således at en presenning ikke kan slå ind mod fribordet.
nede ved jorden laves et rørstativ som presenningen fastgøres til.
Presenningen skal ikke gå længere ned en til vandlinien og herfra og
ned til stativet ved jord skal presenningen fæstnes med den type
elastikker som
stilladsarbejderne benytter eller også kan du besøge cykelhandleren og
få 50 gamle cykelslanger som kan bruges som fjedrende forbindelse.
Det er vigtigt at bruge elastikker og ikke tovværk. Elastikker er
fleksibel og holder presenningen nede selv i hård blæst. Tovværk giver
kraftige ryk i
presenningen og befæstigelserne går i stykker, hvorefter presenningen
har frit slag mod fribordet. Det giver ikke noget kønt syn og meget
efterfølgende
arbejde med udbedring af skader.
Med 20 - 30 cm mellem presenning og båd bliver der en god udluftning
og evt. kondensdannelse på undersiden af presenningen løber ud og ned
langs
presenningen eller vil fordampe når solen skinner på presenningen
ellers vil vinden gøre det arbejde.
Skal du have nogle billeder af hvordan jeg har løst opgaven så send
mig en mail og du vil få nogle billeder tilbage.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 21:20

Har nogle af Jer fundet nogle øjer til monarflex presenninger... som holder
mere end en sæson .... ?
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 0SO84)" <harding@0SO84larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12230578010.0463247022703577@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 23:46

Jeg købte nogle blå "plastik-nogle" i Silvan. De holdt da sidste år ...
Men der kom godt nok et par revner i presenningen ... De skal repareres
med noget tape.

Jeg har prøvet med "presenning-tape" og "Gaffa-tape" ... det holder
ikke.
Nogen, der har et forslag?

Hardings idé med cykelslanger er super. Jeg fik sidste år en helt pose
for en symbolsk gave til den lokale cykelsmed ... De er rigtig gode!

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48e681e0$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-08 10:06

Tror det er de samme blå jeg købte og slog i. Halvdelen holdt ikke. Faldt
enten helt ud eller 'sled' så meget i plastikken at de ikke kan holde en
sæson mere.

Jeg så i et bådblad at et firma havde fundet på en løsning med en lille
plastik rulle som man folde kanten om at satte noget der mindede om en
kraftig forstags/headfoil profil ud over. Så smart ud.... men prisen var
vild. Nogen der har prøvet at lave det selv. Hvis man kunne få fat i en
gammel headfoil fra en stor båd og skære den i 10 cm stykker ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-08 10:45

Hvad sætter du igennem øjerne? Jeg bruger de "T-formede elastikker" ...
Måske de ikke slider så hårdt på "hullerne" ... eller også har jeg bare
været heldig ...

meddelelse news:48e88376$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-08 14:05

Jeg bruger et mix af de sorte monarflex gummielastikker med skråt T for
enden og de blå elastikker med et større T for enden. Det ser ikke ud til at
det gør nogen forskel. Måske din har stået i læ af andre både ? Min stod
yderst med snuden ud til vandet.

De eneste øjer der virkelig holder er de originale:
http://www.afi.dk/popup_image.php?pID=152&osCsid=6a95af2e4d6670a29a3ce3f354ffa541
og http://www.proinvent.dk/referencer/monarflex.asp
Men dem kan man øjensynligt ikke selv lave nye af. Jeg har prøvet meget, men
der er intet der bider på sådan en monarflex presenning. Har I fundet noget
?

Er der nogen der har prøvet de trekantede monarflex øjer.
http://www.shipshop.dk/trekants_fastgøringsringe___pakke_med_4_stk-p-686.html?cat_id=152&cPath=152.
De er dyre, men hvis de virker er jeg med på den. Ser du til de kan skrues
af igen, så de kan jo genbruges på den næste presenning.

Hvordan virker den "nøglehuller" der hedder TARP-SEC ?

Jeg har kigget på proclip. Men jer er i tvivl om de kan holde på en kant,
hvor der ikke er syet en ombuk ??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 05-10-08 19:20

Hej Bjarke,

Per Martin Jensen sendte mig en mail fordi han ønskede et par
billeder af min overdækning.
Mine billeder blev taget i efteråret 2003 og jeg anvender stadig
de samme monarflex presenninger uf hullerne (originale) holder
stadig uden at de er skadet på nogen måde.
Jeg bruger plastic "T"erne i hullerne og med de lange elastikker
ned til stativet ved jord er der en stor spænstighed i de lange
elastikker.

Har du spurgt hos Jens Villadsens Fabrikker om "hullerne" kan
købes løse og hvilken lim som skal anvendes?
Da de laver presenningerne må de da kunne svare på spørgsmålene
(om de vil).

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 20:49

Ja, de sorte på min sker der heller ikke noget med. - hvis bare man kunne
lave dem selv. Har ikke spurgt til teknikken på fabrikken men hvis man beder
om at købe de sorte ringe er svaret klart nej. "det kan man ikke " ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet VSMDP)" <harding@VSMDPlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12232312250.0116363345620734@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-10-08 08:43

Ja det kan være at de ikke kan købes løse og processen på
fremstillingsfabrikken med ultralydssvejsning er måden hvormed
man opnår den høje trækstyrke.
Jeg vil prøve at kontakte min gamle kemikolega om han kan
anbefale en lim der kan bruges, hvis man f.eks. klipper en ring
ud af en gamme presenning og så vil montere den på en presenning
igen.

Den type som jeg har anvendt til min vinteroverdækning er:

Monarflex Super T Plus
Højkvalitetsprodukt. Det findes med blå fastgøringsringe.
Folien er behagelig blød og fleksibel at arbejde
med, men besidder alligevel meget stor slidstyrke,
trækstyrke og perforationsmodstand.
En tynd og alligevel stærk presenning.
Det perfekte valg til ekstreme vejrforhold eller til
længerevarende brug.
Kan leveres med kundelogo.
Tekniske data
Belægningstykkelse: 0,20 mm
Nettovægt: 225 g/m2
Bruttovægt: 240 g/m2
Armering: 9x12 mm armeringsnet,
1670 dtex multifilament
Farve: Klar
Belægningsmateriale: Superstærk LDPE
Trækstyrke: 13 kN/m
Dimension
2,25 x 40 m
3,25 x 36 m
4,00 x 36 m

Den har hos mig holdt siden 2003 og holder nok en del år endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 19:05

Jeg ved ikke helt hvilken model monarflex min er, men den var dyr, så jeg så
gerne den holdt længe.

Det vil være fint hvis du kunne give den udfordrende opgave til din
kemiker/plast ex-kollega.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet FPQLV)" <harding@FPQLVlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12233657640.167594639732709@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-10-08 18:05

Hej Bjarke,

Ifølge oraklet så er der kun én sammenføjningsmetode mellem
monarflex presenningen og trækøjerne og det er svejsning.
Der findes ikke limtyper der har tilnærmelig samme styrke og
matrialerne er ikke egnet for limning.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 22:54

OK... ærgerligt... Jeg må prøve med en 'mekanisk' løsning, for man kan vel
ikke svejse (=smelte) selv ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet VTVM1)" <harding@VTVM1larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12239179220.293899017985975@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-08 18:58

Lappede huller i presenningen sammen med naboen i går aftes. Så at hans
"faconsyede" presenning er lavet med alm øjer, men kanten er bukket om og så
er der et lærredsbånd imellem.

Mon det virker ? Det tror jeg at jeg vil prøve....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:48f3c38a$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Peter

Dato : 04-10-08 08:01

"Bjarke M. Christensen" skrev i meddelelsen

> Har nogle af Jer fundet nogle øjer til monarflex presenninger... som
> holder mere end en sæson .... ?
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Du kan måske anvende "køkkenrullemetoden".
Et par stykker køkkenrulle krammes til en lille bold.
Pressenningen krammes rundt om "bolden".
Bold og pressenning "afsnøres" med et dobbelt halvstik.

Det giver et meget stærkt "øje" - og holder selv på en billig
HN-pressenning.

Alternativt rul en tynd liste et par omgange i kanten af pressenningen, og
lav så "øjer" og snor rundt om listen.

God fornøjelse / Peter

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 09-11-08 00:19

> Du skal ikke sætte fugtposer op i båden, de hjælper ikke og det vand
> der opsamles er meget aggresivt.

Hvorfor hjælper fugtposer ikke? Og hvad mener du med, at det opsamlede vand
er "aggresivt"?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 08:54

Jeg er meget enig. De har alligevel ikke kapacitet nok til at tørre båden og
det er nærmest syre der ender i spanden.

I min campingvogn tabte jeg engang en dråbe på kanten af vasken, da jeg midt
på vinteren tømte den. Og i løbet af de næste måneder tærrede dråben havvejs
gennem den rustfrie vask.

Ordentlig ventilation er det eneste der virker

I disse elektroniktider undrer jeg mig over, at der ikke finde en
udluftningventilator med følere der måler hhv luftfugtighed og temperatur
både inde og ude og kører når det er nødvendigt men undlader, når der er
tørt inde og fugtigt ude. Men det er måske bare mig der har overset den ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 10:14

> [...]
>tørt inde og fugtigt ude. Men det er måske bare mig der har overset den ?

Ork, den findes skam i stor stil. Baseret på et par solceller og
opladeligt batteri, så kører den mere eller mindre kontinuerligt. Jeg
tror det vil være ligefyldigt med følere, hellere ventilation når det
er muligt end når det er nødvendigt

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 10:18

Ja, dem der kører hele tiden kender jeg. Ingen problemer. De bliver bare
slidt hurtigt op.

Men hvorfor køre i de tilfælde hvor der er mere fugtigt ude end inde ? Der
må da blive mere tørt i båden, hvis den undlader at køre, når der er mere
fugtigt ude end inde ??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 11:08

On Sun, 9 Nov 2008 10:18:22 +0100, "Bjarke M. Christensen"
> [...]

>må da blive mere tørt i båden, hvis den undlader at køre, når der er mere

Det er et spørsmål om at få gennemtræk, ikke så meget om luften
udenfor er tør eller fugtig.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 13:57

Det er jeg normalt helt enig i og det er også den løsning, som jeg normalt
ender med.

- men det er ikke altid nok, så man skal jo lige spørge sig selv om der er
en bedre metode.

Jeg har lige været i båden et par timer. og i dag var den fugtig ned i ;
selvom samtlige udluftningshætter står max åben. Der lå et fint lag af
kondens på alle flader. Det ville jeg jo gerne undgå ....

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-11-08 15:21

Hej Bjarke (og andre)
Det er vel kun et spørgsmål om, at have så megen luftgennemstrømning som
muligt? I Føtex købte jeg for nogen år tilbage en bordventilator. Den sætter
jeg midt på dørken og åbner alle ventiler og rum. Det giver en god
luftcirkulation, med tør båd til følge. Jeg har bi-måler på min landstrøm,
og det har kostet mig ca. 150-250 kr. pr. vinter.
Og - NEJ - der er ikke en masse andet sat til landstrømmen, da jeg ikke vil
have brand i båden. Ledningen går direkte til ventilatoren.
Men hvis der bliver lukket for landstrømmen i Hundige?
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4916de0d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 03-10-08 21:37

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> skrev:
> [...]

Hej Leif

Mine egne erfaringer er at luft i rigelige mængder gør en utrolig
forskel.
Min egen L 23 har i mange år stået i forhaven med en pressenning over
uden problemer med mug eller dårlig luft som følge.
Båden monteres efter optagning og grundig rengøring med et par støtter
som holder masten en meter over dækket. Jeg folder en gammel
pressenning over masten og binder den fast neden om båden med det
billige tov fra Harald Nyborg. Hækken vender altid mod vest i min
forhave, hvor båden har sin vinterplads, og der er helt åbent i hækken
af båden så vestenvinden kan blæse frit ind under pressenningen. I
stævnen, som altså peger mod øst, er der også åbent og vinden kan
blæse alt det den vil ind igennem pressenningen. Derfor åbner jeg
lugen
i båden og lugen i stævnen, så der er fuld gennemtræk. Pressenningen
gør at båden ikke rammes af regnen og der er ikke vand i cockpit
eller kahyt. Hvis det bliver rigtig snestorm eller stormvejr lukker
jeg lugerne.
Om foråret fjerner jeg pressenningen og båden lugter som den plejer
overalt. Jeg skal dog stadig gøre rent igen om foråret.
Det skal lige siges, at jeg ikke er bange for indbrud eller hærværk da
min båd ligger i forhaven ca 10 mtr. fra min stue.

Med venlig hilsen
Ole Jeppesen

Fra : asser

Dato : 04-10-08 11:33

Sidste vinter lavede jeg en ny luge til nedgangen til Molichen, jeg
monterede en kabinet-ventilator fra en gammel PC i lugen og købte en
solcelle 12Volt/7Watt til en 500 kr - seddel. Solcellen stillede jeg i
cockpittet rettet mod syd og lidt hældning på og satte jeg en spand over
mastehullet, så der kunne trækkes frisk luft ind.
Ventilatoren kørte i alle de lyse timer vinteren igennem, og naturligvis med
fuld speed i solskin. Resutatet var en tør båd indvendig hele vinteren.

Gennem hele sejlsæsonen brugte også lugen og solcellen, nu er sommeren unik
år for år, men min erfaring siger mig at løsningen skal laves permanent.
Planen er at fastmontere solcellen agter på baden og bruge den til at holde
strøm på batteriet når der sejles og med en kontakt skifte over på
ventilation når båden ligger stille.

For en god orden skyld er båden vinteropbevaret ude og uden presenning over.

Jeg fandy solcellen her.
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=47_49&products_id=138

vh
Asbjørn

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-10-08 16:46

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Er der nogle guldkorn, eller metoder som man ikke skal bruge?

Hej igen!

Jeg læser med hele tiden, og der er kommet meget jeg kan bruge, men bliv
endelig ved med at skrive hvis du/i har små tips som vi så alle kan få glæde
af

Fortsat god weekend!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 04-10-08 17:48

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> endelig ved med at skrive hvis du/i har små tips som vi så alle kan få glæde

OK!:
Som flere skriver er cykelslanger en rigtig god ide, og man behøver
s'mænd ikke engang gi cykelsmeden noget, da det faktisk koster ham penge
at slippe af med dem ellers.
For ikke at skulle bruge kilometervis af blå line til at binde ned til
slangerne har jeg lavet et par 10 meter lange stænger af sammenboltede
strøer, som jeg binder fast langs siderne af stativet under de
tværgående skråstiverne.
Omkring stængerne sætter jeg slangerne fast (gennem sig selv) ud for
hvert andet øje på presenningen. Mellemrummet mellem slangeenderne og
presenningen blir dermed ca. 30-40 cm. og nu kan jeg "zigzagge" en blå
line ned langs hver side og sørge for eens træk i slangerne undervejs.
For at beskytte presenningen har jeg købt en antal skumgummirørskåle i
byggemarkedet, og skåret dem i passende længder, som så blir placeret
alle de steder hvor presenningen står og filer, feks på pul- og pushpit
og på samlinger i stativet som bærer presenningen. Rørskålestykkerne
fæstnes blot med en strip.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Carsten Jensen

Dato : 09-11-08 15:54

Den Sun, 09 Nov 2008 00:19:23 +0100 skrev Mads Bo Falk:
> Hvorfor hjælper fugtposer ikke? Og hvad mener du med, at det opsamlede
> vand er "aggresivt"?

Jamen det gør de skam også. Der er bare nogle mennesker der er religiøse
med at der skal være ventilation, og at det skam er godt nok. I vores båd
er det ikke godt nok, så vi hænger fugtposer op og har ikke problemer med
fugt, mug eller lignende. Det er så vores måde at løse det på.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-11-08 11:28

Den Sun, 09 Nov 2008 16:12:14 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Hvor mange poser bruger I på en vinter ? og hvor mange af i hængende
> samtidig ?

Det har været lidt med forskel - i år prøver vi med én stor pose midt i
båden, men tidligere har vi bl.a. sat de små blå plasticholdere man kan
købe, i hvert rum (næsten).

> Jeg formoder I så lukker alle ventiler ?

Vi har kun en enkelt udluftningsventil og den er lukket. Vi lukker ikke
for afløbsventiler og så videre.

Mvh

Carsten