Et par kommentarer fra en "tester", der har brugt 3 år/+70.000km til testen.
Mit eksemplar var dog en Grand Scénic 1.9dCi Expression
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48E68488.B14247E2@du.kan.finde.den...
> Min franske flirt ("Råno Møgan Cenik")
>
> Da min firmaslæde (Touran'en) for nyligt blev torpederet at 1410 gram
> jernklods fra en lastbilkran måtte den indlægges i 1½ uge for at få ny
> forrude, lappet bulen i taget og blive gjort ren. I dette tidsrum havde
> jeg en anden bil at køre i, det var en 2007 Renault Megane Scenic 1,6
> benzin. Jeg vil berette lidt om mine oplevelser med den.
>
> I første ombæring blev jeg mødt med en vis skepsis af mine kolleger -
> specielt en der er VW fanatiker og selv har en Passat: "Sådan en kan man
> da ikke køre i , den kører da som lort". Jeg spurgte manden om han havde
> prøvet en sådan bil, det havde han ikke og jeg fortalte ham at jeg ikke
> helt kunne forstå at han så kunne udtale sig sådan om bilen.....men
> hvad, han er nok bare "skadet".
>
> Jeg havde valget mellem den pågældende Renault og en Ford Focus C-max,
> men da jeg i forvejen havde kørt en sådan i 3 måneder, fandt jeg det
> mere udfordrende at lave en (mere eller mindre) grundig afprøvning af en
> Scenic.
>
> I første ombæring skulle jeg lige vennne mig til at _alt_ er placeret
> anderledes i sådan et køretøj. Det flotte instrumentpanel skulle nødigt
> ødelægges af knapper så ratstammen er godt og vel overbefolket og de
> resterende knapper er placeret helt nede foran venstre knæ (til
> tågeygter og regulering af lyset i instrumentet) og er kropumulige at
> finde. Speedometeret er i midten af bilen og resten af der store display
> strækker sig ud til venstre over mod rattet.
Jeps - det kræver lidt tilvænning - men det er vældigt praktisk, når først
man har vænnet sig til det.
Jeg savner ihvertfald ratbetjeningen er "alt" nu, hvor jeg ikke har det
mere....
>
> Radioen betjenes enten direkte på radioen selv eller via knapper på
> rattet. Det sidste er at foretrække, da knapperne på radioen ikke
> ligefrem er lette at finde rundt i, med deres meget lille udførelse og
> meget lidt logiske placering. Til gengæld tager det ca. 10 sekunder at
> skifte fra radio til CD på det "smarte drejehjul" inden skiven er kommet
> i gang og lyden igen flyder ud via de ellers fine højttalere. "Skrue op
> og ned" er med 2 trykknapper på siden af ratstammen, lige over det
> "smarte drejehjul", jeg ved ikke, hvor mange gange at jeg fik skiftet
> til mellembølge radiomodtagelse når jeg ville skrue op...
Tilvænning....
>
> Det store display i indten af bilen viser ud over hastighed også radioen
> modtagerfrekvens og har en del til multifunktionsdisplay, der kan vise
> forbrug, kørt distance osv (som jeg er vant til fra min VW), samt ikke
> mindst hastigheden sat på fartpiloten. Desværre har fartpiloten
> "førsteret", så uanset hvilken visning man har valgt (jeg har som regel
> km/l vist) slår den over på fartpilot, hvis fartpiloten aktiveres.
> Fartpiloten er et kapitel for sig selv, den vender vi tilbage til. Der
> kan også vises hvor mange km der er brændstof tilbage i tanken til. Den
> virker fint ned til 80 km, derunder går den i "streger" (---).
>
> Rattet er fint og med hele 4 knapper til betjening af fartpiloten (den
> har så også lige en drejeomskiter på venstre side af ratstammen). I
> Touran'en klares det med 2 knapper, men det giver vel ikke symmetri i et
> rat?
Men har Touran'en også fartbegrænser, der kan sættes til en makshastighed,
der ikke må overskrides, med mindre man træder speederen langt ned? Det er
formålet med drejeomskifteren i siden - at skifte til denne funktion. Min
nuværende bil har det siddende i en stilk - jeg synes, at knapperne var
nemmere, men som jeg selv skrev ovenfor: Det er nok bare et spørgsmål om
tilvænning.
>
> Føresædet er smalt i forhold til det jeg er vant til at bruge og det
> føles kortere i sædet. Desuden kan stolen ikke køres langt nok tilbage
> til at jeg sidder ordentligt, så der er plads til fødderne (til trods
> for at jeg kun bruger en størrelse 42).
Det undrer mig!? Jeg havde fint plads til mine str. 43 - hvilket har været
et problem i visse Citroën-modeller.
> Det er dog til at leve med. Men
> fra mine VW biler er jeg vant til et sæde med trinløs justering af
> ryglænet med et stort drejehåndtag. På min Renaulten er det et håndtag
> man trækker i og "vupti" så er der ellers frit ryglæn, første gang var
> jeg ved at ligge omme på bagsædet..... Nakkestøtten kan heller ikke
> justeres, så den er placeret 10 mm bag mit hoved, hvilket jeg er vant
> til at have fra begge mine biler.
Øhh - havde du ikke en nakkestøtte, der kunne vippes frem? Det var der da i
min?!?
>
> Bagsædet er meget praktisk udført med at man kan flytte de enkelte sæder
> frem og tilbage (ikke hele rækken på 1 gang som i mine forældres Demio).
> Det gjorde jeg nytte af, da jeg havde en masse kasser jeg skulle have
> med, sådan rent arejdsmæssigt. Jeg havde på et tidepunkt svigermor med i
> bilen og hun kunne ikke få nakkestøtten op i rette højde. Jeg sagde at
> hun blot skulle tage ved, men da jeg selv kom derom kunne jeg godt mærke
> at den bare sidder for langt nende, når den er i bund og er ret umulig
> at trække op i rette position.
Øhh - det må være en lokal fejl - det gik ret nemt på min!?!?
> Jeg har tidligere fået fortalt om det
> smarte ved en Scenics flade bund. Jo den er flad, der er ingen
> "kardantunnel", men til gengæld er bunden i bagenden af bilen så højt
> oppe at jeg ikke kan "sidde bag mig selv", da jeg ikke kan stikke
> fødderne langt nok ned og frem under forsædet. Ved bagsædet er der også
> 2 kopholdere - eller rettere bag bagsædet helt ude ved sidehylden til
> bagagerumsafdækningen. Disse kopholdere må være til folk i en 3.
> sæderække, da de er k(r)op umulige at nå fra bagsæderne.
Var det den korte eller den lange version, du kørte i?
Min var den lange - og her var masser af plads på bagsædet - og kopholdere i
bordene på bagsiden af ryglænene.
>
> Regnsensor var noget nyt for mig, det virkede ret fint i næsten alle
> tilfælde og er ren luksus - omend jeg ikke savner det nu jeg har fået
> Touranen tilbage.
>
> Undervognens opsæning på Scenic er noget blødere end jeg er vant til.
> Småhuller i vejen sløres, til gengæld er den også noget mere levende og
> har svært ved at holde kursen ligeud i forhold til mine VW biler. Jeg må
> nok indrømme at jeg foretrækker evnen til at køreligeud også i
> blæsevejer frem for den blødere undervogn - men det er en smagssag.
Det lyder som den korte version?
Jeg kunne slippe rattet ved 180km/t og bilen fortsatte snorlige fremad. Den
var helt ufølsom overfor sidevind. Men som sagt: Det var versionen med den
lange akselafstand - det siges, at der er en del forskel.....
>
> Interiør i kabenine så rimeligt pænt ud. Min kone mente at der var meget
> rummeligt, på grund af den meget store forrude, det lavtliggende og
> skrånende instrumentpanel og ikke mindst højt til loftet. En højde jeg
> dog gerne så udnyttet til at man kunne hæve stolen noget mere og komme
> længere væk fra pedalerne.. Det er meget modsat Golfen, hvor der er et
> massivt instrumentpanel med et stort hanskerum i passagersiden og en lav
> taglinje.
>
> Motormæssigt er 1,6 benzin med 110 HK og "voldsomme" 150nM ved 4250
> omdrejninger alt alt for lidt til sådan en bil. Skal den bare nogenlude
> kvikt afsted skal den virkeligt have omdrejninger. Overhalninger er fra
> 6. ned i 4. eller 3. gear, hvis det er på landevej. Her er Touran med
> 140 turbodieselheste og automatgear noget _helt_ andet. til trods for at
> den normalt læsset vejer 1900 kg. Men dette problem er i følge andre
> løst ved at vælge en ef Renaults fine dieselmotorer, desværre var det
> ike ken sådan der var til rådighed
Gearkassen er lidt svær for mig
> at greje, da den ikke er stiv og kontant som en en VW, det er lidt mere
> "gæt et gear" og jeg kunne selv efter 1½ uges kørsel stadigvæk skifte
> fra 5. mod 6. og ramme ned i 4.
Hmm - jeg havde som nævnt 1.9dCi - den havde rigeligt med kræfter, men jeg
kan rigeligt forestille mig, at 1.6 benzin måtte have sine problemer med den
relativt tunge bil. Samtidig havde jeg en 6-trins gearkasse fra Nissan - dén
manglede intet i præcision. Benzinvarianten (med en lavere gearing) er
muligvis Renaults egen - jeg kender den ikke.
>
> Fartpiloten er en historie for sig selv. Som skrevet før er den meget
> "bestemmende" over multifunktionsdisplayet. Det er vel fint nok, men den
> tager faktisk meget opmærksomhed på den måde. Hastigheden reguleret i
> trin af 2 km/t af gangen - altså lige med undtagelse af 102 km/t, det
Dét har jeg så ikke afprøvet - den virkede dog fint til de hastigheder, jeg
valgte. Det hændte dog, at den - uvist af hvilken årsag - konsekvent kørte 2
km/t over dét, jeg havde sat den til. Først når motoren havde været stoppet,
fungerede den korrekt igen. Man kunne jo så bare stille fartpiloten 2 km/t
ned - men det virkede lidt absurd
> kan man ikke sætte den til, den springer 98, 100, 104, 106, 108 osv.
> Okay, så må den stå til noget andet. Kører man så mere end 4 km/t
> hurtigere end det fartpiloten er sat til, blinker tallet i displayet.
> Kører man så 90 km/t og piloten er sat til 110 og det er på vej op af
> bakke man trykker "resume", så giver den gas til over 114 km/t, blinker
> i displayet og taber så fat for lige at redde den ved 110. I min Golf
> kan fartpiloten være lidt "hård" (når man har kørt ned af bakke og
> rammer en stigning igen kan man mærke, når den træder til igen), men
> slet ikke på samme vis som i Scenicen. I Touranen er det helt anderledes
> og flydende, der mærker man overhovedet ikke, hvornår man når
> setpunktet.
Det er muligvis et resultat af en undermotorisering. Dog er princippet med
at køre den lidt for højt op for så at slække på speederen til den korrekte
fart er nået det samme.
>
> Et andet punkt jeg harvde hørt store reoser for med ehnsyn til Scenicen
> er aflæggeplads. Men her faldt den godt nok fuldstændigt igennem i
> forhold til min Touran. Touranen har 2 skuffer under hvert sæde,
> dørlommer i hver side et stort "hul" under armlænet i midten, handskerum
> med køl og et rum med "klap" i oversiden af instrumentpnelet. Hertil
> kommer 2½ rum i loftet. Scenicen har skuffe under sæde, dørlommer,
> handskerum og et meget fladt rum mellem sæderne. Foran det flade rum
> (helt nede ved gulvet) er der 2 "kopholdere", der kun er til flade
> kopper. En ½ liters flaske kan stå der, men drejer man i sving vælter
> den ned på gulvet og ruller rundt der. Jeg savnede klart mere
> aflæggeplads, da jeg sådan set har fyldt alle dem i Touranen, specielt
> de 2½ rum i loftet og det i midten af instrumentpanelet var stor
> mangelvare.
Det afhænger meget af udstyrsniveau. Min havde en stor midterkonsol med
armlæn og kopholdere + 2 rum - et meget stort (11 liter svjh.) med
jalousilåge og et mindre. Det store rum havde el-stik og lys. Konsollen
kunne forskydes frem og tilbage. Handskerum (17 liter) er også med køling,
der er 4 store rum i gulvet, et lille opbevaringsrum til venstre for rattet,
store dørlommer, skuffer under forsæder m.m.
>
> Alt i alt er en Scenic en fin bil at køre i - omend den jeg havde at
> køre i var groft undermotoriseret. Dog tror jeg ikke at det bliver sådan
> en bil jeg vælger næste gang.
>
Det gjorde jeg så heller ikke - men det var fordi jeg ønskede en anden
biltype