Rullestorsejl
Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 15:27

Hvordan fungerer sådant et ?
Jeg ved godt at det rulles ind i masten, men hvordan holdes sejlet i
underliget ?

/karsten / nacra6

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-10-08 18:15

Hej Karsten,

Der er i princip to forskellige måder at lave rullestorsejl på.
Den ene ruller ind i masten, eller i et hylster monteret på
mastens bagside, om det et eftermontering på en eksisterende
mast.
Inde i masten er oprulningsmekanisken lavet på næsten samme måde
som et rulleforstag.

Den anden type er hvor sejlet rulles ned i en bom med en noget
større diameter, igen efter samme princip som et rulleforstag
blot vandretliggende.

Den første type trækkes ud over en blok monteret i bommens
agterende og der er ført et tov gennem masten frem til en rulle
hvorfra tovet går ned mod ruffet og tilbage til cockpittet.
Den anden type hvor sejlet går ned i bommen har sejlet en føring
som går op gennem mastens hulkehl og her er det faldet som
trækker sejlet op. Sejlet har ikke fat i bommens hulkehl.

Fælles for dem begge er at de rebes ned mod bommens svanehals.

Forskellen medfører ofte megen diskussion fordi den første type
har hele sejlets vægt inde i masten og det giver et stort
krængende moment på grund ag den højt placerede vægt.
Den anden type rebes ned i bomme og giver ikke dette højt
placerede moment.
At have noget tungt i masten vil give en større krængning som
selvfølgelig kan modvirkes af en tungere køl; men bådens
bevægelser i søen bliver langsommere og ofte er disse langsomme
og længerevarende bevægelser noget som giver en del mennesker
søsyge.
Søsyge har dog mange andre ingridienser i sig; men det er et
andet problem.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 02-10-08 18:54

Den Thu, 02 Oct 2008 16:27:03 +0200 skrev Karsten Madsen:
> Hvordan fungerer sådant et ?

Vi har typen som sidder i masten (Seldén), og det fungerer ved at der i
masten sidder en aksel som sejlet rulles omkring. Sejlet rulles ud ved at
trække i et udhal som er forbundet til skødebarmen via en trisse i
bomnokken og rulles ind igen ved at trække i en endeløst tov som går
igennem et spil monteret på masten. Spillet er via et indbygget gear
forbundet til akslen. Alt betjenes fra cockpittet.

Til denne type sejl kan man have lodrette sejlpinde. Man reber ved at
rulle sejlet ind som det nu passer (vi har ikke sejlpinde i sejlet). Det
kræver næsten ingen kræfter at rulle denne type sejl.

Der findes også en type man ruller ind i bommen (John Mast). Det kender
jeg ikke meget til, men her kan man have vandrette sejlpinde.

> hvordan holdes sejlet i underliget ?

Det gør det ikke - i hvert fald ikke i den type vi bruger.

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 18:59

> Det gør det ikke - i hvert fald ikke i den type vi bruger.

Tja, jeg efterfølgende til at tænke på at det gør mit underlig jo heller
ikke.

/karsten /nacra 6

Fra : HEME

Dato : 02-10-08 21:51

Har kickingstrappen overhovedet nogen virkning på et rullesejl? (altså et
sejl rullet ud af masten)
Så vidt jeg ved benyttes den til at rette "posen" ud ved bidevindssejlads,
hvor det er ønskelligt med et så flad sejl som muligt.

mvh
HenningM

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-10-08 22:03

Hej Henning,

Kickingsstrappen har samme funktion, uanset sejltypen, den
bestemmer bomnokkens højde og dermed sejlets twist.
Jeg tror at du forveksler det med bomudhalet hvormed man flader
sejlet ved tiltagende vind.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 03-10-08 01:41

Jeg tror det cunningham'en

"Harding Larsen (slet KIMJI)" <harding@KIMJIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12229817630.111930204689379@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 01:48

Bomudhalet, cunningen, kickingstrappen, storskødet, rebning, storfaldet
og justering af hækstaget vil alle kunne bidrage til at storsejlet
flades.

Hvad der er det mest hensigtsmæssige afhænger af mange faktorer ...
f.eks.: Vindretning til båden, vindstyrken, bølger, sejlets konstruktion
og materiale, riggen, osv.. osv. ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-10-08 09:55

Nej Cunningham halet sættes på øjet på storsejlets forlig lige
over halsbarmen.
Det bruges til at holde sejlets dybeste midt på sejlet.
Ved opfriskende vind hales fladerebet og der kompenseres med
cunninghamhalet så faconen holdes på plads.

Tvisten af storsejlet reguleres alene ved hjælp af storskødet på
kryds, løsere skødning giver mere tvist. Bommens placering i
forhold til centerlinien reguleres af skødevognen.
Tvist på rumskødssejlads reguleres af bomudhaleren - kicking
strap - da skødet ikke her leverer et nedadrettet træk.

Det kan være svært at vurdere om strømningen over storsejlet er
effektivt, derfor bør der monteres tell tails.
Slår tell tails ind på bagsiden af storsejlet, er det nødvendigt
at åbne sejlet mere.
Tell tails bruges både på kryds og rumskøds sejlads.
På rumskøds er det bommens stilling i forhold til vindretningen,
samt hvor hårdt bomnedhaleren skal sættes, som kan ses på disse
tell tails.

En anden ting, for lige at vende tilbage til de to former for
rullesystemer, er at hvor storsejlet rulles ind i masten med
eller uden lodrette sejlpinde så er dette sejl underskåret i
forhold til den lige linie fra mastetop og ned til bomnok.
Er rullesystemet det der ruller ned i bommen kan der anvendes
vandrette og gennemgående sejlpinde og sejlet kan laves med stor
kappe. D.v.s. flere kvadratmeter storsejl og mere sejlglæde i
let vind.
En overrigget båd giver et større sejlområde; men kræver
selvfølgelig at man reber lidt tidligere. Så ud over
behageligheden ved at have rullesejl ombord skal man stadig
vælge om man vil juster sejlene til optimal funktion og den
glæde det giver eller om man blot vil rulle sejlene ud og så
lade vindens styrke alene bestemme hvor hurtigt man sejler.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 01:42

Enig. Og man kunne evt. tilføje, at på bidevind, vil storskødet i vidt
omfang holde bommen nede, og kickingstrappen er ikke afgørende i den
situation.

Kickingstrappen er derimod meget vigtig (= nødvendig?) ved sejlads med
frisk vind fra forand for tværs til agten ind, så bommen ikke løfter sig
for meget ...

Er der meget lidt vind, kan visse typer af "kickingstraps/-rods" bidrage
til at give et let løft i storbommen, så storsejlet ikke bliver for
fladt ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 01:50

der skal ikke en "and" i foran ... sorry ...