VW DSG gearkasse
Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 23:09

Er brændt varm på en VW Turan 140 HK diesel med DSG gear, men kan se at der
er mange der har fået skiftet eller renoveret gearkasse ved 200-250kkm og
det er vist en peberet afbære.

Er der et generelt problem med DSG gear kasserne eller ?

/Grønne

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 23:32

En kvart million km er da en del for så avanceret gearkasse vil jeg mene
og er vel normalt når man snakker automatik.

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-08 08:14

> En kvart million km er da en del for så avanceret gearkasse vil jeg mene
> og er vel normalt når man snakker automatik.

Nu er det jo ikke en automatisk gearkasse i traditionel forstand
(http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox)
Den _burde_ da holde længere en 250.000

Fra : Mogens

Dato : 03-10-08 17:21

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Den _burde_ da holde længere en 250.000

Bengaard er jo af den opfattelse, at gearkasser holder hele livet. Get real

Fra : DerGolf

Dato : 11-12-08 19:26

> Bengaard er jo af den opfattelse, at gearkasser holder hele livet. Get
> real
Min gearkasse i den gamle Golf GTD har overlevet to motorer indtil nu. Den
havde kørt 540.000 km da bilen blev solgt.
Still going stron.
Den fik også nyt gearolie en gang om året.
mvh M.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 20:17

"DerGolf" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Min gearkasse i den gamle Golf GTD har overlevet to motorer indtil nu. Den
> havde kørt 540.000 km da bilen blev solgt.
> Still going stron.
> Den fik også nyt gearolie en gang om året.

Se, de er to ting jeg med lidt gruppepres
kunne bringes til at undres over.

1) 540.000 er da ikke vildt overdrevent meget ?
2) Nyt gearolie hvert år, hvorfor dêt ? Læste du anbefalingen
i manualen eller hvor tit anbefaler VW skift af gearolien ?

Fra : Mogens

Dato : 12-12-08 19:12

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Se, de er to ting jeg med lidt gruppepres
> kunne bringes til at undres over.
> 1) 540.000 er da ikke vildt overdrevent meget ?

Der var tale om en "automatgearkasse" - ikke en vanlig gearkasse...

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-08 00:09

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Der var tale om en "automatgearkasse" - ikke en vanlig gearkasse...

Ok, havde det lidt in mente kunne være tilfældet.

Fra : Søren

Dato : 06-10-08 08:03

Eque skrev:
> En kvart million km er da en del for så avanceret gearkasse vil jeg mene
> og er vel normalt når man snakker automatik.

Det fine ved DSG .. er at det faktisk ikke er ret avanceret. Det er i
virkligheden blot en udbygget manuel gearkasse, som skifter når ECU´en
synnes at det er tid. Hvis bare man får skiftet olien på en DSG
jævnligt, så er en kvart million ingenting.

En gammeldags "ægte" automatisk gearkasse derimod .. der kan man tale om
avanceret teknik, som ikke tåler megen slinger i valsen før den
opfører sig underligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-10-08 13:30

Søren skriver:

> [...]
> synnes at det er tid. Hvis bare man får skiftet olien på en DSG
> jævnligt, så er en kvart million ingenting.

Og husker at få den justeret for hver 60.000 km.

Den oprindelige DSG man brugt til motorsport i 80'erne skulle jueteres
op for hver 4-500 km.

> En gammeldags "ægte" automatisk gearkasse derimod .. der kan man tale om
> avanceret teknik, som ikke tåler megen slinger i valsen før den
> opfører sig underligt.

Nej, det er bare plørehjul og ike kandet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe