Hvad er straffen?
Fra : Flemming

Dato : 02-10-08 22:36

Hej

Er der nogen der ved hvad straffen er for at tilsidesætte sin vigepligt,
ved at køre til højre over cykelsti og overse en knallert der kommer fra
venstre.

mvh.
Flemming

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-10-08 23:00

Flemming skrev:

> Er der nogen der ved hvad straffen er for at tilsidesætte sin vigepligt,
> ved at køre til højre over cykelsti og overse en knallert der kommer fra
> venstre.

Jeg troede der var en præmie for at få ram på den slags?

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 02-10-08 23:09

"Flemming" skrev

> Er der nogen der ved hvad straffen er for at tilsidesætte sin vigepligt,
> ved at køre til højre over cykelsti og overse en knallert der kommer fra
> venstre.

Jeg formoder at bilen er på vej ud på vejen, og ikke kører på vejen og
drejer til højre ind over cyklesti.
Så en betinget frakendelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : NHF

Dato : 03-10-08 05:24

Hej

Jeg kan ikke læse om knallerten kører lovligt (dobbelt sporet cykelsti), men
hvis du har overset en knallert i lovligt ærinde, så mister du kørekortet
betinget, dvs. ny teori og praktiskprøve. Der ud over kommer der også en
bøde på omkring kr. 1000 (men det er nok det mindste af det).

Det er dog en forudsætning, at politiet har været på stedet og optaget
rapport!

NHF, Århus

Fra : Flemming

Dato : 03-10-08 16:49

"NHF" <volvo4saleFJERNDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der også en bøde på omkring kr. 1000 (men det er nok det mindste af det).
>

> Det er dog en forudsætning, at politiet har været på stedet og optaget

Knallerten kører rigtig på cykelstien, men med for høj hastighed (den er
boret)
Der er optaget politirapport.
Der er ikke tvivl om at jeg ikke har overholdt min vigepligt, men jeg blev
distraheret af en gummiged der holdt på vejen jeg skulle svinge ind på, med
grabben
ud over cykelstien (det distraherede også knallertkøreren).
mvh.
Flemming

Fra : Henning

Dato : 03-10-08 17:50

On Fri, 3 Oct 2008 17:49:17 +0200, "Flemming"
<flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> wrote:

>"NHF" <volvo4saleFJERNDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Knallerten kører rigtig på cykelstien, men med for høj hastighed (den er
>boret)

Ligegyldigt - du overholder ikke din vigepligt, hvad knallertføreren
har begået af ulovligheder er en sag mellem ham og politiet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-10-08 17:28

>Ligegyldigt - du overholder ikke din vigepligt, hvad knallertføreren
>har begået af ulovligheder er en sag mellem ham og politiet.

Jep. Om så knallerten kom med 400 km/t skal vigepligten stadig
overholdes.

Fra : Flemming

Dato : 06-10-08 10:41

> Jep. Om så knallerten kom med 400 km/t skal vigepligten stadig
> overholdes.

Ja,ja----
Jeg prøver squ' ikke at få syndsforladelse, jeg vedkender mig min skyld.
Jeg svarede bare NHF's indlæg.
Jeg forsøger at få klarhed over om jeg skal til køreprøve, eller evt. "kun"
får en bøde og et klip i kørekortet (som jeg har hørt).

mvh
Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-08 10:49

On Mon, 6 Oct 2008 11:40:36 +0200, "Flemming"

>Jeg prøver squ' ikke at få syndsforladelse, jeg vedkender mig min skyld.

Det er jeg heller ikke i tvivl om. Det var blot en konstatering da
mange jeg snakker med tit prøver at skyde skylden over på modparten..
"jamen han kørte alt for hurtigt.." "ja og?" ... "...."

Min kørelærers ord står stadig klart for mig: "Om der så kommer en
Ferrari med 300km/t hvor man må køre 50km/t så har du død og pine og
fartbedømme og om nødvendigt holde tilbage".

Nu er det lidt noget andet i det her tilfælde da der nok havde sket et
uheld uanset om knallerten kørte 30 eller 60 pga. førfortalte
distrahering mht. gummigeden.

>Jeg svarede bare NHF's indlæg.
>Jeg forsøger at få klarhed over om jeg skal til køreprøve, eller evt. "kun"
>får en bøde og et klip i kørekortet (som jeg har hørt).

Jeg tror (den er for egen regning og ud fra hvad jeg kan huske fra min
teori), at du desværre skal op til ny køreprøve. Der er mig bekendt
"no mercy" mht overtrædelse af vigepligter.

Fra : alexbo

Dato : 06-10-08 12:14

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev

> Min kørelærers ord står stadig klart for mig: "Om der så kommer en
> Ferrari med 300km/t hvor man må køre 50km/t så har du død og pine og
> fartbedømme og om nødvendigt holde tilbage".

Det er meget muligt han har sagt det, nok noget med at overdrivelse fremmer
forståelsen,
for mig virker det nærmest omvendt, jeg regner med at resten de siger nok
er lige så overdrevet, og derfor nærmest uden værdi.

En knallert der kommer med 400 km/t bevæger sig med 111 meter i sekundet,
det vil være fuldstændig umuligt for en bilist at se sådan en knallert der
kommer bagfra, og derfor er der ingen der forlanger at han skal kunne
overholde sin vigepligt.

Det samme gælder Ferrari'en, kører man ud foran en bil der er en halv
kliometer væk, og den banker op i røven på een fem sekunder efter, så er
denne bil der har ansvaret og skylden.

Hvornår en overdreven hastighed fritager for ansvar ved sådan en ulykke kan
ikke siges præcist, men der er mange eksempler på at bilister har kørt ud
foran en motorcykel der kom med 200 km/t og hvor motorcyklisten fik
ansvaret.

Her hvor jeg bor skete sådan en ulykke sidste år, jeg har ikke kunnet finde
det endelige resultat, men jeg husker det som bilisten ikke blev tiltalt.

Der er 70 km/t begrænsning og selv om man kører 100 kommer motorcyklerne
bragende udenom og gennemkører strækningen på den halve tid af een selv.

http://ekstrabladet.dk/112/article127385.ece

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 16:49

On Mon, 6 Oct 2008 13:13:37 +0200, alexbo wrote:

> men der er mange eksempler på at bilister har kørt ud
> foran en motorcykel der kom med 200 km/t og hvor motorcyklisten fik
> ansvaret.

Er der dét ? Må vi få ét med kildeangivelse.... :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : alexbo

Dato : 06-10-08 17:33

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

> Er der dét ? Må vi få ét med kildeangivelse.... :-/

Karlslundeulykken som jeg har linket til en gang.
http://forum.dba.dk/cs/blogs/mcbloggen/archive/2007/08/23/skyldig.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 20:07

On Mon, 6 Oct 2008 18:33:19 +0200, alexbo wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

> Karlslundeulykken som jeg har linket til en gang.
> http://forum.dba.dk/cs/blogs/mcbloggen/archive/2007/08/23/skyldig.aspx

Fair nok, tro mig, jeg synes ikke om den slags opførsel i trafikken, biler
som motorcyklister. Kun en ting er værre, og det er generaliseringer :-/

Orla Pedersen, som ikke kan finde "mange"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-08 22:12

> [...]
>det vil være fuldstændig umuligt for en bilist at se sådan en knallert der
>kommer bagfra, og derfor er der ingen der forlanger at han skal kunne

Og den behøvede du virkelig pensle ud? For satan da.. kom nu ind i
kampen.

Alene det du gider lave en beregning på en fiktiv knallert med 400km/t
får mig til at stå af :-/

Fra : alexbo

Dato : 06-10-08 22:47

"Flemming" skrev

> [...]
> med grabben
> ud over cykelstien (det distraherede også knallertkøreren).

Hvis du har overset en knallert der kommer fra venstre side og kører rigtigt
på cykelstien, må du komme fra en sidevej og køre ud på en større vej over
cykelstien.
Hvordan hænger det sammen med en gummiged der holder på den vej du skal
svinge ind på, er den på vej modsat dig.

Hvis du kører fra en stor vej ind over en cykelsti for at komme på en lille
vej, kan du ikke overse en rigtigt kørende knallert fra venstre.
Hvad er der egentlig foregået, hvor kommer du fra, hvor kommer knallerten
fra, og hvor er gummigeden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 06:43

On Mon, 6 Oct 2008 23:46:36 +0200, alexbo wrote:

> Hvis du har overset en knallert der kommer fra venstre side og kører rigtigt
> på cykelstien, må du komme fra en sidevej og køre ud på en større vej over
> cykelstien.

Dobbeltrettet cykelsti måske, meget almindeligt :-/

Fra : alexbo

Dato : 07-10-08 08:25

"Orla Pedersen" skrev

> Dobbeltrettet cykelsti måske, meget almindeligt :-/

Det har NHF spurgt om og fik svaret at knallerten kørte rigtigt på
cykelstien.

mvh
Alex Christensen