Mini bærbar / Levende søkort
Fra : Finn

Dato : 30-09-08 18:05

Hej,

De små Netbooks / Mini bærebare som nu er på markedet (se links), synes jeg
er det oplagte valg til båden. De er små, billige og er strømbesparende -
enkelte af dem med batteritid op til 5 -6 timer. Man kan have "hele
palletten" i en maskine - dvs. internet, digitalt tv, samt køre det levende
søkort på den. Da der ikke er cd drev i disse maskiner er man nødt til at
have et eksternt drev, da DLS kræver cd rommen i drevet for at starte. Det
er jo en ekstra udgift som tager lidt af det smarte væk.

Er der nogen der har erfaringer med at køre DLS eller Digi TV på en af disse
maskiner ?

http://www.pcworld.dk/art/10209?a=rss&i=0
http://crave.cnet.co.uk/laptops/0,39029450,49297248-1,00.htm

Mvh Finn

Ps. Husk at se DR2 kl. 20 i aften - Viden Om: Sejlsportens Formel 1

Fra : Jakob_K

Dato : 30-09-08 15:08

Du KAN jo lave en virtuel softwarekopi (disk-image) af cd-rommen, og
så køre den fra harddisken. Ikke at det har meget med sejlads at gøre,
så det må du nok finde opskriften på et andet sted

Ellers lyder det som en udemærket idé, hvis altså ikke de små nye
maskiner er mere følsomme over for fugt og temperatursvingninger?

mvh
JAKOB

Fra : oz3bto

Dato : 01-10-08 10:26

"Finn" <virker_ikke@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Finn
>
> Ps. Husk at se DR2 kl. 20 i aften - Viden Om: Sejlsportens Formel 1

Husk a købe extra forsikring til den bette bærbar ..

Bare til brug i en personbil da står de hurtig af pga. rystelser.. Fugt er
de heller ikke vildt glade for

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-10-08 12:46

Hej Finn,

Det vil være et godt hjælpemiddel ombord at have en mini om der
ikke er plads en lidt større model på kortbordet.
Det vil ikke være tilrådeligt at have en placeret udendørs i
cockpittet på grund af saltvandssprøjt og regnvejr; men om læ på
kortbordet vil den være god.
Minierne har jo den fordel at de ikke har en indbygget harddisk
som kan tage skade hvis PC´en får en lidt hård påvirkning af
stød.
Skal du bruge den sammen med DLS så kræver DLS at styresystemet
er en Microsoft produkt f.eks. XP.
DLS kræver at den en gang i mellem "ser" CD´rommen men
harddisken kan du have med ombord i computertasken og så
tilslutte den når programmet kræver det.
Der findes andre metoder til at omgås kravet om læsning af den
originale CD prøv at se på RJ 85 klubbens hjemmeside her er der
en forskrift på det problem.

Husk at disse minimaskiner også bruger strøm, så anskaf en
adapter der kan tilslutte den til bådens batterier. Det giver en
større fornøjelse at den er tændt hele tiden i stedet for at
have den slukket.
Via USB stikket kan du tilslutte en digi TV adaptor, du vil opnå
et rimeligt godt billede for at se TV og med en DVD-læser
tilsluttet kan du også se videofilm.

Med en mini eller al. bærbar har du muligheder for at gå på
nettet og desuden have andre programmer installeret, som du kan
have hjælp af under sejlturene.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 01-10-08 15:48

Se her hvad PCWorld skriver om HP's subnote, - men det gælder for dem alle:

Citat:
Godt nok har HP 2133 nok det bedste subnote-tastatur, vi endnu har mødt
- faktisk meget meget tæt på Lenovos gode bærbare tastaturer. Men det
hjælper ikke meget hvis ergonomien i længden tager livet af din ryg.
Og tro os, det gør de små bærbare med de små skærme og de små tastaturer.
HP's 2133 har således en flot og klar skærm, den er bare meget lille. Og
efter to dage med 2133 som den primære computer må vi overgive os og
erklærer os for radbrækkede.
Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, at en minibærbar som HP 2133 er
til folk, som i forvejen har en eller to andre computere. Her vil en HP
2133 passe perfekt ned i en skoletaske, en rejsetaske eller bare som den
lille bærbare som kan være på skødet, når du tvinges til at se
romantiske komedier i tv.
De små minibærbare til små priser er som sagt ikke for alle.
Er du således på udkig efter en lille, men stadig kraftig pc, så skal du
ikke købe en minibærbar som HP 2133, Asus Eee PC, MSI Wind eller en af
de andre små modeller.
Deres begrænsninger er processoren, som i HP's tilfælde endda er en Via
C7-M, som ikke har mange fans.
Citat slut.

Bærbar ombord er en rigtig go ting (vi har hver vores på Marie), men jeg
tror at de fleste vil foretrække at vælge en bærbar til "normal" bærbar
brug = som eneste PC eller evt. suppleret med en stationær, med de
features og den ergonomi som passer den enkelte.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : HH

Dato : 01-10-08 07:53

Fixet af DLSK til ikke at behøve CD'en i PCen fra RJ85-klubbens
hjemmeside var til DLSK2, og det er jo en udgave der har nogle år på
bagen (fra 2004?).
Det er den udgave jeg desværre endnu bruger, men som jeg har fået det
oplyst så virker fixet ikke på de efterfølgende versioner, 2007 og
2008?
Til gengæld er den periode imellem hvor det er nødvendigt at have den
originale CD indsat vist nok forøget til en måned, så det gør det så
muligt at sejle en længere tur ("3-ugers sommerferie") uden at være
nødt til at have CD'en med.
Men hvis man skal se DVD-film så skal man jo have et drev.
Det er vist i øvrigt ikke alle disse mini-PC'er der ikke har en
harddisk. Fx. har MSI U100 en harddisk på 80GB.........Og idag har
Telekæden en Asus Eee900 til kun 1299kr........(med 16GB flash
"harddisk") men det er kun med Linux så det går nok ikke til DLSK.

Hvordan har DLSK det i øvrigt med en wide-screen skærm?

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-10-08 15:42

Måske findes der nørder der kan ændre lidt i strengen eller også
kan man benytte et program som dette vil jeg tro:
http://www.ezbsystems.com/ultraiso/

DLS virker udmærket på bredskærme.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-08 22:46

Desværre... DLSK 200x versionerne bruger en version af cops copylock, der er
kendt for at være umådelig svær (umulig ?) at knække.

I praksis betyder det at man skal have en bærbar med CD-ROM drev. Indbygget
eller løst tilkoblet.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet B3ZJZ)" <harding@B3ZJZlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12228725150.491817940671751@dtext.news.tele.dk...

snip

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-10-08 08:37

Måske men med Google og ordene "cops copylock"
kom følgende op:

Company : Link Data Security
Protection : CD-Cops
How to Detect : When executing the main executable a window
appears with the words CD and Cops in the title.
The following files exist in the installation directory:

CDCOPS.DLL
Files with the .GZ_ and .W_X extentions.
Use Protection ID or ClonyXXL

Backup Solution : In most cases the CD-Cops Decrypter will do
the job.
Protected : Interactive English / De Agostini [Italian]
Nationalencyklopedin [Swedish]
Agostini Atlas 99 [Italian]
Agostini Basetera [Italian]
BMM [German]
DK Kort [Danish]
Lademanns'99 [Danish]

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 19:17

Prøv ... Det er ikke så nemt ... Har været der ...

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 8FRKT)" <harding@8FRKTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12229334520.760238891688637@dtext.news.tele.dk...

snip

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-10-08 19:29

Jeg har lige lånt et svenskproduceret "Det Levande Sjökort" for
at se om dette lidt ældre produkt kunne installeres i den danske
DLS version og i den forbindelse viser det sig at man efter
installationen/gemt CD´en på harddisken, kan klikke på de
enkelte kort og se dem, i lighed med de danske kort på KMS
programmet VISIT:
http://www.kms.dk/Common/Sog.htm?SearchTerm=visit
Dette program virker også sammen med en GPS og kan således i
store træk udfylde samme opgave som DLS med at vise positionen
på kortet.
Havneinformationer, billeder og kort kan vises med programmet
Corel Print House.
Det er dog lidt besværligt i forhold til anvendelsen af DLS
direkte, for ikke computer nørder.

Man undgår man at købe de svenske kort gennem DS og kan, trods
alt, anvende de kort som man har indkøbt i Sverige på et
tidligere tidspunkt.
Se hvad DS skriver omkring svenske kort under:
http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Det%20Levende%20Søkort/FAQ%
202008.aspx

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-10-08 11:18

Hej Gert,

Jeg tror at det kommer an på hvilken udbyder/server man anvender.
Prøv at se på Bjarkes indlæg herunder, det er fyldt med
mærkelige udrivninger m.m.
Dit indlæg mangler stavekontrol og det gør mine indlæg også.
Jeg anvender som regel TDC indgangen; men selvfølgelig hvis jeg
vil bruge Outlook så er stavekontrollen indkoblet.
Læser jeg i Google nyhedslæseren så bliver det som nedenstående
men læser jeg F. eks. Bjarkes indlæg i TDC læseren så står det
fint.

Jeg har i mange år anvendt en Bærbar ombord, først en Toshiba
med kun 2 Mb harddisk indtil den ikke kunne magte programmerne
mere, derefter en ny Acer med bredskærm m.m. og den har også
kørt upåklageligt.
Om det er en bærbar eller en stationær PC har ikke den store
betydning. Printkortene er på begge med beskyttelseslak,
stikkene er af samme kvalitet og harddisk og drev, rent mekanisk
er også meget ens.
Min baggrund for at kunne bedømme det er at jeg oprindelig er
uddannet elektronik desingn-ingeniør og har arbejdet med
komponentpålidelighedsproblemer inden for flybranchen i 40 år.

Din anvendelse af din PC svarer til hvad jeg også bruger den til
ombord og desforuden internetopkobling.

PC ombord er et godt hjælpemiddel, blot den bliver på kortbordet
om læ og ikke tages med i brusebadet.
Der findes PCbeskyttelsesløsninger til udendørs brug men de
koster så meget i anskaffelse af der vil være råd til indkøb af
adskillige almindelige bærbare eller stationære.
Endeligt så ville jeg ikke lade min bærbare blive ombord i båden
når jeg ikke var der men tage den med hjem. Den kan jo også
bruges derhjemme.

Mvh/Harding

blueocean <gert.kjaer@gmail.com> skrev:

>hej Harding, du bør ændre dine instillinger til også at kunne
vise
>dankse tegn, det gør det lidt mere læseligt.
>
>Hvad angår en bærbar ombord skal man huske at de jo ikke er
designet
>til at være i dette miljø, jeg har eks. en stationær, pc i
båden, en

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-10-08 19:04

Hej Hans-Henrik,

Tak for opskriften, jeg vil prøve den i løbet af vinteren på de
nyere udgaver af DLS.

Mvh/Harding

Fra : Allan

Dato : 02-10-08 02:50

> [...]
> starte. Det er jo en ekstra udgift som tager lidt af det smarte væk.
>
> Er der nogen der har erfaringer med at køre DLS eller Digi TV på en af

Jeg kan ikke li' at have min bærbare med ombord...
Har du set Garmin er kommet med en ny vandtæt 'bil' GPS... Den kan tage
BlueChart som er et glimrende kort...

http://www.pcworld.dk/blog/GPS-bloggen/1513?fpindex&fppos=4&a=block&i=113

Mvh
Allan

Fra : blueocean

Dato : 02-10-08 03:38

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 02:03

Der ikke problemer med min læser (OE & tdc). Her går æ, ø o å pænt
igennem.
Har du tjekket din "kodning" i din læser?

Hvad PC ombord angår, er der jo også kommer de meget små "desktops", som
er meget "strøm-økonomiske", men man skal jo under alle omstændigheder
have en monitor ... men jeg kan se en fordel i, at man kan fastgøre
PC'en et beskyttet sted og så bruge en fladskærm, som man måske også
benytter som TV-skærm ... og så et trådløst tastatur og mus ...

Et eksempel kunne være denne med XP fra ASUS, som også har udviklet
"eee-serien"

http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=17491

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : blueocean

Dato : 03-10-08 02:43

On 3 Okt., 03:02, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> [...]
> instrumenter, GPS, Elektronisk søkort, AIS, Navtext, og senere kommer
> Log/lod og Vindinstrumet på. Og den har fungeret ubeklageligt.

Den Asus ee som Asus lige har annoceret i Dk, ser ret godt ud og vil
være et oplagt emne, eneste minus er at den kræver 19 volt for at køre
så det kan give ´bruger af 12 volt systemer en udfordring.
Gert

Fra : HH

Dato : 03-10-08 03:26

En billig omformer til 300kr fra THansen kan omforme 12V til vanlige
PC-spændinger fx. 19V.
Da jeg ad omveje var nødt til at bruge en COM-port på min laptop fandt
jeg en billig docking-station som er monteret halvfast på
navigationsbordet. Det har så den fordel, at man bare kan klikke
laptop'en i docken og så har den forbindelse til strøm og GPS.
3M har noget meget kraftigt burretape som egner sig fint til at
fastholde en laptop eller docking-station til et bord (det hedder dual-
lock og kan købes til en rimelig pris hos www.effektpedaler.dk !!!!!).

Hans-Henrik