Jord
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-09-08 22:43

Hej NG

Hmm... synes der har været nogen snak om landstrøm og jord....

Det er naturligvis det mest korrekte at have jord med om bord... men var det
sådan at det æder anoderne!!! eller...

Og er der nogen der undlader jord med om bord af den grund...

Mvh
JR

Fra : claus b.p.

Dato : 29-09-08 23:06

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det sådan at det æder anoderne!!! eller...
>
> Og er der nogen der undlader jord med om bord af den grund...

Bestemt, jeg tror de fleste følger anbefalingen om ikke at jorde skibet.
Ikke bare er det noget gris med alt det jord, (undskyld) men hvis man kobler
skibene sammen galvanisk, som man ville gøre, hvis alle var forbundet til
den samme jordledning, så er det fuldstændig umuligt at forudsige hvad og
hvor der vil tæres. Hvis du vil sikre dit skib og din besætning bedst muligt
sætter du en 1:1 skilletrafo på, mellem landstrømmen og bådens elnet.

/Claus

Fra : Roderiet

Dato : 30-09-08 10:15

Fra : SørenH

Dato : 30-09-08 10:34

Roderiet skrev:
> [...]

Det er et gammelt emne hér i gruppen, - men stadig lige vigtigt.
Det er fint at der er jording via landsstrømskablet på din 230V tavle
ombord af de grunde du nævner, men den jord skal være adskilt fra
skibets stel.
Grunden er, at der med meget stor sandsynlighed er en potentialeforskel
mellem den jord som kommer sammen med landstrømmen, og den
"vandforbindelse" der er i din båd via eks. motorstel>skrueaksel.
Du har altså "garanti" for galvanisk tæring hvis du forbinder land-jord
til skibsstel.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : claus b.p.

Dato : 30-09-08 17:53

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Sikkerhedsjord har den opgave at lede en elektrisk fejlstrøm til jord,
istedet for igennem et menneske. Strømmen vil kunne gå gennem et menneske
hvis der er en spænding på et punkt man kan berøre, mens en anden del af
kroppen berører noget der er jordet.

Man kan vælge forskellige scenarier, og derfra vælge den bedste løsning, men
der er ikke nødvendigvis en løsning der er rigtig for alle.
Hvis det eneste man forsyner på sin båd er en akkulader (hvor der
naturligvis er galvanisk adskillelse mellem primær og sekundær) og evt. lidt
andet småt elektrisk, sker der ikke noget ved at have jord med ud på en
glasfiber- eller træbåd, men der er heller ikke meget sikkerhedsmæssigt
vundet ved det.
Er der tale om en fast installation med fx. hårde hvidevarer, uden hpfi
relæ på båden, kan jord med ud være sikkerhedsmæssigt en god ting, men det
er risikabelt at koble det til landstrømmens jord, fordi der er risiko for
at de faste installationer kan blive koblet sammen med noget af bådens metal
som typisk er koblet sammen og sat til en anode i vandet. Langt bedre vil
det være at have et lokalt hpfi-relæ, hvor jordforbindelsen er sat til
anodekredsløbet, og adskilt fra landstrømmens jord. Er det en stålbåd har
landstrømmens jord intet at gøre på båden, men båden vil jo i sig selv være
et gigantisk jordspyd, nedsænket i saltvand. Faren for/ved elektrisk stød er
derfor stor, men sætter man en 1:1 skilletrafo ind, er der ingen
spændingspotentiale fra jord, vand og båd til 230V forsyningsledningen, så
faren er langt mindre.

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 30-09-08 04:07

Og du kan etablere beskyttelse af personer ombord ved også at føre
landstrømmen gennem et HPFI-relæ i båden.
Og ja, som nævnt ovenfor, beskyttelseslederen (grøn/gul) = "jord") fra
land må ikke forbindes til nogetsomhelst i selve båden, kun til
apparater der kræver beskyttelsesledning og som ikke er forbundet til
motor-stel, køl eller batteri-minus!

Hans-Henrik