Trådløs fjernbetjening af elektrisk spil p~
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-08 12:39

Er der nogen af Jer, der har erfaring med ovenstående:
Enten til et ankerspil eller et skødespil?
Evt. anbefaling af produkt/mærke?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : blueocean

Dato : 30-09-08 01:21

Hva er du ved at blive doven........)

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 15:18

Nu er det jo bare en forespørgsel Gert! ... ...
Men tanken har spøgt i nogen tid. Så jo ... du har nok ret.

1.
Selvom jeg har rulleforsejl, medbringer jeg en fok og en genua.
Fokken er herlig på kryds - ikke mindst når man sejler solo i frisk
vind.
Men min medførte dovenskab har i denne sæson afsløret, at jeg er
tilbøjelig til ikke at foretage forsejlskift, hvis jeg bare skal ud på
en lille eftermiddagstur, fordi jeg synes det er ret besværligt at gøre
alene.
Med genuafaldet om et fjernbetjent spil kan jeg "føde forsejlet med den
ene hånd" og styre "winch-remoten" med den anden hånd.

2.
Min rig er 7/8 med 1 hæk- og 2 bagstag - så også i den situation vil det
være en lettelse at kunne få hjælp til storfaldet, samtidigt med at jeg
med den anden hånd (evt med motorhjælp) sørger for at båden ligger ret
præcist i vinden så lazy jecks og bagstagene ikke "spærrer" for
storsejlet ...

3.
Og sejler jeg på kryds med genuaen, ville det også her være rart at få
en ekstra hånd til genuaskødet, mens jeg i luv side sørger for pinden og
bagstagene og dermed ikke skal opholde mig alt for længe med rumpen i
vejret nede i læen ...

4.
Som solosejler kan det ind imellem være svært at håndtere en
spilersætning (jeg har ikke strømpe til den "gammeldags spiler") ...
også her vil en ekstra hånd til faldet gøre sejlsætningen mere
overkommelig ... så man kan koncentrere sig om gajen og skødet ... og
roret ...

Men som sagt: Det er jo bare en forespørgsel ... )

Altså helt konkret: Kender du til et godt produkt, der trådløst kan
styre et Andersen ST40 Spil med Compact Motor som supplement til den
almindelige styring, Andersen leverer med deres elektriske kompakte
spil?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hva er du ved at blive doven........)

Gert

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-10-08 13:55

Flemming Torp wrote:
> [...]

> styre et Andersen ST40 Spil med Compact Motor som supplement til den
> almindelige styring, Andersen leverer med deres elektriske kompakte

Nu er det ikke konkret til anker spil, men Warn, der laver spil til
bl.a. biler, har en trådløs fjernbetjening til deres produkter. Den
koster i omegnen af 1500-2000 (svjh). Jeg går ud fra at den enten kommer
med en relæ boks der er lige til at droppe ind over din eksisterende,
men jeg er ikke sikker. Du kan jo prøve at tage et kig på det.

http://www.warn.com/truck/accessories/wireless_control.shtml

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 14:48

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Flemming Torp wrote:
SNIP

> [...]
> relæ boks der er lige til at droppe ind over din eksisterende, men jeg er
> ikke sikker. Du kan jo prøve at tage et kig på det.

Hej Lars,

Tak for interessant tip.
Produktets egenskaber virker helt relevante for det maritime miljø:
"ruggedized and waterproof & to be operated with gloves ..."
Det vil jeg da lige følge op på ...

Min manglende indsigt i den "elektriske/elektroniske verden" medfører, at
jeg ikke kan gennemskue, om det system, du peger på kan styre Andersens
Winches ...
(Andersen fraråder af sikkerhedsmæssige grunde installation af trådløs
fjernbetjening, så de er ikke specielt "informations-/rådgivnings-ivrige"
hvad det problem angår).

I Andersens manual taler man om trinløs hastighedsregulering (switch with
variable speed control) ...og det siger mig, at det er en specielt styring
.... men jeg kan ikke se detaljerne i deres manual for disse winches. De
benytter tilsyneladende et specielt stik og kabel til betjeningsenheden.

Til mit ankerspil (Lofrans) var der tidligere annonceret trådløs styring,
men det ser ud til at man har opgivet det ...

De fjernbetjeningsenheder, jeg har kigget på er også af typen "on/off" ...
F.eks. http://www.side-power.com/index.php?id=52

Det ville jeg også kunne leve med på fjernbetjeningsenheden, (der kun vil
være et supplement til Andersens switches), men det skal jo fungere meget
sikkert og stabilt og være robust til det maritime miljø.

Jeg må nok henvende mig til eksperter på området ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør