Log/lod
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 28-09-08 18:25

Jeg vil gerne erstatte min Silva 2200 log, som har været død i flere år, med
en kombineret log/lod/GPS-repeater. Min egen research har ikke givet
resultater: kan jeg få sådan en, altså med både ekkolod, log og mulighed for
aflæsning af NMEA-data - måske ovenikøbet med en kombineret transducer? Og
hvis denne transducer kunne passe i det gamle hul, ville jeg jo være en
lykkelig mand...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 18:52

Der er mange instrumenter der kan båd log/lod i et, men skal du alle 3 dele,
så kender jeg kun Raymrine ST70 multifuction display.

Kombineret transducer tør jeg ikke gætte på. Det bliver jo i hvert fald ikke
kombineret med gps....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : SørenH

Dato : 28-09-08 21:03

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> hvis denne transducer kunne passe i det gamle hul, ville jeg jo være en

En kætterisk kommentar:
Hvis du ikke er ivrig kapsejler, så kan du faktisk klare dig uden
traditionel log eller kompas!
Vi (som er tursejlere) klarer os med en Garmin 152 GPS, som viser både
kompaskurs (korrigeret for dev og misvisning) og log (korrigeret til
fart over grunden), så vi derudover kun har lod (i form af en Echopilot
forward-looking sonar) og vindinstrument.
Det har vi nu sejlet med i 3 år uden problemer, - og vi har selvfølgelig
reservekompas om bord just in case!
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 29-09-08 20:36

Ja, jeg har jo også undværet log i flere år. Men nu skal jeg til
Orkney/Hebriderne næste sommer, der er masser af tidevandsstrøm, som jeg
gerne vil kende, og desuden vil jeg nødigt krydse Nordsøen med kun ét
navigationssystem (GPS'en). Så grin af mig eller ej: jeg medtager også log,
lod, og sågar sekstant, så jeg kan gå gammeldags, hvis alt andet svigter.
Det er desuden også meget sjovt :0)

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : SørenH

Dato : 30-09-08 10:22

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> lod, og sågar sekstant, så jeg kan gå gammeldags, hvis alt andet svigter.

Klart nok! - der er ingen som griner af sikkerhed!
Og det er skam sjovt at være "gammeldags", men selvom jeg har den fulde
Yachtskipper (fra 1989) ville jeg ikke stole for meget på min egen
håndtering af sekstant i dag, - det kræver nok flittig brug i det daglige.
Du ved vel at Maxsea har et udmærket tidevandssystem med visning af
status og strømme for en lang række målestationer?!
Og at hvis ikke har det, så findes der et fint gratis tidevandsprogram
som hedder WXTide32 ?!
Go tur!
SørenH
Marie af Næstved