Max bådstørrelse
Fra : Kim Gomez

Dato : 28-09-08 10:14

Hej NG

Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen form
for beviser.

På forhånd tak

mvh

Kim

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-09-08 11:08

Den Sun, 28 Sep 2008 11:13:55 +0200 skrev Kim Gomez:
> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen
> form for beviser.

15 meter lang.

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 18:42

- hvis det er en sejlbåd ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : claus b.p.

Dato : 28-09-08 22:44

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48dfc1e4$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> - hvis det er en sejlbåd ....

Også hvis det er en motorbåd da!

Kun må den ikke være planende.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 23:18

Man kan også læse om en del regler for fritidssejlads her:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-09-08 20:49

Den Sun, 28 Sep 2008 19:41:54 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> - hvis det er en sejlbåd ....

Må man da sejle større både, hvis det ikke er en sejlbåd?

Mvh

Carsten

Fra : Torben - Sirius

Dato : 28-09-08 22:28

Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 22:47

Ja... for sejlbåde med lille motorkraft er det kun længden (15m) der er
afgørende. Tidligere var det tonnage (et mystisk udtænkt rumfangsmål) der
blev målt i ton, men det blev ændret til længden for nogle år siden.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 23:03

"Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?
>
> Hilsen
> Torben
> Pd 57 Sirius

Såvidt mig bekendt er vægtgrænsen afløst af en begrænsning på bådens
oal.

Se f.eks. nedenstående "Cut&Paste" fra Dansk Sejlunions hjemmeside:

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20Danmark/Regler/Generelle%20regler.aspx

som bla. giver følgende information om sejlads i Danmark
(som følger en helt præcis definition, som jeg ikke kan huske ...):

Generelle regler
Regler som er fælles for fritidsfartøjer og erhvervsskibe.
Lov om skibes besætning

Loven omtaler i paragraf 4 at førere i skibe over 20 BRT (nu ændret til
15 meter oal) skal have en skibsfører som har Y-3

Bekendtgørelse om instruktion af nymønstrede søfarende.

Bekendtgørelsen pålægger skibets fører at sikre at alle
besætningsmedlemmer hyrede eller frivillige får en grundlægende
sikkerhedsinstruks om hvad der skal gøøres i forbindelse med fx brand,
mand over bord og andre ulykker. Ligeledes skal besætningen instrueres
i, hvorledes man undgår forurening med skibgenereret affald.

Søloven § om skibsføreren

Denne lov siger naturligvis især på på hvilke forholdsregler man skal
tage , når man beskæftiger sig med kommerciel sejlads. Men § 131, som om
taler førerens forpligtigelser, gælder også føreren af et fritidsfartøj.

§ 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet er
i sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet,
provianteret og udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse,
befordring og opbevaring af ladningen. Skibsføreren skal påse, at
ladningen bliver behørigt stuvet, at skibet ikke bliver overlastet, og
at dets stabilitet er betryggende, ligesom denne skal påse, at lugerne
bliver forsvarligt lukket og skalket, medmindre forholdene tillader
andet.

Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet
grundstødt, eller er der i øvrigt sket noget, der kan antages at have
medført skade, skal skibsføreren undersøge, om skibet stadig er
sødygtigt.

* samt lidt om redningsveste:

Siden 1992 har det været lov i Danmark, at mindre fritidsfartøjer skal
have rednings- eller svømmeveste ombord svarende til minimum det antal
personer, som er ombord i skibet.

Redningsvestene skal være typegodkendte (SOLAS, CE eller DVN).

Vestene skal anvendes i henhold til den instruks, som følger med vesten.
Dette betyder, at man skal have veste, som passer til den enkelte person
mht vægt. Man skal især være opmærskom på at have passende børneveste,
hvis der er børn ombord.

De instrukser, som følger med rednings- og svømmeveste, er efterhånden
blevet ret komplicerede. Man kan få stor hjælp af at læse Søsportens
Sikkerhedsråds pjece om redningsveste. Pjecen giver også råd om
selvoppustelige redningsveste.

* og så lidt om speedbådskortet:

I 1999 blev der indført krav om obligatorisk uddannelse af førere af
visse mindre fartøjer under 15 meter. Dette skete på baggrund af en
række meget uheldige ulykker, hvor der havde været invovlveret
hurtiggående både (speedbåde).

Da man fra lovgivernes side ønskede at stille specielle krav til førere
af speedbåde, var den første og sværeste opgave at definere en speedbåd.

Søfartsstyrelsens definition kom til at omhandle to elementer:
1. Båden skal være konstrueret til at plane, hvilket defineres i §1 stk
4 i bekendtgørelsen.
2. Båden motorkraft målt i KWH overstiger kvadratet på bådens længde +3

Hvis en båd efter ovenstående krav kan defineres som en speedbåd skal
man erhverve speedbådsførerbeviset, før man må sejle med speedbåd.
Endvidere stiller man krav om, at føreren skal være fyldt 16 år.

* og så lidt om alkohol:

Den 1. april 2006 trådte der nye regler i kraft om en fast
promillegrænse til søs. Ændringerne får umidelbart konsekvenser for
førere og besætninger på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt
vandscootere og lignende. for denne gruppe gælder en promillegrænse på
0,50.
For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man er
påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld
betryggende vis.

Reglerne omfatter naturligvis fartøjets fører, men også personer som har
væsentlig betydning for sikkerheden ombord. Reglerne gælder ikke, når
skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads.

For sejlads i udlandet gælder særlige regler. Kig f.eks. her:

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet.aspx

Undskyld den lange mail, men jeg synes det kan være relevant med en
lille opfrisker af de mest almindelige regler for os, der nyder at
færdes til søs ...
og mon ikke flertallet af os der følger med i denne gruppe, må betegnes
som skibsførere?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 23:41

Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
blev målt i ton), men et rummål.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-08 01:36

Ja, det har du da ret i ...

en meddelelse news:48e007fa$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Specks6812

Dato : 29-09-08 22:10

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> said in

> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
> blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke

Ikke i ton men i Register Ton. Det kan så være Netto Register Ton eller
Brutto Register Ton.
sidstnævnte var i brug til opmåling af fritidsfartøjer indtil lovændring i
2002 (eller deromkring).

Fra : Specks6812

Dato : 29-09-08 22:16

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> said in

> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
> blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke

Register ton angiver et skibs rumindhold, 1 register ton = 2,83 kubikmeter
= 100 engelske kubikfod.
BRT.= bruttoregisterton angiver det samlede rumindhold, medens
nettoregister ton betegner nytterummene, idet rum til brændstof,
ferskvand, maskine og kahytter er trukket fra.

Fra : Specks6812

Dato : 28-09-08 22:48

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> said in

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp