Fiat Punto 55 - startertrouble
Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-08 22:02

Ja, man er vel selv ude om det når man hiver sådan en 10år gammel italiener
hjem i stalden ...

Nå men vi har brugt den som bil #2 og den har ikke kørt ret meget det halve
år vi har haft den - Så den har stået stille i uger indimellen (kører
hellere mc hvis jeg ikke skal hav passagerer med)

Nå men for et par uger siden var den pludseligt uden strøm *- Efter at jeg
havde haft laderen på batteriet startede den dog.

I sidste uge var det så galt igen - lader på - men det var ikke
tiltrækkeligt til at få liv i den. Så jeg dømte batteriet ude og købte et
nyt. Det var stadig ikke nok så jeg prøvede også med startkabler fra en
kørende bil og det kunne stadig ikke trække den igang ...

* Så efterrationaliseret så virkede det som om der egenligt var strøm på
(kabinelys mm) men blot starteren der var noget træg

Idag har jeg renset stikkene ved batteripolerne og også checket at det ikke
er noget ved ledningsføring/sikring der som bliver varmt. Sikring på 40A
holder også fint så der trods det at spændingen falder når starteren kører
så trækker for meget strøm

- Dårlig forbindelse et andet sted
- Dårlig elforbindelse ved starteren
- Defekt starter

Sidder starteren så den er til at kommer til nedefra ?

Pt står den selvfølgelig parkeret i et hjørne hvor der "ingen" plads er, men
jeg kan nok relativt nemt få den trukket ud, og evt også trukket igang og
kørt ned til en med en grav.

Nogen bud på andet end defekt starter ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-09-08 05:18

Anders Majland skriver:

> Nogen bud på andet end defekt starter ?

Drejer starteren rundt (og går den i det hele taget i indgrb)?

Trækker den motoren rundt ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 29-09-08 11:02

Hej Anders,

Hvis starteren køre op i omdrejninger uden at trække motoren rundt, skal
starteren renses for koblingsstøv og smøres med en tør olie, der ikke
klistre. (Det samme er tilfældet hvis den ikke vil gå ud af indgreb, når
motoren er startet)

Hvis starteren slet ikke trækker motoren rundt eller går meget træg, så prøv
at checke stelledningen, som sidder nede ved starteren.

Starteren er let at afmontere, den sidder med 3 bolte hvoraf den øverste
skal løsnes fra motorrummet (du kan ikke se den, men må føle dig frem) og de
andre 2 nedefra.

Det er nok at løfte forenden op på et par bukke - træk håndbremsen godt til.

Der er desuden et skjold, der skal afmonteres - sidder med 4 - 5 skruer og
så skal ledningerne selvfølgelig også afmonteres - husk at fjerne
stelledningen til batteriet inden du begynder at pille!

En ny starter koster 1450 kr hos Krogslund.

Hilsen Preben (perlegrusmekaniker)

Fra : Anders Majland

Dato : 29-09-08 20:31

> En ny starter koster 1450 kr hos Krogslund.
> Hilsen Preben (perlegrusmekaniker)

Tak for tippene (også dig Klaus)

Men inden jeg kom ind og bootede computeten fik jeg løst til at afreagere og
ville tænkte at skidtet da vel kunne trækkes igang ... Så en snor mellem C5
og Punto'en og forøge at trække den ud af perlegruset.... Den holdt
selvfølgelig inde i et hjørne ved udhust så den skulle trækkes baglæns
først. Og så "#%"##%" også snoren sprang. Så måtte en bagagerem tage
skraldet .. og den gjorden den også og kvitere med en lille bule i
bagsmækken på C5'en !#¤¤"#¤ Nå de blev bundet sammen igen for ny var vi
kommet fri af matriklen og jeg kunne jo ikke efterlade og spærre for
markvejen ...

Når men så gik det også fint ud til asfalten og i 4'gear lod den så også
trække igang - og røgen væltede ud fra motorrummet .... Først tænkte jeg det
er da nok lidt meget olie der skal brændes af manifolden, men nu var der jo
liv i den så frigear, håndbremse og løsne motorhjelmen. Dernæst skyndsomt få
trækdyret sluppet fri, forsigtigt mærkte om motorhjelmemn var varm - Det var
den ikke så der var nok ikke ild i motorrummet så jeg turde godt åbne ...

Og har i gættet den ?

Nåede lige at se resterne af generatorremmen inden den brændte over ...

Nå jeg fik rulleskøjten hjem på matriklen igen og parkeret den så den vender
bedre for at blive trukket ud igen ... stoppede motoren. Og starteren kunne
rigtignok nemt trække motoren rundt når nu generatoren ikke skulle med ...

Så meget godt jeg ikke fik købe en ny starter når det nu er en ny generator
den trænger til ...

Så indtil videre har den kostet en nyt batteri (der ikke var nødvendigt) og
en bule i c5'en - Der bestemt heller ikke var nødvendigt hvis jeg ellers
havde haft et ordenligt træktov ...

Nå for sjov prøvede jeg lige om jeg kunne turne generatoren med en hånd det
kunne jeg ikke. Dernæst med en top og ~10cm tværpind. Der kunne jeg godt
turne den men den gik ikke godt ... Et spray WD40 og et par omgange så lod
den sig faktisk dreje relativt nemt igen, men lejerne er jo nok færdige ...

/A

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-08 22:44

Anders Majland skrev:

> Nåede lige at se resterne af generatorremmen inden den brændte over

LOL

Bare ærgeligt med bulen...
Hans
http://sites.google.com/site/zofiaoghans/Home

Fra : Anders Majland

Dato : 30-09-08 07:28

> Bare ærgeligt med bulen...

Yep - eneste lyspunkt er at jeg har lavet den selv ... Er stadig mere træt
af den støre bule jeg har midt i højre fordør hvor gerningsmanden endda
havde været ude og spytte slikke på den for derefter at flytte sin røde bil
et andet sted hen...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-09-08 09:12

Anders Majland skrev:

> Er stadig mere
> træt af den støre bule jeg har midt i højre fordør hvor
> gerningsmanden endda havde været ude og spytte slikke på den for
> derefter at flytte sin røde bil et andet sted hen...

Så er dna-profilen da i det mindste i hus!

Fra : bme

Dato : 01-10-08 19:30

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt åbne ...
>
> Og har i gættet den ?
>
> Nåede lige at se resterne af generatorremmen inden den brændte over ...

hehe, den har jeg også prøvet i en 55'er punto.

Var ude og kigge på bil og faldt over denne hersens punto. Den skulle liiige
have et nyt batteri, men vi kunne da hive den igang så jeg kunne få en
prøvetur. Som sagt så gjort og den lille fiat kørte lystigt ned af bakken
med det fineste røgslør efter sig. Hold da kæft det stank.

/bo

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-08 19:50

> [...]
> godt turne den men den gik ikke godt ... Et spray WD40 og et par omgange
> så lod den sig faktisk dreje relativt nemt igen, men lejerne er jo nok

Jeg var så i det nærige hjørne og havde "kun" købt en ny rem. Jeg tænkte at
når jeg nu kunen dreje den så kunne den vel også få lavet noget strøm.

Men med mere lys nede i motorrummet kunne jeg godt se at den var gal. Huset
på generatoren var revnet på siden ind mod torbedopladen !
Så er det da ikke sært at den ikke drejer ordenligt ...

Og det var ikke nogen ny skade. Alu'en var temmelig forvitret i bruddet. Så
åbenabrt lidt tilfældet at lejerne var groet fast efter lidt stilstand ...

/A

Fra : Aage Westermann

Dato : 16-10-08 23:09

> [...]

> åbenabrt lidt tilfældet at lejerne var groet fast efter lidt stilstand ...

Hej Anders

Uden at kunne vide noget om din generator, så tillader jeg mig lige at pege
på, at statoren i en generator, især i en bili, som står en hel del stille,
kan ruste og dermed "vokse", så ankeret ikke længere har frigang og derfor
ikke kan drejes rundt eller kun med besvær, og det er også forklaringen på,
at huset er revnet - eller kan være det. Jeg har selv oplevet det med to
generatorer, hvorimod jeg aldrig har oplevet, at lejerne er gået fast.

Hvis du har adgang til det nødvendige værktøj og en drejebænk, kan du dreje
en halv millimeters penge af ankeret, eller få én til det. Derefter fungerer
generatoren fint igen. Det gør ikke nødvendigvis noget, at huset er revnet.
Du siger jo også selv, at revnen er gammel. Ergo har bilen kørt med revnen i
nogen tid. Statoren sidder så fast i huset, at den nok skal blive siddende.

Den ældste generator, jeg har, har kørt 450.000 og kører fortsat fint efter
ovennævnte operation, uden at jeg har skiftet lejer i den. Det er muligt, at
den laver en anelse mindre effekt, fordi afstanden mellem stator og anker er
blevet lidt større, men det har ingen praktisk betydning.

Med venlig hilsen
Aage Westermann