jolle 3,4m
Fra : DerGolf

Dato : 27-09-08 17:21

Hej med jer!
Jeg har lige to nybegynder spørgsmål.
Svigerfar har en jolle som er 3,4 m fra stævn til hæk. Er det en 11 fods
jolle? Eller er det ved vandlinien man måler en båds længde?

Hvor stor en motor må vi sejle med uden at skulle ha' "kørekort" ?
mvh Michael

Fra : Kåre

Dato : 27-09-08 18:29

"DerGolf" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> jolle? Eller er det ved vandlinien man måler en båds længde?
>
> Hvor stor en motor må vi sejle med uden at skulle ha' "kørekort" ?

Ja, den er 11 fod.
Og den kan absolut IKKE tage en motor der er så stor at du behøver kørekort
til den

Min 12 fods må max slæbes med 5,5 Hk.

Jeg mener at det er fra 25 Hk og op at man skal have sig et kort.

Kåre

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 14-11-08 10:03

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kørekort til den
>
> Min 12 fods må max slæbes med 5,5 Hk.
>
> Jeg mener at det er fra 25 Hk og op at man skal have sig et kort.

Nej. Det er ovenstående formel der er gældende

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : claus.b.p.

Dato : 29-09-08 16:19

"DerGolf" <no@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> jolle? Eller er det ved vandlinien man måler en båds længde?
>
> Hvor stor en motor må vi sejle med uden at skulle ha' "kørekort" ?

Glem alle de formler, er båden under 4m gælder det at hvis den er planende
og har mere end 19kW, skal der speedbådskort til.

Mvh. Claus

Ref:
§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse for førere af planende
fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter og med skroglængde og
fremdrivningseffekt som anført i bilaget til bekendtgørelsen.

Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af planende
fritidsfartøjer med en skroglængde under 4 meter og en fremdrivningseffekt
på 19 kW eller derover.