Bådmotor død ??? hva'der galt ?
Fra : Kåre

Dato : 27-09-08 15:14

Hej

Var lige ude et smut i for fiske lidt i nyindkøbt jolle.
Motoren er en 15 år gammel Mariner, 4Hk, 2 takter.
Har kørt meget lidt og stået helt stille de sidste 4 år.
Har fået skiftet gearolie, benzinfilter, tændrør, ny frisk benzin og
kvalitets olie.

De første 4 ture jeg har været afsted har motoren startet første gang hver
gang, både kold og varm.

Så dag starter den igen første gang, da vi starter. Sejler 15 minutter uden
problemer.
Stopper og fisker. Efter 20 minutter vil vi flytte plads, og motoren starter
som sædvanlig i første træk.
Kører i tomgang 20 sekunder, og stopper så.
Og nu vil den bare INGENTING...
Prøvede at hive nogle gange uden held.
Gav den lang pause og prøvede igen.
Lang pause og prøve igen. Intet......

Pauserne var mellem 30 og 60 minutter. Jeg ved ikke om det er no hvis den af
en eller anden grund drukner når den kører i tomgang?

Nogen idé om hvad er er galt, og hvad jeg kan kigge efter?
Har haft hatten af, og alt ser ud som det skal.

pft
Kåre

Fra : Jakob_K

Dato : 27-09-08 10:16

On 27 Sep., 16:14, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:
> [...]
>
> Nogen idé om hvad er er galt, og hvad jeg kan kigge efter?
> Har haft hatten af, og alt ser ud som det skal.

Tjek om der er gnist, når du trækker.
Der kan jo være kommet noget fugt/kondens i tændhætten.

mvh
JAKOB

Fra : Kåre

Dato : 27-09-08 18:26

> [...]
> Kåre

Tjek om der er gnist, når du trækker.
Der kan jo være kommet noget fugt/kondens i tændhætten.

Hmm, er det noget med at der følger en vejledning til hvordan man tjekker
det?

Jeg havde tændhætten af, for at se om den var våd. Det var den ikke, ikke
synligt i hvert fald.
Efter jeg lige prøvede at sætte den på og af et par gange for at skabe god
forbindelse, var det som om den lige hostede en halv gang. Men det var så
det.

Kåre

Fra : NewsGroups

Dato : 27-09-08 17:28

> [...]
> Har kørt meget lidt og stået helt stille de sidste 4 år.
> Har fået skiftet gearolie, benzinfilter, tændrør, ny frisk benzin og

Er der en "dødmandsknap" på den ?

per

Fra : Kåre

Dato : 27-09-08 18:24

"NewsGroups" <spørg@først> skrev i en meddelelse

> Er der en "dødmandsknap" på den ?

Nej, kun en sluk knap.

Kåre

Fra : Lars Thorborg

Dato : 28-09-08 09:13

Hej Kåre
Havde for nyligt samme problem med min nyindkøbte ældre Tohatsu 9.9 totakt.
Klippede ledningen til stopknappen/dødmandsknappen over og maskinen
startede.

--
Hilsen Lars Thorborg

ISIS - Bianca 28 - Frederikssund

Bianca 28 - sejlere mødes på cafecrema.dk

Fra : Allan

Dato : 28-09-08 01:57

....snip...
> [...]
>
> Pauserne var mellem 30 og 60 minutter. Jeg ved ikke om det er no hvis den
> af en eller anden grund drukner når den kører i tomgang?

Du er nok løbet tør for benzin... :)

Prøv at tjekke følgende:
1. Får den benzin?
2. Er der gnist?
3. Er der kompression?

Hvis der er de tre ting skulle den nok kunne gå - eller i det mindste gi'
lidt lyd...

Mvh
Allan

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 08:57

> Du er nok løbet tør for benzin... :)
Nix...

> Prøv at tjekke følgende:
> 1. Får den benzin?
Benzinfilter er fyldt, så så langt er der da benzin.

> 2. Er der gnist?
Som nævnt tidligere: hvordan tjekker jeg det?

> 3. Er der kompression?
Igen: hvordan? Den indbyggede kompressionsmåler er gået i stykker
Jeg er desværre ikke helt dus med benzinmotorer...

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 28-09-08 10:34

Gnisten kan du tjekke ved at tage tændrøret ud, sætte tændrørs hætten på,
sætte tændrøret metal mod motorens metal. Træk i snoren, og der skal være
gnist.

Du skal bruge en kompresions måler, som sættes ind hvor tændrøret skal
sidde, og der trækkes i snoren.

--
M-V-H
Carlo Gabelgaard - Mie - Granada 31 - Struer

Fra : Per

Dato : 28-09-08 14:26

Carlo Gabelgaard (fjern dd) wrote:
> Gnisten kan du tjekke ved at tage tændrøret ud, sætte tændrørs hætten
> på, sætte tændrøret metal mod motorens metal. Træk i snoren, og der
> skal være gnist.

Det er altid godt at forsøge sig med et nyt tændrør på to-taktere, når den
ikke vil starte mere.

Selvom der er gnist på uden kompression (tændrøret ikke skruet i) - kan
røret være gået så den ikke kan holde gniste når det er skruet på plads i
motoren.

Det er ikke unormalt.

To-taktere kan lave aflejringer i tændrøret så det ikke virker optimalt.

Jeg ville prøve med nyt tændrør.

/ Per

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 14:53

> [...]
> motoren.
>
> Det er ikke unormalt.
>
> To-taktere kan lave aflejringer i tændrøret så det ikke virker optimalt.

Tændrøret er skam nyt. Har kørt max 2 timer.

Prøvede så også lige at starte den. Og den gjorde som den plejer når den er
kold: Startede efter 2 små lette hiv i snoren....
Hmmmm, een bliver aldrig klog på motormekanik...

Min teori er så, at den er druknet godt og grundigt ved at stå i tomgang.
Er det en mulighed? Den kan lige knap holde sig selv kørende i tomgang.
Kører som regel mellem ½ og 2 minutter før den går ud. Og kører selvfølgelig
lidt ujævnt.
Kan den drukne af det?

Uanset hvad, så tror jeg at jeg vil købe mig en ekstra tændrørs nøgle og et
ekstra tændrør. Bare for en sikkerhedsskyld.
Så kan jeg da pille det ud og tørre det, og evt skifte.

Kåre

Fra : Allan

Dato : 29-09-08 06:57

> [...]

> Er det en mulighed? Den kan lige knap holde sig selv kørende i tomgang.
> Kører som regel mellem ½ og 2 minutter før den går ud. Og kører

Er det et NGK ?
(læs mere her: http://tinyurl.com/4ce362)

> Uanset hvad, så tror jeg at jeg vil købe mig en ekstra tændrørs nøgle og
> et ekstra tændrør. Bare for en sikkerhedsskyld.
> Så kan jeg da pille det ud og tørre det, og evt skifte.

Det er altid fornuftigt når man har en ældre motor...
Selv ville jeg nok overveje så småt at skifte til en 4-takter... De har
meget bedre benzin økonomi, sviner mindre og har mindre vedligeholdelse..
Men det kommer jo an på pengepungen størrelse og behov..
..
Mvh
Allan

Fra : Kåre

Dato : 29-09-08 07:04

> Er det et NGK ?
> (læs mere her: http://tinyurl.com/4ce362)

Jo, NGK...

> [...]
> meget bedre benzin økonomi, sviner mindre og har mindre vedligeholdelse..
> Men det kommer jo an på pengepungen størrelse og behov..

Det er nemlig det det gør
Jeg skal alligevel sejle langt for at have sparet de 8000 for en 4-takter.

mvh
Kåre

Fra : Allan

Dato : 30-09-08 05:44

> Jo, NGK...

Prøv med Denso i stedet... NGK er som regel billigere - men har selv haft
rigtig meget bøvl med dem...
Een drukning (på totakts motorcykel) og de var døde... Der var gnist - men
åbenbart ikke nok...
Efter at have smidt 6 stk. NGK rør ud (der så ud som nye) - Skiftede jeg til
Denso (der kostede det dobbelte) og de virkede bare...

> Det er nemlig det det gør
> Jeg skal alligevel sejle langt for at have sparet de 8000 for en 4-takter.

Ja - men det er nu også rart at have sikkerheden ved at have en maskine man
ved starter...
Plus den er jo lydløs sammenlignet med en totakter, og betydeligt bedre
benzin økonomi :)

Hvor stor motor snakker vi om? 4 hk??
Du kan få en Suzuki for omkring de 8...
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54525389

og sælge din gamle for 1.200 - til mig :)

Mvh
Allan

Fra : Kåre

Dato : 30-09-08 10:06

"Allan" <SendIkkeNogetHer@DetErUlovligt.DKK> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter at have smidt 6 stk. NGK rør ud (der så ud som nye) - Skiftede jeg
> til Denso (der kostede det dobbelte) og de virkede bare...

Ok. Hvor køber man mon så Denso tændrør (eller andre kvalitets rør).
Jeg købte mit hos den lokale Yacht service butik. Ikke den billigste, så jeg
troede det var kvaltet de havde...

> Ja - men det er nu også rart at have sikkerheden ved at have en maskine
> man ved starter...
> Plus den er jo lydløs sammenlignet med en totakter, og betydeligt bedre
> benzin økonomi :)
Ja det ville da være rart . Man kan blive lidt følelsesløs bagi efter en
halv times vibreren...

> Hvor stor motor snakker vi om? 4 hk??
> Du kan få en Suzuki for omkring de 8...
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54525389
Jo, har set den. Har lige kigget rundt for at se hvad man kunne få.

> og sælge din gamle for 1.200 - til mig :)

Hahaha! Jeg synes du sagde du ville købe en 4-takter ???
Faktisk gav jeg kun 1500 for den for ca. 8 år siden.
Men jeg kan se at man ikke får meget brugt motor for 1500 i dag.
Den kører som sagt sædvanligvis som en drøm, og starter første gang, så jeg
vil nu altså ikke af med den

Jeg tror den bliver suppleret med en elmotor når jeg skal
trække/trolle/dørge. Så har manda også lidt motorkraft hvis benzineren igen
skulle dø...

Kåre

Fra : Allan

Dato : 01-10-08 06:25

....snip...

> Ok. Hvor køber man mon så Denso tændrør (eller andre kvalitets rør).
> Jeg købte mit hos den lokale Yacht service butik. Ikke den billigste, så
> jeg troede det var kvaltet de havde...

Jo - Der er da ogsaa mange der aldrig har problemer med NGK... og saa er der
mange der har...
Personligt ville jeg aldrig koebe NGK igen...

Denso kan koebes hos diverse mc forhandlere...
f.eks. her: http://www.kjmotorcykler.dk/group.asp?group=95

....snip....

> Ja det ville da være rart . Man kan blive lidt følelsesløs bagi efter
> en halv times vibreren...

He he - ja - og oere-gangene bliver lidt slidt

- Allan

Fra : Torben Bach

Dato : 28-09-08 15:59

Kåre wrote:
> Hej

Klip

> [...]
>
> Nogen idé om hvad er er galt, og hvad jeg kan kigge efter?
> Har haft hatten af, og alt ser ud som det skal.

Tjah - du har fået mange råd, og du har selv afprøvet en del af de gode råd
på forhånd.
Nogle gange er problemet en lille smule banalt.
En sommer knoklede et par stykker med at få startet sådan en 2-takter - i
flere timer - de havde glemt at åbne for benzinhanen.

Jeg har selv oplevet min 2-takter gå i stå efter kort tid.
Årsagen var, at jeg have glemt at løsne den lille "skrue" på benzindækslet,
hvilket bevirkede, at motoren skabte så stort et undertryk i tanken, at
benzintilf'ørlsen stoppede.

Blot en tanke

Mvh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 16:18

> [...]
> benzindækslet, hvilket bevirkede, at motoren skabte så stort et undertryk
> i tanken, at benzintilf'ørlsen stoppede.

Jeg har prøvet begge de uheld du fortæller om, og det er jo lidt pinligt

Men jeg har gjort mine fejl, og luftskrue og benzin er det første jeg
tjekker når den ikke starter efter 1, 2 eller 3 forsøg.

mvh
Kåre

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-08 15:57

> [...]
>
> Nogen idé om hvad er er galt, og hvad jeg kan kigge efter?
> Har haft hatten af, og alt ser ud som det skal.

Nu står der at du har haft låget åben .. Har du også tjekket tændrøret ?
Mange motor fejl på 2 taktere kan klares med et nyt tændrør
Selvom tændrøret gnister så kan det nemt være defekt

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 16:20

> Nu står der at du har haft låget åben .. Har du også tjekket tændrøret ?
> Mange motor fejl på 2 taktere kan klares med et nyt tændrør
> Selvom tændrøret gnister så kan det nemt være defekt

Tændrøret er som nævnt nyt, og har kørt upåklageligt i ca. 2 timer på 3
ture.

Men på baggrund af råd herfra, købe et ekstra tændrør og en tændrørsnøgle
til at have liggende i båden.

Kåre

Fra : Niels

Dato : 28-09-08 17:39

husker du at slå chokeren fra ellers drukner den,
hvis du mener du gør det så check om den virker.
det samme sker hvis luftfiltret er stoppet
Niels

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 29-09-08 21:12

>Hej Kåre.

Et af problemerne med en lille motor som din er, at dyserne i
karburatoren er ganske små. Det betyder, at bare et lille
sandkorn eller anden slags skidt kan stoppe en dyse. Det er
derfor vigtigt, at du køber en tragt med et fint filter og
vandudskiller, som du bruger hver gang du fylder benzin på
motoren eller på tanken. Hvis du f. eks fylder benzin direkte i
fra en 5 ltr. dunk gennem det medfølgende studs kan du risikere,
at der sidder lidt sand eller skidt i studsen, som senere vil
tilstoppe dyserne. Den motor du har er utrligt driftsikker, hvis
den bliver behandlet ordentligt.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
L-23 Hejlsminde

Fra : Kåre

Dato : 30-09-08 10:09

"Ole Flemming Jeppesen (slet 1F3SR)" <olejeppesen@1F3SRmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12227195070.245616684972447@dtext.news.tele.dk...

> Et af problemerne med en lille motor som din er, at dyserne i
> karburatoren er ganske små. Det betyder, at bare et lille
> sandkorn eller anden slags skidt kan stoppe en dyse.
Hvordan kan man få det ud igen, hvis det er sådan?
Det er noget med at man kan blæse karburatoren igennem.
Men nærmere forklaring ønskes....

> [...]
> fra en 5 ltr. dunk gennem det medfølgende studs kan du risikere,
> at der sidder lidt sand eller skidt i studsen, som senere vil
Hvorfor tager benzinfilteret ikke det skidt der er før det kommer så langt?

> Den motor du har er utrligt driftsikker, hvis
> den bliver behandlet ordentligt.
Ja det har jeg også på fornemmelsen at den er.
det er også derfor at jeg har ofret nogle penge og tid på at få den til at
køre optimalt fremover også.

Kåre

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 01-10-08 23:24

Du har fået mange råd, det bedste er det det har fået fra Ole F. Jeppesen,
en to takter kræver stort ingen vedligeholdelse det gør derimod en
firetakter med ventiler og al det andet, du må nok se i øjene at du må rense
din karburator, så kører den igen og det kan den i mange år uden den store
vedligeholdelse

Fra : Kåre

Dato : 02-10-08 06:06

"Varly Fich Jespersen" <varly@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> firetakter med ventiler og al det andet, du må nok se i øjene at du må
> rense din karburator, så kører den igen og det kan den i mange år uden den

OK, det lyder godt!
Men jeg skal lige vide hvordan man renser karburatoren?
Jeg går ud fra den sidder umiddelbart efter luftindtaget?

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 03-10-08 07:08

Please!
Jeg mangler stadig svar på hvordan jeg renser karburatoren. mange anbefaler
det, men ingen siger hvordan...

jeg går ud fra karburatoren er der hvor luftkanalen sidder på?
Og benzinslangen går ind på en lille kasse (benzinpume ? ), som sidder tæt
på hvor luften kommer ind.

Er det karburatoren?

Den ser ikke umiddlbart ud til at være noget man bare lige skruer af.
Er det et større arbejde, eller burde det være nemt?
Hvis det er nemt, kigger jeg måske det forkerte sted...'

pft
Kåre

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 03-10-08 20:59

Kåre <kaare@megajam.dk> skrev:
>Please!
>Jeg mangler stadig svar på hvordan
>jeg renser karburatoren. mange anbefaler
> [...]

Hej Kåre.

For dig er det måske bedst at indlevere din motor til en som har
forstand på at finde karburatoren.

Jeg har aldrig selv haft fingrene i de ædlere dele på en bådmotor, men
har haft problemet som beskrevet flere gange. Jeg har derfor også
fået den nævnte forklaring flere gange og har siden altid brugt en
tragt med filter og vandudskiller. Derved har jeg aldrig siden haft
problemet med skidt i benzinen.

Få renset alle dyser og fornyet alle benzinfiltre og din motor vil
køre til den dag den er tæret op hvis du husker at filtrere benzinen!

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen

Fra : Kåre

Dato : 03-10-08 21:12

> Hej Kåre.
>
> For dig er det måske bedst at indlevere din motor til en som har
> forstand på at finde karburatoren.
Hovhov du, hvad bilder du dig ind ?
Jeg kan mange ting. Det er bare ikke alting jeg har prøvet før.
Een gang skal være den første. Der er visse ting jeg ikke vil betale for,
hvis jeg kan selv.
Og hvis jeg ikke kan, kan jeg lære det.

> [...]
>
> Få renset alle dyser og fornyet alle benzinfiltre og din motor vil
> køre til den dag den er tæret op hvis du husker at filtrere benzinen!

Jeg tog hatten af efter arbejde, og det var nu ikke så svært at finde
karburatoren. Det må have været mørkt første gang jeg kiggede efter...

Af med luftindtaget. Af med diverse tingeltangel, og så sidder karburatoren
med to lange bolte ind i motorblokken.
Jeg tømte den for benzin (ud over mit pæne tøj), og skilte den ad i de dele
man lige kunne skrue fra hinanden.
Blæste den rent med kompressoren hist og her, og blæste de absolut sidste
dråber benzin ud, og op i øjnene.

Jeg skal indrømme at jeg ikke helt ved hvor man skal puste, men jeg pustede
i alle huller, og både forfra og bagfra.
Så kan det vel ikke være meget anderledes.
Men skidt så jeg nu ikke noget til. Det hele så meget pænt og blankt ud.

Nu har jeg i hvert fald gjort det. Så må vi se om ikke det er godt nok.
Motoren starer da i hvert fald igen, efter nogle hiv i snoren. Der skulle jo
lige fyldes op med benzin igen.

mvh
Kåre

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 03-10-08 22:15

Kåre <kaare@megajam.dk> skrev:

> [...]
>hvor man skal puste, men jeg pustede
>i alle huller, og både forfra og bagfra.
>Så kan det vel ikke være meget anderledes.

Så må vi jo håbe, at den også virker efter et par timer på vandet i
regnvejr og bidende kulde
En påhængsmotor er den eneste sikkerhed for en lille jolle langt fra
land uden andre fremdriftsmidler, medmindre man har husket at tage
årer med i båden.
Vi andre kan jo bare hejse et sejl og vente på vinden, som altid
kommer.

Det jeg prøver at sige er, at driftsikkerheden på motoren er alt
afgørende i en lille jolle.
Derfor skal man ikke gå på kompromis med om motoren starter og kører
når man skal hjem fra fisketuren.

En 4 hk påhængsmotor koster som ny max 8000,00! Hvor meget skal man
ofre af sin fritid og risikere liv for sig selv og andre på noget som

kun virker hver anden gang?

Få nu den motor til at virke hver gang eller send den til nogen som
har forstand på det. Hvis ikke det duer så skrot dn og køb en ny! Din

sikkerhed er mere værd!

Med venlig hilsen
Ole Jeppesen

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 00:10

> [...]
> En påhængsmotor er den eneste sikkerhed for en lille jolle langt fra
> land uden andre fremdriftsmidler, medmindre man har husket at tage
Jeg har altid årer med, selvfølgelig.
Derudover vil jeg aldrig sejle "langt fra land" i så lille en jolle, det er
den ikke beregnet til.
Jeg fisker i Randers fjord, og i Gudenåen. Med mindre der er helt
vindstille, så driver man i land på under 1 minut

> [...]
>
> En 4 hk påhængsmotor koster som ny max 8000,00! Hvor meget skal man
> ofre af sin fritid og risikere liv for sig selv og andre på noget som
Hvor mange motorer vil du da skrotte i DK? Alle som er over 2 år?
Alle kan ikke have råd til at købe nyt.
De må så selv bruge noget af deres fritid på at ordne tingene selv.
Jeg ved ikke lige hvordan jeg risikerer andres liv ved at rense karburatoren
selv?
Som sagt starter motoren altid i første hug, og har gjort det i de 8 år jeg
har jaft den.
Der er ingen grund til at skrotte noget der virker.

> Få nu den motor til at virke hver gang eller send den til nogen som
> har forstand på det. Hvis ikke det duer så skrot dn og køb en ny! Din
> sikkerhed er mere værd!

Det er så det jeg arbejder på.
Er ret overbevist om at den bare er druknet, fordi den stod og hakkede i
tomgang for længe.
Den startede som sagt med det samme dagen efter.
Skal nok have justeret tomgangen lidt op.
Har købt ekstra tændrør og tændrørsnøgle som ligge fast i båden. For en
sikkerhedsskyld.

mvh
Kåre

Fra : DerGolf

Dato : 05-10-08 12:36

Lige en bemækning. Virker vandkøling på din motor? Hvis den bliver varm, så
går den også i stå. Og starter først når den er iskold igen.....
(har lige prøve det sidste uge....)
Nu har min 4 hk Johnson fået en ny impeller...
mvh MIC

Fra : Kåre

Dato : 05-10-08 13:14

"DerGolf" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> (har lige prøve det sidste uge....)
> Nu har min 4 hk Johnson fået en ny impeller...

Hmmm, tjahhh, det gætter jeg på, men ved ikke hvordan jeg tjekker det?
der kommer vand ud af hullet som der plejer, så jeg går ud fra at vandet har
været inde at køle motoren ned.

Kåre

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 07-10-08 19:32

Det er ikke særlig vanskeligt at rense en karburator, men med den viden du
har vil jeg foreslå at du låner en værkstedsmanual på biblioteket, da du
sandsynligvis kun kan låne en på Engelsk kræver det at du kan teknisk
engelsk.