Tang Amperemeter
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-09-08 12:19

Hej NG

For et år siden eller mere var der en tråd oppe her... om et tang ampere
meter fra Biltema...

Flere havde målt på det... og sagt det var et supert produkt til prisen som
ca. var 350kr.

Nogen der kan huske hvad modellen hed?

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 21:17

Mit eksemplar ligger i båden - det samme gør "manualen" ... Men jeg
fandt en mail fra Søren Hedemand, som var så venlig at købe en enhed til
mig i Biltema. Der står bl.a. følgende:

1 stk tangamperemeter til Flemming. Varenummer 15-281

Kan det være til hjælp? - Ellers må jeg lige have et par dage, så kan
jeg tjekke i båden ...

Jeg har iøvrigt haft god nytte af produktet i båden ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Henning

Dato : 28-09-08 08:27

On Sat, 27 Sep 2008 22:17:16 +0200, "Flemming Torp"
<fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

>15-281

Det giver i hvert tilfælde dette hit
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91949

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 10:54

Sæ'fø'li' ...
Hvorfor tænkte JEG ikke på det?
Det er den.
Tak for hjælpen!

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Steen Andreasen

Dato : 28-09-08 15:36

Hej

Det ser interessant ud. Er der nogen af jer, der kender nøjagtigheden på
instrumentet når der måles jævnstrøm?

mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 16:37

Hej Steen,

Måske Ole Pagh læser med? ... Og kan kommentere?
Ole kiggede i sin tid på instrumentet og var - overordnet set -
tilfreds, når man tager vores formål i betragtning ...
Jeg har nogle tal, som jeg måske kan finde ...

Min indsigt i emnet er begrænset, så jeg stillede mig tilfreds, da jeg
fik at vide, at instrumentet i det store og hele overholder
specifikationerne.

Hvad siger Ole?

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-09-08 16:42

Flemming Torp har bragt dette til verden:
> [...]
> vide, at instrumentet i det store og hele overholder specifikationerne.

Jeg siger, at der kom du lige 5 minutter før mig, for jeg skulle lige
finde de gamle filer frem (både fra hovedet og PC'en), men se svaret
til Steen.
Du behøver ikke finde resultaterne frem, for dem har jeg netop
uploadet.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-09-08 16:39

Steen Andreasen:
> Hej
>
> Det ser interessant ud. Er der nogen af jer, der kender nøjagtigheden på
> instrumentet når der måles jævnstrøm?

Det gør jeg, for i den tråd fra sidste år, der henvises til blev der
købt 3 ens instrumenter og de 2 fik jeg kalibreret i DC ampere og DC
volt for at se hvordan de ca. lå på i forhold til sine spec.

Som forventet for et instrument i den prisklasse kunne de knap holde
specifikationerne i DC ampereområdet, men de var fuldt ud brugbare til
vores hobbybrug og fine til prisen.

Det medførte så desværre en længere diskusion med en klog debatør
herinde, der mente at så var varen defekt etc. Den diskusion ønsker jeg
ikke at genoptage.

Du kan se min konklusion på instrumentet her:
http://kortlink.dk/5tgt
(Det er et link til indlæg i marts 2007)

Resultatet af den daværende kalibrering af DC ampere og DC volt
områderne har jeg nu igen lagt ned på en hjemmeside hvor man kan
uploade filer:
http://peecee.dk/upload/view/132769

Jeg har også selv haft megen glæde af tangamperemeteret i min båd i de
2 sæsoner der er gået. Det er dejligt at kunne måle strømforbrug /
ladestrøm uden at måtte frakoble ledninger.
Multimeteret har ligget i båden permanent og har ikke taget skade af
overvintring.

Det er et helt fint "value for money" instrument, synes jeg.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 16:46

Hej Ole,

WOW ... det går altså stærkt i denne gruppe ... ...
Efter mit svar gik jeg igang med at lede efter den oprindelig mail fra
dig her i gruppen ...
Den fandt jeg ... Men som det fremgår af nedenstående - ikke
nødvendigt - du har svaret. Tak! Og jeg er helt enig i din kommentar om
instrumentets anvendelighed til vores formål ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-09-08 16:59

Flemming Torp skrev den 2008-09-28:
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej Flemming.
Ja, af og til kan man være heldig og ramme lige det rette tidspunkt.
Jeg læser med herinde, men skriver ikke så meget mere af forskellige
grunde. Lige dette emne kunne jeg dog ikke nære mig for, da både du og
jeg (og var det SørenH) var involveret i de instrumenter og sidder inde
med de oplysninger og dokumenter som den oprindelige spørger
efterlyste.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 28-09-08 20:45

Ole Pagh skrev:

> [...]
> jeg (og var det SørenH) var involveret i de instrumenter og sidder inde
> med de oplysninger og dokumenter som den oprindelige spørger efterlyste.

- og jeg kan da tilslutte mig de to andre som jeg som Næstved'er købte
ind til, at instrumentet virker upåklageligt og nøjagtigt nok til alm.
bådbrug. Jeg investerede i et Battmeter - et forbrugsmeter som meget
nøjagtigt måler strøm ind og ud af mine 3x100Ah traktionsbatterier - da
vi til tider ligger i dagevis i guds frie franske natur.
Jeg har sammenlignet med manuelle målinger med tangamperemetret fra
Biltema, og de stemmer fint overens.
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Steen Andreasen

Dato : 28-09-08 22:48

Hej igen

Jeg har lige været på Biltemas hjemmeside for at købe instrumentet og
konstateret at jeg ikke kan købe det over nettet. Jeg bor i København og
skal åbenbart køre til Næstved for at handle kontant i butikken der. En
anelse upraktisk. Det er ikke lykkedes mig at finde en alternativ forhandler
på nettet.

Kan det købes andre steder end hos Biltema i Ålborg eller Næstved?

Mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 23:25

Vi kom - med nogen undren - til samme konklusion sidste år ...
Derfor trådte SørenH (Marie - nu alene i Frankrig forstår man, dengang i
Næstved) til og købte tre eksemplarer ... Vi fandt dengang ikke andre
butikker med lignende tilbud ... Men det er altså også 1½ år siden ...

Det er måske nemmere at købe i Sverige for dig- hvis du har andet ærinde
derovre?

Fra : SørenH

Dato : 29-09-08 09:51

Flemming Torp skrev:
> [...]
> butikker med lignende tilbud ... Men det er altså også 1½ år siden ...
>
> Det er måske nemmere at købe i Sverige for dig- hvis du har andet ærinde

Ja, Biltema er en dejlig butik, som man som gørdetselv'er kan købe sig
fattig i, selvom værktøj, maskiner og materialer er væsentligt billigere
end i tilsvarende danske butikker, og af en fin kvalitet til hjemmebrug.
De har - af uransagelige grunde - valgt Næstved og Aalborg som
salgssteder i Danmark, men en smuttur over sundet, så er der Biltema i
både Hälsingborg og Malmø.
Mvh
SørenH
- og det er Marie som er ensom i Frankrig Flemming, vi er hjemme indtil
april.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-09-08 21:46

Tak for svarene...

Nå, men jeg var i Næstved i weekenden og nåede ikke at læse svarene inden
jeg tog afsted her fra Jylland...

Så det endte ud med at jeg købte denne her 15-275 til Kr. 499
Så må jeg håbe det er ligesågodt!!!

Og nåede så lige i dag at få konstateret at der kommer strøm ud af min
generator... og at fejlen lå i forkert installation af shunten...

Mvh
JR

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-09-08 07:29

Jan Rasmussen kom med følgende:

> Så det endte ud med at jeg købte denne her 15-275 til Kr. 499
> Så må jeg håbe det er ligesågodt!!!

Fordelen ved det instument, du har købt er at det kan måle op til 600
A, men det er ikke så tit at der går så store strømme i båden
installationer, bortset fra startmotorens strømforbrug.

Ulempen er, så vidt jeg læser manualen fra Biltema, at
displayopløsningen er 0,1 A. Det vil sige at små strømme og -ændringer
ikke kan detekteres. Modsat forbruger de fleste instrumenter i båden
også 0,1 A eller mere, så du skal nok få glæde af meteret alligevel.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Kondrup

Dato : 29-09-08 14:03

Øh - lyder spændende - men hvad bruger man den til - tangen? Klemmer
den om ledningen og aflæser, hvor mange Amp der går igennem?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-08 21:14

Netop! Det er nemt at måle spændingsforskellen imellem to punkter, men
ikke sådan lige til at måle den strøm, der løber igennem en leder uden
at man kobler måleudstyr ind i kredsen, hvilket kan være ganske ubekvemt
i mange situationer ...

Med dette instrument, kan du - overraskende nøjagtigt for mig - måle,
hvor meget strøm, der løber ingennem én jævnstrømsledning ... (det går
altså ikke, hvis du f.eks. har plus og jord samlet i én dobbeltledning
.... ...)

Det kræver altså, at du kan "isolere" de enkelte ledere fra andre ...
men alligevel: Ofte noget nemmere end at skulle indskyde et
"almindeligt" måleinstrument i kredsen ...

Fra : SørenH

Dato : 29-09-08 21:27

Kondrup skrev:
> Øh - lyder spændende - men hvad bruger man den til - tangen? Klemmer
> den om ledningen og aflæser, hvor mange Amp der går igennem?
> Hilsen
> Jens

Hehe - her ku jeg godt ha fundet på en flabet vits om at den bruges til
at måle tykkelsen af blæretang på stranden, - men sådan er jeg skam ikke!

Hvis du skal måle strøm på den klassiske måde skal du indsætte en shunt
(et stykke metal slet og ret)i kredsløbet. Da shuntens nøjagtige
modstand er kendt, kan du måle spændingstabet over shunten, og via lidt
ohmsk regning finde frem til strømstyrken, - men det har man som regel
et viserinstrument til med direkte visning.

Til permanent installation er shunten uovertruffen, - har selv et
Battmeter, som fra shunten får besked om strøm ind og ud, og derfor kan
fortælle mig præcis hvor meget jeg har tilbage i batterierne mm.

Men til at lave en tilfældig måling i et kredsløb duer en shunt ikke
rigtigt.
I det tilfælde må vi trække på Ørsteds lille opdagelse mm. Ved at
anbringe en leder i en spole eller et spolegab kan den strøm der går
igennem lederen måles ved det felt den danner i spolen.
Heraf følger (forhåbentlig) at man kun måler på een ledning, - man får
altså ikke noget ud af at måle på ledningen til varmeovnen som både
indeholder 0 og fase, - altså frem og tilbage, og det er som bekendt
lige langt.
Tangamperemeteret virker på den måde, og det beskrevne fra Biltema
tilfredsstiller ikke den krævende professionelle, men til gørdetselv'ere
og bil/båd-folk er det rigtig fint.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : N/A

Dato : 29-09-08 21:27

Fra : Kondrup

Dato : 29-09-08 15:32

Tak - smart udnyttelse af Ørsted.
Måske til elektriske ål, hvis den ikke virker på tang
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-08 23:24

Tak - smart udnyttelse af Ørsted.
Måske til elektriske ål, hvis den ikke virker på tang
Hilsen
Jens

Ja, forudsat elektriske ål genererer jævnstrøm ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-09-08 19:01

Jamen der er da også vekselstrømsmåling selvom værdierne ved en
ny måler ikke ligger inden for fabrikantens egen spefifikation
for instrumentet.

Jeg tror at både køber og sælger vil indberette tilfældet om det
var afvigelen på vægten for et par kilo mel der havde denne fejl.

Fordi det er en indretning der viser tal er det ikke absolutte
værdier der måles. Værdierne bør under alle omstændigheder ligge
inden for fabrikantens egen spec. ellers bliver man snydt så
vandet driver af den elektriske ål.
Hvordan instrumentet så evt. vil måle, som følge af alm. ælde,
er endnu en parameter som ganske undlades en tanke, bare det et
billigt at købe.
"Troen" på et "instrument" er en underlig størrelse der ofte er
manipuleret med.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 30-09-08 19:45

Harding Larsen (slet GGYM4) skrev:
> [...]
> billigt at købe.
> "Troen" på et "instrument" er en underlig størrelse der ofte er

Kære næstenaltvidende korrekte uundværlige ex-kollega!
Vi har jo jævnligt disse her indlægsvekslinger omkring den ideelle
fordring, hvor du altid holder fanen højt, - og tak for det!
Men livet er vel een lang række prioriterede kompromiser, osse for dig?!
Jeg er sikker på at jeg ku gå rundt på din B31 og påpege rigtig mange
steder hvor du ikke har valgt den højest opnåelige kvalitet, men fundet
grej som er godt og sikkert nok i forhold til en økonomisk afvejning.
Sådan er det for alle, men det vigtigste er vel at man er 100 på hvad
man anskaffer sig og hvad evt. "shortcomings" måtte være ??!!
Biltemas tangamperemetre kan ikke konkurrere med professionelt grej til
mange tusinde kroner, men det kan give os almindelige hjemmesnedkere en
temmelig præcis angivelse af hvad der bliver flyttet af ampere i vores
bil eller båd, og det er nok til at få bekræftet os i vores formodninger
om at alt er ok eller at noget er rivende galt.
Og det er vel bedre en alternativet, - ikke at vide noget?!
Mange efterårshilsner
SørenH
Marie af Næstved

- og sku vi så ikke snart få gjort alvor af at få en kop øl sammen som
vi har aftalt for længe siden ?!

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 22:41

I mine meget unge dage på Handelshøjskolen (i dag intet mindre end
CBS!)havde jeg den fornøjelse at have direktør Fisker fra Irma som
censor ...

Et af hans slogans var "Husk nu Torp, det er ikke spørgsmålet om varerne
er gode ... Det er et spørgsmål om de er gode nok!"

Og til mit formål - med de målinger, som Ole Pagh & Co. så velvilligt
gennemførte og stillede til rådighed - er "biltemas Tang-fidus" god nok
.... ...

Så mit slogan kunne være: "Heller målinger med lidt usikkerhed med et
instrument, jeg kan og vil betale - end ingen målinger med et
instrument, jeg ikke kan eller vil betale" SIC! ...

Sådan ser jeg på den sag ...

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-10-08 11:28

Hej Flemming,

Ja er det i orden med lidt usikkerhed + lidt mere udefinerbar
usikkerhed så er det vel tilfredsstillende for pengepungen.
Jeg synes stadigvæk at en vare der er specificeret med
tolerancer på usikkerheden bør ligge inden for de af fabrikanten
specificerede usikkerheder.

Om du så vurderer at varen er god nok vi jeg ikke blande mig i.

Jeg blev engang undervist af en person fra Forsvaret og han
havde kun brug for en skruetrækker og den modstand der er mellem
to fingre for at kunne fejlfinde på elektriske installationer
til hans behov.

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-10-08 11:17

Hej Søren,

Velkommen hjem igen for vinterhi.

Ja instrumentet er sikker godt nok om man er bevidst om at det
foruden den af fabrikanten specificerede usikkerhed yderligere
er behæftet med en ikke definerbar usikkerhed for den
almindelige bruger.
Jeg har såmænd et almindeligt amp. meter + - 15 A og når jeg
tænder på en kontakt og det giver udslag ja så går der vel strøm
og ganske rigtigt lampen lyser.

Slå på tråden når du skal til CPH næste gang så vil jeg sætte et
par kopper øl forvarmning/afkølng.

Jeg glæder mig til at høre om jeres oplevelser på kanalerne.

De bedste hilsner

Harding