Båd i havnen, men hvor er ejeren??
Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-09-08 18:40

Hej

I havnen har vi et problem, der ligger en 10m sejlbåd hvis ejer ikke har
givet sig til kende på nogen måde i et par år.
Båden var ikke oppe sidste vinter hvor den rev sig løs og bestyrelsen måtte
købe nye fortøjninger for igen at få hold på den, der er gjort hvad der er
muligt for at finde ejeren, men han er ikke at finde, rygter siger at han er
taget til "udlandet".

Hvad kan klubben gøre?

Der er jo nok noget med et ansvar hvis båden sættes på land, forsikring og
andet.

Er der erfaringer at trække på her i gruppen?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-09-08 22:12

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet.
>
> Er der erfaringer at trække på her i gruppen?

Kig lidt tilbage i denne gruppe, 25/7 var der en tråd "Gl. lig søges", hvor
dette emne blev diskuteret.
Jeg tror at konklusionen var at genstande som er efterladt er hittegods, men
de fleste havne har i reglementet bestemt at genstande af enhver art som
efterlades, og hvor ejeren ikke kan findes, efter et tidsrum tilfalder
havnen. Man kan så sælge den og forhåbentlig få de udgifter man har haft
dækket. Man bør selvfølgelig lige sikre sig at genstanden ikke er meldt
stjålet eller bortkommet hos politiet.
Juridisk set bør man endvidere sikre sig så godt som overhovedet muligt, at
man har gjort alt for at finde frem til ejeren. Han kan jo fx. tro at båden
er i gode hænder, da han har fortalt "en eller anden" eller sendt et brev,
som aldrig nåede frem, eller .....
Hvis båden har et navn kan man prøve om den er kendt hos
forsikringsselskaber og Lyngby Radio. Post til tidligere kendt adresse
bliver måske videresendt, telefonen viderestillet osv.
Har I ikke nogen regler om efterladte ting på havnen bør I henvende jer til
politiet, og spørge om de vil tage sig af den som hittegods. I skal
selvfølgelig også gøre opmærksom på de udgifter I har haft for at sikre
båden.
Kan man måske ligefrem tale om bjærgeløn? Hvis I tager den på land sker det
jo også for at sikre den bedst muligt.

mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 27-09-08 04:05

Og da der hurtigt bliver tale om juridiske forhold hvor havnen må være
sikker på at formalia er overholdt (rykkerbreve, tidsfrister,
annoncering i Statstidende.....) kan det varmt anbefales at have en
jurist til at håndtere sagsgangen - sådan var det i den havn
(Andelsselskab) hvor jeg var i bestyrelsen.

Hans-Henrik

Fra : claus b.p.

Dato : 27-09-08 22:59

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Helt enig, men er bestemmelserne klare i havnereglementet, er det for det
første lettere at gennemføre en sag, for det andet er
standard-havnereglementerne allerede gennemgået af jurister.

Jeg forestiller mig at spørgsmålet blev stillet i forbindelse med en mindre
havn, som har et minimalt driftsbudget. Jurister er som bekendt dyre, med
mindre man har nogle forsikringer til at dække udgifterne.

Man skal gøre sig konsekvenserne af sine handlinger klart, det er vel derfor
LL spørger her i gruppen, men vi er jo ikke jurister, og selv jurister vil
bede om flere faktuelle oplysninger før de giver sig af med at give gode
råd. (Faktisk er jurister et af de folkefærd som er sværest at få et klart
svar på noget som helst ud af IMO)

Mvh. Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-09-08 10:17

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forestiller mig at spørgsmålet blev stillet i forbindelse med en
> mindre havn, som har et minimalt driftsbudget. Jurister er som bekendt
> dyre, med mindre man har nogle forsikringer til at dække udgifterne.

Det er korrekt, jeg søgte erfaringer som andre måtte have gjort sig i
lignende sager!

> [...]
> at give gode råd. (Faktisk er jurister et af de folkefærd som er sværest
> at få et klart svar på noget som helst ud af IMO)

Det er også korrekt, flere der burde vide noget, trækker bare på skulderen!

Men når der ikke er betalt pladsleje, så er båden vel "hittegods", vel at
sammenligne med en bil der er efterladt på Bilkas parkeringsplads, og det er
vel en sag for politiet?
Men det skal jo også siges at vi (klubben) ikke er interesseret i at flå
ejeren, men på en fornuftig måde finde en løsning til gavn for alle.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 28-09-08 12:24

Havnereglement for lystbådehavne i dk.
Her står løsningen.
Ang. dette med at finde ejeren:
Annonce i statstidende, tror jeg det hedder, er gyldig.

Kort og godt:
Båden kan fjernes på ejerens regning.
Eventuelt dækkes udgifterne ved hjælp af en auktion.

Egon