Larm fra fald & ledninger i alumast
Fra : Preben Nielsen

Dato : 25-09-08 13:35

Hej
Jeg er ved at samle gode tips til, hvordan man kan undgå at fald,
ledninger og whf-kabel slår mod indersiden af masten med, manglende
nattesøvn til følge)Bare den mindste vuggen får min mast til at
lave musik.
Gode ideer samt erfaringer modtages meget gerne.
Hilsen
Preben (BLUEBIRD)

Fra : blueocean

Dato : 25-09-08 07:34

On 25 Sep., 14:35, Preben Nielsen <ma...@YSYHBc.dk> (slet YSYHB)
wrote:
> [...]
> lave musik.
> Gode ideer samt erfaringer modtages meget gerne.

Hvis ikke der er en seperrat sektion for kabler og fald, er rådet at
du laver dette, og derefter fylder op med skum. Hvis du har seperate
kanaler for fald og ledninger kan du med held trække eletrikker rør
(den store Type) og skumme dem fast herefter trækker du fald og kabler
igennem disse, det vil minimere din klapperen meget, muligvis er der
andre råd og ideer.

mvh
Gert

Fra : Preben Nielsen

Dato : 27-09-08 00:02

blueocean <gert.kjaer@gmail.com> skrev:
>On 25 Sep., 14:35, Preben Nielsen
> [...]
Hej Gert
Tak for tippet, jeg ved endnu ikke hvorledes min
mast er opbygget, har kun haft båden i kort tid.
Men noget skal gøres inden næste tilrigning.
mvh
Preben

Fra : HH

Dato : 27-09-08 04:10

Fald inde i masten kan ikke klapre, fordi de skal tottes hårdt op. Og
de må heller ikke klapre på ydersiden af masten, fordi man naturligvis
ikke fastgør nogen fald til spilerstage-øjet, men binder dem udenom
saling eller til rælingsliste.
Men ledninger kan være et problem, for dem kan man ikke totte hårdt
op........
Hvis der ikke er kanaler til ledninger i masteprofilet, så kan man
lægge et elektrikerrør ind i masten og fastgøre det som man nu kan
komme afsted med det - jeg har engang med held sat små skruer ind i
røret i en mast til en 24-fods båd. Der findes også nogle spiraler,
som kan sættes ind i masten og derved holde ledningerne fast.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 18:24

Alterntiv kan men 4-5 steder på ledningerne så et par strips i en 3-4
firkant, hvorenderne klippes af i ca 5 cm. - så kan ledningen ikke klaprer
mod siden da den bliver bremset at de strittende strips.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 18:44

Skriver det lige igen uden stave/slåfejl:

Alterntiv kan man 4-5 steder på ledningerne sætte et par strips i en 3-4
[...]

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:48de6c46$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 21:20

Genialt! Det har jeg aldrig tænkt på!
Men man skal selvfølgelig kunne komme til ledningerne ... ; o) ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48de70fc$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 21:43

Ja... man skal trække ledningerne ud af masten.... jeg gjorde det ifm med at
jeg alligevel skulle have en ekstra ledning op til ankerlys og windex lys på
min gamle båd. Hørte aldrig et 'klap' siden....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Preben Nielsen

Dato : 27-09-08 22:27

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk>
(snabel-a) (punkt) skrev:
> [...]
>Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>

>"Flemming Torp"
><fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

Hej
Det med stripsene lyder som en rigtig god og enkel
ide, skal nemlig også have lagt ny ledning op til
ankerlys.
Har også tænkt på det med at skumme nogle steder i
masten, men mon ikke det med tiden vil give en
masse løse skumpartikler som vil binde sig til
tovværksfaldene med efterfølgene griseri på dækket.
Det med spiralen lyder også tiltalende, er det
noget man kan købe specielt til master, har aldrig
set dem?
Mvh
Preben

Fra : claus b.p.

Dato : 27-09-08 22:46

"Preben Nielsen (slet 2449V)" <marie@2449Vc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> masten, men mon ikke det med tiden vil give en
> masse løse skumpartikler som vil binde sig til
> tovværksfaldene med efterfølgene griseri på dækket.
Jeg har benyttet skum andre steder end på båden, og det vil formentlig
aldrig komme i brug på min båd. Det klistrer til alt, og er ikke til at
fjerne igen.
Hvis man fylder en ledningskanal med skum er man helt sikker på at have
forberedt et kollosalt problem, når man engang skal have skiftet ledninger
ud, eller have ført nye igennem kanalerne. Kunne man måske klare problemet
med et stykke skumgummi snoet om ledningerne, fx. for hver meter? Ellers er
jeg mest til ideen med nogle kabelstrips, som Bjarke foreslår. Det er
sandsynligvis alligevel ikke særlig nemt at skulle trække et nyt kabel, uden
at trække alle de gamle ud først.

Mvh. Claus

Fra : Per Kaaber

Dato : 27-09-08 23:33

Bjarke M. Christensen kom med denne ide:
> [...]
> firkant, hvor enderne klippes af i ca 5 cm.
>
> - så kan ledningen ikke klaprer mod siden, da den bliver bremset at de

Se'fø'li' mand..... Det er da det man gør næste gang :D 8-o

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Egon Stich

Dato : 28-09-08 12:28

Man kan også med held anvende kabelbindere.
Placeret langs ledningen som en slags "edderkoppeben, vil de holde ledninger
fri far mastens sider, uden at generer faldene.

Alternativt kan man monterer kunststofgrydesvampe, idet ledningen trækkes
igennem disse.
Det virker også.

MVH
Egon

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 30-09-08 20:15

Jeg havde held med at skubbe skum isoleringsrør op rundt om ledningerne.
Ganske effektivt