Debatten om kollektiv trafik?
Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-09-08 19:00

Nu kører især hovedstadens trafikradio på hvorfor vi sidder i hver sin
blikspand i køerne i stedet for i komfortable tog/busser )
For mit eget vedkommende handler det om, at jeg kan stå tre kvarter
senere op, være en lille time før hjemme og iøvrigt ikke hænge i at
skulle ud af døren på klokkeslet, når jeg går - for hvis jeg kikser 2
min bliver timen til halvanden
Jeg må indrømme, at jeg nogenting hellere ville sidde i toget med en
god bog/PC+internet/sove end i bilen - men så slemme er køerne altså
heller ikke for mig. På en "fri" dag tager turen 50-53 min, pt. 70
min. (og så glemmer vi "onde mandage" og den slags )

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-09-08 19:11

Den 25-09-2008, skrev Ivan Madsen:
> [...]
> heller ikke for mig. På en "fri" dag tager turen 50-53 min, pt. 70
> min. (og så glemmer vi "onde mandage" og den slags )

Samme argumenter har jeg.
Kai

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 19:27

> [...]
> heller ikke for mig. På en "fri" dag tager turen 50-53 min, pt. 70
> min. (og så glemmer vi "onde mandage" og den slags )
Men nu er det jo langt fra alle der har det på den måde der...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kate

Dato : 25-09-08 20:21

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Men nu er det jo langt fra alle der har det på den måde der...

Næ, det er det ikke, men den del af udsendelsen jeg havde mulighed for
at høre fokuserede meget på hvor herligt det var at tage det
offentlige.
Vi er faktisk nogle som reelt ikke har muligheden for offentlig
transort pga bopæl og afstand til job. Jeg havde mange trange
bilproblemer i sommer, hvilket resulterede i næsten 3 uger med
offentlig transport.
I bil kører jeg hjemmefra kl 5 og er på job kl 6 kører fra job 14.30 og
lander på min hjemadresse 15.35, heri er indregnet opsamling og
afsætning af medpassager i naboby.
Da min bil var hhv på værksted og død i sommer tog jeg hjemmefra kl.
5.10, landede på job 7.45. Tog fra job 14.00 og landede på min
hjemadresse kl 16.20. Jeg mistede i den tid næsten 2 timer på min flex
hver dag. Havde jeg ikke haft flextid og dermed været nødt til at blive
til kl 15.45 havde jeg faktisk først været hjemme omkring kl 19. det er
ikke et reelt alternativ til privatbil.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 26-09-08 16:55

On 25 Sep 2008 19:20:32 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

>"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

Jeg er heldig at køre udenom de værste "knuder".

>Næ, det er det ikke, men den del af udsendelsen jeg havde mulighed for
>at høre fokuserede meget på hvor herligt det var at tage det
>offentlige.

Det er faktisk dejligt I de dage, jeg arbejdede på Frederiksberg
med linie 18 til døren og tog til Valby nød jeg at læse avis og var
ligeglad med, at det tog en anelse længere end at køre selv. (at DSB
så gav et par somre med "overraskelser" var ikke så sjovt)
Desuden slap jeg for parkeringsbøvl. Den går bare ikke i dag - jeg
gider ikke bruge op mod 2 timer ekstra om dagen på transport, selv om
den ekstra morgensøvn og fritid om aftenen er ret dyrt købt. (dieselen
koster ca. det samme som buskortet, så er der lige det at holde en bil
ved siden af - det har så nogle fordele med 2 biler i huset, men den
ville ikke stå her, hvis ikke jeg har det job, jeg har)

Det har du fuldstændig ret i.

Fra : Kate

Dato : 26-09-08 18:46

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> Jeg er heldig at køre udenom de værste "knuder".

For at slippe for knuderne kører jeg hjemmefra kl 5. Jeg kan møde stort
set som jeg vil, men gider ikke møde senere fordi jeg så bare får
ekstra transporttid.

> Det er faktisk dejligt I de dage, jeg arbejdede på
> Frederiksberg med linie 18 til døren og tog til Valby nød jeg at
> læse avis og var ligeglad med, at det tog en anelse længere end at
> køre selv.

Jeg var selv midt i treverne før jeg jøbte min første bil og havde
faktisk ikke noget imod offentlig transport, nød også at kunne sidde
roligt og enten læse eller bare småsove..
Det gik egentligt først galt da en kollega, som boede på vejen hjem, i
en længer periode samlede mig op om morgenen og smed mig af om
eftermiddagen. Da opdagede jeg at turen i bil tog 15-20min, selv kl 15
om eftermiddagen. Med det offentlige tog det om morgene 40min og om
eftermiddagen minimum en time ofte næsten 1½ og det for ca 13-14km. Så
kom der en bil på programmet.

Så selvom det egentligt er dyrt at have bil, så vælger man nogle gange
den luksus for at spare transporttid.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 26-09-08 18:57

On 26 Sep 2008 17:45:41 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

<...>

>Så selvom det egentligt er dyrt at have bil, så vælger man nogle gange
>den luksus for at spare transporttid.

Det er hammerdyre timer, man køber fri - men ellers ville jeg aldrig
kunne nå noget særligt om aftenen )

Fra : Kate

Dato : 26-09-08 19:27

> On 26 Sep 2008 17:45:41 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:
>
> <...>

> Det er hammerdyre timer, man køber fri - men ellers ville jeg
> aldrig kunne nå noget særligt om aftenen )

Det var den ekstrabonus jeg fik da jeg købte bil, nemlig at jeg langt
oftere tog spontant ud til folk der kunne være endog meget besværlige
at besøge med bus/tog

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-09-08 14:43

On 26 Sep 2008 18:27:06 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det var den ekstrabonus jeg fik da jeg købte bil, nemlig at jeg langt
>oftere tog spontant ud til folk der kunne være endog meget besværlige

Ja, og den ekstra flexibilitet man opnår i weekenden, når man ikke
skal på job. Og samtidig ikke at foragte - lidt nemmere at håndtere
service på æskerne Nu er Punto nysynet med ny tandrem, så er det
Xsara's tur

Fra : Kate

Dato : 28-09-08 08:51

> Ja, og den ekstra flexibilitet man opnår i weekenden, når man ikke
> skal på job.

Nemlig. Nu bor jeg jo i et yderområde, så offentlig transport er næsten
ikke eksisterende. Første tog om søndagen er kl. 9 og så er der 2 timer
i mellem dem.

> Og samtidig ikke at foragte - lidt nemmere at
> håndtere service på æskerne Nu er Punto nysynet med ny
> tandrem, så er det Xsara's tur

Service er jo så en af ulemperne ved at have bil. Og naturligvis er det
dyrt, men friheden er jo nærmest ubetalelig

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Mogens

Dato : 25-09-08 21:00

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke for mig. På en "fri" dag tager turen 50-53 min, pt. 70
> min. (og så glemmer vi "onde mandage" og den slags )

Om ikke så lang tid indføres der "trængselsskat" og lignende tiltag i Kbh,
ligesom transportomkostningerne sandsynligvis vil blive urimeligt dyre.
Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de skal
tage tog eller bus

Fra : Frederik

Dato : 25-09-08 21:52

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ligesom transportomkostningerne sandsynligvis vil blive urimeligt dyre.
> Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de

Jeg er typen, som hellere sidder 1 time i min bil end 30 min. i tog. At
realiterne så er det omvendte for mig, gør kun valget så meget lettere...

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-08 21:54

On Thu, 25 Sep 2008 19:59:42 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de skal

Gad vide hvornår samme politikere finder ud af at der skal meget meget
mere matriel på gaden for at folk reelt alle kan bruge offentligt
transport til noget.
Ligeledes så må busserne starte tidligere og slutte senere.

Selv må jeg hyre en taxi for overhovedet at komme på arbejde om
morgenen hvis bilen strækker busserne er jo ikke startet.

Og børnehaven og vuggestuen må til at få åbnet tidligere og lukket
senere hvis man skal bruge offentligt trafik.

men hva det interessere jo ingen om det rent faktisk er brugbart at
tage offentlig trafik. Det eneste der intressere politikere er jo at
snakke om miljø. At miljø så rent faktisk mange steder kun er noget
man snakker om er jo så en helt anden snak.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-09-08 22:12

> [...]

>Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de skal

Hvis de lægger en bompengering omkring Kbh kører jeg udenom - hvis den
omfatter M3 kører jeg også udenom Men med lidt større tidsforbrug.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 26-09-08 16:56

> [...]

>Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de skal

Bare trængselsskatten ikke rammer M3, så'eeh er jeg ret ophøjet
ligeglad

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 17:27

Den Thu, 25 Sep 2008 19:59:42 GMT skrev Mogens:
> [...]
> Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om, at de skal

Det problem skal de nok få ordnet med en lille takst-stigning.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kate

Dato : 26-09-08 18:47

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> Derefter går det ganske automatisk med at få overbevist folk om,
> at de skal tage tog eller bus

Jeg tror faktisk det er svært. Når først man har haft bil er det dælme
svært at skille sig af med den. Hvis du bor bare en smule udenfor
centrum af større byer, så er du nærmest prisgivet at komme nogen
steder mellem kl 18 og 06

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Mogens

Dato : 26-09-08 19:02

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> svært at skille sig af med den. Hvis du bor bare en smule udenfor
> centrum af større byer, så er du nærmest prisgivet at komme nogen

Nej, man skal blot tænke alternativt og hyre en taxa

Fra : Kate

Dato : 26-09-08 19:28

> "Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, man skal blot tænke alternativt og hyre en taxa

svært i mit område. Så vidt jeg ved kører der nøjagtigt en, så den skal
bestilles i forvejen og den er ikke meget for natkørsel fordi det er et
ægtepar der kører den.

--
Kate

gerne ældre.