2-timers regel?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 08:35

Klilppet fra nettet:
Spritbilist kørte postkasser ned

En 65-årig mand blev sent mandag aften sigtet for spirituskørsel. Han blev
anholdt efter en anmeldelse om, at han Ved Vandtårnet i Nordborg havde
påkørt postkasser og stakit. Derefter var han kørt fra stedet.

En politipatrulje fandt ham og tog ham først med til Sønderborg Politigård
med henblik på udtagelse af blod efter 2-timers reglen. Senere blev han så
kørt til Sønderborg Sygehus inden patruljen løslod ham og kørte ham hjem kl.
00.45.

Hvad er 2-timersreglen?

--
Per

Fra : Henning

Dato : 25-09-08 10:07

On Thu, 25 Sep 2008 09:35:21 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>kørt til Sønderborg Sygehus inden patruljen løslod ham og kørte ham hjem kl.

Når man ikke gribes på fersk gerning kan man ikke bruge den aktuelle
alkoholpromille til noget. Der tages derfor to prøver med to timers
mellemrum, ud fra de to målinger kan man beregne hvad den har været på
gerningstidspunktet.

Fra : Per W.

Dato : 25-09-08 10:44

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i melding

> [...]
> alkoholpromille til noget. Der tages derfor to prøver med to timers
> mellemrum, ud fra de to målinger kan man beregne hvad den har været på

At man ikke har lov til å innta alkohol før etter 2 timer etter at man har
vært innblandet i noe som kan medføre etterforskning er vel mer riktig?

/Per W.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-09-08 06:10

Per W. skrev:
> At man ikke har lov til å innta alkohol før etter 2 timer etter at man har
> vært innblandet i noe som kan medføre etterforskning er vel mer riktig?

Nej. Det er ganske rigtigt, som beskrevet. At der skal tages to målinger
med mellemrum, hvor den målte ikke fårlov at indtage alkohol.

Og ud fra en, lettere kompliceret, udregning med kropsvægt,
normalforbrænding m.v. udregner man så hvad promillen har været i
"gerningsøjeblikket".

Viste blot ikke at det nu er to timer man bruger. Sidst jeg hørte om det
kunne man nøjes med en time mellem målingerne. Men det kan godt være den
ekstra time giver bedre sikkerhed for rigtig resultat.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk