Tragisk motorvejs ulykke.
Fra : Thomas H.

Dato : 25-09-08 08:19

http://ekstrabladet.dk/112/article1060885.ece

Det er så det sted hvor vi andre, lidt uforstående, skal sætte farten til 70
og 60, selvom motorvejen fortsætter 1 km endnu.
Men hvad hjælper alle disse fartnedsættelser, når halvhjerner stadig kører
spirituskørsel og alle 4 mennesker i bilen ikke har seler på!!!??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-08 01:53

On Sep 25, 9:18 am, "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpok...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Men hvad hjælper alle disse fartnedsættelser, når halvhjerner stadig kører
> spirituskørsel og alle 4 mennesker i bilen ikke har seler på!!!??

Hvordan tror du ulykken var endt hvis de havde kørt 60 eller 70 ?

Eller måske bare 100 ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 25-09-08 09:08

> [...]
> spirituskørsel og alle 4 mennesker i bilen ikke har seler på!!!??

Hvordan tror du ulykken var endt hvis de havde kørt 60 eller 70 ?

------------------------------------
Det er nemlig korrekt!
Men du skal passe på ikke at få Hr. "farten dræber ikke" på nakken med den
slags stupide udtalelser

Ud fra beskrivelsen, så har motorværnet taget en del af farten, og føreren
har nået at bremse noget,inden det gik galt.
Så det har gået pænt stærkt, når bilen alligevel har haft så meget fart
tilbage, at de tre er blevet slynget ud, og tre er dræbt...

Kåre

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 09:39

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Ud fra beskrivelsen, så har motorværnet taget en del af farten, og føreren
> har nået at bremse noget,inden det gik galt.

Motorværnet ... autoværnet ;) - har taget en del af skraldet og nedsat
hastigheden, ingen tvivl om det. Men måske er det også det tidspunkt hvor
føreren bliver låst fast bag rattet. Om han dør på det tidspunkt er der nok
ingen af os der ved - men han er nok rimelig handlingslammet. Bremse- ....
eller skridespor. Resultatet er det samme. 50 meter bremse-skridspor ..
hastigheden har været høj!

Sikkerhedsseler kan have hjulpet på situationen for alle andre end
chaufføren. Og mindre alkoholindtagelse. Og der var nok 3 der burde have
sagt fra allerede inden de satte sig ind i bilen. Men det sker jo altid for
andre!

Heldigvis var ingen andre indblandet.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-09-08 10:21

Hvordan tror du ulykken var endt hvis de havde kørt 60 eller 70 ?

Eller måske bare 100 ?

--

De gældene grænser har da ingen effekt på den slags tåber!! Men vi andre får
klip og bøder, fordi vi ligger en sen aftentime og kører 80.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-08 20:33

Den Thu, 25 Sep 2008 00:53:23 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Hvordan tror du ulykken var endt hvis de havde kørt 60 eller 70 ?
>
> Eller måske bare 100 ?

Hvordan mon det var endt hvis de havde taget en taxa?

Siden hvornår er "det er farten der dræber" blevet udvidet til
at det er accepteret at køre spritkørsel, bare man overholder
hastighedsgrænserne? Jeg mente ellers det var stort set den eneste
form for hassarderet kørsel der IKKE faldt under "det er farten
der dræber".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-08 03:07

On Sep 25, 10:07 am, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> [...]
> Det er nemlig korrekt!
> Men du skal passe på ikke at få Hr. "farten dræber ikke" på nakken med den

Det er jeg skam også bange for og har allerede iført mig min flame-
suit

> [...]
> Så det har gået pænt stærkt, når bilen alligevel har haft så meget fart
> tilbage, at de tre er blevet slynget ud, og tre er dræbt...

Nemlig.
Jeg mener heller at farten dræber isoleret set, men højere fart gør at
det lettere går galt og når det går galt gør højere fart det meget
værre.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-09-08 10:21

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg mener heller /ikke/ at farten dræber isoleret set, men højere fart gør
> at
> det lettere går galt og når det går galt gør højere fart det meget
> værre.

Men derfor er det stadig ikke farten, der dræber? Jamen, hvad er det da så?

Ebbe

PS: Har indsat et /ikke/ der så vidt jeg kan se manglede i din tekst. Ret
mig endelig hvis jeg har taget fejl.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-09-08 10:34

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Men derfor er det stadig ikke farten, der dræber? Jamen, hvad er det da
> så?

Prøv nu at slappe af, selvfølgelig er det farligere at drøne ind i et
autoværn med 190 end 60, men så burde der jo være 30 km/t på alle veje inkl.
motorveje, ville du gerne have det?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 14:32

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> autoværn med 190 end 60, men så burde der jo være 30 km/t på alle veje
> inkl. motorveje, ville du gerne have det?

Det er en politisk beslutning hvilken hastighed man vil have. Gør man som du
foreslår, så lærer man nok at leve længere med det ;)

--
Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-09-08 05:50

Ebbe Kristensen skrev:
> Men derfor er det stadig ikke farten, der dræber? Jamen, hvad er det da så?

Gu've' om ikke det er det jeg så ofte har skrevet at det er det du gør
med farten der dræber.

Sk*der du på § 41 ski*er du på dig selv (og andre). Men overholder du §
41 er §§ 42-43 ligegyldige.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : N/A

Dato : 25-09-08 21:22

Fra : alexbo

Dato : 25-09-08 10:14

"Thomas H." skrev

> Men hvad hjælper alle disse fartnedsættelser, når halvhjerner stadig kører
> spirituskørsel og alle 4 mennesker i bilen ikke har seler på!!!?

Ingenting, så lad os dog fjerne fart og spritgrænser når ikke de hjælper.
Der er jo ingen dokumentation for at de hjælper, det er en ren pengemaskine
med alle de bøder og køreprøver.

Der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde før, så det er klart
påvist at reglerne ikke gavner, og så er det kassetænkning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 25-09-08 10:22

> [...]
>
> Der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde før, så det er klart
> påvist at reglerne ikke gavner, og så er det kassetænkning.

Ja du er sgu smart...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 14:33

> "Thomas H." skrev

> Der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde før, så det er klart
> påvist at reglerne ikke gavner, og så er det kassetænkning.

Det passer næppe - at der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde
før. Det er politiet heller ikke resourcer til!

--
Per

Fra : Specks6812

Dato : 26-09-08 11:35

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> said in

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Det passer næppe - at der bliver udskrevet flere fartbøder end
> nogensinde før. Det er politiet heller ikke resourcer til!

Det er så derfor der opsættes kameraer mange steder.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-09-08 06:00

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Det passer næppe - at der bliver udskrevet flere fartbøder end
> nogensinde før. Det er politiet heller ikke resourcer til!

Det er jo netop det der er problemet. De bruger tiden til at skrive
fartbøder ud så der ikke er tid tilalt det andet politiarbejde.

Bare se hvad de har gjort på "Sydhavsøerne", og bedt private vagtværn
foretage eftersættelser og anholdelser.

Selvom visse dele af det politiske spekter ikke vil indrømme det ER der
altså noget der halter med de der besparelser.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-09-08 08:04

alexbo wrote:
> [...]
>
> Der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde før, så det er klart
> påvist at reglerne ikke gavner, og så er det kassetænkning.

Det er med denne ulykke samtidigt bevist at autoværn dræber. Væk med
lortet.

(og det er ikke engang helt løgn, når man er MC-ist. Svenske
kabelautoværn - jeez.. )

--
vh
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-08 19:14

Den Tue, 30 Sep 2008 09:03:31 +0200 skrev Torben Scheel:

> Det er med denne ulykke samtidigt bevist at autoværn dræber. Væk med
> lortet.
>
> (og det er ikke engang helt løgn, når man er MC-ist. Svenske
> kabelautoværn - jeez.. )

Er de bedre end de danske kabelautoværn? De blev pillet ned fordi de
var livsfarlige for *bilister*. MC'er er der ingen der tager hensyn
til.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mogens

Dato : 30-09-08 19:18

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Er de bedre end de danske kabelautoværn?

Det er asmme udgave - de er ens :-/

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-08 20:03

Den Tue, 30 Sep 2008 18:18:06 GMT skrev Mogens:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er asmme udgave - de er ens :-/

Så behøver du ikke nævne MC'er. De er livsfarlige for alle. Undtagen
måske lastbiler, de er tilpas høje til føreren går fri - og jeg tror
egentlig lastbilen er ligeglad med om det er den ene eller den anden
slags autoværn.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-08 03:27

On Sep 25, 11:20 am, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Men derfor er det stadig ikke farten, der dræber? Jamen, hvad er det da så?

Det er energien i sammenstødet, og den er større jo større farten er.
Men det er uopmærksomhed, manglende rutine, sprit, stoffer, manglende
afstand, for høj fart i forhold til forholdene etc. som gør at ulykken
sker.
Ikke bare det at man kører for stærkt.

> PS: Har indsat et /ikke/ der så vidt jeg kan se manglede i din tekst. Ret
> mig endelig hvis jeg har taget fejl.

Du har ret.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 25-09-08 21:22

Christian B. Andresen skrev:

> Det er energien i sammenstødet, og den er større jo større farten er.

og afstanden hvormed hastighedsændringen sker.

Det er derfor at man har sammenkrølningszoner (eller hvad de nu hedder)
så opbremningsafstanden bliver længere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 25-09-08 05:21

On 25 Sep., 11:14, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> [...]
>
> Der bliver udskrevet flere fartbøder end nogensinde før, så det er klart
> påvist at reglerne ikke gavner, og så er det kassetænkning.

Det er unfair, nu skal jeg til at tørre cola af computerskærmen

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 25-09-08 21:15

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvad hjælper alle disse fartnedsættelser, når halvhjerner stadig kører
> spirituskørsel og alle 4 mennesker i bilen ikke har seler på!!!??

I de fleste tilfælde hjælper hastighedsnedsættelsen flertallet af bilister
(samlet set - muligvis ikke dig). I relation til dette tilfælde må de jo i
princippet "selv om det" - de bestemmer og betaler jo selv. Denne gang med
livet...

Fra : N/A

Dato : 25-09-08 21:22

Fra : N/A

Dato : 25-09-08 21:22

Fra : N/A

Dato : 27-09-08 05:55

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-09-08 00:45

On Sep 25, 10:22 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> og afstanden hvormed hastighedsændringen sker.
>
> Det er derfor at man har sammenkrølningszoner (eller hvad de nu hedder)
> så opbremningsafstanden bliver længere.

Deformationszoner
Ja og de reducerer, som du skriver, jo også energien menneskene
udsættes for.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-09-08 00:47

On Sep 25, 9:32 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvordan mon det var endt hvis de havde taget en taxa?

Sandsynligvis var de alle i live nu.

> Siden hvornår er "det er farten der dræber" blevet udvidet til
> at det er accepteret at køre spritkørsel, bare man overholder
> hastighedsgrænserne?

Det er det da heller ikke og jeg ved da godt det var spritten som var
skyld i ulykken men lavere hastighed ville have reddet dem.

Fra : Specks6812

Dato : 26-09-08 11:34

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> said in news:01798048-058c-47ef-
9003-5f58429e0f8d@f63g2000hsf.googlegroups.com:

> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Større opmærksomhed havde reddet dem uanset hastighed.

Fra : Thomas H.

Dato : 26-09-08 15:42

>Det er det da heller ikke og jeg ved da godt det var spritten som var
>skyld i ulykken men lavere hastighed ville have reddet dem.

Mindre luft i højre bagdæk kunne muligvis også have reddet dem, eller en
lidt højere siddehøjde....
Farten kan gives som årsag i ALLE dødsuheld, havde de kørt 3 km/t
langsommere, havde den måske ikke snurret på samme måde og ramt anderledes
....og nogengange kan hurtigere fart redde livet på folk, som f.eks. den
reklame hvor man ser en bil snurre rundt og rammer i træ, lidt mere tryk på
gassen, så var den snurret i mellem træerne!

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 17:42

Den Thu, 25 Sep 2008 23:46:54 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Sandsynligvis var de alle i live nu.

Fint. Hvordan er hastigheden så relevant?

Hvor langsomt skal man køre for at spritkørsel er ok?

> Det er det da heller ikke og jeg ved da godt det var spritten som var
> skyld i ulykken men lavere hastighed ville have reddet dem.

Men det bliver det. Bare kig ude i trafikken.

Holde astand? Overholde sin vigepligt? Kigge over skulderen når man
svinger til højre? Nej da, det er jo farten der dræber...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : N/A

Dato : 27-09-08 05:55

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-09-08 05:32

On Sep 26, 12:34 pm, Specks6812 <fin...@hotmail.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> said in news:01798048-058c-47ef-
> 9003-5f58429e0...@f63g2000hsf.googlegroups.com:

> Større opmærksomhed havde reddet dem uanset hastighed.

Det er skam ikke sikkert, da der var sprit indblandet og de derved
sikkert ikke kunne udvise mere opmærksomhed.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 17:43

Den Fri, 26 Sep 2008 04:32:00 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Det er skam ikke sikkert, da der var sprit indblandet og de derved
> sikkert ikke kunne udvise mere opmærksomhed.

Det ændrer jo ikke på at større opmærksomhed ville have reddet dem
- uanset at det ville kræve en taxa-chauffør.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-09-08 05:55

Christian B. Andresen skrev:
> Det er skam ikke sikkert, da der var sprit indblandet og de derved
> sikkert ikke kunne udvise mere opmærksomhed.

Mon ikke godt man må antage at spritten ikke just er medvirkende til at
øge opmærksomheden?

Så havde føreren været alkoholdfri havde der nok også opmærksomhed nok
tilbage til at undgå ulykken.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-08 01:00

On Sep 26, 6:41 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Fint. Hvordan er hastigheden så relevant?

Det ved jeg ikke, svarede bare på spørgsmålet.

> Hvor langsomt skal man køre for at spritkørsel er ok?

Jeg har aldrig sagt at spritkørsel er ok.

> Men det bliver det. Bare kig ude i trafikken.

Et kig ude i trafikken får mig bestemt ikke til at mene at spritkørsel
er accepteret.

> Holde astand? Overholde sin vigepligt? Kigge over skulderen når man
> svinger til højre? Nej da, det er jo farten der dræber...

Hvis de havde hold afstand til autoværnet ja så var ulykken ikke sket.
Hvis de havde holdt tilbage for autoværnet ja så var ulykken ikke
sket.
etc.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-08 18:38

Den Mon, 29 Sep 2008 00:00:08 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Det ved jeg ikke, svarede bare på spørgsmålet.

Var det ikke dig der begyndte at ævle om "farten dræber"?

> Jeg har aldrig sagt at spritkørsel er ok.

Igen... "det er farten der dræber"?

> Et kig ude i trafikken får mig bestemt ikke til at mene at spritkørsel
> er accepteret.

Det er også først nu jeg har set folk påstå at det er farten der
dræber, når vi har en klar sprit-ulykke.

"Det er farten der dræber" vil netop være et argument for at liste
branderten hjem fremfor at tage en taxa. Mange af dem overholder
nemlig ikke hastighedsgrænserne.

Præcis som "det er farten der dræber" - hvis det passede - ville være
et fint argument for at trække ud for at overhale en lastbil uden
at kigge sig for. De 90 km/t man kører når man har ligget bag en
lastbil er jo langt under hastighedsgrænserne.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : alexbo

Dato : 29-09-08 21:25

> Var det ikke dig der begyndte at ævle om "farten dræber"?

> Igen... "det er farten der dræber"?

> Det er også først nu jeg har set folk påstå at det er farten der
> dræber, når vi har en klar sprit-ulykke.

Spritulykken er lige så klar som dine indlæg, det ene citat klistret oven i
det andet.
En betjent har sagt til en journalist at der nok var sprit indblandet, det
er ikke særlig klart.
Uanset om det var en spritbilist er det farten der har slået de pågældende
ihjeld, havde bilisten overholdt fartgrænsen, så var ulykken ikke sket
uanset promillen.
Hvis du finder dette indlæg i dit roderi behøver du ikke svare på det, jeg
ved i forvejen hvad du vil svare

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-08 19:13

Den Mon, 29 Sep 2008 22:25:12 +0200 skrev alexbo:

> [...]
> det andet.
> En betjent har sagt til en journalist at der nok var sprit indblandet, det

Selv betjenten er tydeligvis klar over at det ikke er farten der dræber.

> Uanset om det var en spritbilist er det farten der har slået de pågældende
> ihjeld, havde bilisten overholdt fartgrænsen, så var ulykken ikke sket
> uanset promillen.

Du er godt nok sikker på din overbevisning.

Havde han overholdt fartgrænserne, var han sikkert ikke nået ud på
motorvejen på det tidspunkt han pludselig fik en ustyrlig trang til
at dreje til venstre. Der havde derfor ikke været noget autoværn til
at stoppe ham, og han var kørt direkte ind i den modgående lastbil
der var kommet på det tidspunkt.

Men det er jo farten der dræber, så man må hellere forsøge at liste
branderten hjem, end tage en taxa.

Mvh
Kent

.... for katten.