Eftermontering af til/fra kontakt til airb~
Fra : Lars

Dato : 24-09-08 15:53

Hej

Jeg har en Kia Picanto fra 2004, hvor der desværre ikke er mulighed for at
slå airbag´en i passagersiden til/fra.

Er der nogen der har erfaring med at få eftermonteret en kontakt, så man
selv kan slå den til/fra?

mvh
Lars

Fra : oz3bto

Dato : 24-09-08 17:30

"Lars" <smiley@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slå airbag´en i passagersiden til/fra.
>
> Er der nogen der har erfaring med at få eftermonteret en kontakt, så man

Umiddelbart kan det ikke gøres lovligt ad ader ikke må pilles ved airbag
systemet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 18:05

oz3bto skriver:

> Umiddelbart kan det ikke gøres lovligt ad ader ikke må pilles ved airbag
> systemet

Sludder.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 18:13

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Umiddelbart kan det ikke gøres lovligt ad ader ikke må pilles ved airbag
> systemet

Det er i hvert fald ikke rigtigt, man må tage dem fra som man vil.
Nogle biler har en kontakt til det samme.

En af de andre gange der var en tråd om emnet, var der en skribent der
forespurgte færdselstyrelsen og bragte svaret, det må kunne findes.

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 25-09-08 13:37

> [...]
>
> En af de andre gange der var en tråd om emnet, var der en skribent der
> forespurgte færdselstyrelsen og bragte svaret, det må kunne findes.

Så prøv at pille en airbag fra så lampen lyser også kør til syn .. den
bliver dumpet på stedet da airbagsne SKAL virke
Der kan så fra fabrikken være monteret så man kan slå den fra i pasager
siden .. oftes hvor tændingsnøglen skal bruges

Fra : Henning

Dato : 24-09-08 18:04

On Wed, 24 Sep 2008 16:53:06 +0200, "Lars" <smiley@stubnet.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har en Kia Picanto fra 2004, hvor der desværre ikke er mulighed for at
>slå airbag´en i passagersiden til/fra.

Nej, hvorfor vil du da også gøre det?

Fra : Dak

Dato : 24-09-08 18:12

Henning skrev:

> Nej, hvorfor vil du da også gøre det?

Mon ikke han har et barnesæde han vil gøre brug af?

---
Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-09-08 18:29

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mon ikke han har et barnesæde han vil gøre brug af?

Hvordan kan du dog tro det?!?!?

;)

Fra : Lars

Dato : 24-09-08 20:22

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mon ikke han har et barnesæde han vil gøre brug af?

Lige præcis - og jeg ville jo rigtig gerne have at airbag´en virkede, når
der så ikke var en barnestol på pladsen

/Lars

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-09-08 22:11

> Lige præcis - og jeg ville jo rigtig gerne have at airbag´en virkede,
> når der så ikke var en barnestol på pladsen

Børn i stol hører til på bagsædet....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. - med 2 stole og en selepude på *bagsædet*

Fra : Mogens

Dato : 25-09-08 05:16

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Børn i stol hører til på bagsædet....

Mindre nuanceret holdning at indtage, Brian - se her:
www.sikkertrafik.dk/db/files/boern_i_bilen_2006_final.pdf

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-09-08 05:39

Mogens skriver:

> Mindre nuanceret holdning at indtage, Brian - se her:
> www.sikkertrafik.dk/db/files/boern_i_bilen_2006_final.pdf

Av, det var noget af en bet....

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-09-08 06:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:48DB15D6.9844AFE7@du.kan.finde.den...
> Mogens skriver:

> Av, det var noget af en bet....

Næh, den sikreste placering af børn er på bagsædet.
Basta !

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-09-08 06:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mindre nuanceret holdning at indtage, Brian - se her:
> www.sikkertrafik.dk/db/files/boern_i_bilen_2006_final.pdf

Det er det måske, men ikke desto mindre *er* det min holdning - små børn
på forsædet tager ,IMO, ligeså meget opmærksomhed fra føreren som en
mobilos.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Mogens

Dato : 25-09-08 17:19

> Det er det måske, men ikke desto mindre *er* det min holdning - små børn
> på forsædet tager ,IMO, ligeså meget opmærksomhed fra føreren som en
> mobilos.

De tager endnu mere opmærksomhed, når de placeres på bagsædet, og der kun er
chaufføren i bilen. Derfor er din holdning forkert/unuanceret, som jeg
skriver og beviser

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-08 20:06

Den Thu, 25 Sep 2008 07:39:56 +0200 skrev Brian Sørup:

> [...]
>
> Det er det måske, men ikke desto mindre *er* det min holdning - små børn
> på forsædet tager ,IMO, ligeså meget opmærksomhed fra føreren som en

Hvad tager mest opmærksomhed? At finde sutten der røg ned på gulved
foran forsædet, og proppe den tilbage i munden på ungen på forsædet
- eller at finde sutten der røg ned på gulvet imellem forsædet og
bagsædet, og proppe den tilbage i munden på ungen på bagsædet?

(Hvorfor har vi ikke noget krav om håndfri barnestole?)

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-09-08 22:19

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> - eller at finde sutten der røg ned på gulvet imellem forsædet og
> bagsædet, og proppe den tilbage i munden på ungen på bagsædet?

Hvis sutten ryger ud og barnet ryger op i høreskade området mht. hylen,
så er det først ved stop at sutten kan samles op igen.
Det er ligegyldigt om barnet sidder foran eller bagved.
Første prioritet må være kørslen og dermed høreværn til føreren af bilen.

> (Hvorfor har vi ikke noget krav om håndfri barnestole?)

De findes skam, endda med dertil indrettet plads til mor'en

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 17:29

Den Thu, 25 Sep 2008 23:19:07 +0200 skrev Uffe Bærentsen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis sutten ryger ud og barnet ryger op i høreskade området mht. hylen,
> så er det først ved stop at sutten kan samles op igen.

"kan"? Hvad forhindrer andet?

> Det er ligegyldigt om barnet sidder foran eller bagved.
> Første prioritet må være kørslen og dermed høreværn til føreren af bilen.

Du har ikke set særlig mange forældre køre bil?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-09-08 20:05

Kent Friis skriver:

> "kan"? Hvad forhindrer andet?

Chaufførens vilje.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-09-08 22:45

> "kan"? Hvad forhindrer andet?

Førerens manglende vilje til at modstå hyleangrebet fra barnet.

> Du har ikke set særlig mange forældre køre bil?

Har selv børn og det jeg skriver er blot min egen mening.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-09-08 05:37

"Brian Sørup" skriver:

> Børn i stol hører til på bagsædet....

På gulpladebiler ?

Klaus (hvis Touran har en nøglekontakt til passageraibag)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars

Dato : 25-09-08 16:56

> "Brian Sørup" skriver:

Det skal da heller ikke være nogen hemmelighed at jeg helst ville have alle
3 børn på bagsædet, men det kan bare ikke lade sig gøre, da der kun er 2
seler på bagsædet

I nyere modeller af Picantoen er det også blevet muligt at slå airbag´en fra
ved hjælp af nøglen (og iøvrigt 3 skråseler på bagsædet), men ikke i min
model, så derfor SKAL jeg ud i en alternativ løsning.

Det virker ikke rigtigt som om der er nogen der har haft brug for det før
mig, men jeg er stadig MEGET interesseret hvis der er nogen der skulle have
nogle erfaringer med det ??
Jeg har iøvrigt talt med Kia Motors, og de kan ikke hjælpe mig. De vil
umidddelbart ikke engang slå den fra, for de er bekymret for at jeg ved et
eventuelt salg af bilen "glemmer" at fortælle den nye ejer at den er slået
fra

mvh
Lars

Fra : alexbo

Dato : 25-09-08 17:28

> [...]

> eventuelt salg af bilen "glemmer" at fortælle den nye ejer at den er slået

Ja det er ikke nemt,
Rådet for større færdselsikkerhed anbefaler at man ikke slukker lampen ved
frakoblet airbag, netop for at både nuværende og kommende ejere er opmærksom
på den frakoblede airbag, du kunne jo også selv glemme at få den sat til når
frakoblingen ikke er nødvendig.
FDM anbefaler at man ikke alene deaktiverer men helt frakobler, for at være
helt sikker på at den ikke virker.
En serie Corrollaer var fejlmonteret så airbagfrakoblingen deaktiverede
selestrammerne og ikke airbaggen.

Der er så også en skæringsdato i 2003 med hensyn til frakobling og lampe, og
der er din for ny så uanset hvad du gør, hvis du gør noget, vil nogen mene
at du skulle have gjort noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars

Dato : 25-09-08 20:02

>uanset hvad du gør, hvis du gør noget, vil nogen mene at du skulle have
>gjort noget andet.

Det har du nok ret i.

I skal allesammen have tak for input

/Lars