Yaris med 36 rammer øl/vand - lovligt?
Fra : Sven

Dato : 24-09-08 01:20

Hej.
Nu prøver jeg at spørge her.
Jeg har en Yaris 1,4 TD med en egenvægt på 900 kg og en total vægt på 1400
kg på hvide plader. Hvor meget vægt må der komme i den? Jeg troede det var
500 kg, men kollegaerne er vildt uenige om "egenvægt" er med eller uden
vædsker (diesel, olie, kølevand osv) reservehjul og donkraft.
Et eksempel, vi er 2 mand der tilsammen vejer 180 kg. En ramme dåseøl vejer
8,8 kg. Ud fra min tidligere tro var det så, at os (180 kg) + 36 rammer
dåseøl 316,8 kg i alt 496,8 kg skulle være lovligt, men nu er jeg i tvivl.
Egenligt lyder det også sindssygt med 36 kasser øl i en Yaris

Faktisk er der et punkt på registreringsattesten der hedder G: "køreklar
vægt", men det er ikke udfyldt.

Hvor mange rammer øl/vand må vi putte i Yarisen?

Sven

Fra : René Løweneck

Dato : 24-09-08 04:21

Hej Sven !

> Egenligt lyder det også sindssygt med 36 kasser øl i en Yaris
> Hvor mange rammer øl/vand må vi putte i Yarisen?

Det er vist også mest ønsketænkning. Spørgsmålet er vist snarere, hvor mange
kan der puttes ind i sådan en bette potte ))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Sven

Dato : 24-09-08 05:42

> Det er vist også mest ønsketænkning. Spørgsmålet er vist snarere, hvor
> mange kan der puttes ind i sådan en bette potte ))
>

> --
> Med venlig hilsen

De kan faktisk godt være der rent fysisk når man lægger bagsædet ned. 6
rammer i hvert lag og 5 lag op. jeg har prøvet (dog kun med 6 rammer i
et lag)

Sven

Fra : oz3bto

Dato : 24-09-08 10:51

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> René Løweneck
> http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
> Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Når der kan være 30 kasser RIGTIGE øl i en lada 1200 classic så kan der sku
også være 36 rammer dåser i en yaris

Men rigtige mænd henter en hel palle af gangen

Fra : KASO

Dato : 24-09-08 05:08

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen
> [...]
> Egenligt lyder det også sindssygt med 36 kasser øl i en Yaris
>
> Faktisk er der et punkt på registreringsattesten der hedder G: "køreklar

"Køreklar vægt" er inkl. væsker m.m. - "egenvægt" er den helt tomme bil.

Så fratræk vægt af olie, vand, diesel, sprinklervæske, .....

Fra : Sven

Dato : 24-09-08 05:46

> Så fratræk vægt af olie, vand, diesel, sprinklervæske, .....
>
> "Køreklar vægt" er inkl. væsker m.m. - "egenvægt" er den helt tomme bil.

Og hvor meget er det så? Skal reservehjulet og donkraften regnes med til
egenvægt? Akkumolatoren? Hjulnøglen? Bremsevædsken? Servoolien?
Gearkasseolien?
Det er da mere eller mindre umuligt at regne ud, hvor mange rammer øl man må
køre med i en hvid-plade bil.

Ja, det ved jeg så stadig ikke ......

Sven

Fra : Hr. Jensen

Dato : 24-09-08 08:31

On Wed, 24 Sep 2008 06:46:28 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

>Og hvor meget er det så?

>Skal reservehjulet og donkraften regnes med til
>egenvægt?

Hører det med til standardudstyret?

>Akkumolatoren?

Lad nu være med at spille dum...

>Hjulnøglen?

Hører det med til standard udstyret?

>Bremsevædsken? Servoolien? Gearkasseolien?

Det er jo væsker, så det har du allerede fået besvaret.

>Det er da mere eller mindre umuligt at regne ud, hvor mange rammer øl man må
>køre med i en hvid-plade bil.

1400 kg - (vægten af væsker + vægten af fører og passagerer + evt. øvrig
bagage + ekstraudstyr) / 8,8 kg.

Hvor meget der skal i af forskellige væsker, skulle gerne fremgå af
instruktionsbogen.

I kunne jo overveje kun at fylde 2 liter diesel på potten ad gangen, og
tanke ofte, så er der plads (på vægten) til et par rammer øl mere, når
det tilsyneladende er så vigtigt for jer.

Alternativ: Lej en kassevogn, og spar jer selv for en masse bøvl.

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Sven

Dato : 24-09-08 13:50

> Hører det med til standardudstyret?

Hvor nævnes der noget om "standard-udstyret" skal medregnes i egenvægt?? Der
skrives jo netop, at egenvægt er en helt TOM bil i KASO's indlæg.

> Hvor meget der skal i af forskellige væsker, skulle gerne fremgå af
> instruktionsbogen.

Dvs alle de mennesker der har købt en brugt bil uden instruktionsbog har
ikke en jordisk chance for at finde ud af, hvor meget deres bil må laste?

> [...]
> tanke ofte, så er der plads (på vægten) til et par rammer øl mere, når
> det tilsyneladende er så vigtigt for jer.

Lad selv være med at spille dum. Spørgsmålet er stillet bl.a. for at finde
ud af de (åbenbart) temmelig besværlige danske regler, når de nu ikke vil
udfylde feltet "køreklar vægt" på registreringsattesten. Eksemplet med
Yaris'en (konens bil) var bare for at fremhæve det utroligt besværlige i
forholdet totalvægt kontra egenvægt, så folk ved hvad de må laste i deres
bil. Nogle svenskere f.eks på vej hjem ad Køge bugt motorvejen med volvoen
fyldt med tyskerøl har f.eks ikke de skrupler. Og da (som nævnt i det
oprindelige indlæg) kollegaerne heller ikke kunne blive enige med mig og med
hinanden stillede jeg spørgsmålet her.

Sven

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-09-08 15:39

> Hvor nævnes der noget om "standard-udstyret" skal medregnes i egenvægt??
> Der skrives jo netop, at egenvægt er en helt TOM bil i KASO's indlæg.

Hvor står der noget om "standard-udstyret" ikke skal medregnes i egenvægt?
Det er da mest logisk at netop noget der er standard med med i vægten.

Fra : Sven

Dato : 24-09-08 16:32

> Hvor står der noget om "standard-udstyret" ikke skal medregnes i egenvægt?
> Det er da mest logisk at netop noget der er standard med med i vægten.

Enig. Men det er så også (IMO) at kølevand, gearkasseolie, motorolie osv
også er medregnet i Enegvægt, da bilen ikke kan køre uden!!

Sven

Fra : Allan F

Dato : 24-09-08 20:15

"Hr. Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1400 kg - (vægten af væsker + vægten af fører og passagerer + evt. øvrig
> bagage + ekstraudstyr) / 8,8 kg.

Hvad med egenvægten? Den har du vist glemt . . . .

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-09-08 08:26

On Wed, 24 Sep 2008 21:15:16 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>"Hr. Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvad med egenvægten? Den har du vist glemt . . . .

Ja, sørme så.

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 15:45

Sven skriver:

> Ja, det ved jeg så stadig ikke ......

Fyld tanken og kør forbi den nærmeste brovægt. Den er på en Havn i
nærheden af dig eller en korn og foderstof. Vej bilen med dig og din
"medkumpan" og træk selv tallene fra hinanden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-09-08 07:50

> [...]
> tvivl.
> Egenligt lyder det også sindssygt med 36 kasser øl i en Yaris

Har i ikke en bilvægt i nærheden. Kig ved kornfirmaer og lign.

- Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-08 08:00

Martin Petersen wrote:

> Har i ikke en bilvægt i nærheden. Kig ved kornfirmaer og lign.
>
> - Martin
Nemlig :

http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/synstyper/toldsyn/godkendte_vejere_og_maalere/

--
vh
Torben - der undrer sig over hvad folk vil risikere for at spare en hund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-08 13:55

"Sven" skrev

> Hvor mange rammer øl/vand må vi putte i Yarisen?

Så totalvægten ikke overstiger 1400 kg og alt tælles med

Jeg er blevet vejet et par gange første gang steg jeg ud af bilen hvor jeg
blev verfet tilbage i kabinen igen
Jeg havde en fuld dieseltank så den sneg sig nogle procent over totalvægt
men under grænsen for overvægt :)
Jaja jeg ved det men jeg skulle jo af med 4 paller kuverter ved mit første
sted ...

- Peter

Fra : Sven

Dato : 24-09-08 14:17

> Jeg havde en fuld dieseltank så den sneg sig nogle procent over totalvægt
> men under grænsen for overvægt :)

Er der forskel på dette i en hvidplade bil? Eller er det ironisk ment?

Sven

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-08 15:33

"Sven" skrev

> Er der forskel på dette i en hvidplade bil? Eller er det ironisk ment?

Wie indholdet i tanken diesel eller benzin tæller da med?
Man kan køre med op til 6% overlæs i alm bil?

- Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-08 16:55

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in

> Jeg har en Yaris 1,4 TD med en egenvægt på 900 kg og en total vægt på
> 1400 kg på hvide plader. Hvor meget vægt må der komme i den?

Totalvægten minus din bils faktiske egenvægt. Det smarteste er at få din
bil vejet med fuld tank, men iøvrigt tom. Så ved du hvor mange kilo du må
fylde i den.

Egenvægten kan du ikke regne med i denne sammenhæng. De fleste biler vejer
mere fordi ekstraudstyr osv. ikke er regnet med.

Så engang en test hvor en S-klasse Mercedes kun havde en faktisk lasteevne
på 288 kg, fordi den var proppet med ekstraudstyr

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-08 17:45

"Kent Oldhøj" skrev

> Totalvægten minus din bils faktiske egenvægt. Det smarteste er at få din
> bil vejet med fuld tank, men iøvrigt tom. Så ved du hvor mange kilo du må
> fylde i den.

Hvis man vejer bilen uden fører/passagerer sså skal man lige huske at regne
de par kilo med for at holde sig under totalvægten

- Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-08 18:39

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in

> Hvis man vejer bilen uden fører/passagerer sså skal man lige huske at
> regne de par kilo med for at holde sig under totalvægten

Man skal da huske at regne med ALT hvad man fylder i bilen.

Fra : Kim

Dato : 25-09-08 18:41

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Yaris 1,4 TD med en egenvægt på 900 kg og en total vægt på 1400
> kg på hvide plader. Hvor meget vægt må der komme i den?
Jeg var heller ikke sikker på tallene, så jeg konsulterede
lige den lokale synshal.
Du må laste flg:
1400kg minus flg:
900kg (bilens egenvægt. Akku, reservehjul m.m. er med her.)
Alle væsker i bilen. Mon ikke det er ca 45kg. (Benzin, olier,
sprinklervæske)
Personer og bagage. 180 kg + tøj & håndtaske. ca 185kg. (op på vægten...)
900+45+185=1130kg.
Altså må du have 270kg bajere med. Det giver 30,6 rammer øl.

Mvh, Kim

Fra : Sven

Dato : 27-09-08 00:34

> [...]
> 900+45+185=1130kg.
> Altså må du have 270kg bajere med. Det giver 30,6 rammer øl.

Takker! Så havde vi lidt overlæs med hjem. 30 rammer + 15 liter rødvin og 1
kg tobak.
Yaris'en opførte sig vældig fint på trods af den høje vægt, god
retningsstabilitet og intet problem med at bremse. Til gengæld kørte den kun
22,3 km/l på turen, men det er jo nok normalt, når man er helt oppe i det
røde felt vægtmæssigt og næsten hele vejen er motorvejskørsel (110 km/t og
90 km/t under tunnellen mellem Falster og Lolland).

Sven