Kørekort til Hummer H1 og autocamper
Fra : Morten Lund

Dato : 23-09-08 19:36

Hmmm....

Jeg er blevet lidt forvirret mht. kørekort. Nu har en politimand åbenbart udtalt, at til biler over 3,5t, totalvægt, som er beregnet til persontransport, skal der bruges kørekort D. Se kilde nedenfor

Det må være baseret på de danske kategorier af biler til persontransport: M1 (lille personbil), M2 (personbil mellem 3500kg og 5000kg) samt M3 (personbiler over 5000kg)

Men jeg er langt fra sikker på andre EU-lande bruger samme kategorier. Tyskland har bl.a. noget der hedder C1, som folk der har almindelig kørekort fra way back when automatisk har fået. De må køre store autocampere op til 7500kg samt små lastbiler op til 7500kg.

Men jeg vil mene C1 er en underkategori af C-klassen. Og hvis jeg må køre en autocamper med et C'-kørekort i Tyskland, hvorfor skal jeg så have et D-kørekort i Danmark? Det kan vel ikke være rigtig jeg skal have to forskellige kørekort for at krydse grænsen i et EU-land?

Kilde til artikel med postulatet fra den Danske Betjent:

http://www.autocamper-nyt.dk/pages/webside.asp?articleguid=40659&subgroupguid=4930

Mens en række andre tyske sider postulerer man skal have C/C1 for at køre deres autocampere:
http://www.hymer-rent.de/en/tac.html

Har begge ret? Skal man virkelig have to slags kørekort for at må køre en Hummer H1 eller en stor autocamper over den dansk-tyske grænse? Det er jo trods alt et EU-kørekort.

Måske nogen har et Internationalt kørekort. Der tror jeg måske det er udspecificeret.

Håber nogen kan give mig et oprigtigt svar.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : alexbo

Dato : 23-09-08 19:47

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev

> Jeg er blevet lidt forvirret mht. kørekort. Nu har en politimand åbenbart
> udtalt, at til biler over 3,5t, totalvægt, som er beregnet til
> persontransport, skal der >bruges kørekort D.
Det er også korrekt det står i kørekortbekendtgørelsen.

> Men jeg er langt fra sikker på andre EU-lande bruger samme kategorier.
Det er da muligt.

> Men jeg vil mene C1 er en underkategori af C-klassen. Og hvis jeg må køre
> en autocamper med et C'-kørekort i Tyskland, hvorfor skal jeg så have et
> D-kørekort i Danmark?
Fordi du er dansk, det formoder jeg da i hvert fald.

>Det kan vel ikke være rigtig jeg skal have to forskellige kørekort for at
>krydse grænsen i et EU-land?
Nej, hvis du er dansk behøver du ikke tysk kørekort.

> Mens en række andre tyske sider postulerer man skal have C/C1 for at køre
> deres autocampere:
Det er meget muligt, det har ikke noget med danske kørekort at gøre.

> Har begge ret?
Sikkert nok.

>Skal man virkelig have to slags kørekort for at må køre en Hummer H1
Nej.

> Det er jo trods alt et EU-kørekort.
Nej, danske kørekort er danske, danske pas er også danske pas, uanset man
kalder det en EUmodel.

> Håber nogen kan give mig et oprigtigt svar.
Ja, der er ingen grund til at spekulere i andre kørekortregler end de
danske, så længe du kører i EU, så gælder de danske regler for danskere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 23-09-08 19:55

alexbo wrote:

Hmm: Jeg har faktisk fundet noget mere præciserende her på www.europa.eu:

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/citizens/living/car/driving-license/index_en.html#326_4

Det kørekort jeg har, har et EU-flag. Dermed kan jeg vel antage at det er et EU-kørekort og det er kategorierne på denne side der gælder?

Venlig hilsen
Morten

Fra : alexbo

Dato : 23-09-08 20:07

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev

> Det kørekort jeg har, har et EU-flag. Dermed kan jeg vel antage at det er
> et EU-kørekort og det er kategorierne på denne side der gælder?

Du skulle måske have læst den side du linker til.

FUNDAMENTAL PRINCIPLES
Strictly speaking, there is no Community driving licence. Since 1 July 1996,
Member States have issued a "Community model" driving licence in order to
make it easier to understand driving licences issued by individual Member
States and to facilitate their mutual recognition.

GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER
Der findes ikke et EU-kørekort i egentlig forstand. Siden den 1. juli 1996
(direktiv 91/439/EØF) har EU-landene dog udstedt kørekort efter
"EU-modellen" for at lette forståelsen og dermed den gensidige anerkendelse
af kørekort udstedt af EU-landene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knut

Dato : 23-09-08 20:15

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message

> Måske nogen har et Internationalt kørekort. Der tror jeg måske det er
> udspecificeret.

Et internationalt kørekort er intet andet end en standardiseret anerkendt
oversættelse af dit danske kørekort. Det har ikke nogen selvstændig værdi.

Knut

Fra : claus b.p.

Dato : 24-09-08 00:21

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det må være baseret på de danske kategorier af biler til persontransport:
> M1 (lille personbil), M2 (personbil mellem 3500kg og 5000kg) samt M3

Disse kategorier har intet med kørekortet at gøre. Kørekort kategori B
(personbil) gælder til biler op til en totalvægt på max. 3500kg og/eller op
til 9 personer incl. føreren. Er du bosiddende i Danmark skal du have dansk
kørekort. Så er den ikke længere.

Og så alligevel: Hvis køretøjet vejer fx. 2500 kg og har en totalvægt på
4000 kg, kan man sagtens veje det ned, dvs. få det synet og godkendt til en
totalvægt på 3500 kg. Og så må man køre det med B kort. Autocamperen kan
være et problem, for der er sjældent særlig stor forskel på bilens egenvægt
og totalvægt. Og der skal jo være mulighed for nogle personer og noget
bagage.

Hvorfor reglerne er som de er må stå hen i det uvisse, men et eller andet
sted skal grænsen jo være. Reglerne for anhænger er langt mere absurde, men
det er en helt anden historie.

/Claus