/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Duligheds og motorbåds certifikat - Hvor?
Fra : oz3bto


Dato : 22-09-08 11:30

Konen er blevet så bidt af at sejle nu at der skal en større båd til.. Noget
hvor vi kan sove ombord

Har kik på en mindre motorbåd der ikke sejler så fadens stærkt men vi kan
sove 2 personer + hund og kat om bord

Sælgeren er ikke ret hjælpsom ang. om det skal noget certifikater e.l. til
for at måtte sejle den
Men noget skal der vel til så som det der speedbåds kort

Hvad skal jeg have og er der bøger e.l. jeg med fordel kan læse inden ?



 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 22-09-08 15:16


"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
news:48d7738e$0$93681$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Konen er blevet så bidt af at sejle nu at der skal en større båd til..
> Noget hvor vi kan sove ombord
>
> Har kik på en mindre motorbåd der ikke sejler så fadens stærkt men vi kan
> sove 2 personer + hund og kat om bord
>
> Sælgeren er ikke ret hjælpsom ang. om det skal noget certifikater e.l.
> til for at måtte sejle den
> Men noget skal der vel til så som det der speedbåds kort
>
> Hvad skal jeg have og er der bøger e.l. jeg med fordel kan læse inden ?
>
>du kan se det her, det er en formel som regner det ud!
http://www.sejlerskolen.dk/sb_formel.htm
mvh Henrik Kolle



Paul Eric Lantzer (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Paul Eric Lantzer


Dato : 22-09-08 22:13

Til den anonyme (oz3bto), Henrik Kolle Rasmussen og andre:

Det er jo glædeligt, når nogen viser interesse for det maritime - men dog
ikke for enhver pris. Man behøver desværre kun at være kort tid til søs, ja
en tur i en lystbådehavn kan såmænd være mere end rigelig til at beklage, at
der ikke stilles større krav til færdsel til søs - det være sig til både,
diverse former for udstyr og sejlerne, ikke mindst.

Selvfølgelig kan man bruge fx Munkebo Sejler Skole's beregner til at finde
ud af, om der kræves speedbådsbevis til en givet båd. Udmærket. Men uanset
om der kræves et speedbådsbevis vil jeg anbefale, at alle, der færdes på
åbent vand ikke blot opfylder nogle mindstekrav men alvorligt lærer sig et
minimum om færdsel til søs, herunder søvejsregler, hvilke kræfter de er i
besiddelse af fx i form af en nok så lille speedbåd, og hvilke kræfter havet
og vejret repræsenterer. Lærer man dette, og får man et fortroligt forhold
til bl.a. disse ting, kan man selv få stor glæde af at sejle, både med sejl
og med motor, og man kan undgå at være en kilde til irritation og fare for
andre.

Søfartsstyrelsen har en hjemmeside, som bl.a. har en sektion om
fritidssejlads http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp med afsnit om fx det
frivillige duelighedsbevis og det lovpligtige speedbådsbevis.

Og sidst men absolut ikke mindst har Søsportens Sikkerhedsråd en hjemmeside
http://www.soesport.dk/ med mange gode og nyttige informationer.

Minimumskrav kan være udmærkede, men mange oplever heldigvis både glæde og
tilfredsstillelse ved at være nogenlunde fortrolig med det, de beskæftiger
sig med - og ikke blot skulle famle sig frem mere eller mindre i blinde.

Med venlig sejlerhilsen
Paul Eric Lantzer


"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48d7a87b$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> news:48d7738e$0$93681$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Konen er blevet så bidt af at sejle nu at der skal en større båd til..
>> Noget hvor vi kan sove ombord
>>
>> Har kik på en mindre motorbåd der ikke sejler så fadens stærkt men vi kan
>> sove 2 personer + hund og kat om bord
>>
>> Sælgeren er ikke ret hjælpsom ang. om det skal noget certifikater e.l.
>> til for at måtte sejle den
>> Men noget skal der vel til så som det der speedbåds kort
>>
>> Hvad skal jeg have og er der bøger e.l. jeg med fordel kan læse inden ?
>>
>>du kan se det her, det er en formel som regner det ud!
> http://www.sejlerskolen.dk/sb_formel.htm
> mvh Henrik Kolle
>



oz3bto (24-09-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 24-09-08 11:02


"Paul Eric Lantzer" <plantzer@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
news:48d80a5b$0$93690$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Til den anonyme (oz3bto), Henrik Kolle Rasmussen og andre:
>
>
> Med venlig sejlerhilsen
> Paul Eric Lantzer
>
>

Er nu mindre anonym som mange andre her ..

VEd et hurtig opslag på IT og telestyrelsens side kan du få mit navn adr.
m.m. ved at såge på mit call "OZ3BTO"



Torben Bach (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 22-09-08 21:19

oz3bto wrote:
> Konen er blevet så bidt af at sejle nu at der skal en større båd
> til.. Noget hvor vi kan sove ombord
>
> Har kik på en mindre motorbåd der ikke sejler så fadens stærkt men vi
> kan sove 2 personer + hund og kat om bord
>
> Sælgeren er ikke ret hjælpsom ang. om det skal noget certifikater
> e.l. til for at måtte sejle den
> Men noget skal der vel til så som det der speedbåds kort
>
> Hvad skal jeg have og er der bøger e.l. jeg med fordel kan læse
> inden ?

Uanset om det er et krav eller ej, så jeg anbefale, at man som minimum
gennemfører et duelighedskursus i sejlads.
Hvis du ikke bor for langt væk i forhold til dette kursussted i
Nordvestsjælland, så er det en mulighed, da man ikke skal være medlem af den
lokale sejlklub for at deltage:
http://www.nk-s.dk/default.asp

Mvh
Torben


Bo Carlé (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Bo Carlé


Dato : 23-09-08 08:22

Hvem må sejle med hvad?
I danske farvande må enhver sejle med et ikke-planende fritidsfartøj med en
skroglængde under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra nogen
myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve.
Hvis fartøjet er planende, skal man som minimum have et speedbådskort.
Man kan regne sig frem til om der kræves speedbådskort til en bestemt båd,
hvis man kender bådens længde i meter, samt motorens effekt i hestekræfter.
Man tager bådens længde x bådens længde + 3 , og ganger resultatet med 1,36
for at beregne hvor mange hestekræfter motoren maksimalt må have, hvis båden
skal føres uden speedbådskort eller duelighedsbevis. Hvis båden f.eks. er
4,8 meter lang og har en motor på 35 hk, ser regnestykket således ud: 4,8 x
4,8 + 3 = 26,04 x 1,36 = 35,4144 hk. Man skal altså ikke have bevis for at
føre denne båd.
Søfartsstyrelsen præciserer, at har man et duelighedsbevis i sejlads for
fritidssejlere, så behøver man ikke at tage et speedbådskørekort. Kravene
til duelighedsbeviset overstiger nemlig kravene til speedbådskørekortet.
Endnu et Citat fra www.duelighed.dk
____________________________

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:48d7738e$0$93681$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Konen er blevet så bidt af at sejle nu at der skal en større båd til..
> Noget hvor vi kan sove ombord
>
> Har kik på en mindre motorbåd der ikke sejler så fadens stærkt men vi kan
> sove 2 personer + hund og kat om bord
>
> Sælgeren er ikke ret hjælpsom ang. om det skal noget certifikater e.l.
> til for at måtte sejle den
> Men noget skal der vel til så som det der speedbåds kort
>
> Hvad skal jeg have og er der bøger e.l. jeg med fordel kan læse inden ?
>

oz3bto (23-09-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 23-09-08 16:55


"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:731e0$48d8990d$5518046a$29588@news.arrownet.dk...
> Hvem må sejle med hvad?
> I danske farvande må enhver sejle med et ikke-planende fritidsfartøj med
> en
> skroglængde under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra
> nogen
> myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve.
> Hvis fartøjet er planende, skal man som minimum have et speedbådskort.
> Man kan regne sig frem til om der kræves speedbådskort til en bestemt båd,
> hvis man kender bådens længde i meter, samt motorens effekt i
> hestekræfter.
> Man tager bådens længde x bådens længde + 3 , og ganger resultatet med
> 1,36
> for at beregne hvor mange hestekræfter motoren maksimalt må have, hvis
> båden
> skal føres uden speedbådskort eller duelighedsbevis. Hvis båden f.eks. er
> 4,8 meter lang og har en motor på 35 hk, ser regnestykket således ud: 4,8
> x
> 4,8 + 3 = 26,04 x 1,36 = 35,4144 hk. Man skal altså ikke have bevis for at
> føre denne båd.
> Søfartsstyrelsen præciserer, at har man et duelighedsbevis i sejlads for
> fritidssejlere, så behøver man ikke at tage et speedbådskørekort. Kravene
> til duelighedsbeviset overstiger nemlig kravene til speedbådskørekortet.
> Endnu et Citat fra www.duelighed.dk
> ____________________________
>


Altså sagt på en anden måde tager jeg dulighedsbevis så må jeg med
sikkerhed sejle den bette båd ?

Det er somsagt en ret lille motorbåd max 6-7m lang og skyde en hastighed
af max 10knob (ifølge ejeren).. Det går ihvertfald ikke ret stærkt.. Den
planer abselut ikke

Båden skulle veje under 1700kg incl trailer.. Den præcise vægt kendte han
ikke lige





Torben Bach (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 23-09-08 21:27

oz3bto wrote:
Klip


> Altså sagt på en anden måde tager jeg dulighedsbevis så må jeg med
> sikkerhed sejle den bette båd ?
>
> Det er somsagt en ret lille motorbåd max 6-7m lang og skyde en
> hastighed af max 10knob (ifølge ejeren).. Det går ihvertfald ikke ret
> stærkt.. Den planer abselut ikke
>
> Båden skulle veje under 1700kg incl trailer.. Den præcise vægt kendte
> han ikke lige

Nu er det snart slut på sejlsæsonen for de fleste, og så går aftenskolerne i
gang.
Uanset om du *skal eller ikke skal*, så er det helt klart en god idé, at du
som minimum erhverver dig et duelighedsbevis i sejlads - sagt for anden gang
i denne tråd.
Skal du have VHF-radio ombord, så ligger der også et nødvendigt kursus i at
tage SRC-certifikat, hvis du ikke har erhvervet det i forvejen.
Begge dele koster selvfølgelig kursusgebyrer og div. bøger og deslige, men i
forhold til prisen for at anskaffe sig en båd, betale for plads i en havn,
forsikring samt løbende driftomkostninger, så ligger disse kursusudgifter
nok i den beskedne ende.

Mvh
Torben


Jan Rasmussen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 23-09-08 23:05

Hejsa


Tja... det er vel en god idé at tage noget kursus... Man siger godt nok at
alle må sejle en ikke planene båd uden noget bevis...

Det er jo en sandhed med modifikationer... idet du på intet tidspunkt er
fritaget for at handle efter de internationale søvejsregler...
og skulle man komme såvidt at man skal aflevere en søforklaring... JA, så
gælder uvidenhed ikke... så "det viste jeg ikke" går ikke...
Og det kan da godt være man rent faktisk har glemt et eller andet selvom man
engang har lært det... her hjælper duelighedsbeviset dig...
idet, du vil være mere troværdig når du kan smække det på bordet i en rets
sal...

Jeg synes dog at speedbådskørekortet er værdiløst... Det tages ofte på en
weekend...
sagt mellem linierne... har du 1500 kr. så har jeg et bevis til dig... Det
er ihvertfald sådan jeg opfatter
speedbåds kørekortet...

Derimod synes jeg man får mere ud af duelighedsprøven... idet man går til
det over en vinter... og jo... man kan faktisk
det meste når kurset er gennemført... at man så glemmer det igen er en anden
snak...

Endelig kræver duelighedsbeviset også en praktisk del... og den kan man
erhverve gennem en sejler skole, hvor man sejler en sæson...
det er faktisk meget sjovt og jo... her lærer man også at håndtere båden
sådan nogenlunde grundlæggende...

Et VHF bevis kan du også læse op til på en weekend... men der afholdes kun
prøver et par gange om året...


Selv har jeg både taget speedbåde kørekort og duelighedsbevis... og kan
derfor udtale mig om forskellen...

Endelig kan man undre sig over at et søfartsskole ophold på 5 måneder ikke
giver rettighed til at føre en båd men det er en helt anden snak...

I praksis synes jeg det er ligegyldigt om folk tilegner sig viden ved
selvstudium... eller kurser... bare de sætter sig ind i stoffet...



PS... hvis dem der har duelighedsbevis var bare halvt så gode i trafikken
som de er til både... så kunne det måske være det blev en fornøjelse at køre
bil!!!

Mvh
JR



oz3bto (24-09-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 24-09-08 11:06


"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:48d967f2$0$3084$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hejsa
>
>
> Tja... det er vel en god idé at tage noget kursus... Man siger godt nok
> at alle må sejle en ikke planene båd uden noget bevis...
>
> Det er jo en sandhed med modifikationer... idet du på intet tidspunkt er
> fritaget for at handle efter de internationale søvejsregler...
> og skulle man komme såvidt at man skal aflevere en søforklaring... JA, så
> gælder uvidenhed ikke... så "det viste jeg ikke" går ikke...
> Og det kan da godt være man rent faktisk har glemt et eller andet selvom
> man engang har lært det... her hjælper duelighedsbeviset dig...
> idet, du vil være mere troværdig når du kan smække det på bordet i en rets
> sal...
>
> Jeg synes dog at speedbådskørekortet er værdiløst... Det tages ofte på en
> weekend...
> sagt mellem linierne... har du 1500 kr. så har jeg et bevis til dig...
> Det er ihvertfald sådan jeg opfatter
> speedbåds kørekortet...
>
> Derimod synes jeg man får mere ud af duelighedsprøven... idet man går til
> det over en vinter... og jo... man kan faktisk
> det meste når kurset er gennemført... at man så glemmer det igen er en
> anden snak...
>
> Endelig kræver duelighedsbeviset også en praktisk del... og den kan man
> erhverve gennem en sejler skole, hvor man sejler en sæson...
> det er faktisk meget sjovt og jo... her lærer man også at håndtere båden
> sådan nogenlunde grundlæggende...
>
> Et VHF bevis kan du også læse op til på en weekend... men der afholdes kun
> prøver et par gange om året...
>
>
> Selv har jeg både taget speedbåde kørekort og duelighedsbevis... og kan
> derfor udtale mig om forskellen...
>
> Endelig kan man undre sig over at et søfartsskole ophold på 5 måneder ikke
> giver rettighed til at føre en båd men det er en helt anden snak...
>
> I praksis synes jeg det er ligegyldigt om folk tilegner sig viden ved
> selvstudium... eller kurser... bare de sætter sig ind i stoffet...
>
>
>
> PS... hvis dem der har duelighedsbevis var bare halvt så gode i trafikken
> som de er til både... så kunne det måske være det blev en fornøjelse at
> køre bil!!!
>
> Mvh
> JR
>
>


Vil lige rette dig med det VHF .. Der afholdes prøve den første onsdag i
hver mdr. hos IT og teleforstyrrelsen

Både til skibs VHF radioamatøre osv. (Been there done that)



Preben Andersen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 24-09-08 12:04


"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:48da10eb$0$93690$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Vil lige rette dig med det VHF .. Der afholdes prøve den første onsdag i
> hver mdr. hos IT og teleforstyrrelsen
>
> Både til skibs VHF radioamatøre osv. (Been there done that)




Lige for en ordens skyld er det altså Søfartsstyrelsen, der håndterer, der
håndterer SRC-prøverne.
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw5960.asp

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte


claus.b.p. (24-09-2008)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 24-09-08 21:13


"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:48da10eb$0$93690$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:48d967f2$0$3084$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hejsa
>>
>>
>> Jeg synes dog at speedbådskørekortet er værdiløst... Det tages ofte på en
>> weekend...
>> sagt mellem linierne... har du 1500 kr. så har jeg et bevis til dig...
>> Det er ihvertfald sådan jeg opfatter
>> speedbåds kørekortet...
Man skal dog igennem det minimum af teori, som gør det muligt at færdes
efter reglerne til søs. Det kræver da nogle timers læsning. Da der også er
en prøve, er man jo nødt til at gøre lidt ud af det. Men ligesom det at tage
et kørekort heller ikke giver praktisk rutine, så skal man da fortsætte med
at lære, efter at prøven er bestået. Det er da et stort fremskridt at der
overhovedet er en lovpligtig prøve, blot underligt at den kun er nødvendig
for hurtige motorbåde. Mon ikke en 15m lang og 20tons tung tung motor-
eller sejlbåd udgør en vis form for risiko, hvis den føres af en person uden
kendskab til søreglerne?
>>
>> Derimod synes jeg man får mere ud af duelighedsprøven... idet man går til
>> det over en vinter... og jo... man kan faktisk
>> det meste når kurset er gennemført... at man så glemmer det igen er en
>> anden snak...
Det er da en mulighed, men det kan altså også tages på weekendkursus.
Mon man nødvendigvis lærer tingene bedre ved at strække kurset ud over
længre tid? Men der kan selvfølgelig fyldes meget mere ekstrastof på. Og det
er da ikke så tosset.

>> Endelig kræver duelighedsbeviset også en praktisk del... og den kan man
>> erhverve gennem en sejler skole, hvor man sejler en sæson...
>> det er faktisk meget sjovt og jo... her lærer man også at håndtere båden
>> sådan nogenlunde grundlæggende...
Det er da rigtigt at det kan være både sjovt og lærerigt, - men også til en
vis grad overflødigt, hvis man kun vil sejle med motor.
>> Et VHF bevis kan du også læse op til på en weekend... men der afholdes
>> kun prøver et par gange om året...
Der kan man godt nok også tale om spild af tid, hvis man tager det på
aftenskole over en hel vinter.

>>
>> Selv har jeg både taget speedbåde kørekort og duelighedsbevis... og kan
>> derfor udtale mig om forskellen...
Den teoretiske del af duelighedsbeviset + speedbådskørekort =>
duelighedsbevis. Denne kombination kan jeg godt anbefale, hvis man kun er
til motorbåd.

Mvh. Claus


blueocean (24-09-2008)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 24-09-08 05:31

On 24 Sep., 12:05, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelsenews:48d967f2$0$3084$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
>
>
>
>
> > Hejsa
>
> > Tja... det er vel en god idé at tage noget kursus...  Man siger godt nok
> > at alle må sejle en ikke planene båd uden noget bevis...
>
> > Det er jo en sandhed med modifikationer...  idet du på intet tidspunkt er
> > fritaget for at handle efter de internationale søvejsregler...
> > og skulle man komme såvidt at man skal aflevere en søforklaring... JA, så
> > gælder uvidenhed ikke... så "det viste jeg ikke" går ikke...
> > Og det kan da godt være man rent faktisk har glemt et eller andet selvom
> > man engang har lært det...  her hjælper duelighedsbeviset dig...
> > idet, du vil være mere troværdig når du kan smække det på bordet i en rets
> > sal...
>
> > Jeg synes dog at speedbådskørekortet er værdiløst... Det tages ofte på en
> > weekend...
> > sagt mellem linierne... har du 1500 kr. så har jeg et bevis til dig....
> > Det er ihvertfald sådan jeg opfatter
> > speedbåds kørekortet...
>
> > Derimod synes jeg man får mere ud af duelighedsprøven... idet man går til
> > det over en vinter... og jo... man kan faktisk
> > det meste når kurset er gennemført... at man så glemmer det igen er en
> > anden snak...
>
> > Endelig kræver duelighedsbeviset også en praktisk del...  og den kan man
> > erhverve gennem en sejler skole, hvor man sejler en sæson...
> > det er faktisk meget sjovt og jo... her lærer man også at håndtere båden
> > sådan nogenlunde grundlæggende...
>
> > Et VHF bevis kan du også læse op til på en weekend... men der afholdes kun
> > prøver et par gange om året...
>
> > Selv har jeg både taget speedbåde kørekort og duelighedsbevis... og kan
> > derfor udtale mig om forskellen...
>
> > Endelig kan man undre sig over at et søfartsskole ophold på 5 måneder ikke
> > giver rettighed til at føre en båd  men det er en helt anden snak...
>
> > I praksis synes jeg det er ligegyldigt om folk tilegner sig viden ved
> > selvstudium... eller kurser... bare de sætter sig ind i stoffet...
>
> > PS... hvis dem der har duelighedsbevis var bare halvt så gode i trafikken
> > som de er til både... så kunne det måske være det blev en fornøjelse at
> > køre bil!!!
>
> > Mvh
> > JR
>
> Vil lige rette dig med det VHF ..  Der afholdes prøve den første onsdag i
> hver mdr. hos IT og teleforstyrrelsen
>
> Både til skibs VHF  radioamatøre  osv. (Been there  done that)- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Endelig skal man huske at der er flere forsikringsselskaber der giver
rabat på forsikringen når man har erhveret dulighedsbeviset. Og måske
er der også noget om dækning af skader forvoldt på andens båd
(ejendom), at de rent faktisk ikke vil forsikere dig, og eller vil
dække en skade fordi du ikke har udvist korrekt sømandskab (=læs lært
det).

mvh.
Gert
Sy-Grog

Steffen Skov (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 24-09-08 15:03

blueocean wrote:
> On 24 Sep., 12:05, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
>
> Endelig skal man huske at der er flere forsikringsselskaber der giver
> rabat på forsikringen når man har erhveret dulighedsbeviset. Og måske
> er der også noget om dækning af skader forvoldt på andens båd
> (ejendom), at de rent faktisk ikke vil forsikere dig, og eller vil
> dække en skade fordi du ikke har udvist korrekt sømandskab (=læs lært
> det).
>
> mvh.
> Gert
> Sy-Grog

Ja - det er ikke helt galt. Forsikringen bliver billiger med et
duelighedsbevis i hånden. Som unge mototcykelejere, der ikke kan forsikres,
har jeg oplevet det samme med "yngre" folk og speedbåde - de har det svært
med forsikringen uden dokumentation for søfartskendskab.
Fordi man tager et eller andet bevis, så er det jo ikke et udtryk for, at
man er en habil sejler, for det kræver erfaring, og den kan kun opnås med
omtanke og erfaring på søen. Jeg vil opfordre alle nye på havet (velkommen
for øvrigt) til at lære af andre erfarne, det er et godt supplement til et
skolebordsbevis.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste