Lastbiler, Torque og vægt... ?
Fra : Allan

Dato : 22-09-08 04:07

Hej i gruppen,

nu har jeg laenge vaeret bosat i det amerikanske og et spoergsmaal har
poppet op - ind i mellem...

Hvorfor ser jeg amerikanske lastbiler med een haenger kaempe en kamp med at
komme op over selv ganske smaa bakker paa diverse highways?
De ligger typisk paa mellem 40 og 60 km/t op af ganske smaa stigninger...

Samtidig ser man lastbiler i Europa der nemt slaeber sig hen over Kassel
'bakkerne' med 90 km/t...

Har europaeiske lastbiler betydeligt mindre vaegt med?
Har de staerkere motorer?
Eller hvad er det der goer forskellen - Har googlet lidt efter specs paa
begge dele men har ikke vaeret i stand til at finde noget der virkelig kunne
understrege forskellen...

Mvh
Allan

Fra : Mogens

Dato : 27-09-08 05:52

"Allan" <SendIkkeNogetHer@DetErUlovligt.DKK> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller hvad er det der goer forskellen - Har googlet lidt efter specs paa
> begge dele men har ikke vaeret i stand til at finde noget der virkelig

De amerikanske trucks har slet ikke den power, som europæiske truck-motorer
indeholder: www.kenworth.com/2900_eng.asp

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-09-08 13:01

On Sat, 27 Sep 2008 04:52:19 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Allan" <SendIkkeNogetHer@DetErUlovligt.DKK> skrev i en meddelelse

>De amerikanske trucks har slet ikke den power, som europæiske truck-motorer
> [...]

Nu har du jo fået fat i Medium Duty serien. Det kan ikke siges at være
retvisende.

Det europæiske medlem af PACCAR hedder DAF, og deres motorudvalg ser
således ud:

http://www.daf.com/EN/Products/Model-Range/Pages/DAF-XF-105.aspx#tab3

Det svarer temmelig godt til hvad der køres med "over there".

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-09-08 21:32

> Nu har du jo fået fat i Medium Duty serien. Det kan ikke siges at være
> retvisende.

Jeg tog den største Kenworth, jeg kunne finde på fabrikkens web...

> [...]
> www.daf.com/EN/Products/Model-Range/Pages/DAF-XF-105.aspx#tab3
> Det svarer temmelig godt til hvad der køres med "over there".

Nøh, jeg vil ha' et amerikansk link som bevis...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-09-08 22:11

> Nøh, jeg vil ha' et amerikansk link som bevis...

Hvad med en Peterbilt:

http://www.peterbilt.com/trad389.4.aspx#3

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 07:12

> Hvad med en Peterbilt:
> www.peterbilt.com/trad389.4.aspx#3

Så mangler vi blot et link til drejningsmoment...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-09-08 08:05

> Så mangler vi blot et link til drejningsmoment...

Kn du slet ikke gøre noget selv ?

http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7

http://circuit.cummins.com/attachments/public/english/News/Successlines%20-%20Generic/SL41.pdf
på side 2

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 09:26

> Kn du slet ikke gøre noget selv ?

Nej, jeg arbejder jo som chef og har folk til dét i daglidagen

> http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7
> http://circuit.cummins.com/attachments/public/english/News/Successlines%20-%20Generic/SL41.pdf
> på side 2

Du kunne godt blive een af dem

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-09-08 11:08

> Nej, jeg arbejder jo som chef og har folk til dét i daglidagen

Det er godt med dig, den slags chefer lever ikke længe i vores branche - men
vi reparerer jo så heller ikke vaskemaskiner...

> Du kunne godt blive een af dem

No way, gammeldags øst-blok ledelse appelerer nok kun folk som trives i en
gammeldags feudal verden - og IT brancen er heldigvis ikke plaget af dette
fænomen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 11:25

> [...]
> men vi reparerer jo så heller ikke vaskemaskiner...
> No way, gammeldags øst-blok ledelse appelerer nok kun folk som trives i

Jeg er ingen af delene - vaskemaskinebranchen eller øs-tblok-chef.
Jeg er en moderne chef i et internationalt transportfirma :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-09-08 12:19

Mogens skrev:
> Jeg er ingen af delene - vaskemaskinebranchen eller øs-tblok-chef.
> Jeg er en moderne chef i et internationalt transportfirma :)

Et med ry eller rygte?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 12:45

> Et med ry eller rygte?

Vi har "både og" - i øjeblikket er vi trendsætter.

Det er sgu meget sjovt egentlig. En vognmand i branchen har reduceret alle
sine lastbilers topfart til max fart på 85 km/t. Det gav i 1. omgang
rammeskrig blandt alle chaufførerne, men efterfølgende klapsalver. Man har
nemlig erfaret, at alle chauffører har fået et bedre job ud af det.

Der er slet ikke samme stress og jag over det i hverdagen, ligesom det har
vist sig, at de når det samme alligevel inkl. færgeoverfarten. Især
elefantoverhalingerne er chaufførerne glade for at have sluppet af med -
tilsyneladende et nervepirrende punkt for de fleste.

Ovenstående blev kædet sammen med et køreteknisk kursus (øko-kørsel), og nu
sparer man 11% på brændstofforbruget...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-08 13:45

On Sun, 28 Sep 2008 11:44:40 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

>Vi har "både og" - i øjeblikket er vi trendsætter.

>--

Det er sjovt nok et postulat de fleste logistic-firmaer anvender.

> [...]

>rammeskrig blandt alle chaufførerne, men efterfølgende klapsalver. Man har
>nemlig erfaret, at alle chauffører har fået et bedre job ud af det.

Min nye bil har fået den omvendte kur.

> [...]

>elefantoverhalingerne er chaufførerne glade for at have sluppet af med -
>tilsyneladende et nervepirrende punkt for de fleste.

Nu taler vi om en hastighedsforskel på voldsomme 3 km/t. Og hvad
det med at nå færgen angår, så passer det ikke i alle tilfælde. Jeg
har masser af gange misset en færge med et par minutter, fordi jeg
ikke har haft mulighed for at køre med "fuld hane". Det generer ikke
mig det fjerneste, men det generer den fraktion som du tilhører,
nemlig høvdingene.

Færgen er i dette tilfælde Helsingør - Helsingborg, og der er om
natten ½-timesdrift. Misser jeg 01:10 fra Helsingborg, forlanges det
at der sendes både mail og sms med oplysninger om årsagen til den
halve times forsinkelse der bliver tale om.

Årsagen er, at jeg med en halv times forsinkelse først vil være på
terminalen i Brøndby kl. 02:45, og ham der skal losse min bil har
fyraften kl. 03:00, og så skal han have udbetalt overtid for at gøre
jobbet færdigt. En typisk chef-brøler. ))

>--

>Ovenstående blev kædet sammen med et køreteknisk kursus (øko-kørsel), og nu
>sparer man 11% på brændstofforbruget...

>--

Det behøver man jo ikke at gå på kursus for at lære. Nedsættes
hastigheden, vil der altid være en brændstofbesparelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 14:02

> Min nye bil har fået den omvendte kur.

Fortæl

> Nu taler vi om en hastighedsforskel på voldsomme 3 km/t.

Mindst 4 km/t

> [...]
> ikke har haft mulighed for at køre med "fuld hane". Det generer ikke
> mig det fjerneste, men det generer den fraktion som du tilhører,

Rolig nu - jeg fortæller blot om andres erfaringer

> [...]
> at der sendes både mail og sms med oplysninger om årsagen til den
> halve times forsinkelse der bliver tale om.

Klart nok

> [...]
> fyraften kl. 03:00, og så skal han have udbetalt overtid for at gøre
> jobbet færdigt. En typisk chef-brøler. ))

Det var dig, der missede færgen. Havde du været en anelse mere forudseende
og ikke ladet dig påvirke af mørke motorcyklister der overhaler indenom, var
situationen en ganske anden. En typisk arbejderbrøler - manglende overblik
og sans for helheden

> Det behøver man jo ikke at gå på kursus for at lære. Nedsættes
> hastigheden, vil der altid være en brændstofbesparelse.

Du læser kun det, du vil :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-08 16:57

On Sun, 28 Sep 2008 13:01:39 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Fortæl

>--

Den er justeret op til de 89 km/t. alle de andre kører.

>--

>Mindst 4 km/t

>--

OK.

>--

>Rolig nu - jeg fortæller blot om andres erfaringer

>--

Ikke desto mindre kan høvdingene ikke forstå at deres teoretiske
planer ikke stemmer overens med virkeligheden.

> [...]

>situationen en ganske anden. En typisk arbejderbrøler - manglende overblik

Jeg skal nok prøve at tage mig sammen. Ingen kan være tjent med den
slags slendrian.

Ja.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-09-08 14:31

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er sjovt nok et postulat de fleste logistic-firmaer anvender.

Ligesom den med André.

> Min nye bil har fået den omvendte kur.

Så skal man måske til at passe på når du kommer med "hollænderfart"?

> Det behøver man jo ikke at gå på kursus for at lære. Nedsættes
> hastigheden, vil der altid være en brændstofbesparelse.

Det passer så ikke - altid.

40 tons, FH12/400 og en hastighed på max 85 passer ikke godt sammen.
Allerfald ikke på en tur til Spanien.

Samme bil, samme vægt og samme tur med 90 gav 400-500 m mere pr liter
diesel. Og når vi ligger omkring 3 km/l er det vist ret meget.

Den pågældende vognmand snakkede ikke mere om kun at køre 85.

De 480 hypper jeg har nu kan godt give et andet resultat. Det har jeg
ikke afprøvet.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-08 17:03

On Sun, 28 Sep 2008 15:30:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Ligesom den med André.

>--

Jeg aner ikke hvad du taler om!?

>--

>Så skal man måske til at passe på når du kommer med "hollænderfart"?

>--

Næh, det drejer sig såmænd kun om de sædvanlige 89.

>--

>Det passer så ikke - altid.

>--

Det véd jeg godt, men du skal jo holdes beskæftiget med noget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-09-08 23:31

Folmer Rasmussen skrev:
> Jeg aner ikke hvad du taler om!?

Når jeg får beskeden at "når andre kan kan du vel også", beder jeg dem
ringe efter ham der André, der kan det hele.

> Næh, det drejer sig såmænd kun om de sædvanlige 89.

Jamen så er det jo lige før vi kan følges. Jeg har fået nye dæk, så nu
er jeg kommet helt op på 88 på toppen.

> Det véd jeg godt, men du skal jo holdes beskæftiget med noget.

Det behøver du ikke sætte tid af til. Det er der andre der nok skal
sørge for.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-09-08 12:24

> Jeg er ingen af delene - vaskemaskinebranchen eller øs-tblok-chef.
> Jeg er en moderne chef i et internationalt transportfirma :)

Hvordan mon jeg har fået den opfattelse af at du bestyrede en
serviceorganisation som servicerede hårde hvidevarer .... - har du ikke haft
noget med det at gøre på et tidspunkt, eller er det bare noget jeg har drømt
?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-09-08 12:39

> [...]
> serviceorganisation som servicerede hårde hvidevarer .... - har du ikke
> haft noget med det at gøre på et tidspunkt, eller er det bare noget jeg

Den er sgu go' nok, men folk har det jo med at skifte job nu om stunder

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-09-08 13:07

On Sun, 21 Sep 2008 20:06:46 -0700, "Allan"
<SendIkkeNogetHer@DetErUlovligt.DKK> wrote:

> [...]
>komme op over selv ganske smaa bakker paa diverse highways?
>De ligger typisk paa mellem 40 og 60 km/t op af ganske smaa stigninger...

De kan vel ikke køre bil.

>--

>Samtidig ser man lastbiler i Europa der nemt slaeber sig hen over Kassel
>'bakkerne' med 90 km/t...

>--

Naaaarrrhhh.

Det er i den grad at smøre for tykt på. På de stejleste steder i
Kassel-bakkerne er der ikke nogen lastbiler der ikke taber fart, selv
ikke hvis de kører tomme.

>--

>Har europaeiske lastbiler betydeligt mindre vaegt med?
>Har de staerkere motorer?

>--

Næh.

> [...]

>begge dele men har ikke vaeret i stand til at finde noget der virkelig kunne

Jeg har ikke bemærket, de par gange jeg har været "over there", at de
kører specielt langsomt. De største forskelle mener jeg ligger i, at
amerikanerne mest kører med usyncroniserede gearkasser, og har 12 volt
anlæg. Det skulle ikke hindre dem i at komme rask frem.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 28-09-08 11:16

KLIP

> [...]
> amerikanerne mest kører med usyncroniserede gearkasser, og har 12 volt
> anlæg. Det skulle ikke hindre dem i at komme rask frem.

Kan det have noget at gøre med undervognen, ligesom deres biler?
Jeg tænker på at bilerne oftest har en gammeldags undervogn, som vist
passer fint til deres veje, måske lastvognene er ligeså "elendige".
Det er et totalt vildskud fra min side!
Kai

Fra : Allan

Dato : 30-09-08 04:47

> De kan vel ikke køre bil.

He - Det tror jeg nu nok de kan...

> Naaaarrrhhh.
>
> Det er i den grad at smøre for tykt på. På de stejleste steder i
> Kassel-bakkerne er der ikke nogen lastbiler der ikke taber fart, selv
> ikke hvis de kører tomme.

Har trillet dernede paa en MC der ikke kunne gaa meget mere end 90 km/t over
dem... og der kunne jeg kun liiige overhale dem...
Flertallet af dem - skal ikke kunne sige om der var enkelte der maatte ned
paa 70...

> Næh.

Er de saa mere slidt i motoren, da de maaske koerer mange flere km foer de
udskiftes?
I europa udskiftes de tidligere da braendstof oekonomi'en har meget at sige
og en slidt motor aeder mere??

Maaske??

> [...]
> amerikanerne mest kører med usyncroniserede gearkasser, og har 12 volt
> anlæg. Det skulle ikke hindre dem i at komme rask frem.

Nae... Jeg har haengt ud herovre i tre aar og ser daglig paa vej til arbejde
store traekkere der kaemper en kamp uden lige op af selv ganske smaa
stigninger...

Men kan jeg udlede af de oevrige oplysninger .. at en gennemsnitlig
amerikansk "semi truck" har i omegnen af 1000 - 1400 nm torque... og at
europaeiske har 1400 - 1800 og bedre aeroe dynamik?

Mvh
Allan