Hvor varm bliver en saltvandskølet bådmoto~
Fra : Per

Dato : 20-09-08 15:43

Hej Ng!

I andledning af en diskussion i motorcykelgruppen, kunne jeg godt tænke mig
at vide hvor varm en saltvandskølet bådmotor bliver under drift.

Der er jo noget med, at hvis kølevandet overstiger 65 grader C - så
udskilles salten og motoren ruster/irrer indefra.

Men hvor varm bliver motorolien så i sådan en motor ? for det kan da ikke
være sundt, hvis en bådmotor ikke bliver varmere end 60-70 grader indeni -
det må slide helt vildt meget, hvis den ikke bliver varmere.

Bil og mc motorer bliver meget varme det er ikke unormalt de kommer over 100
grader C i olietemperatur.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-08 17:04

Det er fuldstændigt korrekt. Det er derfor alle bådmotorer bør have
ferskvandskøling, så de holder meget længere.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jakob_K

Dato : 20-09-08 12:55

On 20 Sep., 16:42, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> det må slide helt vildt meget, hvis den ikke bliver varmere.
>
> Bil og mc motorer bliver meget varme det er ikke unormalt de kommer over 100

De fleste indenbords bådmotorer er jo diesel, med væsentlig lavere
arbejdstemperetur end benzin.

Men for nu at blive i asfaltverdenen: En VW Transporter diesel (bil),
der ikke bliver voldkørt af en eller anden svend, har også en
arbejdstemperatur på ca 70 grader. Det kan den sagtens køre over en
halv million km med.
Jeg ville faktisk nærmere mene, at det måtte slide helt vildt meget,
hvis temperaturen var høj, da metaldelene så bliver mere belastet.

mvh
JAKOB

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-09-08 19:56

Hej Per,

En saltvandskølet motors temperatur ligger normalt på ca 45
grader.
Det er ikke salt der er problemet med rust det er ilten i vandet
der befordrer rustdannelse.
Udskilningerne er kalk og ved 60 grader udskilles 4% af kalken
men ved 80 grader udskilles 80% kalk.
Det er noget som man skal huske på ved vandvarmere hvor der er
tilstrømning af nyt kalkholdigt vand.
En saltvandskølet motor er konstrueret til at arbejde under de
betingelser som denne køleform betinger.
Ferskvandskølede motorer hvor der er en
ferskvands/glykolblanding der kører rundt internt og som igen
køles af saltvand gennem en varmeveksler giver en sådan
konstrueret motor bedre arbejdsbetingelser; men bliver motoren
for varm vil olien krakke og det er heller ikke nogen gode
betingelser for driften.
En saltvandskølet motorolie vil smøre tilstrækkeligt, ingen
problemer i det.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 20-09-08 20:17

Harding Larsen (slet XHNIA) wrote:
> Hej Per,
>
> En saltvandskølet motors temperatur ligger normalt på ca 45
> grader.

Det er godt nok ikke meget, jeg havde nu forventet en noget højere
arbejdstemperatur.!

> Det er ikke salt der er problemet med rust det er ilten i vandet
> der befordrer rustdannelse.
> Udskilningerne er kalk og ved 60 grader udskilles 4% af kalken
> men ved 80 grader udskilles 80% kalk.

Tak - det vidste jeg ikke

> En saltvandskølet motor er konstrueret til at arbejde under de
> betingelser som denne køleform betinger.

Lyder godt - men hvad så med det faktum, at mange bådmotorer er fuldstændig
magen til dem der sidder i biler. Og der er arbejdstemperaturen en anden. ?
Har man mon smidt andre komponenter i, selvom motorblokken er den samme ?

> [...]
> betingelser for driften.
> En saltvandskølet motorolie vil smøre tilstrækkeligt, ingen

Det må så være derfor at der skal special-olie til bådmotorer og at jeg kun
skal køre med 10W-30 olie på min påhængsmotor og ikke som normalt på
biler/mc 10w-40 eller 50.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-08 20:53

Men hvis I skruer ned for at undgå tilkalkning, så husk en gang om måneden
at skrue op for det varme vand, da 60gr ikke er tilstrækkeligt til at
forhindre bakterievækst i varmtvandsbeholderen. Det kan blive en ren
sundhedsbombe. Også derhjemme.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
snip

> Tak - det vidste jeg ikke

snip

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-09-08 21:34

Hej Bjarke,

Lige en kommentar til temperaturen i varmtvandsbeholdere.

Den bør aldrig overstige 60°C da kalken så vil sætte sig i
beholderen. (og dårlig afkøling af fjernvarmevandet).
Er det en gennemstrømningsvandvarmer vil problemet med høj
temperatur være endnu mere katastrofalt, da volumen i rørene er
langt mindre end i en beholder.

Temperaturen i beholderen bør ikke sættes ned til under 49°C
pga. fare for Legionella bakterievækst.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-08 22:25

Ja, nu kan jeg jo ikke finde vejledningen til min fyr herhjemme, men da det
var nyt læste jeg at det aht økonomien og kalk bør stå på max-øko, men at
man af sundhedsmæssige årsager en gang imellem skal stille det på på
max-non-øko. Det er tydeligt på knappen. Men jeg må indrømme jeg ikke kan
huske hvad de tilhørende temperaturer er .....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet YUF6F)" <harding@YUF6Flarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12219432750.924131975532084@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-09-08 16:32

Hej Bjarke,

Varmvandstemperaturen kan instilles mellem 40 og 60 grader på
moderne gasfyr men temperaturen vises ikke i displayet.
Det gør keddeltemperaturen medens vandet til vandvarmeren
opvarmer brugsvandet.
ECO knappen på gasfyret kan enten stå i komforttilstand eller
ECO drift.
Ved komfortdrift holdes det varme brugsvand hele tiden på den
ønskede temperatur: Det giver kort ventetid ved tapning.
Derfor kobles kedlen ind også når der ikke tappes vand.
Ved ECO drift med behovsmelding giver max. gas- og
vandbesparelse.
Ved kortvarig åbning og lukning af varmtvandshanen bliver vandet
varmet op indtil den temperatur der er indstillet på
varmtvandstermostaten er nået.
ECO drift uden behovsmelding holder vandtemperaturen på 26
grader C. Først når der tappes vand, bliver vandet varmet op til
den temperatur der er indstillet på termostaten.
Normalt er der en markering hvor beholdertemperaturen er ca. 60
grader. Denne temperatur bør ikke overskrides under normal
drift. Drejes knappen helt til højre vil beholdertemperaturen
komme op på ca 70 grader. Men vær opmærksom på skoldningsrisiko.
Denne temperatur er kun egnet for kortvarig drift ( f.eks. for
fjernelse af eft. bakterier når man har kørt ECO drift med lave
temperaturer.
Legionella problemer er belyst her:
http://www.danskfjernvarme.dk/Kalender/Modematerialer/~/media/M%
C3%B8de%20materialer/Regionalm%C3%
B8der/2007/Legionellaproblematik%20ved%20varmtvandsproduktion%
20Leon%20Buhl.ashx

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-09-08 21:48

Hej Per,

Motorens arbejdstemperatur ved saltvandskøling er ikke det
største problem det er dannelsen af rust i blokkens og
topstykkets vandkamre. Derfor sætter man tærezink i blokken i
enten plader eller forskruninger, hvad der nu er bedst egnet til
den enkelte motor.
Disse skal tilses og skiftes med mellemrum, som regel årligt.
Normalt når man mariniserer bilmotorer får de også et
varmevækslerkit således at motoren fortsat holder den højere
driftstemperatur med en egnet thermostat.
Mange mindre bådmotorer der saltvandskøles har ikke en
thermostat men temperaturen afhænger af om den går i tomgang
eller den udfører arbejde og dermed producerer mere varme; men
den forskydning er motoren beregnet til.

Krakningstemperaturen for olie ligger højt men cylindervæggens
temperatur skal hele tiden, med kølemidlet holdes så lav at der
ikke forekommer krakning. Her skal man være opmærksom på at en
stigning på relativt få grader befordrer en væsentlig højere
indre temperatur på cylindervæggen.

Det sidste emne vedr. viskositet som du blander ind i
spørgsmålet kan du læse mere om her:
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html