Dak wrote:
> > Jens C. Hansen skrev:
> Først og fremmest: skal du noget næste søndag?
bliver jo nødt til at
> lave en liste med alt det du har nævnt *ha ha*
Du mener, om jeg vil med ud at se på den?
Er det i nærheden af Odense?
>> Find ud af hvor meget olie den bruger.
>> Mål oliestanden, kør en lang tur, mål igen, og regn det ud.
> Umiddelbart så kører man vel kun rundt i ca. ½ time når man prøvekøre en
> bil.
Det afhænger da af, hvad man aftaler sig frem til.
Hvis sælger ikke vil lade dig køre en lang tur i den, så sig at motoren
skal være kold når du ankommer.
Hvis den giver en blå røgsky når den starter (stå bagved og lad en anden
starte), eller lugter meget af olie, så skal det ikke være den, med
mindre du har lyst til at skifte motoren indenfor et års tid.
> Det er vel ikke lang tid nok til at måle en forskel(og hvis det var
> så ville man jo nok opdage det med den lang olie spor man har lagt bag
> sig.
).
Njah, hvis det er gennem udstødningen at olien forsvinder, så er der
ikke noget oliespor.
Det skal altså også nærmest tapløbe ud af den, for at man kan se et
oliespor efter den.
Hvis man skal se efter oliesvineri, skal det være efter prøvekørslen.
>> Hvis det er samme 'påfyldningsystem' til olie som min (eller mangel på
>> samme), skal du ase og mase for at tage toppen af et sort plastikrør
>> med 3-4 slanger til, (det var måske en ide at fjerne det gule
>> 'mayonaise' ved samme lejlighed), og have (pairs)tragt med, for det er
>> ikke nemt at hælde i det forholdsvis lille hul. Husk at fjerne
>> oliepinden, så der kan komme luft ud.
>> Du kan fjerne den ene gummiring fra den sorte top, så den er nemmere
>> at tage af næste gang.
>
> Okay, men det tror jeg ikke jeg vil gøre ved prøvekørslen.
Det var heller ikke tiltænkt prøvekørslen, men hvis du ender med at købe
en 309'er, ikke nødvendigvis dén du har kig på.
> men er der et
> andet hul man kan "kigge" ned i til motoren for at se om toppakningen er
> sprunget? altså om der er vand i olien.
Desværre nej.
Du kan evt. tage kølerdækslet af og se om der er olie i vandet.
> Nu kan jeg godt leve med at trådene ikke virker. Kører varebil til
> hverdag så er øvet i ikke at kigge bagud.
Godt så.
>> Virker kontakten til forrudesprinkleren? Kontakten var noget slidt i
>> min, og virker næsten ikke mere.
>> Viskeren kan kun køre konstant, ikke med et par sekunders mellemrum.
>> Man kan også give den et vip, så kører den kun en enkelt tur over ruden.
>> Lidt irriterende, når det kun småregner.
>
> okay, men det giver mig bare en grund til at skifte ratnav og rat til et
> mere sportslig udseende.
ja hvis man skal havde skiftet kontakt
> alligevel.
Apropos rat, der er ikke ret meget udveksling på; man kan dreje om et
alm. gadehjørne uden at skifte hånd.
>> Pærerne bag luftvælger/blæser/varme springer nemt, jeg har én tilbage
>> af de tre.
> Okay men de kan vel skiftes som alle andre pærer...
Der skal skilles temmelig meget ad, desværre.
>> Hvor slidt er mekanikken til sideruden i førersiden?
> pas. har ikke set den endnu.
Det var også bare til checklisten..
>> Udrykkerlejet til koblingen kan ind i mellem sætte sig lidt, så
>> koblingen pludselig kobler til meget brat, selv om man slipper blødt.
>> Især når den er kold.
> Kan det ikke også skyldes olietypen/mærket?
Godt spørgsmål, jeg troede ikke olien kunne gøre det.
>> De bagerste fjedre er lidt underdimensionerede fra fabrikken af, så
>> hvis der sidder 3 mand på bagsædet, hænger bagenden meget langt nede.
> Så må jeg jo undvære at køre med mine rugby venner.
Heh, ja ellers så skraber den på hvis der kommer et fartbump :)
Man kunne også bare skifte til lidt hårdere fjedre..
>> Den starter (næsten) altid første gang, meget driftsikker.
>
> Satans osse. det var ikke det jeg gik efter da jeg ledte efter en bil!
> *ggg*
Det er måske 1 ud af 50 gange, at den ikke starter ved første forsøg, og
det er kun når det er meget fugtigt i vejret.
Normalt er det kun lige at give den halvandet sekund med starteren, så
er den igang.