"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per skrev:
>> Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
>>
http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html
>>
>> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>>
> Heller ikke jeg!
> For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid, men
> smøreevnen er først optimal ved omkring 80°, så 80° motortemperatur er
> et kompromis man helst ikke skal gå hverken over eller under.
> Et andet argument er at hvis ikke olien bliver særlig varm, får man
> aldrig dampet det vandindhold, som stedse opstår gennem kondensering
> ved nedkøling, ud af olien hvorved at sumpens indhold, i værste fald
> ender som en gang mayonaisse-lignende substans
> Derfor tror jeg ikke på at en specifik motor (á, som hér: ét-cylindret
> firetakter med automatisk transmission) skulle have mindre
> olietemperatur end andre :-|
>
> Men det er let at kontrollere selv, med et værktøj til små penge: En
> dag hvor du er kommet hjem på scooteren, så hæng ude-føleren fra et
> billigt ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i
> bunden af motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!
>
Hej Armand.
Hvor har du de to temperaturer fra?
Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?
På forhånd tak!
--
Michael D