afmontering af ventiler??
Fra : Buck

Dato : 23-07-01 12:53

findes der ikke et smart stykke værktøj til at montere/afmontere ventiler
med?

Indtil videre går det da nogenlunde med en skruetvinge og en danfoss
oplukker (stempel), men det virker ikke særlig professionelt.

--
/Buck
CB550F1

Fra : Armand

Dato : 23-07-01 16:56

Buck <buck@ehj.dk> skrev i en
> findes der ikke et smart stykke værktøj til at montere/afmontere
ventiler
> med?

Siden du specifikt skriver AF-montere:

En kort forlænger med ca.(!) en 10 mm topnøgle fra et 3/8" eller 1/2"
topnøglesæt placeres ned mod "toppladen" på ventilfjederen og omkring
ventilstammen (topnøglen skal være stor nok til at der er plads nok
omkring ventilstammen!) og toppen af forlængeren gives et bestemt gok
med en mellemstor hammer!
Slaget skal være kraftigt nok til at fjederen slåes under det niveau
hvor låsene sidder og senest efter et par slag er låsene hoppet af, og
ligger derefter under topnøglen (kan tydelig fornemmes ved at fjederen
strækkes længere efter slaget!)!
Hvis man fylder en anelse fedt ind i topnøglen er der en god chance for
at låsene bliver siddende deri istedet for at man skal liste nøglen af
for ikke at tabe de små låde ned et skjult sted på topstykket!

Når det så sidenhen kommer til genmontering af ventilerne, får du brug
for noget skruetvinge-lignende værktøj, eller en tung kammerat og et rør
(á ventildiameter) med en god slids i (til at "pille" låsene på plads)!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 23-07-01 18:13

> [...]
> for noget skruetvinge-lignende værktøj, eller en tung kammerat og et rør
> (á ventildiameter) med en god slids i (til at "pille" låsene på plads)!

Husk lige at sætte nye låse på efter hammer metoden!

Mvh HB

Fra : Armand

Dato : 23-07-01 23:47

Harald Blaatand <bigtwin@larsen.mail.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Husk lige at sætte nye låse på efter hammer metoden!

Sure?

Har aldrig hørt derom, endsige set skadede låse!

--
Armand.
(der har trick'et fra en mekaniker - der ihvertfald ikke ofrede nye låse

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-07-01 00:31

> [...]
> for hver adskillese!)
>

> Det er alm kendt blandt mekanikere at man altid skifter låseringe og låse.
Det kan du da godt gøre med din egen,men jeg tror jeg ville ægre mig over et
smadret topstykke i forhold til en håndfuld ventillåse

HB
P.S
Don't do what i do,,,,,,do as i say

Fra : Armand

Dato : 24-07-01 12:22

> ........jeg tror jeg ville ægre mig over et smadret topstykke i
> forhold til en håndfuld ventillåse

Uha, sæt jeg skulle have fremført decierede misledende råd, som kan
koste folk tusindvis af kroner at følge =
Derfor kom tiden hvor jeg måtte igennem mine referencer:

Ikke i én blandt min stak af såvel originale manuals, som
Haynes-håndbøger, og en enkelt tysk håndbog fra Bucheli verlag, står der
noget nævnt om konsekvent fornyelse af ventil-låse, endsige
krydspindslåseringe!
Haynes er de eneste der nævner noget omkring ventil-låseringene, deri at
de pointerer at man skal holde sagerne samlet i sæt, samt inspicere de
enkelte dele for skader og om de "sidder" sammen

For helt at følge op på sagen har jeg yderligere ulejliget en kontakt
fra min RR-tid: Jørgen Flintholm, der er mekaniker-faglærer på
Fredericia -Middelfart tekniske skole (og forøvrigt mc-freak om en
hals!), med problematikken:
Han udtaler: At eftersom låseringe er en standardvare der ligger for
hånden i sortimentsbokse og ikke mindst p.g.a. låseringes
skrøbelighed i alm., bør man altid montere en ny låsering til
erstatning for en afmonteret. Ventilstamme-låsekegler genbruges derimod,
hvilket begrundes deri at såvel ventilstamme, som låse er i en hærdet
stålkvalitet og derfor ikke specielt udsat for skader!
Trick'et med topnøglen og hammerslag, fik yderligere grønt lys fra
den gode Flintholm!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-07-01 17:40

> [...]
> stålkvalitet og derfor ikke specielt udsat for skader!
> Trick'et med topnøglen og hammerslag, fik yderligere grønt lys fra

Jeg tvivler ikke på at det er et fedt trick og at der sikkert ikke sker
nogen skader på låse/"ventilstammetop" hvis der skal 4 forsøg til hvor
låsene ved de tre første forsøg,hamrede op på næsten plads,bare en anelse
uden for sporet.
Bare check for slid/skader før genbrug,jeg lærte at hvis jeg var i
tvivl,skulle det skiftes,bremse fjedre,låse og "glidestifter".
Låseringe,o-ringe,pakdåser,ingen tænkte over det ,det skulle bare fungere!
I min originale håndbog til Harley'en,står der det samme ved alle de nævnte
typer,men alle mekanikere arbejder forskelligt og hvis du bare en gang har
stået på landevejen,bare fordi du skulle genbruge den låsering du lige havde
brækket af med en sløv skruetrækker,ja så gør du ikke det igen!
Jeg har prøvet,en ny kostede ? Jeg fik en lille håndfuld for 10 kr

Mvh HB

Fra : Armand

Dato : 25-07-01 00:00

> [...]
> nogen skader på låse/"ventilstammetop" hvis der skal 4 forsøg til hvor
> låsene ved de tre første forsøg,hamrede op på næsten plads,bare en

Var der lidt sarkasme her??
Hvad du beskriver svarer til hvad låsene belastes med i større grad hvis
ventilerne "svømmer" som på min tidligere Kadett B - Værre er det vel
ikke!

Absolut enig!!!

--
Armand.

Fra : Albert

Dato : 23-07-01 21:40

Yep det gør der

www.louis.de // www.mandp.com

eller : Enhver bil-tilbehørs-butik med respekt for sig selv

Pris : 100-300 kr

mvh Albert

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-07-01 22:30

> [...]
>
> Indtil videre går det da nogenlunde med en skruetvinge og en danfoss
> oplukker (stempel), men det virker ikke særlig professionelt.

Jeg har altid med succes benyttet netop en skruetvinge og et ca. 2 cm langt
stykke ½ tomme vandrør. Røret har jeg savet ca. 90 grader ud af, så man kan
liste en spidstang eller pincet ind og placere låsene når man samler igen.
Nemt og billigt, og det virkede fint på min XS 500.
Men jo, der findes skam også et specielt værktøj til den slags.

Asger
ZX-10

Fra : Buck

Dato : 24-07-01 08:32

Hmm...
det lyder som om jeg er ganske godt tjent med min Danfoss oplukker. (Stempel
fra køleskabs kompressor)
(Består af et rør med hul i hver side, så der endda er plads til mine
fumlefingre istedet for at bøvle med en spidstang).

Det svarer vist nogenlunde til hvad i andre bruger, så det tager jeg mig til
takke med.

Jeg tror iøvrigt ikke det er noget problem at genbruge låsene, for jeg har
svært ved at se hvordan de skulle kunne tage skade af at blive afmonteret.
--
/Buck
CB550F1

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-07-01 17:43

"Buck" <buck@ehj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> /Buck
> CB550F1
>
> Bare se ordentligt efter ,især hvis de har kørt 70.000 km med 10.000
omdrejninger i forvejen,det ville da være surt hvis,,,,,,,,
så dyre er de vel da ikke eller?

HB