min Bimmer sejler
Fra : Søren Grønbech

Dato : 15-09-08 19:18

Hej

Jeg har for nylig købt en 53'er BMW R67/2, boxer 600 ccm.

Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
som om den 'sejler'. Den ryster ikke, men det er som om
at den 'kører lidt sine egne veje'. Jeg har prøvet at undersøge
her og der og google, og det lader til at det kan være slidte dæk,
men måske også hjul der ikke er helt runde mv.

Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med dette ?

venligst,
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 20:09

On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:

> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
> som om den 'sejler'.

Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 22:29

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:10jykal76h8so.1xma44aoy8ku1$.dlg@40tude.net...

LOL - "rystepudser"

/Peter V

Fra : Søren Grønbech

Dato : 15-09-08 23:07

hehe... !

nu har jeg jo ikke købt en gammel mc fordi jeg ville have en ny ..

så helst gerne seriøse svar her i klummen...

tak,
Søren

Fra : Armand

Dato : 16-09-08 01:21

Søren Grønbech skrev:

> så helst gerne seriøse svar her i klummen...

Hvis ikke at Orla's ovenstående kan kaldes for seriøst, så bliver det
svært at svare dig!

Min ungdoms supercykler fra sidst i 70'erne er i sandhed en skuffelse at
komme op på efter at man gennem tiden umærkeligt har vænnet sig til det
evigt forbedrede niveau hvad angår køreegenskaber, så en 53'er bør man
ikke have for store krav til :-|

> nu har jeg jo ikke købt en gammel mc fordi jeg ville have en ny ..

Så meget desto mere burde du da forstå Orla's argument :-|

Mit eneste bud på sagen vil være et givent skævt stel, så prøv at
kontrollere dækkene for asymetrisk slitage, endsige at line hjulene op
med et par skinner/planker!

Åh jo - Så er der også det der med at BMW engang ret sent erkendte at
køreegenskaberne var som så og derfor forlængede bagsvingeren. Men dét
kan jo ikke være et argument på en 53'er.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 06:10

On Tue, 16 Sep 2008 02:20:54 +0200, Armand wrote:

> Mit eneste bud på sagen vil være et givent skævt stel, så prøv at
> kontrollere dækkene for asymetrisk slitage, endsige at line hjulene op
> med et par skinner/planker!

Kunne det også være, og så er Søren virkelig på den, for der er ingen
justering på den den lodrette teleskop-baghjulsaffjedring, og kun en skæv
stikaksel kan reddes i den situation. Der kan skiftes bøsninger i gliderne
på teleskoperne, og teleskopforgaflen, men nederste forgaffelrør er helt
sikkert slidte. :-/

> kan jo ikke være et argument på en 53'er.

En 53'er har aldrig været tiltænkt at køre ret meget over 80 Km./t. Husk i
øvrigt at få renset krumtappens centrifugaloliefilter*, ellers har Du
pludselig ikke nogle lejer mere, og siden Kibsgaard forlod scenen, så er
der ikke mange, der magter at reparere en sammenpresset BMW krumtap. :-|

Og så har jeg fra nært hold, at også, den ellers pålidelige Bosch
magnettænding har nået alderen hvor opmagnetisering er nødvendig. Det
kommer snigende som udsættere når at motoren skal trække.

* typisk forsømt område, og går den centrifugerede snavs/slagger løs, (evt.
på grund af dejlig ny selvrensende olie), så er det slut med lejerne.

Skal jeg være mere seriøs ? Eller er Du allerede mærkefanatiker....

Orla Pedersen, som har kørt nok gammelt lort

Fra : H. P. Holm

Dato : 16-09-08 05:53

Orla Pedersen skrev:

> Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
> skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
> køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".

Ingen grund til at panikke så hurtigt. Tag det helt fra bunden:

1: Dæktryk. Korrekt luft i dækkene gør en stor forskel.
2. Afbalancering af forhjulet er vigtigt over 70 km/t.
3: Gamle dæk kører uforudsigeligt ... køb nogen nyere.

Derefter kommer hjullejer, kronrørslejer, stel osv.

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 15-09-08 23:18

Der er et rigtig godt forum på:

http://www.boxerworks.com/phorum/list.php?f=2

eller en ældre BMW forhanndler fra dengang, der ved ALT om gamle
BMW'er

http://w6rec.com/duane/bmw/

MVH

Kim

BMW R100RS 1977
MZ Saxon m velorex 1993
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 250 1986
MZ ES 150/1 1974
MZ TS 150 19Øhh ??

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 16-09-08 05:39

<kim.svensson@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.boxerworks.com/phorum/list.php?f=2
>
> eller en ældre BMW forhanndler fra dengang, der ved ALT om gamle

Hej Kim
Takker fra sidelinjen for et par gode links

Og jeg er enig Søren.
Der er da grænser for hvad man skal forvente af køreegenskaberne på en mc
fra en tid, hvor halvdelen af vejene var grusbelagte eller af en standard vi
slet ikke kan sammenligne med.
Desuden er der jo sket et kvantespring på dækfronten i.fh.t. de firkantede
diagonaldæk som de gamle cykler kørte med. Mange gange mest beregnede til
når sidevognen var hængt på.

Næ du skal sgu nyde at slingre ned af vestergade på bimsen (eller
nimbussen), og så købe et nyere jern til de dage, hvor du vil snuppe lidt
flere kilometer i rap.

Vi ses
Henrik

Fra : Søren Grønbech

Dato : 16-09-08 09:30

Hehe Henrik

Jeg nyder den faktisk i fulde drag, og specielt efter at den
har fået fixet en del dele, så 'står den sgu flot'

Jeg har ikke tænkt mig at race på den, men kan jo godt lide at grave lidt
i sagerne, det er jo den måde man bliver klogere. Læser man rundt
på nettet, ser man også at en del nyere cykler (ikke kun BMW) også
sejler når dækkene kun er slidt 1/3 ned af det tilladte. Så al den pral
med nyt gear holder vist ikke helt. Og nej, jeg forventer heller ikke at
en '53 skal køre som en 2008'er. Har selv kørt Nimbus i flere år.

Men efter at have læst på sagerne og også her, så tror jeg at jeg vil ofre
2 nye rustfrie hjul, med nye dæk und allez.

Ja, det har jeg fået læst og foreskrevet af Schouws (
http://www.schouws.dk/ ).
Der er flere løsninger til dette, men det kræver lige at motoren skal
skilles ad.
Og kronrørslejer, fjedre osv.... det hele må bliver til vinter... det er jo
lige om hjørnet.

http://sodan.dk/bmw/my_r67_2_02.html

tak,
Søren

PS: man du noget at surfe på, så tjek også:

min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus

og verdens vildeste mc tur:
http://kccd.no/

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 10:35

On Tue, 16 Sep 2008 10:29:47 +0200, Søren Grønbech wrote:

> [...]
> på nettet, ser man også at en del nyere cykler (ikke kun BMW) også
> sejler når dækkene kun er slidt 1/3 ned af det tilladte. Så al den pral

Mjaeh, nu har jeg været med fra BSA, (og i øvrigt også kørt lidt 53 bimse),
over RD, XS850, og nu ny "rystepudser". Helt frem til og med XS'en skete
der ikke alverden med køreegenskaberne, kun blev pålideligheden væsentlig
forbedret. Først med VTR'en oplevede jeg det helt store spring i
køreegenskabernes kvalitet, så dér hvor det virkeligt har rykket er et sted
mellem XS, (1977), og VTR, (1997), så jo, nyt gear holder, prøv det!
Faktisk har det helt og aldeles holdt mig fra at restaurere min Sunbeam S8,
det giver ligesom ikke rigtig mening længere, eller ihvertfald kun som/til
udstilling.

> Men efter at have læst på sagerne og også her, så tror jeg at jeg vil ofre
> 2 nye rustfrie hjul, med nye dæk und allez.

Nye, (moderne), dæk skader ihvertfald ikke

> Og kronrørslejer, fjedre osv.... det hele må bliver til vinter... det er jo
> lige om hjørnet.

Neej, der er længe til

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 05:42

> min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus

Helt vildt flot er min mening.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 06:20

On Wed, 17 Sep 2008 06:42:28 +0200, Poul Dam wrote:

> Helt vildt flot er min mening.

Jup, omend at det gjorde ondt at se de enorme mængder flydende pakning,
hvoraf halvdelen nu flyder rundt inde i motoren. :-/ Pakflader skal kun
lige være fedtede af paksilicone, ikke mere.

Hvorom alt er, når "rystepudseren" har fået samme kærlige behandling, så
har Søren gjort hvad der kan gøres. Men forvent ikke mirakler. Disse gamle
bimser kører i bedste fald "alternativt", og bøvlet i forhold til
eksempelvis samme tids BSA, eller Ariel.

Men Søren, vær glad for at Du ikke endte op med en nyere "Erles fork"
model, de kører rigtig træls.

Fra : Søren Grønbech

Dato : 17-09-08 10:01

Vi kan jo starte en ny tråd...

Hvilken 'ny' motorcykel skal jeg købe?! haha!
100 mennesker, 100 meninger

Søren

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:198pt1idanffa.o9td5t2sr87t$.dlg@40tude.net...

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 17-09-08 10:25

meddelelse news:198pt1idanffa.o9td5t2sr87t$.dlg@40tude.net...

> [...]
> eksempelvis samme tids BSA, eller Ariel.
>
> Men Søren, vær glad for at Du ikke endte op med en nyere "Erles fork"

Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
--
Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 11:45

On Wed, 17 Sep 2008 11:25:19 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
> Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.

Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
scary

Den ældre teleskopaffjedrede er noget bedre solo, men stadig "anderledes",
og egentlig var det dét jeg ville fortælle Søren, men så blev jeg useriøs

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 17-09-08 12:02

meddelelse news:ix583d6t2wo4$.1j58yeyyqonho$.dlg@40tude.net...

> Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
> scary
Ja, meget skræmmende, især i bløde kurver med ujævn belægning, der kunne
selv komme med tillægs-styreudslag.
Det føltes dog værre, end det var, der skete jo normalt ingenting.

> Den ældre teleskopaffjedrede er noget bedre solo, men stadig
> "anderledes",
> og egentlig var det dét jeg ville fortælle Søren, men så blev jeg
> useriøs

Det skal der også være (lidt) plads til.
I øvrigt var den jo heller ikke for god med teleskopgaflen på de første
K (100) modeller fra BMW, og der er vi da oppe omkring 1984-5 stykker
--
Michael D

Fra : EK

Dato : 17-09-08 21:54

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:ix583d6t2wo4$.1j58yeyyqonho$.dlg@40tude.net...

> Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
> scary

Klip

Pjat med dig Orla - troede ikke du var så nem at kyse

Jeg havde selv i mine unge (yngre) dage en R 50/3 - når man havde vænnet sig
til den, var den såmænd ikke så "farlig", dog skal det siges, at "pendulet"
var særdeles følsomt over for slidte eller fejljusterede lejer - både i
selve "knækket" og i kronrøret.
Styreudslagene kunne dog til dels reguleres ved hjælp af styredæmperen, selv
om den jo egentlig var beregnet til tilspænding, når det var en
sidevognsekvipage.

Er dog glad for, at jeg ikke skal bøvle rundt med sådan noget i dag - der er
sket en enorm udvikling - heldigvis.
Med min nuværende alder ville jeg ikke gerne tilbage til maskiner fra den
tid, men som ung er man jo ikke sådan at skræmme - og vi kendt jo heller
ikke noget, der var bedre.

Alle maskiner, var jo, sammenlignet med dagens maskiner, noget leddeløst
"skrammel" kombineret med mere eller mindre elendige bremser.

Mvh
Erik

Fra : Søren Grønbech

Dato : 17-09-08 22:34

vidste ikke at der var bremser på min bimse...

nej, haha! bremser fra dengang, er sgu laaangt fra særligt gode.

Søren

Fra : EK

Dato : 17-09-08 23:28

"Søren Grønbech" <a@a.com> skrev i meddelelsen
> vidste ikke at der var bremser på min bimse...
>
> nej, haha! bremser fra dengang, er sgu laaangt fra særligt gode.
>
> Søren
>

> "EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message

Klip
> [...]
Har en xx/2 da bremser - det troede jeg ikke - xx/3 havde da i det mindste
duplexbremse på forhjulet.
Det hjalp - ikke meget, men dog.
mvh
Erik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-09-08 05:55

> PS: man du noget at surfe på, så tjek også:
>
> min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus

imponerende!

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Specks6812

Dato : 16-09-08 11:20

Søren Grønbech <a@a.com> said in news:48cea767$0$15888
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> men måske også hjul der ikke er helt runde mv.
>
> Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med dette ?

Jeg har haft en R69S samtidig med en mere moderne Laverda 500, en Yamaha RD
350 og en Ducati 900SS.

Ældre BMW maskiner har bare en eftergivende stel sammenlignet med mere
moderne cykler.

R69S var at betragte som datidens super sportsmodel fra BMW.
Det ændrer dog ikke på kendsgerningen at den sejlede en del.

Men selvfølgelig bør du da følge op på de udemærkede råd der er givet i
tråden og se om det eliminerer de symptomer du oplever.