manglende vand i batteri
Fra : Dak

Dato : 12-09-08 20:11

En af mine veninder har fået sig en ny brugt GS500E fra 90'erne. Idag
kunne den så ikke starte og inden da havde den opført sig mærkeligt med
at hakke i det.

Det viser sig så at batteriet er løbet næsten helt tør for vand. :-/ der
er kun få mm i bunden. Så spørgsmålet går ud på hvor lang tid der mon er
gået siden at den tidligere ejer(grunden til jeg siger tidligere ejer er
fordi hun kun har haft den få måneder) har fyldt vand på batteriet?

PS: og da jeg ikke havde mit voltmeter med så gættede jeg bare på at
starter problemet skyldes batteriet. Men der var fin strøm på eldele.
dog tjekkede jeg ikke lysets styrke.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 12-09-08 20:15

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> PS: og da jeg ikke havde mit voltmeter med så gættede jeg bare på at
> starter problemet skyldes batteriet. Men der var fin strøm på eldele. dog

Hvis batteriet er næsten tom for vand, så bør i tjekke ensretteren, da det
kunne tyde på at motorcyklen lader for meget på batteriet.
Ellers burde der ikke mangle så meget vand.
Hilsen Matthias

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-09-08 22:55

On Fri, 12 Sep 2008 21:14:57 +0200, " Matthias H Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

Hej Matthias.

>Hvis batteriet er næsten tom for vand, så bør i tjekke ensretteren, da det
>kunne tyde på at motorcyklen lader for meget på batteriet.
>Ellers burde der ikke mangle så meget vand.

Du har helt ret.
Ældre Suzuki's regulatorer er ikke for gode, og mange gange står de af
på en både der afstedkommer for høj ladespænding med afkogning af
batteriet til følge.
Det bør man naturligvis kontrollere når en akku er "løbet" tør for
vand.
Noget andet er så at det at kigge efter vand på en akku hører med til
almindelig vedligeholdelse af en MC, og der er ingen undskyldning for
at stå på en landevej med en tørlagt akku.
Den må man selv tage på sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dak

Dato : 13-09-08 07:37

> Du har helt ret.

og hvor meget skal ladespændingen være ved batteriet på en GS500E? så det
kan jeg tjekke når hun har købt et nyt.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 07:49

On Sat, 13 Sep 2008 08:36:53 +0200, Dak wrote:

> og hvor meget skal ladespændingen være ved batteriet på en GS500E?

Som alle andre, 14,2 - 15 volt ved over tomgang.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08