On Wed, 10 Sep 2008 18:13:43 +0200, "Coraggio"
<1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> wrote:
>Hej NG
>
>Jeg har altid gerne villet en tur sydpå på motorcyklen, men turen igennem
>tyskland har hurtigt slået tanken ud af mit hoved igen....
Det er bestemt heller ikke specielt spændende hvis man tager Autobahn,
men-men, i Tyskland er der også en masse spændende veje man kan
"hygge" sig på og det behøver faktisk ikke at være helt nede sydpå,
mange danskere har f.eks opdaget området omkring Goslar, eller også er
f.eks Eiffelbjergene (hvor den berømte/berygtede Nordschleife ligger)
et ret fedt område, også uden for selve Ringen, har lige selv været
(stort set bare) igennem på vej længere sydpå, men helt sikkert et
område man kan bruge noget tid på at udforske, tyskere er ofte vant
til MC'ister i disse områder og i nogen grad forberedt på at der
bliver kørt lidt friskt (ikke nogen opfordring!), det gør de også selv
og er meget imødekommende på de mange små hyggelige
overnatningssteder (hvor man bare _skal_ ha' en kæmpeschnitzel med
Pommes
).
Når det er sagt, så er der altså noget helt specielt ved at køre på de
"rigtige" bjergveje sydpå, som bare ikke ligner nogen form for kørsel
man kan finde i DK, svingene ligger _ekstremt_ tæt, tit med kun 50m
mellem hvert udfordrende vejsving eller mindre og med fede
niveauforskelle og man kan stykke flere hundrede km sammen på den
måde, så man til sidst er nærmest helt rundtosset og bare sukker efter
et stykke lige DK-landevej
. Men-men man skal også være _meget_
opmærksom på risikoen, error is _NOT_ an option for det meste, og det
gælder i særlig høj grad her om at køre med en passende
sikkerhedsmargin (definer selv passende
), ryger du af er det lige
lukt i....
>men så hørte jeg
>om auto-toget - fra berlin til münchen - og nu leger jeg med tanken om at
>tage toget til syd tyskland til næste sommer - kører rundt i alpene en uges
>tid - og så finde et tog der går nord på igen....
Vi valgte så at køre hele vejen sydpå, men derimod relativ spontant
besluttede vi at vi ikke gad turen hjem igennem F/DE denne gang og
hoppede på toget i Narbonne, jeg må sige at det var en yderst positiv
oplevelse, Helmut nede i Narbonne var utrolig hjælpsom, selvom vi kom
i sidste øjeblik, og selve turen med toget spillede bare, fint tog og
dødnemt at bare rulle på og derefter rulle af i Hamburg-Altona for
vores vedkommende, det tog ikke mange minutter og der var god plads på
toget så vi fik en kupe for os selv, selvom vi tog billigste option
(en plads i en 5-personers kupe). Priserne svinger en hel del
afhængigt af om man bestiller i god tid, hvilke faciliteter man ønsker
(er man luksusdyr er det pænt dyrt), og/eller om man udnytter nogle af
de forskellige tilbud de udbyder. Vores var som sagt relativt spontant
og vi gav omkring 250 EUR (for en ca. 15-1600 km tur) for 1 person+1
cykel, ser man på hvad det ellers ville ha' kostet at rulle den
strækning på hjul (inkl. alt), absolut ikke hvad jeg vil kalde dyrt og
tror bestemt ikke det er sidste gang at jeg gør det (skal til
Norditalien næste forår og overvejer det allerede).
Nogle vil naturligvis hævde at der er lidt morfar/kylling over at
sætte cyklen på et tog, istedet for at køre selv og Tyskland kan tit
overståes ret hurtigt hvis det er det man vil, 180-220 i
marchhastighed er tit muligt allerede på en mellemklassesportscykel,
men _kan_ bestemt også være det rene stau-helvede.
> Og hvordan finder man de gode snoede veje dernede (østrig,
>schweitz, nord italien)
Det er _ikke_ svært - point and shoot...
.
--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/