/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
10W40 olie
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~


Dato : 04-09-08 12:57

Hej,

Såvel min Honda manual som Haynes foreskriver at jeg skal hælde 10W40
på med API classe SE, SF eller SG. Ville gerne ofre en fuldsyntetisk
men kan ikke rigtig finde en olie som matcher.

Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
API SG så burde den ikke være ok?

Alternativt, hvad bruger i andre?

Pft
Jesper

/CBR 600 F3 '98

 
 
MKS - 74 (04-09-2008)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 04-09-08 20:12

On Thu, 4 Sep 2008 11:57:16 -0700 (PDT), Jesper.Scheel.Bech@gmail.com
wrote:


>Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
>www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
>API SG så burde den ikke være ok?

Lige nøjagtigt den bruger jeg stort set altid til mine
CBR600F'ere..Pas de probleme, lige tøffet en lille tur på 5-6.000 km
(PC31), ikke brugt en dråbe olie tilsyneladende, spandt som en
(vild-)kat

--
-Michael

Michael Dahlberg (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 04-09-08 22:57


><Jesper.Scheel.Bech@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:bc5ca670-36a9-4425-ba6c->b88cb908ab2b@b30g2000prf.googlegroups.com...
>Hej,

>Såvel min Honda manual som Haynes foreskriver at jeg skal hælde 10W40
>på med API classe SE, SF eller SG. Ville gerne ofre en fuldsyntetisk
>men kan ikke rigtig finde en olie som matcher.

>Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
>www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
>API SG så burde den ikke være ok?
Se det er netop Mc-oliens argument for sin eksistens.
En SL olie er sansynligvis tilsat et friktionsreducerende middel, som en
vådplade kobling (måske) ikke bryder sig om!

>Alternativt, hvad bruger i andre?
Det har været gennemtærsket i tidligere tråde, men læs eventuelt her:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Eller : (Start sde 17)
http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf
De 1. 17 sider har et ny-religiøst indhold, men tag ikke fejl af resten.


--
Michael D

Pft
Jesper

/CBR 600 F3 '98



Anders Majland (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-09-08 05:46

>>Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
>>www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
>>API SG så burde den ikke være ok?

> Se det er netop Mc-oliens argument for sin eksistens.
> En SL olie er sansynligvis tilsat et friktionsreducerende middel, som en
> vådplade kobling (måske) ikke bryder sig om!

Stop en halv - Den Louis olie er en motorcykel olie der opfylder JASO MA osv
For at opfylde de krav er der ikke friktionsnedsættende midler i.

(Og btw den jeg har kørt med de sidste 90000km med skift hver 6000km =
temmeligt mange liter olie)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk


Ukendt (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-08 06:12

On Fri, 5 Sep 2008 06:45:35 +0200, Anders Majland wrote:

>>>Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
>>>www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
>>>API SG så burde den ikke være ok?
>
>> Se det er netop Mc-oliens argument for sin eksistens.
>> En SL olie er sansynligvis tilsat et friktionsreducerende middel, som en
>> vådplade kobling (måske) ikke bryder sig om!
>
> Stop en halv - Den Louis olie er en motorcykel olie der opfylder JASO MA osv
> For at opfylde de krav er der ikke friktionsnedsættende midler i.

Eller en bilolie, der lige har fået tilføjet et mærkat? :-/ Ingen ved det.

> (Og btw den jeg har kørt med de sidste 90000km med skift hver 6000km =
> temmeligt mange liter olie)

Og jeg har kørt lige så mange Km. med rigtig bilolie i mine motorcykler,
også uden problemer. (Dog kun de seneste 6 år med API-SL, før var det
API-SJ).

--
mvh
Orla Pedersen, som tror at Louis sælger en fin olie.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08

Steen Gruby (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-09-08 22:33

On Fri, 5 Sep 2008 07:12:26 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.
>
>Eller en bilolie, der lige har fået tilføjet et mærkat? :-/ Ingen ved det.
>
Det er lige netop det springende punkt.
Jeg eksperimenterede for en del år siden med olie til min XN85 der har
vådkobling.
Det startede egentlig som en irritaton over at den gav et mægtigt
"KLONK" når den blev sat i første, og at frigear var svær at fiske.
Enden på historien blev at den fik Q8's F1 10W50 olie, en decideret
bilolie, så var den sag klar også uden at koblingen gled ved
gasgivning.
Til Ducatien er foreskrevet Castrol GTX-2 der også er en decideret
bilolie.
Den har tørkobling, så ingen problemer der.
Nu er Castrol GTX olie ikke lige det man falder over alle steder, så
også her var det tid til at eksperimentere lidt.
Det endelige valg blev Mobil 1 5W40, som den for i øvrigt deler med
mit rullende læskur
Til mine NSU veteranmaskiner er er det lidt mere trigigt at finde
olie.
Egentligt skulle det være single grade olie SAE30, men nu har olien jo
udviklet sig til det bedre, så jeg tænkte stille: "Hvorfor ikke give
dem noget mere moderne".
Biltema har noget MC fluridum SAE10W50, så det har jeg prøvet på dem,
og det ser ud til at være OK (Stadig tørkobling og tørsump).
Nu kører de ikke så meget, så det er svært at komme med et
"videnskabligt bevis".
Jeg har lige været en tur inde i NSU MAX'ens ædlere dele, og det der
OK ud.
>
>Og jeg har kørt lige så mange Km. med rigtig bilolie i mine motorcykler,
>også uden problemer. (Dog kun de seneste 6 år med API-SL, før var det
>API-SJ).

Jeg har det ondt med "oliereligion", så jeg har taget den samme
holdning til problemstillingen som Orla.
Når en motor til mit læskur kan klare over 650.000 Km uden at motoren
giver op, så kan min MC også klare samme suppe.
Mit gamle læskur overtog jeg ved 105.000 Km, og solgte den ved 444.444
Km - Næste gang jeg mødte den stod der 650.000 på tælleren, stadig med
samme motor - Jeg var lidt imponeret.
Moderne olier er gode, blot de skiftes regelmæssigt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jesper.Scheel.Bech@g~ (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~


Dato : 05-09-08 15:05

On 5 Sep., 07:12, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Fri, 5 Sep 2008 06:45:35 +0200, Anders Majland wrote:
> >>>Louis har en 10W50 fuldsynt. som opfylder API SL-CF (http://
> >>>www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543). API SL er vel bedre en
> >>>API SG så burde den ikke være ok?
>
> >> Se det er netop Mc-oliens argument for sin eksistens.
> >> En SL olie er sansynligvis tilsat et friktionsreducerende middel, som en
> >> vådplade kobling (måske) ikke bryder sig om!
>
> > Stop en halv - Den Louis olie er en motorcykel olie der opfylder JASO MA osv
> > For at opfylde de krav er der ikke friktionsnedsættende midler i.
>
> Eller en bilolie, der lige har fået tilføjet et mærkat? :-/ Ingen ved det.
>
> > (Og btw den jeg har kørt med de sidste 90000km med skift hver 6000km =
> > temmeligt mange liter olie)
>
> Og jeg har kørt lige så mange Km. med rigtig bilolie i mine motorcykler,
> også uden problemer. (Dog kun de seneste 6 år med API-SL, før var det
> API-SJ).
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen, som tror at Louis sælger en fin olie.http://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-8-08

Tak til alle.

Det lyder som om at Louis' fuldsynt. 10W50 kan bruges - uden at smadre
koblingen.

Mvh Jesper

/CBR 600 F3 ´98

Hekto (06-09-2008)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-09-08 10:38

On Fri, 05 Sep 2008 23:32:31 +0200, Steen Gruby wrote:


>
> Jeg har det ondt med "oliereligion", så jeg har taget den samme holdning
> til problemstillingen som Orla. Når en motor til mit læskur kan klare
> over 650.000 Km uden at motoren giver op, så kan min MC også klare samme
> suppe. Mit gamle læskur overtog jeg ved 105.000 Km, og solgte den ved
> 444.444 Km - Næste gang jeg mødte den stod der 650.000 på tælleren,
> stadig med samme motor - Jeg var lidt imponeret. Moderne olier er gode,
> blot de skiftes regelmæssigt


Mange køber rigtig dyr ig fin olie til deres kæreste eje - motorcyklen.
Det bedste er ikke godt nok.

Derefter filer de belægningen af koblingen og direkte ned i suppen!

Ducatierne jeg har, klarer sig fint på Shell Helix semisyntetisk eller
Louis fuldsyntetiske. Jeg tror det er vigtigere at skifte rimeligt ofte
( og filter) end at købe en dyr olie og så trække olieskiftet til det
ansolutte max i henhold til manualen. Det er den eneste måde at fjerne
alle partikler der er motoren uvedkommende.



Steen Gruby (06-09-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-09-08 10:44

On 06 Sep 2008 09:37:59 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.

>Det er den eneste måde at fjerne
>alle partikler der er motoren uvedkommende.
>
Du mener sådan noget som halve stempler, løstgående kugler, afhuggede
tænder og slibestøv fra koblingen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (06-09-2008)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-09-08 06:57

On 4 Sep., 20:57, Jesper.Scheel.B...@gmail.com wrote:

> Alternativt, hvad bruger i andre?

Kigger på bilolien Valvoline Maxline 10w-40 som min amerikanske V65
Sabre har kørt på qua Dave Dodge's anbefaling. Imidlertid er specs på
den amerikanske of det europæiske produkt af samme navn forskelligt;
det skal jeg lige have klaret op. Alternativt en af Mobil's 1ere eller
Castrols JASO MA/SG'er, der i år hedder noget som Power 1 og Grand
Prix – i D, ikke nødvendigvis i DK, men hvem sagde også det skulle
være nemt at købe olie...

I flere år brugte jeg Sunoco Futura, men den sælger min lokale
forhandler, Agusta Motor ikke længere. Den samt Castrol's og andre
JASO MA/mc-olier er godt nok dyrere, men til et enkelt årligt
olieskift i mine cyklers tilfælde, er merprisen ikke noget at gå op i
IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
http://dfmc.dk/?id=132

Hekto (06-09-2008)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-09-08 19:24

On Sat, 06 Sep 2008 11:43:44 +0200, Steen Gruby wrote:

> On 06 Sep 2008 09:37:59 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Hej Hekto.
>
>>Det er den eneste måde at fjerne
>>alle partikler der er motoren uvedkommende.
>>
> Du mener sådan noget som halve stempler, løstgående kugler, afhuggede
> tænder og slibestøv fra koblingen

- og undersænkede M4x8 skruer ikke at forglemme! Kort sagt alt hvad der
kan komme ud igennem okieaftapningshullet ... resten må bare blive hvor
det er, indtil man opdager at det mangler et eller andet sted.

Zenna (08-09-2008)
Kommentar
Fra : Zenna


Dato : 08-09-08 14:19

Enhver Honda, Suzuki, Kawa, Yamaha forhandler kan hjælpe dig.
God jagt...

Martin.

<Jesper.Scheel.Bech@gmail.com> skrev :

> Såvel min Honda manual som Haynes foreskriver at jeg skal hælde 10W40
> på med API classe SE, SF eller SG. Ville gerne ofre en fuldsyntetisk
> men kan ikke rigtig finde en olie som matcher.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste