On Fri, 5 Sep 2008 07:12:26 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej.
>
>Eller en bilolie, der lige har fået tilføjet et mærkat? :-/ Ingen ved det.
>
Det er lige netop det springende punkt.
Jeg eksperimenterede for en del år siden med olie til min XN85 der har
vådkobling.
Det startede egentlig som en irritaton over at den gav et mægtigt
"KLONK" når den blev sat i første, og at frigear var svær at fiske.
Enden på historien blev at den fik Q8's F1 10W50 olie, en decideret
bilolie, så var den sag klar også uden at koblingen gled ved
gasgivning.
Til Ducatien er foreskrevet Castrol GTX-2 der også er en decideret
bilolie.
Den har tørkobling, så ingen problemer der.
Nu er Castrol GTX olie ikke lige det man falder over alle steder, så
også her var det tid til at eksperimentere lidt.
Det endelige valg blev Mobil 1 5W40, som den for i øvrigt deler med
mit rullende læskur
Til mine NSU veteranmaskiner er er det lidt mere trigigt at finde
olie.
Egentligt skulle det være single grade olie SAE30, men nu har olien jo
udviklet sig til det bedre, så jeg tænkte stille: "Hvorfor ikke give
dem noget mere moderne".
Biltema har noget MC fluridum SAE10W50, så det har jeg prøvet på dem,
og det ser ud til at være OK (Stadig tørkobling og tørsump).
Nu kører de ikke så meget, så det er svært at komme med et
"videnskabligt bevis".
Jeg har lige været en tur inde i NSU MAX'ens ædlere dele, og det der
OK ud.
>
>Og jeg har kørt lige så mange Km. med rigtig bilolie i mine motorcykler,
>også uden problemer. (Dog kun de seneste 6 år med API-SL, før var det
>API-SJ).
Jeg har det ondt med "oliereligion", så jeg har taget den samme
holdning til problemstillingen som Orla.
Når en motor til mit læskur kan klare over 650.000 Km uden at motoren
giver op, så kan min MC også klare samme suppe.
Mit gamle læskur overtog jeg ved 105.000 Km, og solgte den ved 444.444
Km - Næste gang jeg mødte den stod der 650.000 på tælleren, stadig med
samme motor - Jeg var lidt imponeret.
Moderne olier er gode, blot de skiftes regelmæssigt
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk