"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse
news:g9hgja$ub$1@registered.motzarella.org...
> On Mon, 1 Sep 2008 12:02:10 +0200, Steen E. wrote:
>
>> Sidste år fik jeg ikke serviceret EXUP'en af forskellige årsager
>
> Kunne du mærke på motorgangen op til 5000rpm og reaktionstiden at den
> fungerer igen?
>
> Jeg har kørt uden EXUP (åbent spjæld) længe nu, og synes at kunne
> konstatere at tomgangen er lidt ujævn med flere vibrationer +
> reaktionstiden på gassen er langsommere + at bundtrækket er lidt svækket.
>
> På nettet kan man læse mange forskellige meninger om EXUP systemet. Nogen
> siger det samme som mig og andre siger at systemet alene er skabt for at
> begrænse støjen, for den støjer jo langt mindre når man kører roligt i
> byen
> og når EXUP'en fungerer.
>
> Er det reel motorforbedring med det EXUP eller er det bare noget som
> listes
> ind for at kunne få cyklen typegodkendt?
>
> Ved du hvor jeg finder en servicemanual til en FZ1?
>
Jeg har ikke haft den startet efter justeringen, men det var så lidt at jeg
ikke tror det kan mærkes.
Såvidt jeg har forstået er den store fordel at udstødningssystemet kan være
meget åbent - af hensyn til effekt ved høje omdrejninger - og samtidigt
overholde støjkrav ved at lukke delvist ved lave.
Og samtidigt øge modtrykket ved lave omdrejninger og dermed bundtrækket og
også bedre økonomi gennem bedre ladning ved lave omdrejninger på trods af
det nødvendige store overlap på ventiltiderne.
Så hvis jeg var dig ville jeg sende den ind til mekanikeren med besked om at
få det fixet
Servicemanual må kunne findes på Ebay og lignende .. min er så årgangen før
din og det er åbenbart lavet om - men hvis det er elektronikboxen hjælper
servicemanual dig jo alligevel ikke
Er du virkeligt helt helt sikker på at kablerne ikke er byttet om ? Din
beskrivelse af hvordan den åbner ved start og derefter gradvist lukker
lyder - som påpeget af Orla - helt som om den er monteret omvendt ??
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623