|
| Hjælp... GPX går ned på to cylindere Fra : CC |
Dato : 18-08-08 22:52 |
|
Hej,
Jeg håber på lidt hurtig hjælp her, da jeg er lidt i tidsnød. Jeg har skal
til træf i Norge på fredag, men jeg bøvler lidt med min mc, og håber at
kunne få den klar inden da.
Problemet er, at motorcyklen, Kawasaki GPX 600 R fra 1996, periodisk går ned
på 2 cylindere. Det er 1 og 4, der går i udu.
Jeg har skiftet tændrør uden effekt - andet end cyklen nu går mere ujævnt i
tomgang.
Jeg fik derefter at vide, at det måtte være tændspolen, der fejlede. Derfor
prøvede jeg at bytte rundt på de to tændspoler, men det er stadig Cylinder 1
og 4, der går ned, så det kan jo udelukke, at tændspolen er defekt.
Spørgsmålet er nu, om jeg kan være sikker på, at det er tændingsboksen
(hedder det også en cdi-boks?), der er i stykker, og i så fald, hvor jeg
finder sådan en billigt, og hurtigt.
Mvh
Martin, Vejle
| |
Martin (19-08-2008)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 19-08-08 12:30 |
|
..er der ingen der kan hjælpe mig
Mvh
Martin
CC wrote:
> Hej,
> Jeg håber på lidt hurtig hjælp her, da jeg er lidt i tidsnød. Jeg har skal
> til træf i Norge på fredag, men jeg bøvler lidt med min mc, og håber at
> kunne få den klar inden da.
> Problemet er, at motorcyklen, Kawasaki GPX 600 R fra 1996, periodisk går ned
> på 2 cylindere. Det er 1 og 4, der går i udu.
> Jeg har skiftet tændrør uden effekt - andet end cyklen nu går mere ujævnt i
> tomgang.
> Jeg fik derefter at vide, at det måtte være tændspolen, der fejlede. Derfor
> prøvede jeg at bytte rundt på de to tændspoler, men det er stadig Cylinder 1
> og 4, der går ned, så det kan jo udelukke, at tændspolen er defekt.
> Spørgsmålet er nu, om jeg kan være sikker på, at det er tændingsboksen
> (hedder det også en cdi-boks?), der er i stykker, og i så fald, hvor jeg
> finder sådan en billigt, og hurtigt.
> Mvh
> Martin, Vejle
| |
Armand (19-08-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-08-08 21:14 |
|
Martin skrev:
> .er der ingen der kan hjælpe mig
>
Når en fejl på en firecylindret motor dækker de to yderste hhv. inderste
cylindre, er det sandsynligt at problemet ligger i tændingen. Men hár du
konstanteret manglende gnist på #1 og #4, eller blot at de ikke "kører"?
I tilfælde af manglende gnist er det svært at sige hvor på den
pågældende tændingskreds at fejlen ligger. Det mest indlysende er en
tændspole, dette ud fra praktisk erfaring ligesom at
udskiftnings-diagnose dér er lettest udfra den mekaniske tilgængelighed.
Men er dét ikke tilfældet (hvad du mener at have kontrolleret
ordentligt) er der flere muligheder længere tilbage i kredsløbet:
Tændings-boksen er én af dem, men også pick-up'erne og ledningnettet
imellem disse enkelte stumper.
Med periodiske fejl ender man ofte i en langvarig diagnose-periode
hvorunder at der udskiftes komponenter stykvis i håbet om at ramme rette
stump på et tidspunkt.
Dét kræver til gengæld at man har let adgang til at låne pågældende
stumper for at det ikke kommer til at løbe op i reservedels-udgifter
--
Armand.
| |
Ole (19-08-2008)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 19-08-08 12:31 |
|
"CC" <martin@lotzkat.dk> skrev i en meddelelse
news:48a9eeea$0$93687$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Jeg håber på lidt hurtig hjælp her, da jeg er lidt i tidsnød. Jeg har skal
> til træf i Norge på fredag, men jeg bøvler lidt med min mc, og håber at
> kunne få den klar inden da.
>
> Problemet er, at motorcyklen, Kawasaki GPX 600 R fra 1996, periodisk går
> ned på 2 cylindere. Det er 1 og 4, der går i udu.
> Jeg har skiftet tændrør uden effekt - andet end cyklen nu går mere ujævnt
> i tomgang.
> Jeg fik derefter at vide, at det måtte være tændspolen, der fejlede.
> Derfor prøvede jeg at bytte rundt på de to tændspoler, men det er stadig
> Cylinder 1 og 4, der går ned, så det kan jo udelukke, at tændspolen er
> defekt.
> Spørgsmålet er nu, om jeg kan være sikker på, at det er tændingsboksen
> (hedder det også en cdi-boks?), der er i stykker, og i så fald, hvor jeg
> finder sådan en billigt, og hurtigt.
>
> Mvh
> Martin, Vejle
Som du skriver, har du udelukket tændspolen, men kontroller også det (6
polede?) stik i tændingsboksen og ledningen (sort?) fra tændspolen til
tændingsboksen.
Derudover kan det være tændrørshætter og ledninger.
Har du kontrolleret gappet på tændrøret? - skal være 0,7-0,8mm
Mvh
Ole
| |
martin.lotzkat@gmail~ (27-08-2008)
| Kommentar Fra : martin.lotzkat@gmail~ |
Dato : 27-08-08 07:07 |
|
On 19 Aug., 22:14, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Martin skrev:> .er der ingen der kan hjælpe mig
>
> Når en fejl på en firecylindret motor dækker de to yderste hhv. inderste
> cylindre, er det sandsynligt at problemet ligger i tændingen. Men hár du
> konstanteret manglende gnist på #1 og #4, eller blot at de ikke "kører"?
>
> I tilfælde af manglende gnist er det svært at sige hvor på den
> pågældende tændingskreds at fejlen ligger. Det mest indlysende er en
> tændspole, dette ud fra praktisk erfaring ligesom at
> udskiftnings-diagnose dér er lettest udfra den mekaniske tilgængelighed.
> Men er dét ikke tilfældet (hvad du mener at have kontrolleret
> ordentligt) er der flere muligheder længere tilbage i kredsløbet:
> Tændings-boksen er én af dem, men også pick-up'erne og ledningnettet
> imellem disse enkelte stumper.
>
> Med periodiske fejl ender man ofte i en langvarig diagnose-periode
> hvorunder at der udskiftes komponenter stykvis i håbet om at ramme rette
> stump på et tidspunkt.
> Dét kræver til gengæld at man har let adgang til at låne pågældende
> stumper for at det ikke kommer til at løbe op i reservedels-udgifter
>
> --
> Armand.
Hejsa,
Tak for hjælpen. Jeg fandt en brugt tændspole fra en '85 GPZ'er, som
passede perfekt. Jeg monterede den torsdag aften, og kørte en lang tur
uden problemer. Fredag kørte jeg til Norge og kom hjem søndag aften -
900 km rigere, igen uden nogen problemer - dejligt .
Mvh
Martin
| |
|
|