|
| Synkronisering af karburatorer. Fra : Rene´ |
Dato : 17-08-08 03:30 |
|
Ifølge mit serviceskema (Kawa ER5) skal karburatorerne synkroniseres
hver 12.000 km, hvilket næsten er en gang om året med mit
kørselsbehov. Men umiddelbart kan jeg ikke forstå nødvendigheden af
synkronisering så tit, for der går jo ikke et gaskabel til hver
karburator, men derimod et fast stangtræk som er reguleret af
gaskablet . Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??
| |
André S Hansen (17-08-2008)
| Kommentar Fra : André S Hansen |
Dato : 17-08-08 11:03 |
|
"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:296ea685-80ab-4b01-8226-8cf15f6047f5@z66g2000hsc.googlegroups.com...
Ifølge mit serviceskema (Kawa ER5) skal karburatorerne synkroniseres
hver 12.000 km, hvilket næsten er en gang om året med mit
kørselsbehov. Men umiddelbart kan jeg ikke forstå nødvendigheden af
synkronisering så tit, for der går jo ikke et gaskabel til hver
karburator, men derimod et fast stangtræk som er reguleret af
gaskablet . Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??
Uden at være at for klog, er det vel vacum fra hver cylinder, som kan
forandres, fra tid til anden, hvis der bliver stillet ventiler, eller andet.
Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså styrken på vacum, der
forandres, og derfor skal karburatorerne synkroniseres derefter.
Men hold mig ikke op på det
Mvh
André S Hansen
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 11:23 |
|
On Sun, 17 Aug 2008 12:02:43 +0200, André S Hansen wrote:
> Uden at være at for klog, er det vel vacum fra hver cylinder, som kan
> forandres, fra tid til anden, hvis der bliver stillet ventiler, eller andet.
> Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså styrken på vacum, der
> forandres, og derfor skal karburatorerne synkroniseres derefter.
> Men hold mig ikke op på det
Såe, nu får vi rodet op i et frygteligt dilemma ;-D Jo, at bruge vacuum som
målemetode er teoretisk ret usikker, men dog den nemmeste metode. Den
rigtige metode er selvfølgelig at måle volumenflow for den enkelte
karburator/cylinder, og justere ind efter det. Men alene prisen på
instrumenter, og bøvlet med at finde et egnet sted at måle, gør at vi alle
er rigtig "glade" for at måle vacumm, og en ventiljustering skal altså være
fuldstændigt i skoven, før at vacummmålemetoden fejler.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Per (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 17-08-08 12:17 |
|
Orla Pedersen wrote:
> On Sun, 17 Aug 2008 12:02:43 +0200, André S Hansen wrote:
>
>> Uden at være at for klog, er det vel vacum fra hver cylinder, som kan
>> forandres, fra tid til anden, hvis der bliver stillet ventiler,
>> eller andet. Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså
>> styrken på vacum, der forandres, og derfor skal karburatorerne
>> synkroniseres derefter.
>> Men hold mig ikke op på det
>
> Såe, nu får vi rodet op i et frygteligt dilemma ;-D Jo, at bruge
> vacuum som målemetode er teoretisk ret usikker, men dog den nemmeste
> metode. Den rigtige metode er selvfølgelig at måle volumenflow for
> den enkelte karburator/cylinder, og justere ind efter det.
Måske et dumt spørgsmål, men skal/bør man "synkronisere" altså stille en
1-cylindret (1 kaburator) maskine på samme måde, som en flercylindret ?
mvh. Per
| |
Jacob (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 17-08-08 13:10 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48a80918$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
>> On Sun, 17 Aug 2008 12:02:43 +0200, André S Hansen wrote:
>>
>>> Uden at være at for klog, er det vel vacum fra hver cylinder, som kan
>>> forandres, fra tid til anden, hvis der bliver stillet ventiler,
>>> eller andet. Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså
>>> styrken på vacum, der forandres, og derfor skal karburatorerne
>>> synkroniseres derefter.
>>> Men hold mig ikke op på det
>>
>> Såe, nu får vi rodet op i et frygteligt dilemma ;-D Jo, at bruge
>> vacuum som målemetode er teoretisk ret usikker, men dog den nemmeste
>> metode. Den rigtige metode er selvfølgelig at måle volumenflow for
>> den enkelte karburator/cylinder, og justere ind efter det.
>
> Måske et dumt spørgsmål, men skal/bør man "synkronisere" altså stille en
> 1-cylindret (1 kaburator) maskine på samme måde, som en flercylindret ?
>
> mvh. Per
Nej, synkronisering refererer til at man stiller på karbunaderne sådan at de
forskellige cylindre yder lige meget.
Mvh Jacob
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 11:16 |
|
On Sun, 17 Aug 2008 02:30:28 -0700 (PDT), Rene´ wrote:
> Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
> det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??
Sansynligvis jo, der er ikke megen mekanik på en 2 cylinder rækkemaskine.
Men nogle 4 cylindrede kræver en del småjusteren.
Min VTR kørte jeg ca. 50.000 Km. på uden nødvendig justering. Faktisk måtte
jeg "misjustere" den for at finde ud af om mit hjemmegjorte instrument
virkede. Så hvis ellers mekanikken er godt dimensioneret fra fabrikken,
så holder justeringen meget længe.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
B&O (17-08-2008)
| Kommentar Fra : B&O |
Dato : 17-08-08 11:29 |
|
"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:296ea685-80ab-4b01-8226-8cf15f6047f5@z66g2000hsc.googlegroups.com...
Ifølge mit serviceskema (Kawa ER5) skal karburatorerne synkroniseres
hver 12.000 km, hvilket næsten er en gang om året med mit
kørselsbehov. Men umiddelbart kan jeg ikke forstå nødvendigheden af
synkronisering så tit, for der går jo ikke et gaskabel til hver
karburator, men derimod et fast stangtræk som er reguleret af
gaskablet . Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??
Hvis din mc skal virke optimalt med et minimalt benzin-forbrug, så skal du
syncroniserer den en gang om året. Det er i hvert fald min erfaring med min
Blackbird.
Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
jobbet selv.
Det er ikke så svært som det kunne lyde, og du har en veltrimmet mc hvert
år.
Det er en fornøjelse selv at skrue den ind til at køre rigtig godt.
Selvgjort er velgjort.
Ove CBR XX
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 13:46 |
|
On Sun, 17 Aug 2008 12:28:38 +0200, B&O wrote:
> Hvis din mc skal virke optimalt med et minimalt benzin-forbrug, så skal du
> syncroniserer den en gang om året. Det er i hvert fald min erfaring med min
> Blackbird.
Jup, for en firecylindret, men for en to'er er det totalt overkill imho.
Selv efter mange Km. er der jo ikke noget at komme efter, og i øvrigt, så
snart at man er bare lidt over tomgang vil Du slet ikke kunne spore en selv
ganske skæv sync. Det er trods alt kun tomgang justeringen rigtig gør noget
ved.
--
mvh
Orla Pedersen, bimse, som helt usædvanligt skal syncroniseres ved langt
over tomgang. Tomgang syncroniseres automatisk og løbende af ECU'en.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
| |
Armand (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-08-08 21:27 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 17 Aug 2008 12:28:38 +0200, B&O wrote:
>
>> Hvis din mc skal virke optimalt med et minimalt benzin-forbrug, så skal du
>> syncroniserer den en gang om året. Det er i hvert fald min erfaring med min
>> Blackbird.
>
> Jup, for en firecylindret, men for en to'er er det totalt overkill imho.
> Selv efter mange Km. er der jo ikke noget at komme efter, og i øvrigt, så
> snart at man er bare lidt over tomgang vil Du slet ikke kunne spore en selv
> ganske skæv sync. Det er trods alt kun tomgang justeringen rigtig gør noget
> ved.
>
Jup!
Jeg vil ligefrem påstå at det er ren indbildning når B&O mener at kunne
mærke det på andet end tomgangen :-|
--
Armand.
| |
Jim Andersen (18-08-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-08-08 08:36 |
|
Armand wrote:
>>> så
>>> skal du syncroniserer den en gang om året.
>> Jup, for en firecylindret, men for en to'er er det totalt overkill
>> Det er trods alt kun tomgang
>> justeringen rigtig gør noget ved.
>>
> Jup!
Men en god tomgang er jo heller ikke at foragte. Og når du alligevel skal
have skilt mc'en ad for at stille ventiler og skifte tændrør tager det jo
ikke mange øjeblikke at synk'e karbs'ene.
/jim (der kun har set før/efter virkning på en gammel misligholdt 4-cyl. Det
var som at få en ny cykel)
| |
Rene´ (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 17-08-08 04:37 |
|
"B&O" wrote:
> Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
> jobbet selv.
Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
Er den ene type mere præcis end den anden.??
| |
Jacob (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 17-08-08 13:13 |
|
"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:6824f4d6-3ece-4028-a64a-7bb0f859c113@m3g2000hsc.googlegroups.com...
"B&O" wrote:
>> Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
>> jobbet selv.
>
>Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
>Er den ene type mere præcis end den anden.??
Biltema har også nogle udemærkede instrumenter (ure).
Mvh Jacob
| |
Futte & Co. (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-08-08 13:25 |
|
Rene´ skrev:
> "B&O" wrote:
>
>> Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
>> jobbet selv.
>
> Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
> Er den ene type mere præcis end den anden.??
>
De bedste til prisen finder du her:
http://www.carbtune.com/
urtypen siges at være svære at bruge
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 13:46 |
| | |
Jens Jacob Bager Jen~ (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 17-08-08 14:16 |
|
> De bedste til prisen finder du her:
> http://www.carbtune.com/
> urtypen siges at være svære at bruge
Her er havd jeg tidligere har sekvet om karb sync:
Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering. Det er
fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren ved at stille på
ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at karburatorerne.
Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle cylindere
"trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan justeres i
hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du indstiller
ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det
mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire).
Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune pro fra Morgan. Det
koster ca. 600 ved www.carbtune.com Det kan bruges til en masse
forskellige cykler og er en engangsinvestering. Det holder godt, selv
til klubbrug hvor dårligt værktøj ikke holder i lang tid.
Synkroniseringsværktøj fra f.eks. Louis og MC nøglen med ure er meget
upræcise. Prøv at få en synkroniseringen lige i øjet og så byt om på
slangerne. Så ser det ud som om de er ude af tur igen.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 16:08 |
|
On Sun, 17 Aug 2008 15:15:36 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering. Det er
> fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren ved at stille på
> ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at karburatorerne.
> Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle cylindere
> "trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan justeres i
> hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du indstiller
> ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det
> mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire).
Har Du nogensinde udført en før/efter måling ? Med mindre at
ventiljusteringen er way out, så kan Du ikke måle en disse forskel :-/ Og
det er endda en forudsætning at der har været sync'et til den dårlige
ventiljustering i mellemtiden.
--
mvh
Orla Pedersen, mod myter :-|
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Ukendt (17-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-08-08 16:17 |
|
On Sun, 17 Aug 2008 03:36:37 -0700 (PDT), Rene´ wrote:
> "B&O" wrote:
>
>> Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
>> jobbet selv.
>
> Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
> Er den ene type mere præcis end den anden.??
Hold hestene, det som Du skal bruge er et differenstryksmeter. Det er det
mest præsise som Du kan få.
Dimsen er fra Honeywell og hedder 26PCCFA6D.
Den kan drives direkte fra 12 volt på mc'en, og med et simpelt multimeter
justerer Du bar til 0 volt visning. Du kan se en lidt forfinet udgave,
bygget i et gammelt tavleinstrument, på min hjemmeside:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/vacuum/index.html
Den er verificeret af prof. mekaniker som værende bedre end nogen mekanisk
løsning.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
p.jarnbak (18-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 18-08-08 01:58 |
|
>
> Hold hestene, det som Du skal bruge er et differenstryksmeter. Det er det
> mest præsise som Du kan få.
>
> Dimsen er fra Honeywell og hedder 26PCCFA6D.
>
> Den kan drives direkte fra 12 volt på mc'en, og med et simpelt multimeter
> justerer Du bar til 0 volt visning. Du kan se en lidt forfinet udgave,
> bygget i et gammelt tavleinstrument, på min hjemmeside:
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/vacuum/index.html
>
> Den er verificeret af prof. mekaniker som værende bedre end nogen mekanisk
> løsning.
>
Lidt som den twinmax jeg bruger
http://www.calamander.co.uk/twinmax/twinmaxmk2.htm
Nulstil og så justere efter master spjældet, en cylinder ad gangen.
Hilsen Palle.
| |
StreetFighter (23-08-2008)
| Kommentar Fra : StreetFighter |
Dato : 23-08-08 06:10 |
| | |
N/A (17-08-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 17-08-08 13:25 |
|
| |
|
|