Toyota Avensis 1,8 VVI vs. Skoda Octavia 1~
Fra : Requiem

Dato : 10-09-08 11:50

Hvad siger I? Toyota'en eller Skoda'en. De koster ca. det samme (lige
over 300kkr i Stationcar udgave med metallak og levering - Toyota'en
er aggresivt prissat pga. den kommende 3. udgave, men koster normalt
ca. 60.000 mere).

Jeg kører ca. 20.000 km om året - en skøn blanding af kortere og
længere ture (300 km +). Jeg har prøvet dem begge og synes de kører
godt (Skoda'en er hurtigere, men Avensis'en virker mere levende og
ligger bedre på vejen). Begge biler lever op til mit krav til
sikkerhed og udstyr.

Hvad skal jeg vælge?

Fra : Mogens

Dato : 10-09-08 19:16

"Requiem" <PeterLauHansen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I?

Ønsker du virkelig dét at vide?

> Toyota'en eller Skoda'en. Hvad skal jeg vælge?

Jeg kører i sådan en '08 Avensis 1.8 st car i øjeblikket. Jeg kunne aldrig
drømme om at vælge den. Kæft hvor er den anonym og meget lidt drivers car at
køre omkring i. Motoren spinner som en mis, men speederen er HELT umulig
(det sædvanlig Toyota øko-fis). Servo'en lærer jeg ALDRIG at blive dus med.
Rummel fra bagenden og et elendigt stereo-anlæg. Sæderne er ALT for korte,
men til gengæld er der masser af plads ved bagsædet.

Jeg har ikke prøvet en Skoda - kun RS for nogle år siden, så den kan jeg
ikke vurdere. Prøv/vælg en Seat Altea TSI - dét dur

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-09-08 19:31

> Jeg har ikke prøvet en Skoda - kun RS for nogle år siden, så den kan jeg
> ikke vurdere. Prøv/vælg en Seat Altea TSI - dét dur

Tjahh - hvis en Altea TSI duer, så gør en Octavia TSI det jo nok også, al
den tid at det er samme motor på samme platform - hvilken een man så bedst
synes om, er vidst kun et spørgsmål om hvad man lægger vægt på rent
designmæssigt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 10-09-08 20:17

> [...]
> den tid at det er samme motor på samme platform - hvilken een man så bedst
> synes om, er vidst kun et spørgsmål om hvad man lægger vægt på rent

Det hænger ikke sådan sammen. Der kan være en verden til forskel på
undervognsopsætning, indretning, materialevalg og lignende.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 10-09-08 21:00

> Det hænger ikke sådan sammen. Der kan være en verden til forskel på
> undervognsopsætning, indretning, materialevalg og lignende.

Jep, det har du helt ret i :)

Prøvede begge og valgte octavia

Men folk er jo forskellige og det er jo kun godt det samme.

Mvh

Lars Bisgaard

Skoda Octavia 1.8 TSI Elegance + lidt ekstra :) nu kørt 6000 km.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 21:19

"Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i meddelelsen

> Jep, det har du helt ret i :)
>
> Prøvede begge og valgte octavia

Også her - Fandt Alteaen meget kedelig.

> Men folk er jo forskellige og det er jo kun godt det samme.

Nemlig.

--
/HB

Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance plus. Kørt 17000km siden april 08

Fra : Mogens

Dato : 11-09-08 04:58

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance plus

Det skyldes jo nok, at I mere er til sofa end sport...

Fra : Klaus G.

Dato : 11-09-08 05:23

> Det skyldes jo nok, at I mere er til sofa end sport...
Eller fordi rigtig mange klager over at Alteaen er dårlig lydisoleret, samt
den knager og brager fra instrumentbordet?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 14:40

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Eller fordi rigtig mange klager over at Alteaen er dårlig lydisoleret,
> samt den knager og brager fra instrumentbordet?

Der tog du lige ordene ud af munden på mig. Vi var tre pers. ude at prøve
Seat'en og vi var alle enige om dårlig lydisolation og kedelig kabine.

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 14:44

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Det skyldes jo nok, at I mere er til sofa end sport...

Hvis du kendte mig ville du tage de ord i dig igen

Har familie med små og synes egentlig at Octaviaen er en næsten fantastisk
bil til formålet.
Den er ikke så kedelig som en f.eks en Avensis, men klart heller ikke nogen
BMW.. Men skulle jeg vælge Seat blev det _ikke_ en Altea, men en Leon mit
alles!

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 11-09-08 18:18

> Hvis du kendte mig ville du tage de ord i dig igen

OK

> Har familie med små og synes egentlig at Octaviaen er en næsten fantastisk
> bil til formålet.

Jeg vælger aldrig een...

> Den er ikke så kedelig som en f.eks en Avensis, men klart heller ikke
> nogen BMW.. Men skulle jeg vælge Seat blev det _ikke_ en Altea, men en
> Leon mit alles!

Det gjorde jég jo så - Leon TDI 170 FR

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 12:06

> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Det gjorde jég jo så - Leon TDI 170 FR

Det er jo rigtigt (husker meget tidligere tråd).
Tror du ikke der er kommet en ny model Leon inden du får din? - Eller
holder den i garagen?

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 12-09-08 17:03

> Det er jo rigtigt (husker meget tidligere tråd).
> Tror du ikke der er kommet en ny model Leon inden du får din? - Eller
> holder den i garagen?

He he - jeg får den leveret i uge 43, og på min forespørgsel nævnes det, at
det en '09-model. Der er sket ubetydelige ændringer ift. '08 siger Seat, men
kan ikke nævne yderligere, hvad det omhandler. Egentligt lidt skummelt at
man bestiller en ny bil, hvor designet kan være ændret, når den endeligt
dukker op...

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 17:06

> [...]
> Seat, men kan ikke nævne yderligere, hvad det omhandler. Egentligt lidt
> skummelt at man bestiller en ny bil, hvor designet kan være ændret, når

Så var det jo ligefør min joke holdt - Så må man sku håbe du kan li
ændringerne..

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 12-09-08 17:18

> Så må man sku håbe du kan li ændringerne..

JA !
Jeg tror, den nye Ibiza gi'r et fingerpeg - www.seat.de

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 11-09-08 16:57

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Det skyldes jo nok, at I mere er til sofa end sport...

Det er så lige modsat, ellers havde jeg jo ikke købt en 1.8 TSI

Mvh
Lars Bisgaard

Fra : Mogens

Dato : 11-09-08 18:17

"Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i en meddelelse

> Det er så lige modsat, ellers havde jeg jo ikke købt en 1.8 TSI

Undervognen kan vel ikke følge med?

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 11-09-08 21:21

> "Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i en meddelelse

> Undervognen kan vel ikke følge med?

Tjoo, altså vil nok sige at kører man lige som i Seat reklamerne så vil den
nok døje med det :) men ellers syntes jeg den kan tæskes rimelig hård
igennem sving, og stadig føler man at den hænger godt ved, men den krænger
da en smule, og indrømmet den kan ikke klare sving helt så godt som min
fatters 05er A6 3.0 TDI quattro, men den er altså også ultimativ, syntes
jeg .

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Mogens

Dato : 12-09-08 04:52

> [...]
> igennem sving, og stadig føler man at den hænger godt ved, men den krænger

Det er bl.a. dét, der er det fede ved at vælge Seat FR - en undervogn og
fælgvalg, der giver de sportslige egenskaber.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 12:11

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> "Lars Bisgaard" <Igenlcb@mail.dk(fjern Igen)> skrev i en meddelelse

> Undervognen kan vel ikke følge med?

Her vil jeg godt komme med et par ord.
Jeg er ved at undersøge hvad der kan fåes af undervogn samt fælge/dæk til
vognen.
Jeg har to gange inden for kort tid måtte bremse og undvige på motorvej -
begge gange med 120 - 130 km/t. Her sejler Octaviaen under nedbremsning,
ligesom en MC der bremser hvad den kan så baghjulet letter lidt, og det at
styre samtidig bliver MEGET spændende.
Undervognen er bestemt ikke lavet til sporty kørsel, så skal du over i en
RS.

--
/HB

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 12-09-08 12:54

> [...]
> styre samtidig bliver MEGET spændende.
> Undervognen er bestemt ikke lavet til sporty kørsel, så skal du over i en

Men RS svarer jo også til seat's FR ?

Og vil nu sige at siden der kom 225/45-7 fælge med continental sportscontact
på Octaviaen, så har det også hjulpet MEGET på køre eneskaberne ( glemte at
skrive at den ikke havde standart montering på )

Mvh
Lars Bisgaard

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 16:03

> Men RS svarer jo også til seat's FR ?

Jo - Når vi snakkker biler i klassen "sport"

> Og vil nu sige at siden der kom 225/45-7 fælge med continental
> sportscontact på Octaviaen, så har det også hjulpet MEGET på køre
> eneskaberne ( glemte at skrive at den ikke havde standart montering på )

Andre fælge + dæk kan forandre køreegenskaberne en del. Vil man f.eks undgå
at bilen mister det meste vejgreb på baghjulene under en hård nedbremsning,
skal der en anden undervogn på. En H&R vil gøre underværker - tror jeg.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 12-09-08 17:06

> [...]
> undgå at bilen mister det meste vejgreb på baghjulene under en hård
> nedbremsning, skal der en anden undervogn på. En H&R vil gøre

Tak for indrømmelsen - eller bekræftelsen ift. min kommentar.
Jeg har kørt i flere forskellige Seat FR-udgaver - dét spiller

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 19:14

> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for indrømmelsen - eller bekræftelsen ift. min kommentar.
> Jeg har kørt i flere forskellige Seat FR-udgaver - dét spiller

Tja.. Det er jo mere en kendsgerning at Octaviaen i almindelig combi udgave
ikke er nogen sportsvogn, men jeg er stadigvæk ikke til mere sofa end sport
. Men jeg har da tænkt mig at hjælpe bilen lidt hen imod bedre køre
egenskaber.

Jeg prøvede mange forskellige biler inden jeg valgte...
BMW 320d combi for dyr og meget meget lidt plads.
Audi A4 avant for dyr og for lidt plads.
Alfa 159 sportswagon Ikke ret megen plads men super 2,2 diesel.
Honda Accord 2,2 cdti ... monster plads. Har haft Honda før udmærket bil,
men for japansk..
Mazda 6 samme som Hondaen dog med lidt mindre plads
Seat Altea xl ok plads men vi var alle skuffet over kabinen og støjen
Wv golf 5 stc. mindre plads end i Octaviaen

Disse biler var i søgelyset da der skulle handles bil sidst og ved Octaviaen
følte vi at vi fik mest for pengene.

Skulle jeg vælge en bil med hjertet og boede 298 km længere sydpå blev det
uden tvivl en GT3 RS

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 12-09-08 19:23

> [...]
> udgave ikke er nogen sportsvogn, men jeg er stadigvæk ikke til mere sofa
> end sport . Men jeg har da tænkt mig at hjælpe bilen lidt hen imod

Jep, det lyder rigtigt. Den moderne RS-udgave spiller bedre end den 1. IMO

> Jeg prøvede mange forskellige biler inden jeg valgte...

Sådan skal det være

> [...]
> Seat Altea xl ok plads men vi var alle skuffet over kabinen og støjen
> Wv golf 5 stc. mindre plads end i Octaviaen

Peugeot?

> Disse biler var i søgelyset da der skulle handles bil sidst og ved
> Octaviaen følte vi at vi fik mest for pengene.

Jamen man skal bestemt vælge ud fra egne synspunkter og ikke hvad naboen
synes

> Skulle jeg vælge en bil med hjertet og boede 298 km længere sydpå blev det
> uden tvivl en GT3 RS

OK, dén synes jég så er alt for hård i affjedringen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 09:33

> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, det lyder rigtigt. Den moderne RS-udgave spiller bedre end den 1. IMO

Mon ikke den spiller lidt som en RS med 225/45/18 og en H&R undervogn?

> Sådan skal det være

> Peugeot?

Nej har haft Peugeot!

> Jamen man skal bestemt vælge ud fra egne synspunkter og ikke hvad naboen
> synes

Nemmerli

> OK, dén synes jég så er alt for hård i affjedringen

Det siges der godt nok. Problemet er at jeg aldrig har kørt i en Porsche -
endnu. Kunne sikkert nøjes med en "morfar" Carrera - Men skulle jeg
vælge bil uden at tage hensyn til familie og økonomi, så blev det sådan en
djævel - GT3 RS!.
Trackdays - here I come!

Tja en 911 har altid været min nr. 1 drømmebil helt fra barn af.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 13-09-08 13:13

> Mon ikke den spiller lidt som en RS med 225/45/18 og en H&R undervogn?

Jow jow...

> Nej har haft Peugeot!

Jeg synes ellers, det er en dejlig bil. I mit nye job har jeg i løbet af 5
mdr. haft en '06 407 SW HDI og en '07 307 HDI (min afdeling styrer
bil-flåden). Dejlige biler hvor den sidste er den bedste. Bedre undervogn og
alu'hjul med lavprofil gør udslaget (samme motor). Nuvel, glæder mig vildt
til Leon'en dukker op

> [...]
> vælge bil uden at tage hensyn til familie og økonomi, så blev det sådan en
> djævel - GT3 RS!. Trackdays - here I come!

Sån een Porsche 996 GT3 blev plantet i hegnet på Sturup i formiddags

> Tja en 911 har altid været min nr. 1 drømmebil helt fra barn af.

HB, sån var det også hos mig. Derfor MÅTTE jeg ha' een, da muligheden bød
sig. Virkeligheden lever fuldt ud op til drømmen - go for it

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 16:33

> [...]
> bil-flåden). Dejlige biler hvor den sidste er den bedste. Bedre undervogn
> og alu'hjul med lavprofil gør udslaget (samme motor). Nuvel, glæder mig

Vi var faktisk ude at kigge på den nye 308, men den var ikke kommet i stc.
dengang.

> Sån een Porsche 996 GT3 blev plantet i hegnet på Sturup i formiddags

Uhh.. det gør helt ondt.
De par stykker der er med i Bel-Ray SSC Challenge, lyder simpelthen bare
godt... Sammen med BMW M3'erne spiller de bare den bedste musik

> HB, sån var det også hos mig. Derfor MÅTTE jeg ha' een, da muligheden bød
> sig. Virkeligheden lever fuldt ud op til drømmen - go for it

Jeg er på vej, men det varer nogle år

--
/HB

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 14-09-08 21:36

"HB" <hbOOsnabela.dk> wrote in

> Jeg prøvede mange forskellige biler inden jeg valgte...
> BMW 320d combi for dyr og meget meget lidt plads.

men fantastisk køremaskine og den fedeste motor. Desværre urimeligt dyr i
ekstraudstyr (som med Audien).

> Audi A4 avant for dyr og for lidt plads.

den ny A4 eller den gamle? Den nye er jo næsten A6 stor..

> Alfa 159 sportswagon Ikke ret megen plads men super 2,2 diesel.

(den findes i 1,9+2,4 diesel, 1,9+2,2+3,2 benzin).

Har selv en 159sw, man må lide for skønheden - ja, givet i naboens
Parlingo kan de smide barnevognen ind uden det store bøvl, men jeg bruger
måske ½ minut ekstra.. og kan så tilgengæld glæde mig over at se på
bilen, både inde og ude.
Samtidig kan jeg med god samvittighed køre ud i trafikken uden at øge den
visuelle forurening (tværtimod .

> Wv golf 5 stc. mindre plads end i Octaviaen

Deo og Passat? Ikke at jeg selv ville, men var da naturlige at afprøve i
det selskab..

> Skulle jeg vælge en bil med hjertet og boede 298 km længere sydpå blev
> det uden tvivl en GT3 RS

øh.. snak om plads?

--
vh, Erik BH

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 13:49

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen
> "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote in

> men fantastisk køremaskine og den fedeste motor. Desværre urimeligt dyr i
> ekstraudstyr (som med Audien).

Kan kun give dig ret

> den ny A4 eller den gamle? Den nye er jo næsten A6 stor..

2007 model

> (den findes i 1,9+2,4 diesel, 1,9+2,2+3,2 benzin).

Sorry 2,4 diesel - Fik vist blandet Hondas diesel ind der.

> [...]
> bilen, både inde og ude.
> Samtidig kan jeg med god samvittighed køre ud i trafikken uden at øge den

Du kan med rette være stolt af din Alfa, det er altså en flot vogn.

> Deo og Passat? Ikke at jeg selv ville, men var da naturlige at afprøve i
> det selskab..

Deoen var der for lang ventetid på - flot bil, men jeg er heller ikke Ford
mand
Passaten prøvede vi skam også. Med nogenlunde samme udstyr som i Octaviaen,
blev den 120000kr dyrere. Passaten er en flot bil bevares, men den blev for
dyr.

> øh.. snak om plads?

Nu var den nævnt uden sammenhæng med familiebilen

--
/HB

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 11-09-08 17:02

>"Requiem" <PeterLauHansen@gmail.com> skrev i en >meddelelse
>Hvad siger I? Toyota'en eller Skoda'en..

Hvad skal jeg vælge?

Skodaen har meget langt mellem service eftersyn, og de ligger ikke i den
dyre ende så vælger du skodaen giver det umiddelbart lave omkostninger har
selv en Octavia 1,9 TDI fra 2003 som kun skal til service for hver 60.000
km, hvor min firma ford Smax må forbi ved hver 20.000 km.

Fra : Lars

Dato : 11-09-08 20:21

On Thu, 11 Sep 2008 18:02:07 +0200, "Johnny Kjeldsen"
<jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>selv en Octavia 1,9 TDI fra 2003 som kun skal til service for hver 60.000
>km, hvor min firma ford Smax må forbi ved hver 20.000 km.

Dét har de så lavet om på.... Min Octavia 2.0TDI fra 2006 skulle til
service efter max 30.000 km, i praksis for hver 27-28.000 km...

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 11-09-08 20:24

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Min Octavia 2.0TDI fra 2006 skulle til service efter max 30.000 km

ELLER ift. tiden - typisk eet år...