Gamin
Fra : Martin Bak

Dato : 09-09-08 21:58

Jeg har købt mig sådan en dims. 250w. Har lige haft den med på en tur til
sjælland og over sverige hjem.
Den påstår at mit speedometer viser for meget. Nu har jeg altid troet, at
jeg kørte sådan lige lidt over grænsen, men i virkeligheden har jeg måske
simpelthen overholdt fartgrænserne?`
Hvordan måler den farten, - kan man stole på dens angivelse?
Bortset fra det, jeg skulle have købt sådan en for længe siden. Livet bliver
en del lettere på vejen med sådan en, når man bevæger sig udenfor kendt
område.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-09-08 22:06

Martin Bak skriver:

> Den påstår at mit speedometer viser for meget.

Kæmpe chok - eller ?

> Hvordan måler den farten, - kan man stole på dens angivelse?

Ved at den kontnerligt får positioner på, hvor du befinder dig. Når den
kender tiden og afstanden mellem de 2 sidste positioner, kan den regne
ud, hvor hurtigt den bevæger sig.

Den er betydeligt mere præcis end dit speedometer....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 09-09-08 22:37

> Martin Bak skriver:

> Kæmpe chok - eller ?

Njah, det vidste jeg jo godt. Men det viser mere for lidt end jeg havde
troet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 09-09-08 22:39

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:48C6E552.E2BE7507@du.kan.finde.den...

> Njah, det vidste jeg jo godt. Men det viser mere for lidt

For meget skulle det naturligvis være

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivar

Dato : 09-09-08 22:14

Martin Bak skrev:

> Den påstår at mit speedometer viser for meget.

De gør de generelt altid. Så er bilfabrikanterne sikre på at
de ikke får retssager fra bilister, der får bøde lige omkring
hastighedsgrænserne.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-09-08 22:50

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> De gør de generelt altid. Så er bilfabrikanterne sikre på at
> de ikke får retssager fra bilister, der får bøde lige omkring
> [...]
Inden du nu skal køre en lidt længere tur skulle du prøve at nulstille
bilens triptæller - og så nulstille din Garmin's triptæller.
Og så se hvor meget for meget bilens triptæller viser.
Og tænk så lidt over hvad det betyder når du skal sælge bilen

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-08 07:48

"Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> Og så se hvor meget for meget bilens triptæller viser.
> Og tænk så lidt over hvad det betyder når du skal sælge bilen

Min viser små 3% for lidt - altså måleren i bilen. Så den har kørt 7500km
mere end der står på tælleren... :)

--
Per

Fra : tp

Dato : 10-09-08 15:29

> [...]
> Og så se hvor meget for meget bilens triptæller viser.
> Og tænk så lidt over hvad det betyder når du skal sælge bilen

En tanke : Hvor langt er der rundt om danmark? Det kommer an på hvor
detaljeret du måler

gpsen måler mellem to punkter og trækker en lige linie og du imellem denne
linie har slingret lidt, har du jo dermed kørt lidt længere end gpsen tror.
(kontinuerligt er trods alt stadig med et eller andet interval og i skov/by
mv med dårligt signal kan dette stykke være større)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-09-08 16:56

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (kontinuerligt er trods alt stadig med et eller andet interval og i
> skov/by mv med dårligt signal kan dette stykke være større)
Arh - har nu hverken oplevet TomTom eller Garmin som vildt optimistke mht
distancen.
Du blir nødt til at dokumentere den påstand at GPS måler planlagt eller
tilbagelagt afstand i lige linie - jeg tror ikke på den.

Fra : tp

Dato : 10-09-08 17:08

> [...]
> Du blir nødt til at dokumentere den påstand at GPS måler planlagt eller
> tilbagelagt afstand i lige linie - jeg tror ikke på den.

Den kan jo ikke gætte hvordan du har kørt imellem to målinger, så anderledes
kan det jo ikke blive vel

Fra : Brian

Dato : 10-09-08 17:17

tp wrote:

> Den kan jo ikke gætte hvordan du har kørt imellem to målinger, så
> anderledes kan det jo ikke blive vel

Men intervallet mellem de to målinger er vel så kort, at det i praksis ingen
betydning har ?

/Brian

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-09-08 17:36

> Den kan jo ikke gætte hvordan du har kørt imellem to målinger, så
> anderledes kan det jo ikke blive vel
Jo - det ber netop det, den kan.
Du glemmer kortet - din påstand betyder jo at den ikke er i stand til at
navigere; nå den ikke ved hvor den selv (og du) er kan den jo ikke
navigere.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-09-08 21:54

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> Du blir nødt til at dokumentere den påstand at GPS måler planlagt eller
> tilbagelagt afstand i lige linie - jeg tror ikke på den.

I denne forbindelse kan "lige linje" jo være alt fra en enkelt meter og
til ret meget mere.

Men det er nok mere tiden der betyder noget for nøjagtigheden, altså
hvor tit den laver udregningen.

Har i øvrigt på det sidste kørt med to navi i bilen. Og de er absolut
ikke enige om hvilken hastighed jeg kører med.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-09-08 22:41

> [...]
>
> Har i øvrigt på det sidste kørt med to navi i bilen. Og de er absolut ikke
> enige om hvilken hastighed jeg kører med.

Jeg svarede på et indlæg, du har klippet af; jeg opfattede påstanden som at
GPS altid beregner afstand mellem start og destination i fugleflugtslinie.
Og den tror jeg stadig ikke på.
Men at GPS ikke kan regne i buer - kun i lige linier (noder), som der så til
gengæld er rigtigt mange af - så mange at du ikke kan se de små, lige linier
i buerne.
Hvis den påstand skulle være rigtig ville en GPS jo ikke kunne følge andet
end en lige vej mellem 2 punkter. Og jeg har tit oplevet at en GPS kan finde
vej, selvom der ikke er en helt lige vej til min destination

Jeg har også selv testet 2 GPS'er i bilen samtidigt; TomTom 6 på Smartphone
og Garmin Nüvi 660. De var nu ganske enige om farten - og nogenlunde enige
om ruten
TT6 har jeg brugt gennem et par år, dels i mobilen, dels i en TT One -
Garmin er købt lige før sommertogtet i DK.
Garmin kræver lidt tilvænning, når man er vant til og glad for TT - Garmin
irriterer på enkelte punkter. Dels er det begænset, hvad du kan ændre på i
opsætning og vejvisning - dels syntes vi at Garmin taler mere end TT. Det er
også lidt irriterende hele tiden kun at kunne se afstand til næste sving -
og ikke afstand til destination.
Yderligere undrer det mig at du under navigation ikke kan få lov til at se
hastighed i nederste, venstre hjørne. Nogle hævder at det er Garmin's
opfattelse af sikkerhed - men hvorfor gør min Zümo 400 det så ? Er det mere
sikkert at sidde og kigge på skærmen under kørsel på MC end det er i bil ?
Garmin er lidt lettere at lave en enkelt rute med indlagt stop undervejs end
TT - men flere via-punkter kræver øjensynlig en PC for at planlægge !?
Garmin har til gengæld fine statistikket over køretid, stoppet tid,
gennemsnitshastigheder og samlet distance - det savner jeg i TT.
Garmin er til gengæld nok lettere at bruge - hvis du ikke er til elektronisk
legetøj

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-09-08 19:32

Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> gengæld er rigtigt mange af - så mange at du ikke kan se de små, lige linier

Jamen jeg er skam ikke uenig med dig i at afstand/hastighed med GPS
beregnes i lige linjer. Jeg skriver blot at disse lige linjer ikke
behøver at være længere end den bevægelse man kan nå at lave indenfor
den nøjagtighed gps'en har det pågældende sted. (Noget der svinger med
hvor mange satellitter der er forbindelse til.)

> Hvis den påstand skulle være rigtig ville en GPS jo ikke kunne følge andet
> end en lige vej mellem 2 punkter. Og jeg har tit oplevet at en GPS kan finde
> vej, selvom der ikke er en helt lige vej til min destination

Hvor god den er til at måle hastigheden og hvor god den er til at finde
vej er to forskellige ting.

Der er nogle få metoder man bruger til at beregne den bedste rute. Og
dem bruger de så blot alle sammen.

> Jeg har også selv testet 2 GPS'er i bilen samtidigt; TomTom 6 på Smartphone
> og Garmin Nüvi 660. De var nu ganske enige om farten - og nogenlunde enige
> om ruten

Dem jeg "tester" for tiden er den Garmin Nüvi 300 Nordic vognmanden har
købt til bilen og så en Route 66 Mini Nordic som jeg selv købte på
tilbud for ikke så længe siden.

Men Route 66 er jeg dybt skuffet over. Jeg har siden 2000 brugt Route 66
på computeren, og bruger den stadig selvom de er holdt op med at
opdatere den siden 2005.

> [...]
> også lidt irriterende hele tiden kun at kunne se afstand til næste sving -

Hvad man skal kunne se på skærmen under navigation er en meget svær en.
Vi har alle forskellige ønsker til hvad vi vil se og hvad vi har brug for.

> [...]
> gennemsnitshastigheder og samlet distance - det savner jeg i TT.
> Garmin er til gengæld nok lettere at bruge - hvis du ikke er til elektronisk

R66 har en enkelt fordel fremfor de andre jeg kender, og det er at jeg
selv kan fastsætte hvilken hastighed den skalbruge tilberegningerne for
hver enkelt type vej.

Nüvi'en er "selvlærende" med hvad hastighed den bruger for de enkelte
typer veje. Og det giver at den faktisk er meget nøjagtig med at beregne
ankomsttidspunkt. Det er sjældent over 5 min galt selv på ture mellem
500 og 1000 km.

Nüvi'en har den funktion at man kan indsætte et viapunkt i ruten. Men
det er begrænset til et enkelt. Og der kunne jeg sagtens bruge flere.
F.eks. så jeg kan finde alle de steder jeg skal på turen og ligge dem
ind fra starten af.

I R66 kan man lægge en tur med mange viapunkter til senere navigation,
men den er svær at få til at fungere rigtig.

Men hvis den udgave af R66 Mini jeg har fået købt er standard kan jeg
absolut ikke anbefale at man køber den, uanset hvor billig den er.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 13-09-08 22:19

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> det er begrænset til et enkelt. Og der kunne jeg sagtens bruge flere.
> F.eks. så jeg kan finde alle de steder jeg skal på turen og ligge dem

Hvis vognmanden vil op med lidt flere kroner, så kan en NUVI 760 FM
dette
Det fungerer fint, og man kan bede den om at planlægge den mest optimale
rute mellem de indtastede punkter ...

Der er også TMC med i den model....
jeg har dog endnu til gode at opleve hvad den forslår eller gør hvis der
er kø eller uheld på min planlagte rute

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-09-08 22:58

Lars [6710] skrev:
> Hvis vognmanden vil op med lidt flere kroner, så kan en NUVI 760 FM
> dette
> Det fungerer fint, og man kan bede den om at planlægge den mest optimale
> rute mellem de indtastede punkter ...

Det er vist rigeligt at få kortet opdateret i den jeg har.

> Der er også TMC med i den model....
> jeg har dog endnu til gode at opleve hvad den forslår eller gør hvis der
> er kø eller uheld på min planlagte rute

Der er også TMC i 300'eren. Og den vil foreslå dig en alternativ rute.
Men jeg har endnu ikke fulgt alternativerne. Tror ikke på at de passer
så godt til lastbiler.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 14-09-08 11:57

Den Sat, 13 Sep 2008 23:57:33 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>>
> Der er også TMC i 300'eren. Og den vil foreslå dig en alternativ rute.
> Men jeg har endnu ikke fulgt alternativerne. Tror ikke på at de passer

Hvis det er ligesom ikke-Nuvi modellerne, så kan du vælge "lastbil" et
eller andet sted i menuen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-08 21:04

Kent Friis skrev:
> Hvis det er ligesom ikke-Nuvi modellerne, så kan du vælge "lastbil" et
> eller andet sted i menuen.

Det kan jeg, men det er vist mest så den kan håndtere et "sæt" vejtyper
for lastbil og et "sæt" for personbil.

Kortudbyderne er vist endnu ikke klar til at melde ud at deres udstyr
kan håndtere alt det der med vægt og brohøjder.

Så dog lige i weekenden at VDO vil til det nu med deres nyeste model.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 10-09-08 18:10

tp skrev:

> gpsen måler mellem to punkter og trækker en lige linie og du imellem
> denne linie har slingret lidt, har du jo dermed kørt lidt længere end
> gpsen tror.

Der er et sekund mellem målingerne !!!

Så skal du dælendytme køre hurtigt og slingre meget for at det får nogen
indflydelse....

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : tp

Dato : 10-09-08 20:48

> Der er et sekund mellem målingerne !!!
>
> Så skal du dælendytme køre hurtigt og slingre meget for at det får nogen
> indflydelse....

jeg tror ikke det betyder noget på aktuel hastighed, men en afstand målt
over længere tid er jo en sum af alle målinger, og dermed vil en evt
fejlvisning akkumulere

og 130km/t = 36m/sek. Man kan vel godt slå smide et par cm på her ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-09-08 21:00

tp skriver:

> og 130km/t = 36m/sek. Man kan vel godt slå smide et par cm på her ?

Du tror vel ikke at den lægger det sammen på enkeltmålinger?

Fra : Anders Majland

Dato : 13-09-08 10:19

> Du tror vel ikke at den lægger det sammen på enkeltmålinger?

Det er da reelt det den gør. En GPS bestemmer sin position baseret på de
modtagne signaler - Og der gør de færreste oftere end omkring en gang i
sekundet.

Hvad den derudover vælger at vise er beregninger på disse positioner. Den
måler ikke direkte hastigheden men hvor langt den har flyttet sig mellem to
positionsmållinger (eller evt midlet over flere).

Så en GPS log over en kørt tur vil være en masse små korte liniestykker og
bilen vil derfor i teorien kunne have kørt en smule mere - Men ikke noget
der vil kunne give afvigelser der kan måles i procent... Det vil være meget
mindre ....

Fra : Lars [6710]

Dato : 13-09-08 22:00

Anders Majland skrev:

> [...]
> og bilen vil derfor i teorien kunne have kørt en smule mere - Men ikke
> noget der vil kunne give afvigelser der kan måles i procent... Det vil

Korrekt !

jeg har, udover den Navi der sidder i bilen, en Garmin Forerunner 305,
og der samler jeg, i modsætning til den i bilen, data op fra mine ture....

Der er i praksis næsten ingen afvigelse mellem distancemålingerne på de
enkelte løbeture.

Som eksempel har jeg en tur på ca 6 km som GPS'en på de 10 seneste ture
har målt til i gennemsnit 6,05 km hvor den længste måling har været 6,07
km og den korteste måling har været 6,02 km.

Er ikke lige Weltmeister i statistik, men forskellen mellem korteste og
længste svarer til ca. 0,8 %.
de fleste målinger ligger dog omkring middel, så den reelle afvigelse er
nok mindre.

Dertil kommer jo så, at jeg ikke lige kan huske om jeg nu har løbet i
"yder" eller "inderbanen" på skovstien på de enkelte ture...Eller hvor
meget jeg har zig zagget mellem hundel....
Der skal jo ikke meget til for at hente en 40 - 50 meter

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Tom

Dato : 14-09-08 10:43

> [...]
> Bortset fra det, jeg skulle have købt sådan en for længe siden. Livet
> bliver en del lettere på vejen med sådan en, når man bevæger sig udenfor

Den Garmin emap jeg engang havde var opgivet til +- 0,18 Km/t i hele området
fra 0 - > 1000 Km/t.....så ja regn med at også de nye modeller er nøjagtige

--
Tom