Buler i bilen?
Fra : Klaus G.

Dato : 09-09-08 14:55

Hej.

Et lille eksempel:

Man låner sin bil ud til en person, personen buler bilen. Personen som har
bulet bilen vedgår skaden og fortæller det til ejeren af bilen, mens andre
mennesker høre på. Men personen vil kun give 500kr. til rep. fordi "jeg
kender liiige en som kan lave det sort og blah blah blah". Bilen er næsten
ny og der skal ikke laves noget klamphuggeri så den skal gerne på værksted.
Værkstedet siger 6000kr. for rep.

Personen vil stadig kun give 500kr. til rep af bil...

Hvordan vil i tage den derfra?

Det er sket på kærstens arbejde, dog ikke vores bil, men en anden på
arbejdet. Ejeren af bilen er naturligvis meget sur på ham som har bulet
bilen, men ved ikke hvordan det skal gribes an.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-08 15:08

On Tue, 9 Sep 2008 15:54:46 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Værkstedet siger 6000kr. for rep.
>
>Personen vil stadig kun give 500kr. til rep af bil...

Lad forsikringen slås med skadevolder, det har de stor erfaring i.

/Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 09-09-08 16:14

> Lad forsikringen slås med skadevolder, det har de stor erfaring i.

Det var også mit første svar, men forsikringen har åbenbart sagt at ejeren
selv skulle betale. Noget siger mig de ikke vil gøre ret meget ud af det,
når de ikke selv kan spare så mange penge. Jeg mener... Hvis nu forsikringen
stod og skulle til at betale 75k for rep., så ville de jo slås for at få
andre til at betale, men en skade til 6k, så skal der ikke mange timers
arbejde til, så er de penge brugt jo...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-09-08 16:35

"Klaus G." skriver:

> Det var også mit første svar, men forsikringen har åbenbart sagt at ejeren
> selv skulle betale.

Det er nok noget med selvrisikoen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-08 16:52

On Tue, 9 Sep 2008 17:13:55 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Det var også mit første svar, men forsikringen har åbenbart sagt at ejeren
>selv skulle betale.
De har nok sagt at det billigeste for ejeren er selv at betale.
De vurderer nok at sagen er så lille at de helst vil undgå den eller
vurderer at det bliver noget med "påstand mod påstand" omkring skaden
og det er det samme som "selvrisiko og bonustab".

Men har de præsenteret en konkret udregning/behandling på/af sagen ?

Anmeld skaden til forsikringsselskabet, længere er den ikke.
Der er jo tilsyneladende en beviselig skade og man kender identiteten
på skadevolder, den får forsikringen svært ved at afvise at behandle.

Man skal overhoved ikke diskuterer med forsikringsselskabet hvad
skadevolder evt. har sagt/foreslået/påstået/erkendt, lav en anmeldelse
af skaden på den dertil indrettede formular.

/Hans

Fra : claus b.p.

Dato : 09-09-08 21:32

> Anmeld skaden til forsikringsselskabet, længere er den ikke.
> Der er jo tilsyneladende en beviselig skade og man kender identiteten
> på skadevolder, den får forsikringen svært ved at afvise at behandle.

Det er jo ikke det der er problemet. Hvis en anden bilist lavede en skade på
ens bil, skulle hendes ansvarsforsikring selvfølgelig dække, og der slås
forsikringsselskaberne gerne indbyrdes.
Her har man lånt en bil ud, og som det gode menneske man er, har man ikke
lavet en aftale på forhånd om hvad konsekvenserne af en skade skulle være,
for man stoler jo på hinanden....
God moral og etik siger, at låner man noget og ødelægger det, må man
erstatte det ødelagte. Ligesom en vase ikke er den samme hvis den er limet,
som hvis den stadig er hel, så er der konsekvenser ved en skadesopretning.
Jeg synes det er helt iorden at have den holdning at arbejdet skal udføres
professionelt, og med regning. Omvendt er der firmaer som opretter små buler
og ordner små ridser, så det bliver så godt som nyt, til en langt lavere
pris end forhandlerens værksted kan og vil.
Da man allerede er godt på vej til at blive uvenner, må det være så fair for
begge parter som muligt, så vælg den mest fornuftige reparationsmetode, og
forlang at de omkostninger, - enten reparationen - eller
selvrisiko+bonustab, man har haft, dækkes af skadevolder. Forklar at der
derudover er nogle omkostninger som hun har påført bilejeren, fx. det at
bilen nu ikke længere er "hel", man skal undvære bilen flere dage mens den
er på værksted, osv. Mon ikke man kan nå til en forståelse? Jeg tvivler på
at en personlig- (eller familie-) ansvarsforsikring vil dække skadevolderens
ansvar, når der er kasko på bilen. Men det kan da prøves. Eneste anden udvej
er at lægge civil sag an, og det er ikke sikkert man kan vinde sådan en sag.
Man må jo være klar over risikoen ved at låne sin bil ud, selv om det er
dyre lærepenge.

/Claus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-09-08 17:19

> [...]
> arbejdet. Ejeren af bilen er naturligvis meget sur på ham som har bulet
> bilen, men ved ikke hvordan det skal gribes an.

Der er vist ikke det store at gøre, når man har lånt den ud har man vel også
accepteret den risiko der er forbundet med dette.
Så bilens kasko må dække.
Hvis ham der lånte den har handlet uforsvarligt kan man måske anlægge civilt
søgsmål. Jeg er ikke jurist eller noget, så det jeg skriver kan selvfølgelig
være forkert.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 09-09-08 19:28

> [...]
> arbejdet. Ejeren af bilen er naturligvis meget sur på ham som har bulet
> bilen, men ved ikke hvordan det skal gribes an.

Ejeren skal nok bare betale skaden selv og lære det som andre vidste i
forvejen.
(Alt biludlejning bør henvises til Avis og Europcar og ikke privat)

Selv hørte jeg en histore engang som altid er god når nogen spørger om de
kan låne min bil.

kunden "Hej pølsemand, kan du låne mig 100 Kr?"
pølsemand "Kan du se banken henne på hjørnet?"
kunden "Ja?"
pølsemanden "banken og jeg har den aftale at de sælger ikke pølser og jeg
udlåner ikke penge"

Dette er mit svar til kolleger og venner hvis de vil låne min bil :)

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-09-08 10:58

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in

> Dette er mit svar til kolleger og venner hvis de vil låne min bil :)

Jeg plejer at sige at der skal betales depositum svarende til selvrisiko +
bonustab ved en evt. skade :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-08 22:34

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ny og der skal ikke laves noget klamphuggeri så den skal gerne på
> værksted. Værkstedet siger 6000kr. for rep.

En rigtig gammel lov fortæller at man skal levere det lånte tilbage i den
tilstand det var i da man lånte det. Prøv at spørge i juragruppen, de ved
rigtig meget om den slags :)

--
Per

Fra : Klaus G.

Dato : 10-09-08 16:22

Hej.

Tak for jeres svar, jeg prøver lige i juragruppen også.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery