Stærekasserne ?
Fra : Karsten

Dato : 04-09-08 07:44

hej - hvordan lige med motorcykler?
i fotovognene ruller et videokamera i
forruden har jeg hørt, så nummerpladen
kan aflæses, men det er da vist ikke
tilfældet i kasserne ?
http://www.bt.dk/article/20080903/bil_og_camping/809030385/

--

mvh. Karsten

Fra : Anders Majland

Dato : 04-09-08 08:45

> hej - hvordan lige med motorcykler?
> i fotovognene ruller et videokamera i
> forruden har jeg hørt, så nummerpladen
> kan aflæses, men det er da vist ikke
> tilfældet i kasserne ?
> http://www.bt.dk/article/20080903/bil_og_camping/809030385/

Nej de er rettet mod bilisterne.

Ser man statistisk på det er der jo også mange gange flere biler at "skyde"
efter end minoriteter som motorcyklister, knalleristerm cyklister mm. Ikke
at de små grupper ikke også forbryder sig mod færdselsloven, men en indsat
rettet mod bilister er nok den der kan vise størst effekt.

Forsøget med stærekasser i Århus døde en stille død - Dels pga hærværk men
også pga af for ringe billedkvalitet ...

Fra : Jakob

Dato : 04-09-08 17:04

> [...]
>
> Forsøget med stærekasser i Århus døde en stille død - Dels pga hærværk men
> også pga af for ringe billedkvalitet ...

Mon ikke mange billister kommer til at ha "tabt" nummerpladen i fronten.

Fra : Mogens

Dato : 04-09-08 18:09

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke mange billister kommer til at ha "tabt" nummerpladen i fronten.

I Frankrig er stærekassen ofte vendt bagud således, at bilen eller
motorcyklens bagerste nummerplade skydes...

Fra : Bruno

Dato : 04-09-08 18:12

Jakob wrote:

> Mon ikke mange billister kommer til at ha "tabt" nummerpladen i fronten.

Sikkert - men hvor taberagtig er man så. Man må da håber kolleger,
naboer o.a. hurtigt for den slags tumper på andre tanker.

Der skal nok også være nogle der gør som den orange Foucs RS jeg så
sidste år - forestil dig en smart hurtig bil der en pinlig ren bare lige
med undtagelse af tjære på nummerpladen så et par af tegnene viste noget
andet. Det er godt nok plat!

Mvh
Bruno

Fra : claus.b.p.

Dato : 04-09-08 09:14

"Karsten" <no@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> hej - hvordan lige med motorcykler?
> [...]
Ifølge lovgivningen i DK skal man kunne identificere føreren, og det kan man
alligevel ikke hvis motorcyklisten fx. har hjelm med mørkt visir. Så
det.....

/Claus

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 04-09-08 15:39

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ifølge lovgivningen i DK skal man kunne identificere føreren, og det kan
> man alligevel ikke hvis motorcyklisten fx. har hjelm med mørkt visir. Så
> det.....

Hvilken paragraf henviser du til her? De sidste år har de skam bare sendt
bøden til ejeren af bilen, hvis han ikke vil betale må han oplyse hvem der
kørte bilen og så får vedkommende en hilsen i stedet...

Fra : claus b.p.

Dato : 05-09-08 00:27

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bøden til ejeren af bilen, hvis han ikke vil betale må han oplyse hvem der
> kørte bilen og så får vedkommende en hilsen i stedet...
Men den holder ikke i byretten hvis man ikke kan identificere føreren.
Derudover skal der selvfølgelig være en forklaring på hvorfor ejeren heller
ikke kan identificere føreren, man har ikke lov til at nægte, hvis man kan.
Men er bilen/MC'en ikke altid til salg, og den dag var der 10 der prøvekørte
den... Kan man ikke genkende personen hvad så?

En anden ting er at man ikke kan dømmes for forseelsen, hvis man nægter at
have kørt, og ikke kan identificeres. Man kan højest idømmes en bøde for
ikke at fortælle hvem det så er. Det er svjv. 500 kr.

Her tager jeg ikke stilling til det moralske i at benægte sin brøde, men
det juridiske.

/Claus

Fra : Anders Majland

Dato : 04-09-08 18:39

> Ifølge lovgivningen i DK skal man kunne identificere føreren, og det kan
> man alligevel ikke hvis motorcyklisten fx. har hjelm med mørkt visir. Så
> det.....

Ja det er teorien - Praksis er at de også forfølger sager af førere der ikke
kan identificeres. Uanset om det er store solbriller i bil eller hjelm og mc
.... Der har dog været en del skriveri om at de frasorterer en masse
billeder af pga for dårlig kvalitet, men det afholder dem ikke fra at skrive
bødeforlæg .

Uffe R. B. Andersen er en af de få der har forfulgt den gennem
retsmaskineriet fra 2000 og lidt frem
http://www.twe.net/ticket.html

Imho er det bare at betale ved kasse et hvis formalia er iorden. Så er der
ingen grund til at spilde politi og retssystemets tid. Men er der tvivl (man
selv er i tvivl) ja så har man selvfølglig lov til at få sin sag afgjort i
retten

Men da det ifølge loven er føreren der har ansvaret er det politiets opgave
at løfte den bevisbyrde i retten. Uffes eksempel viser at det kan de have
ganske svært ved. Læser du det hele så bemærk politets "skriv" om den hvide
motorcykel på billedet (Uffes var rød) og hvor let kendetegn som runde
spejle kan blive firkantede eller var det omvendt .... Men siden Uffe's
episode har de også fået de fremadvendte kameraer så de i det mindste har
stor sandsynlighed for at kunne dokumentere hvilken nummerplade der sat på.
Og ikke bare finde det bedste match udfra hvad operatøren nåede at se af
nummerpladen ...

Det nemmeste er jo nok bare at vende lovgivningen så det ejers ansvar hvad
hans køretøj bliver taget i af trafikforseelser - hvis der ikke er en fører
der står frem .... (Men f.eks lidt skidt at kunne miste kørekortet fordi en
har lånt køretøjet uden ens accept og misser en vigepligt ....)

/A

Fra : claus.b.p.

Dato : 04-09-08 22:25

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> fører der står frem .... (Men f.eks lidt skidt at kunne miste kørekortet
> fordi en har lånt køretøjet uden ens accept og misser en vigepligt ....)

Som du kan læse af Uffes beretning er der netop tale om frafald af sigtelse,
pga. mangel på bevis. Ifølge retsplejeloven skal man kunne bevise at den
sigtede er identisk med den person der begik lovovertrædelsen. Hvis der
havde været bevis på, fx. i form af foto af nummerpladen, at det var Uffes
motorcykel, havde Uffe også haft pligt til at oplyse om det var ham selv,
eller hvis ikke, hvem den pågældende fører var. Men igen falder sagen, hvis
Uffe oplyser at der er flere der har kørt motorcyklen omkring det tidspunkt,
men at man desværre ikke kan identificere personen på billedet.
Netop derfor kasseres mange dårlige fotos også uden sag. Det skal
selvfølgelig ikke forhindre at politiet i første omgang forsøger at
indkassere en bøde. De fleste er nemlig fuldstændig uvidende om deres
rettigheder, og betaler bare bøden.
Tingene bliver ikke nemmere, hvis man indfører stærekasser, som kun
fotograferer imod kørselsretningen. Dette er også en af årsagerne til at
forsøget med at fotografere de der kørte over for rødt i Århus, ikke er
blevet udbredt til hele landet.
Den største værdi af alle disse tiltag er, og skal være, den præventive
virkning der ligger i at folk ved, at de risikerer bøder for at overtræde
loven. Sådan har politiet bare ikke altid set på det, de arbejder nærmest på
akkord for at fange flest muligt, og indkassere masser af penge, - når det
helt indlysende rigtige ville være, at man havde meget mere synligt politi
på vejene. Det er derudover generende for min retsfølelse at man fokuserer
så ensidigt på farten igen. Man manipulerer endda med statistikkerne i
pressen; Danmark er det dårligste land i Europa, hvad trafiksikkerhed angår!
Nej vi er ej! Vi har blot for første gang i mange år haft en stigning i
antallet af dødsfald i 2008. At antallet af dræbte rent faktisk fortsatte
med at falde efter at hastighedsgrænserne på motorvejene blev sat op til
130, det er glemt, for ifølge statistikkerne skulle antallet være steget
drastisk dengang. Man kan med lige så stor ret sætte et lighedstegn mellem
antallet af politibetjente på vejene, omvendt proportionalt med antallet af
trafikuheld. Læg bare mærke til i denne gruppe, hvordan antallet af
rapporter om hensynsløs kørsel og telefontalende trafikanter er stigende.

Det er rigtigt at man blot kan lave loven om, så man kan dømme bilens ejer,
uanset hvem føreren er, og det vil der helt sikkert også være nogen der
prøver at komme igennem med. Det vil bare være en glidebane uden ende for
det danske retssystem. Lad os hellere håbe på at politiet snart er færdige
med at reformere sig, og kommer ud på gaden igen.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-08 13:10

> [...]
> for det danske retssystem. Lad os hellere håbe på at politiet snart er
> færdige med at reformere sig, og kommer ud på gaden igen.

Apropos - så ringede jeg 114 den anden dag, da jeg så en polsk
indregistreret bil trække afsted med en dansk indregistreret campingvogn.
Det foregik et par km før lillebæltsbroen på Fynssiden. Af gode grunde
kender jeg ikke postnumre lige der, men den flinke politimand, som trods alt
denne gang tog telefonen oplyste mig nummeret på Middelfart politi.
Heldigvis var situationen ikke særligt presset for mig og jeg er vant til
politiets telefonnumre, så jeg kunne godt huske nummeret for at ringe
direkte til nærmeste politi (viderestilling må være kodeordet her, også for
at holde forbindelsen, det kunne jo være jeg ikke ringede op igen hvis den
blev mistet). Politiet fik ikke mit personnummer, og det er min erfaring at
hvis det ikke gør det - så gør det heller ikke videre ved det, selv om det
siger det gør (de ville kontakte Kolding politi).

Politireform .. et bandeord!

--
Per

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 05-09-08 18:31

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> personnummer, og det er min erfaring at hvis det ikke gør det - så gør
> det heller ikke videre ved det, selv om det siger det gør (de ville

Politi = en flok fjolser, der får den elendige løn som de har fortjent.
Eller også er det (nok også meget sandsynligt) lønnen der får fjolserne
til ikke at tage deres arbejde seriøst nok og skide højt og flot på
mange opgaver.

Hele "pakken" skal så blandes sammen af nogen uduelige politikere der
ikke forstår at politiet ikke tilstrækkeligt passer deres arbejde.
Politi-reformen kommer sgu' givetvist aldrig til at lykkedes (flere på
gaden oma anprisninger)... Politiske fjolser, ser gennem fingre hermed
for at vinde tid og derudover har vi astronomiske regninger til den
stigende ældre-pukkel, så det er ikke let...

Fra : Bruno

Dato : 05-09-08 20:14

Master Fat Bastard wrote:

> [...]
> Eller også er det (nok også meget sandsynligt) lønnen der får fjolserne
> til ikke at tage deres arbejde seriøst nok og skide højt og flot på

LOL - fjolset er vist ham der sidder tættest på dit tastatur.

Hvad er du så bitter over - har de taget "din" stjålne knallert fra dig
eller har du været ude i noget endnu mere dumt.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-08 21:44

Den Fri, 05 Sep 2008 21:13:50 +0200 skrev Bruno:

> LOL - fjolset er vist ham der sidder tættest på dit tastatur.
>
> Hvad er du så bitter over - har de taget "din" stjålne knallert fra dig
> eller har du været ude i noget endnu mere dumt.

Han klager over at de ikke tager deres opgaver alvorligt, så det
er vel mere rimeligt at gætte på at det er ham der står som offeret,
hvor politiet ikke har tid til at gøre noget fordi de sidder og
laver papir-arbejde.

Eller måske han kender nogen der har været ude for det.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Bruno

Dato : 05-09-08 23:13

Kent Friis wrote:
> [...]
> er vel mere rimeligt at gætte på at det er ham der står som offeret,
> hvor politiet ikke har tid til at gøre noget fordi de sidder og

Måske, men jeg tvivler. Odds er mere til, at han har læst en historie
eller to et sted. Og uanset det ene eller det andet, så kan man vist
ikke påstå politiet er overbetalt eller ligegyldige over for borgerne.

Det eneste man med rimelighed kan sige er, at de er overbebyrdet fordi
politistyrken ikke blevet gjort større i takt med der er blevet flere
opgaver. Samtidig har vi efterhånden udviklet sig en nation af
hjælpeløse egoister, så snart noget ikke er lige efter vores hoved
klager vi i alle retninger og forventer hele det offentlige system er
der for os personligt.

Bare se på nyhedsmedierne - de negative "åh, det er så synd for en eller
anden" optager næsten al plads. Og det på trods af, at vi lever i et
land der i sammenligning med store dele af kloden vist kun kan betegnes
som paradis på jord(med for lidt soltimer og for meget regn). Bare fordi
vi betaler skat, så kan vi ikke give samfundet skylden for alt.

Mvh
Bruno

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-08 23:21

Den Sat, 06 Sep 2008 00:12:47 +0200 skrev Bruno:

> Måske, men jeg tvivler. Odds er mere til, at han har læst en historie
> eller to et sted.

Også en mulighed, men det var ikke det du skrev.

> Og uanset det ene eller det andet, så kan man vist
> ikke påstå politiet er overbetalt eller ligegyldige over for borgerne.

Læste du overhovedet det indlæg du svarede på, eller er det dine
egne fordomme du besvarer?

Han klagede bl.a. over de ikke får løn nok til at tage deres
arbejde alvorligt.

> Det eneste man med rimelighed kan sige er, at de er overbebyrdet fordi
> politistyrken ikke blevet gjort større i takt med der er blevet flere
> opgaver.

Du giver ham jo ret.

> [...]
> hjælpeløse egoister, så snart noget ikke er lige efter vores hoved
> klager vi i alle retninger og forventer hele det offentlige system er

Selvtægt er faktisk ulovligt.

Mvh
kent

.... for katten.

Fra : Bruno

Dato : 05-09-08 23:54

Kent Friis wrote:
> Også en mulighed, men det var ikke det du skrev.

Nææh - jeg fulgte bare op på den stil han lagde for dagen.

> Læste du overhovedet det indlæg du svarede på, eller er det dine
> egne fordomme du besvarer?

Det er vist dig der ikke har læst hvad du kommenterer.

> Han klagede bl.a. over de ikke får løn nok til at tage deres
> arbejde alvorligt.

Tænk, jeg læste det at han kaldte dem fjolser. Og så fulgte op med at de
fik løn som fortjent. Eller at den lave var skyld i de ikke tog arbejdet
seriøst, men fortsat var nogle fjolser. Jeg vil godt havde du forklare
hvordan hans indlæg ikke definerede "politi = en flok fjolser".

> Du giver ham jo ret.

Nej. Han hævder politiet ikke tager deres arbejde seriøst, det mener jeg
er lodret forkert. Han mener politiet er nogle fjolser, det er jeg
heller ikke enig i. Og så fortsætter han forøvrigt sin tirade med brok
over politikerne, til kan man vist kun sige at vi har de politikere vi
vælger. Hvis der ikke blev stemt næsten kun på basis af enkelt sager, så
kunne det være der var nogle folk på tinge der tænkte mere fremsynet.

> Selvtægt er faktisk ulovligt.

Og hvor er det lige jeg opfordrer til selvtægt? Det afsnit omhandler
tilgangen til "hele det offentlige system", men det overså du måske også.

Mvh
Bruno

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-08 09:17

Den Sat, 06 Sep 2008 00:54:28 +0200 skrev Bruno:

> Nææh - jeg fulgte bare op på den stil han lagde for dagen.

Tydeligvis uden overhovedet at tænke på hvad det var du svarede på.

Manden klager over for lidt politi, og så beskylder du ham for at
stjæle knallerter.

> [...]
> seriøst, men fortsat var nogle fjolser. Jeg vil godt havde du forklare
> hvordan hans indlæg ikke definerede "politi = en flok fjolser".

Du læser ikke hvad jeg skriver.

> Og hvor er det lige jeg opfordrer til selvtægt? Det afsnit omhandler
> tilgangen til "hele det offentlige system", men det overså du måske også.

Du kan da bare lade være med at snakke om "hele det offentlige system",
når manden brokker sig over for lidt politi.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : claus b.p.

Dato : 06-09-08 10:37

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Tydeligvis uden overhovedet at tænke på hvad det var du svarede på.

Og så endte det hele som sædvanlig i mudderkastning langt væk fra emnet.

Det korte og det lange er, at ikke bare retssikkerheden, men også
trafiksikkerheden ville nyde stor gavn af noget mere / mere synligt politi.
Kan man ikke skaffe nok folk til opgaven, og det er der noget der tyder på
at man ikke kan, kunne man jo vælge at udbetale politifolkene løn for
overarbejde, i stedet for det evindelige afspadsering. (Som mange politifolk
benytter til at have et andet arbejde ved siden af).
Det eneste de stærekasser er fornuftige til, er at skræmme folk til at holde
farten nede på nogle helt bestemte steder, hvor der er særlig fare. Den
afskrækkende virkning vil sikkert også kunne virke lidt ved opsætning i
lyssignaler, for at fotografere rødkørere, -incl. cykler- men den praktiske
del med at uddele bøder er mere et lotteri, men nogle heldige "vindere" og
så alle de andre. Hvis trafikmoralen er på glidetur er dette ihvertfald ikke
løsningen.

PS: "Farten dræber" - I år er antallet af højresvingsulykker med dødelig
resultat steget med 500%. Vi må have hastigheden på de højresvingende
lastbiler ned! ;-/

/Claus

Fra : Bruno

Dato : 06-09-08 11:27

Kent Friis wrote:

> Tydeligvis uden overhovedet at tænke på hvad det var du svarede på.
>
> Manden klager over for lidt politi, og så beskylder du ham for at
> stjæle knallerter.

Jeg svarede en person der nedgjorde alle i politiet og kvaliteten af det
arbejde de udfører.

EOD
Bruno

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-08 11:52

Den Sat, 06 Sep 2008 12:27:10 +0200 skrev Bruno:

> Jeg svarede en person der nedgjorde alle i politiet og kvaliteten af det
> arbejde de udfører.

Uden overhovedet at læse hvad det var han skrev.

Hvor finder du iøvrigt ordet "alle"?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 06-09-08 13:55

Kent Friis wrote:

> Uden overhovedet at læse hvad det var han skrev.
>
> Hvor finder du iøvrigt ordet "alle"?

Kent Friis: Du har helt ret. Jeg klager over for lidt politi som gør at
politiet ikke klarer de opgaver som de burde. Og det er et stort problem
i et samfund der bygger på lov og orden.

Punkt 1:
Bruno: Du er en lille idiot der efter mange forklaringer ikke har fattet
en skid af det hele. Et (af flere) beviser på at Kent Friis har forstået
det hele, er indlægget fra 5/9-08 kl. 21.13:

Bruno wrote:

> LOL - fjolset er vist ham der sidder tættest på dit tastatur.
>
> Hvad er du så bitter over - har de taget "din" stjålne knallert fra dig
> eller har du været ude i noget endnu mere dumt.

Til det, er det vist tydeligt at se hvem der er fjolset her og hvem der
ikke er det. Fjolset hedder Bruno...

Punkt 2:

Hvis jeg var tyveknægt eller iøvrigt kriminel, lille brune tåbelige
Bruno, så ville jeg juble og klappe over alle de ulovlige ting og
lov-overtrædelser som dagligt sker og som politiet ikke gør noget ved.
Jeg ville frydes fordi der bliver set gennem fingre med alt for mange
ting og selvom der er beviser nok, bliver forbrydere ikke straffet og
dømt. På trods af at vi har nogen love og regler som burde overholdes og
forbrydere burde straffes (dette sker ikke).

Punkt 3:

Lille brune tåbelige Bruno: Vedr. din latterlige og useriøse kommentar
hvor du f.eks. siger dette (citat):

Bare se på nyhedsmedierne - de negative "åh, det er så synd for en eller
anden" optager næsten al plads.

Lille brune tåbelige Bruno: De historier har ligesom sin berettigelse,
men jeg tror ikke du fatter det, fordi det kræver at man kan kigge lidt
udover sin egen næsetip...

Punkt 4:
Lille brune tåbelige Bruno: Jeg har ikke snakket om tilgangen til "hele
det offentlige system". Der bliver snakket specifikt om politiets rolle,
lille useriøse Bruno. Jeg tror helt generelt bare at du er en lille
teenager der ikke helt har lært at læse endnu og ikke lært at se udover
din egen lille næsetip.