blyfri i dieselbil
Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-09-08 20:41

Hej derude,

Er der nogen af Jer der ved, om det er muligt at få en blyfri tankpsityol
ned i en dielseltank? - drejer sig om en Skoda Octavia fra juli 2007 (er en
2008 model).

Hvad er konsekvenserne såfremt der er fuldt ca. 15 ltr blyfri i tanken med
ca. 5 ltr diesel og der er kørt ca 2 km?

Vi er blevet i tvivl om der blev tanket blyfri - bilen stoppede brat efter
ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Mikael

Dato : 03-09-08 13:45

On 3 Sep., 21:40, "Torben Brøndum" <t...@Xtorben-broendumX.dk> wrote:
> [...]
> ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

Det er muligt at hælde blyfri på en benziner, men ikke omvendt.

Det lyder meget sandsynligt.

Men få tanken tømt og hæld noget nyt diesel på, så er den sikkert i
orden.

Mikael

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-09-08 20:49

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com>

> [...]
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

*Det er muligt at hælde blyfri på en benziner, men ikke omvendt.

....du mener at det er muligt at fyklde benzin på en dielsel men ikke dielsen
på en benzin ?

Fra : Henning

Dato : 03-09-08 21:16

On Wed, 3 Sep 2008 21:49:14 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

>"Mikael" <MikLarsen@gmail.com>

>*Det er muligt at hælde blyfri på en benziner, men ikke omvendt.
>
>...du mener at det er muligt at fyklde benzin på en dielsel men ikke dielsen
>på en benzin ?

Ja, en dieselstuds er større end en benzin, du kan ikke få dieseltuden
ned i tankhullet.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-09-08 21:20

"Henning" < @> skrev i meddelelsen
> On Wed, 3 Sep 2008 21:49:14 +0200, "Torben Brøndum"
> <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

> Ja, en dieselstuds er større end en benzin, du kan ikke få dieseltuden
> ned i tankhullet.

Er der en god grund til det, ellers vil jeg da påstå at det er hul i
hovedet. Så vidt jeg ved gør diesel i en benziner ikke nær så meget skade
som benzin på en dieselbil!

Fra : Ivar

Dato : 03-09-08 21:46

Brian Axelgaard skrev:

> Er der en god grund til det, ellers vil jeg da påstå at det er hul i hovedet.

Det er historisk betinget. En gang havde benzin og diesel same
diameter.
Da den blyfri kom, lavede man den blyfri-studs mindre for at udgå, at
der kom blyholdig benzin i. Nu er den blyholdige forsvundet, og det
virker skørt.
Man skulle ikke tro, at nogen kunne finde på at hælde diesel
på en benzin-bil. Når man køber benzin, skal man jo tjekke
oktantallet. Det kan man ikke fra en diesel-tank. Men det skete
ofte at folk gjorde det, da de var lige store.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-08 21:27

"Torben Brøndum" skriver:

> [...]
> ned i en dielseltank? - drejer sig om en Skoda Octavia fra juli 2007 (er en

Det kan man. "Hullet" til dieselpistolen er større end den til benzin-

> Hvad er konsekvenserne såfremt der er fuldt ca. 15 ltr blyfri i tanken med
> ca. 5 ltr diesel og der er kørt ca 2 km?

Det kommer an på.....

> Vi er blevet i tvivl om der blev tanket blyfri - bilen stoppede brat efter
> ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

Det kunne det være.

Diesel har naturligt en smøreevne som benzin ikke har. Dieselpumpen kan
ødelægges ved at miste søringen (altså køre på benzin).

Om det også dræber dyserne (de er jo både pumpe og dyse på 1 gang) ved
jeg faktisk ikke.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 03-09-08 21:27

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

MOTOR i dag har en artikel netop om det problem. Overskriften lyder 40.000
for en tankfuld.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-08 01:10

On Sep 3, 9:40 pm, "Torben Brøndum" <t...@Xtorben-broendumX.dk> wrote:
> [...]
> ned i en dielseltank? - drejer sig om en Skoda Octavia fra juli 2007 (er en

Ja.

> Hvad er konsekvenserne såfremt der er fuldt ca. 15 ltr blyfri i tanken med
> ca. 5 ltr diesel og der er kørt ca 2 km?

Kan måske ødelægge højtrykspumpen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-09-08 08:49

> Hvad er konsekvenserne såfremt der er fuldt ca. 15 ltr blyfri i tanken med
> ca. 5 ltr diesel og der er kørt ca 2 km?

Uden at nævne navne, da man jo ikke skal udstille nogen, så var jeg for
noget tid siden medlem af en organisation, hvor man rådede over en kassebil,
der var fint indrettet med hylder, lys, rindende vand, 230 v og alt hvad
hjertet begærer.

Brugerne af denne bil var fortrinsvist meget unge, der endnu ikke havde fået
deres egen bil. Og man gjorde derfor et stort nummer ud af at understrege at
den skulle tankes med DIESEL, og hver gang nøglerne blev udleveret, gjorde
den garageansvarlig endnu en gang opmærksom på at den altså skulle tankes
med DIESEL.

Da to unge medlemmer havde brugt bilen til et arrangement, og var på vej
hjem med en halvtom tank, kørte de selvfølgelig for at tanke den op, så den
var klar til næste brug. De var meget opmærksomme på det med brændstoffet,
og dobbeltcheckede at det nu også var diesel de hældte på.
Det skulle dog vise sig, at være mere end svært at få pistolen ned i
studsen, og efter meget møje og besvær fik man tilpasset toppen fra en
plasticflaske som tragt, og fik fyldt diesel på til det løb over. Ingen
undrede sig over at man kun kunne tanke 8 l på en Sprinter med halvtom
tank... Glade og stolte over deres bedrift kørte de hjem og afleverede
bilen, og informerede den garageansvarlige om at der var noget galt med
brændstofmåleren, da den blev stående på halv.

Den garageansvarlige undersøgte sagen, og konstaterede at et værkstedsbesøg
var nødvendigt... Ikke hos Mercedes for at få ny brændstofmåler, men hos
Campingringen for at få ny ferskvandsanlæg...

På siden af bilen, under den studs hvor der med 5 cm store røde bogstaver
står "VAND", var der tydelige spor af olie der var løbet ned..

Og ja - det var et par unge piger

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-08 08:57

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

Jeg fyldte omkring 52 liter (af ca. 57 mulige) benzin i min Golf III.
Årsag - i Tyskland ledte jeg efter V-Power plus og vidste ikke at det også
fås i benzinudage :(

Det kostede en tur med ADAC - jeg kørte 10 km(!) før den gik i stå samt en
ny tankfuld brændstof. Bilen tog ikke skade af det.

Men jeg blev fortalt - af den rare ADAC-mand - at havde det nu været en
moderne bil med højtryksdyser, så havde prisen været en helt anden

--
Per

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-08 10:08

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev

[snip det hele]

Bilen står som sagt på (Skoda) værksted. Værkføren siger, at såfremt fejlen
er, at der er kommet benzin i dielsetanken, så tømmes den, der skiftes
dieselfilter samt rør gennemblæses. Pris ca. 1500-2000 (sæder tages ud og
der åbnes et dæksel ned i tanken). Han har ikke oplevet, at det var
nødvednigt at skifte dyser, pumpe m.v. Og som han tilføjer. ja så vil dne gå
i stå efter ca. 500 m, da den jo ikke kan køre på bensin.

Jeg vender tilbage til gruppen, når jeg ved mere.

Torben Brøndum

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-08 11:37

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det var nødvednigt at skifte dyser, pumpe m.v. Og som han tilføjer. ja så
> vil dne gå i stå efter ca. 500 m, da den jo ikke kan køre på bensin.

Hvor stort tryk er der i dine dyser - 1700-2000 Bar - betydeligt mere ind i
min gamle bil. Og benzin er ikke just kendt for at smøre ...

På den anden side er det en moderat blanding af benzin der har været til
stede i dieselolien, forudsat du fuldtankede med de 15 liter ... eller hvor
meget brændstof var der i tanken i alt da du tankede skråstreg havde
tanket?

--
Per

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-08 11:58

> [...]

> stede i dieselolien, forudsat du fuldtankede med de 15 liter ... eller
> hvor meget brændstof var der i tanken i alt da du tankede skråstreg havde

jeg vil skyde på, at der var 5-7 ltr diesel tilbage + det der måtte være
selv måler viser 0 ltr. Der blev vist fyldt ca 15 lrt bensin på......men vi
er jo slet ikke sikker på, at dre kommet bensin på (kan/må vær anden vej i
givet fald).....det vil vise sig når værksted ser efter .

Torben Brøndum

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-08 13:36

> [...]
> vi er jo slet ikke sikker på, at dre kommet bensin på (kan/må vær anden
> vej i givet fald).....det vil vise sig når værksted ser efter .

Naturligvis er der hældt benzin på.

Jeg var da ikke så dum - da jeg havde hældt benzin på min dieselbil - at jeg
troede at der kunne være andre grunde til at bilen gik i stå ... bare lige
så´en. Det var jo en VW! :)

Godt nok kikkede jeg på kvitteringen en gang, men det var da bare for at se
om det var rigtigt :)

Det tog i øvrigt maks et par timer på et værksted i Tyskland i en weekend
..... hvor lang tid har du ventet? ;)

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-08 05:13

On Sep 4, 12:57 pm, Torben Brøndum <t...@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:
> [...]
> er jo slet ikke sikker på, at dre kommet bensin på (kan/må vær anden vej i
> givet fald).....det vil vise sig når værksted ser efter .

Hvad siger kvitteringen ?

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-09-08 13:10

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i

*Hvad siger kvitteringen ?

Har vi ikke....printer virkede ikke

Torben Brøndum

Fra : jens.brauer.rasmusse~

Dato : 08-09-08 02:49

On 4 Sep., 14:35, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:

> [...]
> Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
> fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte

Ja jeg vil mene benzin på en diesel kan koste en ny motor i værst fald
- alene fordi en dieselmotor har en højere komprimering af
brændstoffet - dvs at benzin bliver bragt meget tæt på punktet hvor
det selvantæder og stempelet er vel og mærke stadig ved at trykke det
sammen .... så det kan koste dyrt at lave den fejl

at gøre det omvendt dvs diesel på benzinmotor koster "bare" et
værkstedsbesøg - skete for en kammerat i sommer på mc - han betalte ca
200 euro til et værksted for rens af karburatorene og tank så var den
kawasaki god igen.

--

Jens B Rasmussen
CBR1000F dcbs

Fra : Mikker

Dato : 08-09-08 10:22

I dagens verden skal man nok mere frygte at højtrykspumpen sætter sig når
der kommer benzin i den...1500-2000 bars pumpe uden smøring...det er nok ikk
så godt ;)

Hygge

Mikker

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-08 11:19

> [...]

> ca. 2 km......kunne så starte yderst kortvarigt og gik så ud brat igen.
> Holder på værksted....så vi ved ikke om ovennævnte er problemet.

Nå - nu har du holdt på værksted længe nok ;)
Hvad var problemet så?

--
Per