Ildslukker
Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-08 18:59

Der har fra tid til anden været diskussioner om ildslukkere her i
gruppen - pulverslukkere som ellers er det mest normale, skulle
direkte ødelægge bilen.

Jeg kiggede egentlig efter en CO2-slukker, men fandt en der stod
N2 på, det må vel betyde det er nitroget, kvælstof. Og hvis jeg
ikke husker galt, er der i forvejen 70% af det i atmosfærisk luft.
Den var iøvrigt også markeret med E - brand i elektriske ting op
til 1.000 volt, i modsætning til pulverslukkeren ved siden af.

Er det en fornuftig løsning til at have liggende i bilen? Tåler
den rystelser, eller skal den være fastmonteret?

Ikke at jeg forventer at få brug for den (kører ikke pegø'), det er
lidt ligesom en forsikring - bortset fra at ildslukkeren ikke sender
regninger på flere tusinde kroner selvom man ikke bruger den.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 27-08-08 12:43

On 27 Aug., 19:59, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> lidt ligesom en forsikring - bortset fra at ildslukkeren ikke sender
> regninger på flere tusinde kroner selvom man ikke bruger den.

Nu kan jeg ikke lige huske hvordan det er, men det vigtigste er vel at
den ikke er farlig for mennesker. Det er vel mest til at slukke hvis
der er mennesker i nærheden? Er det kun bilen der brænder, så lad den
da brænde færdig og få en ny.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-08 20:05

Den Wed, 27 Aug 2008 11:43:24 -0700 (PDT) skrev Mikael:

> [...]
> den ikke er farlig for mennesker. Det er vel mest til at slukke hvis
> der er mennesker i nærheden? Er det kun bilen der brænder, så lad den

Få? Jeg tror ikke vi handler samme sted.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 27-08-08 14:30

On 27 Aug., 21:04, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Få? Jeg tror ikke vi handler samme sted.

Nej jeg ved ikke hvad dit forsikringsselsakb hedder

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-08 20:27

Den Wed, 27 Aug 2008 13:30:08 -0700 (PDT) skrev Mikael:

> Nej jeg ved ikke hvad dit forsikringsselsakb hedder

Det hedder vist "ansvar".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : oz3bto

Dato : 27-08-08 20:01

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kent
> --
> Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

Uanset om det er N2 co2 pulver e.l. så bør flasken være fastspændt i bilen
eller ligge på en måde så den ikke kan flyve rundt i bilen.. Det er jo en
beholder under tryk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-08 20:14

Den Wed, 27 Aug 2008 21:00:58 +0200 skrev oz3bto:

> [...]
> eller ligge på en måde så den ikke kan flyve rundt i bilen.. Det er jo en

Der er ikke decideret tale om at flyve rundt. Det eneste sted der er
plads plads er sammen med reservehjulet. Det er begrænset hvor meget
plads der er.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 27-08-08 14:36

On 27 Aug., 21:13, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Der er ikke decideret tale om at flyve rundt. Det eneste sted der er
> plads plads er sammen med reservehjulet. Det er begrænset hvor meget
> plads der er.

Hvis du endelig skal have en brandslukker i bilen, er det optimale
sted i en holder der sidder fast på sædet så den er lige ved hånden og
skulle uheldet være ude så du sidder i bilen der efter et uheld
begynder at brænde, så kan du få fat i den og holde flammerne lidt
væk, eller hvis du skal redde en anden person så skal du ikke første
til at tømme baggagerummet for alt dit habbengut du lige tilfældigvis
den dag har fyldt det op med, når du så alligevel skal have en
brandslukker, så køb en nødhammer samtidig, så er du godt hjulpet.

Et baggagerum er ikke specielt pænt efter at en pulverslukker ikke lå
helt så godt fast som føreren troede og den blev udløst. Det bliver
ihvertfald hvidt

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-08 20:31

Den Wed, 27 Aug 2008 13:36:15 -0700 (PDT) skrev Mikael:

> [...]
> skulle uheldet være ude så du sidder i bilen der efter et uheld
> begynder at brænde, så kan du få fat i den og holde flammerne lidt

Der er ikke plads.

> eller hvis du skal redde en anden person så skal du ikke første
> til at tømme baggagerummet for alt dit habbengut du lige tilfældigvis
> den dag har fyldt det op med,

Der var ikke tale om baggagerummet, det er lille nok i forvejen.

> Et baggagerum er ikke specielt pænt efter at en pulverslukker ikke lå
> helt så godt fast som føreren troede og den blev udløst. Det bliver
> ihvertfald hvidt

Der plejer da at sidde en split / plombering.

Men nu var det heller ikke pulver spørgsmålet drejede sig om.

Mvh
Kent

.... for katten.