Nye sutter til Sonata'en.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-08-08 16:22

Da vi ved en tidligere lejlighed blev enige om, at dæk der har kørt
tæt på 50.000 km. ikke er smarte at køre på ferie med, blev der i går
investeret i 4 nye luftgummiringe til automobilet.

Det blev Continental Premium Contact 2

Jeg har ikke haft tid til at udfordre dem endnu, og de har heller
ingen skade af at få tid til at "sætte" sig ordentligt.

Men én ting er sikkert. De er stille - meget stille.

Iøvrigt ligner slidbanemønstret på de nye dæk til forveksling det
mønster der var på de gamle Sport Contact, jeg havde på Stilo'en, og
dem var der s'gu ikke noget som helst i vejen med.

Det bliver sikkert en god ferie.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-08-08 18:13

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> tæt på 50.000 km. ikke er smarte at køre på ferie med, blev der i går
> investeret i 4 nye luftgummiringe til automobilet.

Fornuftigt :)

> Jeg har ikke haft tid til at udfordre dem endnu, og de har heller
> ingen skade af at få tid til at "sætte" sig ordentligt.
>
> Men én ting er sikkert. De er stille - meget stille.

Jeps. Og runde ikke mindst! VW havde hældt Dunlop 17"'ere på min Touran
fra fabrikken. Heldigvis kørte jeg noget metal i ét af bagdækkene, så
jeg kunne få 2x Continental på. Det dividerede vibrationerne med 2 :) Nu
er fordækkene heldigvis ved at være høvlet ned, så nu kører maskinen
snart dejligt!

/Kent Glerup

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 23-08-08 12:35

On 23 Aug., 17:22, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> [...]
> tæt på 50.000 km. ikke er smarte at køre på ferie med, blev der i går
> investeret i 4 nye luftgummiringe til automobilet.

Tillykke med dem, men…nu må du ikke gøre mig bange…

Fordækkene på min Bimmer har også kørt ca 50.000 km. Og nu skal de
lige en tur til Malaga og tilbage igen… Der er ganske vist stadig et
par (måske 3) mm mønster tilbage, så de vil sandsynligvis være klar
til skralderen ved hjemkomsten, men er der andet man bør være
opmærksom på? Bortset fra regnvejr? Hvordan ser det f.eks. ud med
risikoen for eksploderede dæk og hul i autoværnet eller hastigheden
hvormed det sidste mønster slides?

Der er tale om et par Michelin Pilot Sport 225/40-18 (runflat)…

(Den opmærksomme læser vil bemærke, at vi taler om fordæk på en
baghjulstrækker)

> Men én ting er sikkert. De er stille - meget stille.

Og ang. støj… Disse 18” Michelin’er støjer meget mindre en nogle 17”
Bridgestone, jeg testede en overgang. De er ligeledes mere
komfortable. Aldrig mere Bridgestone…

Fra : TGJ

Dato : 23-08-08 21:55

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvad hastighed er de godtkendt til og regner du med at overholde det?

Hvor mange gange er der skrabt på kantsten ved parkering? (hvordan ser siden
af dækkene ud?)
Thomas

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-08-08 08:58

Hej Thomas

> Der er tale om et par Michelin Pilot Sport 225/40-18 (runflat)…
>
> Hvad hastighed er de godtkendt til og regner du med at overholde det?

Jeg mener, at de er godkendt til 300 km/t (og hvis ikke de er det, så
er tallet 270 km/t). Desværre kan min bil kun køre ca 225 km/t.Og
igennem Frankrig og Spanien kører man vist ikke så stærkt...

> Hvor mange gange er der skrabt på kantsten ved parkering? (hvordan ser siden
> af dækkene ud?)

Jeg plejer at undgå kantstene, og fælgene har heldigvis ingen
kantstensmærker, så det er ikke dér dækkene har taget skade. Men da
jeg kører meget rundt i København, har dækkene da set en del ujævne
veje, huller og hårde bump. Og alt muligt andet skidt og møj...

--
Jacob

Fra : oz3bto

Dato : 24-08-08 15:58

[...]

Har du prøvet at springe et fordæk med over 100kmt ?

Jo mindre mønster jo mindre ting skal der til at lave hul deri eller skære
det helt op

Jeg har prøvet at der er smuttet et fordæk med 90kmt et 205/50 15" dog ikke
runflat.. Nok det mest ubehagelig jeg har prøvet

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-08-08 11:31

> Har du prøvet at springe et fordæk med over 100kmt ?

Nej, heldigvis ikke...

> Jo mindre mønster  jo mindre ting skal der til at lave hul deri eller skære
> det helt op

Det var lidt, det jeg blev bange for. Nu har jeg så været nede og måle
mønsteret, og det er lige over 5 mm i den yderste rille og lidt under
5 mm i den inderste rille - i begge sider. Bilen er lige blevet udmålt/
sporet så den skulle gerne være stoppet med at slide uens yderst vs
inderst - eller det er måske meget normalt?

> Jeg har prøvet at der er smuttet et fordæk med 90kmt  et 205/50 15" dog ikke
> runflat.. Nok det mest ubehagelig jeg har prøvet

Ja, der lyder godt nok ikke rart...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 25-08-08 03:38

> [...]
> tæt på 50.000 km. ikke er smarte at køre på ferie med, blev der i går
> investeret i 4 nye luftgummiringe til automobilet.

Fornuftig investering. Dem skal du nok blive glade for. Det er jeg i hvert
fald på taxaen

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved