Spændingsregulator
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 21:13

Hvad lader en bil typisk med i tomgang og ved 80 km/t. ?
Det samme ikke ??

Hvilken opgave har en spændingsregulator ?
Sætter den en grænse for hvad der må produceres
af strøm fra generatoren ???
En 12V grænse-tingest eller ??
En generator vil vel gi' variabel strøm uden
en regulator, og kunne få lyset til at variere
i styrke uden ?

Berig mig med jeres viden.
Jeg kunne få brug for den i et
senere afsnit.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 21:43

"Eque" <-> skrev :

>Hvad lader en bil typisk med i tomgang og ved 80 km/t. ?
>Det samme ikke ??

Sjældent.

typisk skal der være lige ved 13,8 volt på skidtet - ikke alle giver
det i tomgang

>Hvilken opgave har en spændingsregulator ?

Den opgave den deler navn med

>Sætter den en grænse for hvad der må produceres
>af strøm fra generatoren ???

nej

>En 12V grænse-tingest eller ??

ikke en grænse, men et ønske om at holde en ret konstant spænding på
systemet

>En generator vil vel gi' variabel strøm uden
>en regulator, og kunne få lyset til at variere
>i styrke uden ?

Jep - sådan deromkring, bortset fra afvigelserne

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 22:39

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> ikke en grænse, men et ønske om at holde en ret konstant spænding på
> systemet

Så skulle jeg ha' spurgt, om den
så regulerer fra det generatoren gir'
i tomgang eller eks. ved 80 km/t.
Eller et sted derimellem.
Kan en generator 'i løs vægt'
ikke gi' mere end 12-14 volt hvis
den får 'frit løb' ??

> Jep - sådan deromkring, bortset fra afvigelserne

Så en spændingsregulator laver en slags gennemsnit
af det generatoren leverer uanset omdr. tal ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-08-08 22:53

On Fri, 22 Aug 2008 23:38:39 +0200, "Eque" <-> wrote:

><jan_stevns> skrev i en meddelelse

>Så skulle jeg ha' spurgt, om den
>så regulerer fra det generatoren gir'
>i tomgang eller eks. ved 80 km/t.
>Eller et sted derimellem.
Den regulerer konstant, men om der er strøm at lade med er et
spørgsmål tilført effekt til generatoren (omdrejningstallet og
krafterne der leveres)

>Kan en generator 'i løs vægt'
>ikke gi' mere end 12-14 volt hvis
>den får 'frit løb' ??
Jo, men den er ikke designet dertil.

jo

>Så en spændingsregulator laver en slags gennemsnit
>af det generatoren leverer uanset omdr. tal ?
..
Generatorens omdrejningstal bestemmer hvor meget strøm (Ampare) den
maksimalt kan leverer, (Spændings) regulatoren bestemmer om der skal
lades eller ej alt efter om den ønskede spænding er tilstede.

Regulatoren kan ikke få generatoren til at lade med større strøm end
omdrejningstallet tillader.

/Hans

Fra : claus b.p.

Dato : 22-08-08 23:20

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
Jo. Hvis man piller spændingsbegrænseren af.

> Så en spændingsregulator laver en slags gennemsnit
> af det generatoren leverer uanset omdr. tal ?
Du er ude på meeeget dybt vand.
Start med at lære forskel på strøm og spænding.
12 Volt er den spænding man angiver batteriet til at have, og et opladet
batteri har marginalt højere spænding. Batteriet vil forsøge at holde
spændingen nogenlunde konstant, men ved kraftig ladning kan spændingen stige
til over 15 Volt. Dette er ikke smart, dels kan komponenter tage skade, dels
hæver det batteriets temperatur, og nedsætter dets levetid. Derfor indsætter
man en spændingsregulator, som regulerer ladestrømmen ned, når spændingen
når op på små 14 Volt. I gamle dage var det et relæ, men nu om dage benyttes
elektronik.
Ladestrømmen vil teoretisk stige med højere omdrejninger på motoren, men
pga. spændingsregulatoren vil det ikke ske. Kun i tomgang vil generatoren
muligvis lade så lidt, at spændingen falder. Er der belastning på, fx. lys,
elruder, sædevarme osv. vil spændingen måske falde til 11-12Volt. Men det er
forskelligt fra bilmærke til bilmærke hvor meget spændingen får lov at
variere.
Et defekt batteri, generator eller spændingsbegrænser (laderelæ) kan få
spændingen til at stige / falde langt mere.

Håber det besvarede dit spørgsmål.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 07:24

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du er ude på meeeget dybt vand.
> Start med at lære forskel på strøm og spænding.

Ja det var jo en mulighed, men spørgsmålet
gik nu mere på en spændingsregulators
egentlige funktion, som jeg mente var,
at sikre ladestrømmen er mere eller mindre
konstant, uanset omdr. tal på generatoren.

> [...]
> spændingsregulator, som regulerer ladestrømmen ned, når spændingen når op
> på små 14 Volt. I gamle dage var det et relæ, men nu om dage benyttes

Ah. Nu er jeg med. Så regulatoren har faktisk en 'begrænser'
som sikrer, spændingen ikke overstiger et vist niveau OG
laver føromtalte 'gennemsnits' ladestrøm, uanset omdrejningerne
på generatoren ??

> Ladestrømmen vil teoretisk stige med højere omdrejninger på motoren, men
> pga. spændingsregulatoren vil det ikke ske.

OK. Fint nok.

> Kun i tomgang vil generatoren muligvis lade så lidt, at spændingen falder.

OK. Det var her jeg tænkte, en generator
gir' nær maximal effekt altså eks. ved 1000 omdr.,
og regulatoren så 'skruer ned' når omdr. stiger,
så den ikke lader med mere end ca. 12 V. eller
endnu mere, som jeg kan forstå ikke er unormalt
med ofte afbrændte pærer til følge.

> Er der belastning på, fx. lys, elruder, sædevarme osv. vil spændingen
> måske falde til 11-12Volt. Men det er forskelligt fra bilmærke til
> bilmærke hvor meget spændingen får lov at variere.

OK. Det lyder interessant.
Flere biler slukker jo selv elvarmen mv. hvis
niveauet blir' kritisk ?
Eller er det noget andet den måler på ??

> Et defekt batteri, generator eller spændingsbegrænser (laderelæ) kan få
> spændingen til at stige / falde langt mere.
>
> Håber det besvarede dit spørgsmål.

Jo tak. Du kom nærmest trods alt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-08-08 08:01

On Sat, 23 Aug 2008 08:24:16 +0200, "Eque" <-> wrote:

>Ja det var jo en mulighed
Det er ikke en mulighed, det ER en forudsætning for at forstå
generatorens virkemåde.

>men spørgsmålet
>gik nu mere på en spændingsregulators
>egentlige funktion, som jeg mente var,
>at sikre ladestrømmen er mere eller mindre
>konstant, uanset omdr. tal på generatoren.
Og det var forkert opfattet.

>Ah. Nu er jeg med. Så regulatoren har faktisk en 'begrænser'
>som sikrer, spændingen ikke overstiger et vist niveau
Ja og det er 13,8 Volt (over batteripolerne ved 20 grader C) og er det
rigtigt fint er der også indbygget en ændring af spændingen ifh.
temperaturen (noget med 5-20 mV pr. grad C pr celle)

>laver føromtalte 'gennemsnits' ladestrøm, uanset omdrejningerne
>på generatoren ??
Nej det er spændingen (over batteripolerne) man forsøger at holde
konstant.

>OK. Fint nok.

>OK. Det var her jeg tænkte, en generator
>gir' nær maximal effekt altså eks. ved 1000 omdr.,
(Generatorens max effekt leveres først når du er over 7-8000 omd. på
generatoren (der er en gearing mellem motor og generator, generatoren
køre med højre omd. end motoren) og ved 1000 omd. sker der ikke ret
meget.

>og regulatoren så 'skruer ned' når omdr. stiger,
Nej den skruer ned for ladestrømmen når spændingen er ok.

>så den ikke lader med mere end ca. 12 V. eller
>endnu mere,
Man lader med strøm og det måles i Ampare.
Man regulerer ladestrømmen iforhold til spændingen (som måles i Volt).

Man skal også forstå at en bils el-net er et kompromi med hovedvægt
lagt på lav pris, dvs. at man måler ikke spændingen der hvor man burde
gøre dette (over batteripolerne med seperate måleledninger) men
derimod ofte direkte på strømledningen til batteriet (der hvor denne
forlader generatoren) for plus sidens vedkommende, og for minus siden
måler man på generatorens hus.
Derfor er den spænding man tilstræber at holde højrere end de korrekte
13,8 Volt, dette er for at kompencerer for spændingsfaldet hen til
batteriet, der er et fald både på plus og minus siden.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 08:51

> [...]

Ok.
Det var det jeg mente, at regulatoren har
en begrænsende effekt i forhold til omdr. på generatoren
så der ikke opstår overspænding ?

> [...]

> 13,8 Volt, dette er for at kompencerer for spændingsfaldet hen til
> batteriet, der er et fald både på plus og minus siden.

Tak.
Kan man købe pærer, som klarer 13.8 volt i stedet for
de 'gængse' 12 volts pærer ?
Og hvorfor springer fjernlyspærene så 'tit' på visse biler ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 09:56

"Eque" <-> skrev :

>Så skulle jeg ha' spurgt, om den
>så regulerer fra det generatoren gir'
>i tomgang eller eks. ved 80 km/t.
>Eller et sted derimellem.

Du stiller et ret underligt spørgsmål ........

Siden det hedder en spændingsregulator, er det jo ret enkelt at gætte
hvad formålet med dimsen er, nemlig at regulere spændingen ud af
generatoren , og holde den tæt på det normerede.

Det er så afhængingt af regulatoren, men f.eks den typiske generator
på en Sierra, Scorpio, Taunus, whatever - er normeret til 13.8volt

(det er faktisk også påstemplet selve regulatoren )

rent praktisk sker det ved at regulatoren tilfører generatorens
feltvikling større eller mindre spænding - that's simple as that

Ligeså snart generatoren er oppe over "cut in" omdrejningstallet,
leverer den strøm - alt hvad den kan, set i forhold til
omdrejnigstallet, men spændingen holdes (nede) på det normerede

>Kan en generator 'i løs vægt'
>ikke gi' mere end 12-14 volt hvis
>den får 'frit løb' ??

En friløbs generator er addeles uinteressant i en bil

>Så en spændingsregulator laver en slags gennemsnit
>af det generatoren leverer uanset omdr. tal ?

nej - når cut in er nået leverer den 13.8 volt ud, og strøm i
forhold til omdrejningstallet

Men ............. hvor vil du hen med dine spørgsmål ?

Hvis det er et ? om at lære lidt fejlsøgning, har vi vist gennem
tiderne terpet ladekredsløb fra tid til anden ;)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-08-08 11:48

> [...]
> på en Sierra, Scorpio, Taunus, whatever - er normeret til 13.8volt
>
> (det er faktisk også påstemplet selve regulatoren )

Sjovt at der er så mange hvor der er påstemplet 14.4V

> rent praktisk sker det ved at regulatoren tilfører generatorens
> feltvikling større eller mindre spænding - that's simple as that

Det er felt-strømmen der bliver reguleret på.

> [...]
> omdrejnigstallet, men spændingen holdes (nede) på det normerede

> En friløbs generator er addeles uinteressant i en bil

Ved en fejlsøgning er den ganske interessant at have 'in-mente'

> nej - når cut in er nået leverer den 13.8 volt ud, og strøm i
> forhold til omdrejningstallet
>

> Men ............. hvor vil du hen med dine spørgsmål ?

Jeg tror Olesen har læst et eller andet og nu vil han prikke til os andre.

> Hvis det er et ? om at lære lidt fejlsøgning, har vi vist gennem
> tiderne terpet ladekredsløb fra tid til anden ;)

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 23:36

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Sjovt at der er så mange hvor der er påstemplet 14.4V

Ikke på en Bosch til en Scorpio, Sierra, Granada, Taunus ... ;)

Der står der 13.8 på den sorte hat

At andre vælger en anden spænding er jo deres valg

>Det er felt-strømmen der bliver reguleret på.

Det bliver det samme i den sidste ende.

>Ved en fejlsøgning er den ganske interessant at have 'in-mente'

Jeg bliver ganske mistænksom hvis spændinger afviger fra det der står
at læse på generatoren ;)

Det andet er jo ren teori

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-08-08 01:18

> Ikke på en Bosch til en Scorpio, Sierra, Granada, Taunus ... ;)

Kan godt forekomme.

> Der står der 13.8 på den sorte hat

Kender ganske godt regulatortypen.

> At andre vælger en anden spænding er jo deres valg

At der står 13.8 på dem du har set udelukker jo ikke at der står feks. 14.4
på andre.
Det er stadig Bosch regulatorer jeg snakker om.
Ja, de findes skam og bliver solgt i stort tal
Denne siger feks 14V:
http://www.coolcatcorp.com/faqs/LucasBosch7.jpg

Denne siger 14.1V
http://www.performance-cafe.com/images/070903803A.jpg

At der så ikke står Bosch på lige dem jeg har fundet,
betyder ikke at Bosch ikke har dem i sortimentet
At spændingen har sneget sig opad med årene,
vil jeg ikke gøre noget forsøg på at bevise, blot konstatere.

> Det bliver det samme i den sidste ende.

Ikke hvis du ser på regulerings mekanismen,
samt det faktum at det er strømmen der genererer magnetfeltet,
ikke spændingen.

> Jeg bliver ganske mistænksom hvis spændinger afviger fra det der står
> at læse på generatoren ;)

Mange gange står der ikke noget på selve generatoren.
Nu vil du sikkert sige at jeg så blot skal kigge på regulatoren.
Men hvad hvis der heller ikke står noget der?

> Det andet er jo ren teori.

Ikke altid

Så kunne jeg jo også spørge hvad du vil stille op med en regulator,
der kan justeres via bilens computer?

Om den findes?
Ja!

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 08:57

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror Olesen har læst et eller andet og nu vil han prikke til os andre.

Nej det er et reelt spørgsmål som går på
samspillet mellem regulatoren og omdr. på generatoren.
Simple as that:
Bare rolig..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-08-08 10:18

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej det er et reelt spørgsmål som går på
> samspillet mellem regulatoren og omdr. på generatoren.

Regulatoren forsøger at holde spændingen på den normerede spænding.
Omdrejningerne skal være der for at regulatoren i det hele taget har noget
at regulere på.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 08:56

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Du stiller et ret underligt spørgsmål ........

Jeg synes det er simpelt.

> Siden det hedder en spændingsregulator, er det jo ret enkelt at gætte
> hvad formålet med dimsen er, nemlig at regulere spændingen ud af
> generatoren , og holde den tæt på det normerede.

Nemmelig.

> Det er så afhængingt af regulatoren, men f.eks den typiske generator
> på en Sierra, Scorpio, Taunus, whatever - er normeret til 13.8volt

Og ikke kun franske kreaturvogne ,o)

> [...]

Ok.

> En friløbs generator er addeles uinteressant i en bil

Ja, men noget må jo holde 'den nede'.
Og det var her jeg tænkte regulatoren kom
ind i billedet, men det må være noget på selve
generatoren så ?

> nej - når cut in er nået leverer den 13.8 volt ud, og strøm i
> forhold til omdrejningstallet

Ok.

> Men ............. hvor vil du hen med dine spørgsmål ?

Jeg ville blot på en let forståelig måde ha' at vide,
hvad en spændingsregulator foretager sig, og hvad
indflydelse denne har på en generators omdr.tal.
Jeg tænkte, regulatoren sørgede for en 'ensartet'
output til batteriet, uafhænging af omdrejningerne
på selve generatoren ,o) Jeg nåede lidt af vejen.

> Hvis det er et ? om at lære lidt fejlsøgning, har vi vist gennem
> tiderne terpet ladekredsløb fra tid til anden ;)

Det har i måske. Men nu er det ikke fordi
den gamle er ramt af ladefejl. Fik iøvrigt
et nyt batteri og alt spiller maks.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 09:14

"Eque" <-> skrev :

> [...]
>output til batteriet, uafhænging af omdrejningerne
>på selve generatoren ,o) Jeg nåede lidt af vejen.

Lad os på en simplet måde dele denne tekst op i bidder :

[a]
>Jeg ville blot på en let forståelig måde ha' at vide,
>hvad en spændingsregulator foretager sig,

Den sørger for at regulere spændingen ud af generatoren

[b]
>... og hvad indflydelse denne har på en generators omdr.tal.

intet som helst

[c]

>Jeg tænkte, regulatoren sørgede for en 'ensartet'
>output til batteriet, uafhænging af omdrejningerne
>på selve generatoren ,o) Jeg nåede lidt af vejen.

Du er i mål - det er faktisk det den gør

med hensyn til "outputtet" - regulerer den på spændingen - ikke
strømmen

Bruges der mere strøm, i kredsløbet, justerer den på strømmen i
feltviklingen, til spændingen atter igen er på det normerede
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 09:40

> [a]
>
> Den sørger for at regulere spændingen ud af generatoren

Når du siger spænding, er det så om det er eks. 8 volt
eller de omtalte 14.8 ??
Eller 'noget andet' ?

> [b]
>
> intet som helst

Ok.
Den 'tænder og slukker' så alt efter
hvor godt batteriet er opladet eller ?

> [c]

> Du er i mål - det er faktisk det den gør

Så har jeg vel også lidt ret i, at den 'sørger for
en ensartet ladestrøm uafhængigt af omdr. på gen. ??

> med hensyn til "outputtet" - regulerer den på spændingen - ikke
> strømmen

Ok.

> Bruges der mere strøm, i kredsløbet, justerer den på strømmen i
> feltviklingen, til spændingen atter igen er på det normerede

Det lysner i øst.
Tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-08-08 10:47

On Sun, 24 Aug 2008 10:40:28 +0200, "Eque" <-> wrote:

><jan_stevns> skrev i en meddelelse

>Når du siger spænding, er det så om det er eks. 8 volt
>eller de omtalte 14.8 ??
>Eller 'noget andet' ?
Den spænding som regulatoren nu engan er fremstillet til, og de fås
fra 13,8 Volt op til 16Volt i 0,2 Volts spring hvis vi taler standard
Bosch regulatorer (Så vidt jeg husker)

>Den 'tænder og slukker' så alt efter
>hvor godt batteriet er opladet eller ?
Nej, regulatoren ander ikke en dyt om hvor godt/dårligt batteriet er
opladet, den regulerer kun iforhold til spænding.

Der er 2 udbredte anderkente metoder til at oplade bly-battarier med,
den ene hedder "Konstant strøm" den anden hedder "konstant spænding"

Så er der lige en helt anden metode som benyttes af simple
hjemmeladere, den springer vi over her, det er kun at betragte som
"nødløsning".

Konstant spænding (Som er det man benytter i en bil) der tilstræber
man at holder en konstant spænding på batteripolerne og batteriet
"spiser" så det strøm det har brug for, er det helt ladt op så spiser
den stort set ingen strøm, mangler den opladning, ja så spises der en
større strøm.Selve ladningen af batteriet styrer batteriet så at sige
selv.
Fordelen ved denne ladningsmetode er at den er simpel og billig at
lave.

Konstant strøm (benyttes bla. til opladning at el-truck) er noget mere
tricky at have med at gøre, man lader med en konstant strøm i den tid
det er nødvendigt for at fylde ladning på batteriet (iforhold til den
strøm der er blevet brugt).
Så her skal man have godt styr på hvor meget der er ladet af batteriet
og så hælde en tilsvarende mængde tilbage (man hælder lidt mere
tilbage iforhold til det man har brugt).
Fordelen ved denne ladningsmetode er at den er meget hurtig til at
lade batteriet op.

Ved begge metoder er de spændinger og strømme man benytter noget man
har fået oplyst af batterifabrikanterne.

Så vil du vide noget mere om at oplade batterier så er det
batterifabrikanterne du skal have fat i.

Strømkilden i en bil er generatoren, batteriet bruges kun til at
starte med, som backup for generatoren når denne ikke kan følge med.

>Så har jeg vel også lidt ret i, at den 'sørger for
>en ensartet ladestrøm uafhængigt af omdr. på gen. ??
Nej ladestrømmen bestemmes af batteriets ladetilstand, dog kan den
ikke blive højere end omd. tillader.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 24-08-08 13:22

Den Sun, 24 Aug 2008 10:40:28 +0200 skrev Eque:

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Når du siger spænding, er det så om det er eks. 8 volt
> eller de omtalte 14.8 ??
> Eller 'noget andet' ?

Spænding er altid volt.
Strøm er ampere.
Modstand er ohm.

De hænger sammen ved volt=ohm*ampere eller ohm=volt/ampere eller
ampere=volt/ohm.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-08-08 23:18

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> typisk skal der være lige ved 13,8 volt på skidtet - ikke alle giver
> det i tomgang

Nyere biler ligger noget højere, typisk omkring 14,4V

Der er også nogle der ligger så højt som 14,9V

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Martin [TMM]

Dato : 23-08-08 09:53

Hej
Uffe Bærentsen wrote:
> Nyere biler ligger noget højere, typisk omkring 14,4V

Det er vist mest kun franske kreaturvogne.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 09:57

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Nyere biler ligger noget højere, typisk omkring 14,4V
>Der er også nogle der ligger så højt som 14,9V

Ja - det ser man jo tydeligt ude i trafikken

( de enøjede )
--
Jan_stevns

Fra : Jan Andersen

Dato : 23-08-08 10:45

> Ja - det ser man jo tydeligt ude i trafikken
>
> ( de enøjede )
> --
> Jan_stevns

Ja det koster en del forlygtepære - skiftebesvær, hvis spændingen er
oppe på 14,4 v

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-08-08 10:59

> Ja det koster en del forlygtepære - skiftebesvær, hvis spændingen
> er oppe på 14,4 v

Ladespænding er ikke det samme som spænding på lygterne.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 23:37

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev :

>Ladespænding er ikke det samme som spænding på lygterne.

Ganske korrekt - måler man *der*, og tror det giver mening har man
vist et problem ;)
--
Jan_stevns

Fra : Sode

Dato : 23-08-08 15:07

Spændingsregulator. hmmm.

Størrelsen på kvinders bry.... betegnes i volt, når Vorherre i kvindens
20'års alder indsætter tyngdekraften
betegnes denne som ampere, kvinden montere efterfølgene en
spændingsregulator....

D'herre kan efterfølgene i fred og ganske åbenlyst diskutere gæsterne
atributter...

Go' Lørdag
VH/Sode

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-08-08 15:36

On Sat, 23 Aug 2008 16:06:32 +0200, "Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:

> [...]
>20'års alder indsætter tyngdekraften
>betegnes denne som ampere, kvinden montere efterfølgene en

Det er jo så snublende nærliggende, at man ikke selv har tænkt over
det.

Jeg mener at have forstået det derhen, at den af dig omtalte
tyngdekraft bliver øget med årene, og at dette skulle medføre at
omtalte attributter skulle blive længere. Måler man så de øgede længde
i lux, eller findes der andre måleenheder for dette? (Lux, fordi jeg
mener at have hørt omtalte attributter blive kaldt "forlygter")?

>--

>D'herre kan efterfølgene i fred og ganske åbenlyst diskutere gæsterne
>atributter...

>--

Der er efter min mening mest at diskutere, hvis man render over en
model, som ikke har spændingsregulator monteret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Sode

Dato : 23-08-08 19:30

Måler man så de øgede længde
> i lux, eller findes der andre måleenheder for dette? (Lux, fordi jeg
> mener at have hørt omtalte attributter blive kaldt "forlygter")?

Næhhh... Ud er volt, ned er amp.
Det er er et fastslået faktum af den af mig medlemsværende loge*gg*

VH/Sode