PSO 1,8i 16v
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 18:54

Har erhvervet en Xantia med et sådant maskineri, og da jeg ikke kender
bilens servicehistorie, så har jeg købt nye remme. Bevæbnet med Haynes, og
megen skrueerfaring fra andre "remtrækkere", så gik jeg igang.

Meen, skal man tro timinghullerne for krumtap, og knastaksler, så er den
enten hoppet 3 tænder over på krumpeteren, (hvilket at jeg finder
usansynlig forsåvidt motoren kører, og trækker fint), eller også har
remskiven flyttet sig i forhold til krumtappen. Den "flinke" nævnte noget
om visse motorer uden notgang i remhjulet, og at jeg skulle passe på dér.

Så nu mangler jeg et andet fikspunkt for at få tingene på plads, inden at
jeg skiller delene fra hinanden.

Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre
dødpunkt på cylinder 1 og 4 ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08

Fra : Tom

Dato : 22-08-08 19:08

meddelelse news:25549vhm8bk8.o4c42urxrxf8$.dlg@40tude.net...
> [...]
> jeg skiller delene fra hinanden.
>
> Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre

hmmm de gange jeg selv har skiftet elastik i motoren, har jeg valgt at lave
mine egne mærker med en tush, så er man da sikker på at time det hele
rigtigt igen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 19:33

On Fri, 22 Aug 2008 20:07:59 +0200, Tom wrote:

> hmmm de gange jeg selv har skiftet elastik i motoren, har jeg valgt at lave
> mine egne mærker med en tush, så er man da sikker på at time det hele
> rigtigt igen.

Tjoe, men jeg stoler ikke 100% på at det har været gjort rigtigt sidste
gang, og derfor søger jeg oplysninger til afklaring om mærket er tiltænkt
at være topmærke. :-/ Har ikke lyst til at fortsætte med en evt.
fejltiming af knaster.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 22-08-08 20:36

Du kan checke topmærket ved , med tændrør nr. 1. afmonteret, stemplet i
top, at fylde runmmet med olie til kant af tændrørshullet. Så kan du se
præcis, hvornår stemplet vender.
Palle

meddelelse news:1jgdoziwkpvi3$.17kr5d6tlroh4$.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 22:06

On Fri, 22 Aug 2008 21:35:40 +0200, Palle Bugtrup wrote:

> Du kan checke topmærket ved , med tændrør nr. 1. afmonteret, stemplet i
> top, at fylde runmmet med olie til kant af tændrørshullet. Så kan du se
> præcis, hvornår stemplet vender.

Eller gradskive á som på min hjemmeside, men det fortæller stadig ikke om
det famøse hul i remskiven er et topmærke, eller blot et
tandremsindstillingsmærke

Det er dét jeg gerne vil have oplysning om, nogen må for pokker da kende
den motor. :-/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-08-08 21:50

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> jeg skiller delene fra hinanden.
>
> Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre

Jo, ser du. Du har fat i noget af det rigtige der. Nederste remskive har
det med at skride i vulkaniseringen, så hullet passer ikke. Så du bør
købe en ny remskive hvis det ser alt for ødelagt ud. Peugeot/Citroen
bruger en en ny remskive til at time det med. Hvis jeg ikke husker helt
galt skal motoren hverken stå i top eller bund.Mener den skal stå 90
grader før top så skal det passe med låsebolte i knasthjulene.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 22:16

On Fri, 22 Aug 2008 22:50:10 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> købe en ny remskive hvis det ser alt for ødelagt ud. Peugeot/Citroen
> bruger en en ny remskive til at time det med.

Argh, javelså ! Men tandremshjulet er vel sikret til krumtappen med
notgang, så må jeg jo blot tælle remtænder, eller lave egne mærker

> Hvis jeg ikke husker helt
> galt skal motoren hverken stå i top eller bund.Mener den skal stå 90
> grader før top så skal det passe med låsebolte i knasthjulene.

Hvilket er let at måle, dvs. lige dybt i alle cylindre. Vil lige tjekke det
med knasthjulene "låst" som kontrol først.

Mange tak

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-08-08 23:19

Orla Pedersen skrev:

> Argh, javelså ! Men tandremshjulet er vel sikret til krumtappen med
> notgang, så må jeg jo blot tælle remtænder, eller lave egne mærker

Ja det er det. Det er bare låsehullet man ikke kan stole på. Så hvis man
mærker op inden man skiller ad er der ingen problemer. Men gør man ikke
det og drejer på krumtappen så er der lort i lommen.

> Hvilket er let at måle, dvs. lige dybt i alle cylindre. Vil lige tjekke det
> med knasthjulene "låst" som kontrol først.
>
> Mange tak

Selv tak. Og du husker lige at tørne et par omgange med håndkraft. Hvis
min hukommelse skulle spille mig et puds.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 07:14

On Sat, 23 Aug 2008 00:18:40 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> Ja det er det. Det er bare låsehullet man ikke kan stole på. Så hvis man
> mærker op inden man skiller ad er der ingen problemer. Men gør man ikke
> det og drejer på krumtappen så er der lort i lommen.

Og forsåvidt at motoren går ganske fint, så skal der nok højest drejes en
halv tand tilbage på krumpeteren.

> Selv tak. Og du husker lige at tørne et par omgange med håndkraft. Hvis
> min hukommelse skulle spille mig et puds.

Naturligvis

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 14:54

On Fri, 22 Aug 2008 19:53:43 +0200, Orla Pedersen wrote:

Må vel hellere feje for egen dør, PSA hedder de vist

Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle

Eller har vi noget links-gevind her ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-08-08 22:10

Orla Pedersen skrev:
> [...]
>
> Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
> fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle

Nope. Større luftnøgle, tykkeslange og højere tryk. Eller varme bolten
med ilt og gas. Det skal bare foregå hurtigt lige på enden at hovedet.
til det lige bliver rødt. Så klemmer den ikke så hårdt og locktiten kan
heller ikke stå for varmen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-09-08 12:49

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> med ilt og gas. Det skal bare foregå hurtigt lige på enden at hovedet.
> til det lige bliver rødt. Så klemmer den ikke så hårdt og locktiten kan

Varmemetoden havde jeg held med i går på et tandremshjul - det saf f@nme
fast på knastakslen. Modhold var der ikke meget af uden risiko for
hjulet. Hård gas og ilt til småorange i midten af bolten som beskrevet -
hurtigt fat i værktøjet - og det løsnede sig uden videre.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 13:50

On Tue, 02 Sep 2008 13:49:16 +0200, Torben Scheel wrote:

> [...]
> hjulet. Hård gas og ilt til småorange i midten af bolten som beskrevet -
> hurtigt fat i værktøjet - og det løsnede sig uden videre.

Mjaeh, bryder mig nu ikke så meget om varme på aksler med pakdåse :-/ Så
det blev en helt anden løsning. Det nederste tandremsdæksel, ved remhjulet
på krumpeteren, blev "delt" på en aldeles rustik, og uskøn måde, dog ikke
værre end at det sikkert kunne monteres igen, og så var der frit spil,
(altså så frit som det nu kan blive, av mine knoer savner sgu' lidt den
overvældende plads i skodamobilet.)

Det dæksel burde være delt allerede fra fabrikken, og de fire
monteringsskruer, samt skillelinien, som kan ses fra støbeværktøjet, viser
at det nok hár været i tankerne, men blot er rationaliseret væk. :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08