Spændende konklusion iøvrigt.
http://ekstrabladet.dk/biler/article1045320.ece
Bilsæder med ringe sikkerhed
Kun hvert tredje bilsæde opnår karakteren 'god' for beskyttelse mod
piskesmældsskader, selv om bilfabrikanterne har forbedret sig
Thorkil Sevelsted - 08:06 - 19. aug. 2008
Piskesmældsskader er smertefulde for dem, det går ud over, og kostbare for
samfundet og forsikringsselskaberne, fordi de ofte medfører langvarig
sygemelding.
Piskesmældsskader opstår oftest som følge af bagendepåkørsler, en
uheldstype, der ikke nyder samme bevågenhed som frontalkollisioner, når det
gælder om at beskytte passagererne i bilen bedst muligt.
På det felt anstrenger bilfabrikanterne sig simpelthen ikke nok, mener de
tyske forsikringsselskabers organisation GDV. GDV har netop offentliggjort
en undersøgelse på grundlag af test, der løbende foretages af det engelske
Thatcham Institut.
Simuleret påkørsel
I 2008 er der undersøgt 192 bilsæder, dels ved en statisk vurdering af sæder
og nakkestøtters geometri, dels ved dynamiske test, der simulerer en
påkørsel bagfra med 32 kilometer i timen.
Ganske vist er andelen af bilsæder, der får karakteren 'god' vokset fra 19
til 28 procent i forhold til året før, men det kan gøres langt bedre, hvis
fabrikanterne ofrer problemet større opmærksomhed, mener GDV.
16 procent får karakteren 'ringe'
16 procent af alle biler, svarende til hver sjette, har en dårlig
kombination af sæde og nakkestøtte og yder derfor fører og passagerer
utilstrækkelig beskyttelse.
Det er måske ikke så overraskende, at problemerne er størst i små biler,
hvor personerne udsættes for de største belastninger, og hvor der sjældent
findes såkaldte aktive nakkestøtter. Renault-modellerne Clio og Modus nævnes
dog som eksempler på, at høj sikkerhed godt kan opnås uden sofistikerede
tekniske indretninger.
Også i mange MPV'er kniber det med beskyttelsen. Heller ikke i denne biltype
finder man mange aktive nakkestøtter.
Få gode
Audi, Saab og Volvo er de eneste mærker, som opnår det grønne stempel,
'god', for samtlige modeller. Blandt de fabrikanter, der har forbedret sig
væsentligt, er BMW.
Audis resultater hænger sammen med brugen af energiabsorberende ryglæn, en
teknik, der nu gradvis indføres hos VW og findes på Tiguan og Passat CC.
Skoda fra samme koncern må nøjes med bedømmelserne 'marginal' og
'acceptabel'.
--
B235R BSR Steg3 - 300 Hk / 475 Nm
Er du til Saab?:
http://www.saabklub.dk