/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hastighed i Tyskland
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-08 02:50

Er det korrekt, at der er fri hastighed i Tyskland medmindre andet er
skiltet? Eller er hastighedsgrænsen 130 km/t, som dog ophører visse steder?

Hvis man kører over den dansk/tyske motorvejsgrænse på E45, hvor hurtigt må
man så køre på den tyske side lige efter grænsen? Jeg synes nemlig ikke at
jeg har set nogle 130 km/t-skilte de første par km inde i Tyskland.

MVH
J. Vedsted



 
 
Matthias H Matthies~ (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthies~


Dato : 19-08-08 04:30


"Vedsted" <-> skrev i meddelelsen
news:48aa26d9$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Er det korrekt, at der er fri hastighed i Tyskland medmindre andet er
> skiltet? Eller er hastighedsgrænsen 130 km/t, som dog ophører visse
> steder?
>
> Hvis man kører over den dansk/tyske motorvejsgrænse på E45, hvor hurtigt
> må man så køre på den tyske side lige efter grænsen? Jeg synes nemlig ikke
> at jeg har set nogle 130 km/t-skilte de første par km inde i Tyskland.
>

På motorvejene er der fri hastighed, hvis ikke der er skiltet med noget
andet.
Hilsen Matthias


Rainman (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 19-08-08 05:02

Matthias H Matthiessen wrote:
>
> På motorvejene er der fri hastighed, hvis ikke der er skiltet med noget
> andet.
> Hilsen Matthias
Det er korrekt, men der er så vidt jeg erindrer en skærpet bevisbyrde
til "racerkørerens" ugunst, såfremt uheldet er ude og man har kørt mere
end de anbefalede 130 km/t.

OZ3BTO (19-08-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 19-08-08 11:01


"Vedsted" <-> skrev i en meddelelse
news:48aa26d9$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Er det korrekt, at der er fri hastighed i Tyskland medmindre andet er
> skiltet? Eller er hastighedsgrænsen 130 km/t, som dog ophører visse
steder?
>
> Hvis man kører over den dansk/tyske motorvejsgrænse på E45, hvor hurtigt

> man så køre på den tyske side lige efter grænsen? Jeg synes nemlig ikke at
> jeg har set nogle 130 km/t-skilte de første par km inde i Tyskland.
>
> MVH
> J. Vedsted
>
>


Man skal syd for hamborg for at finde fri hastighed og det er stadig ikke
alle steder der er fri hastighed.. Vind/vejr spiller også¨ind samt bilen
man køre i samt dækkene der er monteret

Er bilen f.x. en gammel hund uden ABS osv. så er der stort set aldrig fri
hastighed



Steffan S. Fallesen (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Steffan S. Fallesen


Dato : 19-08-08 11:31

OZ3BTO wrote:
> Man skal syd for hamborg for at finde fri hastighed og det er stadig ikke
> alle steder der er fri hastighed.. Vind/vejr spiller også¨ind samt bilen
> man køre i samt dækkene der er monteret

Nope, det meste af stykket mellem grænsen og Neumünster er med fri
hastinghed. Dvs. der er fri hastighed så snart du køre over den tyske
grænse.


--
Best regards,
Steffan Søndermark Fallesen
http://www.sondermark.com/

Fly Christensen (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 19-08-08 11:31

On Tue, 19 Aug 2008 12:00:31 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

[snip]

>Man skal syd for hamborg for at finde fri hastighed

Nej. Fra grænsen og indtil Rader Hochbrücke er der fri hastighed.

Fly


claus b. p. (19-08-2008)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 19-08-08 12:42


"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message
news:g8e5oc$ehc$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Vedsted" <-> skrev i en meddelelse
> news:48aa26d9$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det korrekt, at der er fri hastighed i Tyskland medmindre andet er
>> skiltet? Eller er hastighedsgrænsen 130 km/t, som dog ophører visse
> steder?
>>
>> Hvis man kører over den dansk/tyske motorvejsgrænse på E45, hvor hurtigt
> må
>> man så køre på den tyske side lige efter grænsen? Jeg synes nemlig ikke
>> at
>> jeg har set nogle 130 km/t-skilte de første par km inde i Tyskland.
>>
>> MVH
>> J. Vedsted
>>
>>
>
>
> Man skal syd for hamborg for at finde fri hastighed og det er stadig ikke
> alle steder der er fri hastighed.. Vind/vejr spiller også¨ind samt bilen
> man køre i samt dækkene der er monteret
>
> Er bilen f.x. en gammel hund uden ABS osv. så er der stort set aldrig fri
> hastighed
>
Hvad er det du prøver på at sige? Fri hastighed er altså fri hastighed!
Dette medfører naturligvis ikke, hverken i Tyskland eller noges som helst
andre steder, at man er fritaget fra at afpasse hastigheden til forholdene.
ABS bremser fritager heller ikke føreren for noget ansvar, men en bil med
ABS bremser jo ikke bedre end en bil uden, så det har intet med noget at
gøre. (At visse førere bremser bilen bedre med ABS skyldes i pricippet
inkompetence)

/Claus



Anders Majland (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-08-08 13:29

> men en bil med ABS bremser jo ikke bedre end en bil uden, så det har intet
> med noget at gøre. (At visse førere bremser bilen bedre med ABS skyldes i
> pricippet inkompetence)

Så længe der er ensartet friktion for alle hjul har du principielt ret. Men
prøv lige øvelsen hvor den ene side køre på olie/sne/grus wharever og den
anden har godt bid i asfalten og eller det ikke er på lige vej. Så er det
imho ikke kompetancerne det er galt med hvis en bil med abs/esp kan
bremse/styres bedre end en uden....

/A


Ukendt (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-08 17:35


"> Så længe der er ensartet friktion for alle hjul har du principielt ret.
Men
> prøv lige øvelsen hvor den ene side køre på olie/sne/grus wharever og den
> anden har godt bid i asfalten og eller det ikke er på lige vej. Så er det
> imho ikke kompetancerne det er galt med hvis en bil med abs/esp kan
> bremse/styres bedre end en uden....

Der tror jeg altså stadig Claus har ret. Du kan aldrig bremse bedre end det
grip du har i den dårligste side da bilen så vil snurre rundt.
Det syntes jeg umidelbart at min logik fortæller mig, uden at jeg har noget
belæg for det.

Mvh Ove (som ikke har haft en bil uden ABS de sidste 13 år, så hvis han
tager fejl må det antages at være glemt erfaring)



Brian Axelgaard (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 19-08-08 21:18

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen
news:48aaf61a$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> "> Så længe der er ensartet friktion for alle hjul har du principielt ret.
> Men
>> prøv lige øvelsen hvor den ene side køre på olie/sne/grus wharever og den
>> anden har godt bid i asfalten og eller det ikke er på lige vej. Så er det
>> imho ikke kompetancerne det er galt med hvis en bil med abs/esp kan
>> bremse/styres bedre end en uden....
>
> Der tror jeg altså stadig Claus har ret. Du kan aldrig bremse bedre end
> det grip du har i den dårligste side da bilen så vil snurre rundt.

Du skriver at Claus har ret, men tænk lige over den med at snurre rundt. Ham
med ABS bremser måske ikke bedre, men han undgår da at snurre rundt og
smadre ind i alt og alle!


Troels [around 9000] (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 20-08-08 00:45

> Du skriver at Claus har ret, men tænk lige over den med at snurre rundt.
> Ham med ABS bremser måske ikke bedre, men han undgår da at snurre rundt og
> smadre ind i alt og alle!

Et stort stykke af vejen burde det kunne reddes af kontrastyring, mens man
bremser.

Troels


Bruno (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 19-08-08 21:38

Ove wrote:
>
> Der tror jeg altså stadig Claus har ret. Du kan aldrig bremse bedre end det
> grip du har i den dårligste side da bilen så vil snurre rundt.

Ikke helt korrekt. For at bilen snurer rundt, eller blot skifter
retning, så skal forskellen i bremsevirkning overvinde bilens
sideværtsgreb plus førens evt. korrigerende styrreinput.

Mvh
Bruno

N/A (21-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-08-08 11:07



N/A (21-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-08-08 11:07



N/A (21-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-08-08 11:07



Christian B. Andrese~ (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-08-08 00:26

On Aug 20, 1:44 am, "Troels [around 9000]"
<tro...@fjern.bare.dette.plougmann-olsen.dk> wrote:
> > Du skriver at Claus har ret, men tænk lige over den med at snurre rundt.
> > Ham med ABS bremser måske ikke bedre, men han undgår da at snurre rundt og
> > smadre ind i alt og alle!
>
> Et stort stykke af vejen burde det kunne reddes af kontrastyring, mens man
> bremser.

Nej. Og det bestemt ikke i en katastrofeopbremsning.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Christian B. Andrese~ (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-08-08 00:28

On Aug 19, 10:38 pm, Bruno <x...@c.d> wrote:
> Ove wrote:
>
> > Der tror jeg altså stadig Claus har ret. Du kan aldrig bremse bedre end det
> > grip du har i den dårligste side da bilen så vil snurre rundt.
>
> Ikke helt korrekt. For at bilen snurer rundt, eller blot skifter
> retning, så skal forskellen i bremsevirkning overvinde bilens
> sideværtsgreb plus førens evt. korrigerende styrreinput.

Det vil også sagtens kunne ske under en katastrofeopbremsning hvor den
ene side pludselig oplever meget mindre friktion, det være sig olie,
is, aquaplaning eller en større ujævnhed.
Men om ABS og ESP så også kan nå at redde den er ikke sikkert.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Anders Majland (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-08-08 13:49

> Det vil også sagtens kunne ske under en katastrofeopbremsning hvor den
> ene side pludselig oplever meget mindre friktion, det være sig olie,
> is, aquaplaning eller en større ujævnhed.
> Men om ABS og ESP så også kan nå at redde den er ikke sikkert.

Nope, men chancerne for at redde den er ganske givet større med en bil med
ABS/ESP ...

Det er uhyre svært at bremse optimalt på et ukendt underlag - og det er lige
præcis det der er er tilfældet når man pludseligt får brug for at
katastrofebremse. Uden ABS skal man lynhurtigt gætte på hvor hårdt man kan
bremse, og lynhurtigt korrigere hvis man bremser for meget så man blokerer.
Ligegeledes er det svært at vurdere hvor meget man kan bremse hårdere uden
bloklade og derved risikerer man nemt at bremse mindre end optimalt. Med ABS
er det bare at trampe pedalen i bund og håbe det bedste ... Det er ikke uden
grund at stort set alle biler idag har ABS og langt de fleste nye også ESP
....


Mikker (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Mikker


Dato : 21-08-08 09:21

ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
totalt umulige situationer !

Hygge

Mikker
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:98d49213-8168-4136-bcdc-882685a36083@z66g2000hsc.googlegroups.com...
On Aug 19, 10:38 pm, Bruno <x...@c.d> wrote:
> Ove wrote:
>
> > Der tror jeg altså stadig Claus har ret. Du kan aldrig bremse bedre end
> > det
> > grip du har i den dårligste side da bilen så vil snurre rundt.
>
> Ikke helt korrekt. For at bilen snurer rundt, eller blot skifter
> retning, så skal forskellen i bremsevirkning overvinde bilens
> sideværtsgreb plus førens evt. korrigerende styrreinput.

Det vil også sagtens kunne ske under en katastrofeopbremsning hvor den
ene side pludselig oplever meget mindre friktion, det være sig olie,
is, aquaplaning eller en større ujævnhed.
Men om ABS og ESP så også kan nå at redde den er ikke sikkert.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.



Christian B. Andrese~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-08-08 02:26

On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
> totalt umulige situationer !

Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
er sådan, det tror jeg ikke.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Martin Bisgaard Ande~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Bisgaard Ande~


Dato : 21-08-08 11:07

Christian B. Andresen skrev:
> On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
>> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
>> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
>> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
>> totalt umulige situationer !
>
> Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
> på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
> foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
> er sådan, det tror jeg ikke.

Det tror jeg rent faktisk det kan, programmerne Topgear og Fifth Gear
har begge testet ESP systemer i sne og is, og testkørerne fra begge
programmer var meget imponerede over hvor vanskelige situationer ESP
kunne redde. Hvis der er tæt på nul vejgreb i den ene side, så vil ESP
systemet jo bare vurdere at der stort set ikke skal bremses i den side,
sværere er det jo ikke.

Kent Friis (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-08-08 19:04

Den Thu, 21 Aug 2008 01:26:13 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
> On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
>> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
>> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
>> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
>> totalt umulige situationer !
>
> Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
> på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
> foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
> er sådan, det tror jeg ikke.

Jeg så engang en udsendelse om en svensk test-bane hvor bilproducenterne
testede den slags systemer.

Den ene var en alm. rund bane hvor der var skrabt fri for sne ude på
den lokale sø. Altså ren is. (Lastbilen med sneplov var forsynet
med tagvindue for *hvis* den skulle gå igennem isen).

Den anden var inde på land, hvor man havde en stribe asfalt, og
sprøjtede vand ud så der blev en stribe is ved siden af. Altså præcis
den situation der nævnes her.

Den tredje var et "skakbræt". Jeg kan ikke huske hvor store felterne
var, måske 2x2 meter. Lige et nummer værre end situationen her, for
det skifter hele tiden hvad side isen er i.

På alle tre baner blev der kørt med masser af computer-udstyr bag
i bilerne, der konstant loggede hvad der kom fra følerne, og hvordan
systemet reagerede.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

N/A (21-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-08-08 11:07



Christian B. Andrese~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-08-08 05:02

On Aug 21, 12:06 pm, Martin Bisgaard Andersen <mar...@mbatech.dk>
wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> > On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
> >> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
> >> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
> >> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
> >> totalt umulige situationer !
>
> > Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
> > på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
> > foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
> > er sådan, det tror jeg ikke.
>
> Det tror jeg rent faktisk det kan, programmerne Topgear og Fifth Gear
> har begge testet ESP systemer i sne og is, og testkørerne fra begge
> programmer var meget imponerede over hvor vanskelige situationer ESP
> kunne redde. Hvis der er tæt på nul vejgreb i den ene side, så vil ESP
> systemet jo bare vurdere at der stort set ikke skal bremses i den side,
> sværere er det jo ikke.

Min holdning er nok også farvet af at jeg ikke endnu har prøvet en bil
med ESP.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Brian (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-08-08 15:54

Christian B. Andresen wrote:

> Min holdning er nok også farvet af at jeg ikke endnu har prøvet en bil
> med ESP.

Du vil blive forundret over hvor meget systemet egentlig kan fange.

Der ligger adskillige klip på youtube med demonstrationer af ESP - også med
biler der kører på sne/is.

/Brian



Anders Majland (22-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-08-08 07:52

> Min holdning er nok også farvet af at jeg ikke endnu har prøvet en bil
> med ESP.

Jeg har heller ikke prøvet det i en kritisk situation - men på en "øde"
grusvej er har jeg da leget med at køre slalom til esp'en greb ind... Det
virker ret overbevisenden....

til gengæld var der en episode for efterhånden en del år siden hvor jeg var
meget tæt af på ar ryge af vejen og hvor ESP ville have hjulpet.
Kører på motorvej med ca 120km/t og må pludeseligt lave et vognbaneskift /
undvigemanøvre... Jeg kommer også fint højre om "forhindringen" men så
skrider bagenden videre mod højre. Jeg får fanget den men det bliver så bare
afløst af en baghjulsudskridning til venstre og den fishtail'er lige et par
gange mere. Men det var meget tæt på at jeg ikke havde fange de to første
udskridninger. Ja skodbil på skoddæk ,,, men motoren var fin


Christian B. Andrese~ (22-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-08-08 01:50

On Aug 21, 8:04 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Den Thu, 21 Aug 2008 01:26:13 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
>
> > On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
> >> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
> >> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
> >> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
> >> totalt umulige situationer !
>
> > Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
> > på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
> > foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
> > er sådan, det tror jeg ikke.
>
> Jeg så engang en udsendelse om en svensk test-bane hvor bilproducenterne
> testede den slags systemer.
>
> Den ene var en alm. rund bane hvor der var skrabt fri for sne ude på
> den lokale sø. Altså ren is. (Lastbilen med sneplov var forsynet
> med tagvindue for *hvis* den skulle gå igennem isen).
>
> Den anden var inde på land, hvor man havde en stribe asfalt, og
> sprøjtede vand ud så der blev en stribe is ved siden af. Altså præcis
> den situation der nævnes her.
>
> Den tredje var et "skakbræt". Jeg kan ikke huske hvor store felterne
> var, måske 2x2 meter. Lige et nummer værre end situationen her, for
> det skifter hele tiden hvad side isen er i.
>
> På alle tre baner blev der kørt med masser af computer-udstyr bag
> i bilerne, der konstant loggede hvad der kom fra følerne, og hvordan
> systemet reagerede.

Og ?
Og ?
Og ?
Venter på spændt resultatet, hvordan gik det med nedbremsningerne ?
Du kan ikke bare fortælle alt det uden at komme med resultater


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Kent Friis (22-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-08-08 18:01

Den Fri, 22 Aug 2008 00:49:52 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
> On Aug 21, 8:04 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
>> Den Thu, 21 Aug 2008 01:26:13 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
>>
>> > On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
>> >> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
>> >> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
>> >> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
>> >> totalt umulige situationer !
>>
>> > Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
>> > på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
>> > foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
>> > er sådan, det tror jeg ikke.
>>
>> Jeg så engang en udsendelse om en svensk test-bane hvor bilproducenterne
>> testede den slags systemer.
>>
>> Den ene var en alm. rund bane hvor der var skrabt fri for sne ude på
>> den lokale sø. Altså ren is. (Lastbilen med sneplov var forsynet
>> med tagvindue for *hvis* den skulle gå igennem isen).
>>
>> Den anden var inde på land, hvor man havde en stribe asfalt, og
>> sprøjtede vand ud så der blev en stribe is ved siden af. Altså præcis
>> den situation der nævnes her.
>>
>> Den tredje var et "skakbræt". Jeg kan ikke huske hvor store felterne
>> var, måske 2x2 meter. Lige et nummer værre end situationen her, for
>> det skifter hele tiden hvad side isen er i.
>>
>> På alle tre baner blev der kørt med masser af computer-udstyr bag
>> i bilerne, der konstant loggede hvad der kom fra følerne, og hvordan
>> systemet reagerede.
>
> Og ?
> Og ?
> Og ?
> Venter på spændt resultatet, hvordan gik det med nedbremsningerne ?
> Du kan ikke bare fortælle alt det uden at komme med resultater

Jeg kan faktisk ikke huske hvor meget test vi så. Udsendelsen handlede
om banen, ikke om bremserne. Pointen var bare at "kun glat i den
ene side" er en af de ting den slags systemer er lavet til at håndtere.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Christian B. Andrese~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-08 02:07

On Aug 22, 7:01 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Den Fri, 22 Aug 2008 00:49:52 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
>
>
>
>
>
> > On Aug 21, 8:04 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> >> Den Thu, 21 Aug 2008 01:26:13 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:
>
> >> > On Aug 21, 10:20 am, "Mikker" <hoh...@nixcenbiksen.dk> wrote:
> >> >> ESP mærker om bilen begynder at snurre rundt, sammenligner med ratstilling &
> >> >> vil slække på bremseeffekten på de "skyldige" hjul. Så ja ESP vil redde det.
> >> >> Ufatteligt effektivt så længe man ikke begynder at tro at ESP kan klare selv
> >> >> totalt umulige situationer !
>
> >> > Jeg er ikke i tvivl om at ESP kan meget, men rette op hvor der er tæt
> >> > på 0 vejgreb i den ene side og fuldt vejgreb i den anden og så der
> >> > foretages en katastrofeopbremsning hvor føren ikke ved at forholdene
> >> > er sådan, det tror jeg ikke.
>
> >> Jeg så engang en udsendelse om en svensk test-bane hvor bilproducenterne
> >> testede den slags systemer.
>
> >> Den ene var en alm. rund bane hvor der var skrabt fri for sne ude på
> >> den lokale sø. Altså ren is. (Lastbilen med sneplov var forsynet
> >> med tagvindue for *hvis* den skulle gå igennem isen).
>
> >> Den anden var inde på land, hvor man havde en stribe asfalt, og
> >> sprøjtede vand ud så der blev en stribe is ved siden af. Altså præcis
> >> den situation der nævnes her.
>
> >> Den tredje var et "skakbræt". Jeg kan ikke huske hvor store felterne
> >> var, måske 2x2 meter. Lige et nummer værre end situationen her, for
> >> det skifter hele tiden hvad side isen er i.
>
> >> På alle tre baner blev der kørt med masser af computer-udstyr bag
> >> i bilerne, der konstant loggede hvad der kom fra følerne, og hvordan
> >> systemet reagerede.
>
> > Og ?
> > Og ?
> > Og ?
> > Venter på spændt resultatet, hvordan gik det med nedbremsningerne ?
> > Du kan ikke bare fortælle alt det uden at komme med resultater
>
> Jeg kan faktisk ikke huske hvor meget test vi så. Udsendelsen handlede
> om banen, ikke om bremserne. Pointen var bare at "kun glat i den
> ene side" er en af de ting den slags systemer er lavet til at håndtere.

OK, kunne være sjovt at prøve dets grænser af på lukket område en
gang.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408533
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste